نمايشگاه توانمندي‌هاي توليدي، صادراتي و خدمات فني مهندسي خوزستان که در منطقه آزاد اروند با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح شده بود پس از سه روز به کار خود پایان داد .

"> از نکته سنجی های آیت الله تا پیش بینی های آقای رییس
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸

نمايشگاه توانمندي‌هاي توليدي، صادراتي و خدمات فني مهندسي خوزستان که در منطقه آزاد اروند با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح شده بود پس از سه روز به کار خود پایان داد .

 

نمايشگاه توانمندي‌هاي توليدي، صادراتي و خدمات فني مهندسي خوزستان که در منطقه آزاد اروند که با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح شده بود پس از سه روز به کار خود پایان داد . آنچه در این سه روز گذشت و صحبت هایی که صورت گرفت به شرح ذیل است

نکته سنجی های آیت الله جزایری

نماينده ولي فقيه در خوزستان گفت: خوزستان مستحق توجه است و مراحل سختي را پشت سر گذاشته و هم‌اكنون نياز به محبت و الطاف برادارنه دارد تا عقب‌ماندگي‌هاي خود را جبران كند.آيت‌الله سيدمحمدعلي موسوي جزايري در مراسم افتتاح نمايشگاه توانمندي‌هاي توليدي، صادراتي و خدمات فني مهندسي خوزستان که در منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهاركرد: با توجه به ذخايري كه در استان وجود دارد هر نوع محبت و توجه به خوزستان در واقع محبت به ايران است و در واقع توجه به اين استان به نفع كل كشور است. وي بيان‌كرد:‌ امروز ايران علاوه بر اين‌كه زيرسلطه استكبار قرار نمي‌گيرد در مسائلي همچون انرژي هسته‌اي، صنعت، تجارت و كشاورزي حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. چگونه ملت ايران مي‌تواند زيرسلطه استكبار قرار گيرد و دوستي با اهل بيت داشته باشد. نماينده ولي فقيه در خوزستان با اشاره به اين‌كه مردم عراق به اهل‌بيت عشق مي‌ورزند، عنوان‌كرد: ملت عراق اهل بيت را از ته‌دل دوست دارند و با تمام روحيات و عواطفي كه در جهان مثال نزدني است، اين دوستي را نمايان مي‌كند و اين همان دليل اشتراك با عراق مي‌باشد.   وی با اشاره به اين‌كه برادران عراقي ما به خصوص در ايام محرم و روز عاشورا به ائمه اظهار عشق مي‌ورزند، ادامه‌داد: امروز شيطان بزرگ از اتحاد و نزديكي بين اين دو ملت مي‌ترسد، زيرا اين دوستي بر پايه عشق به اهل بيت مي‌باشد و دو ملت ايران و عراق مي‌دانند، اسلامي كه امام خميني(ره) از آن به عنوان اسلام ناب محمدي ياد مي‌كرد، راه را براي آن‌ها باز خواهد كرد.

دو تکه سیب سرخ

معاون اول رييس‌جمهور گفت:‌ ايران و عراق به تعبيري همچون يك سيب سرخ هستند كه با تدبير و شيطنت دشمنان از يكديگر جدا شده‌ و سال‌ها اين دو تكه سيب دور از هم اما در كنار يكديگر بوده‌اند. محمدرضا رحيمي در مراسم افتتاح نمايشگاه توانمندي‌هاي توليدي با اشاره به اين‌كه معجزه‌اي در برگشت اين دو تكه سيب سرخ رخ داد، اظهاركرد: همان‌طوركه اين دو ملت به وسيله دشمنان از هم جدا شده‌اند، به وسيله دشمن نيز به‌هم پيوند خوردند. ما و عراق يكي بوده و در يك جسم هستيم و اگر هم دو جان و دو روح داريم در واقع در يك جسم هستيم؛ لذا اين دو ملت بايد يكديگر را تقويت كرده و از يكديگر مواظبت و راه‌هاي ناهموار را براي ترقي ملت همواره كنند. وي افزود: عراق بايد سال‌ها تلاش كند تا بتواند 50 تا 60 سال‌گذشته خود را در زمينه‌هاي مختلف جبران كند؛ اين كشور نيازمند بازسازي و توسعه فراوان است كه بايد در اسرع وقت انجام شود. ما نزديك‌ترين يار به عراق بوده و همين‌طور عراق نيز نزديك‌ترين يار به ما مي‌باشد و هيچ ملتي از ما نزديك‌تر روي كره زمين نمي‌توان يافت كرد كه به عراق نزديك باشد. رحيمي گفت: هيچ ملتي به اندازه ملت عراق نمي‌تواند با ايران سنخيت داشته باشد ما و عراق يكي هستيم و هر پيشرفتي كه در كشور آن‌ها رقم بخورد در واقع پيشرفت ملت ايران است و همين‌طور كه در ملت ما رخ دهد پيشرفت ملت عراق است؛ لذا بايد در خدمت‌رساني به يكديگر سبقت گرفت.  معاون اول رييس‌جمهور تاكيدكرد: خوزستان نگين انگشتري كشور است و ما مثل خوزستان در كشور نداريم.

تجلی شعار ما می توانیم

استاندار خوزستان گفت: خوزستان، استان فرصت‌هاي طلايي در كشور به شمار مي‌آيد و لذا با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور اقدام به برپايي اين نمايشگاه كرديم.سيدجعفر حجازي اظهاركرد: هيچ استاني در كشور تمام ويژگي‌هاي استان خوزستان را يك‌جا و با هم ندارد. وي افزود: استان خوزستان در زمينه كشاورزي با 13 ميليون تن رتبه اول را در كشور دارد؛ همچنين در صنعت مقام سوم را به خود اختصاص داده است؛ از سوي ديگر در زمينه حمل و نقل بار رتبه اول و در بخش حمل و نقل پايانه‌ها نيز با ظرفيت 36 ميليون تن بالاترين ظرفيت را در كشور دارد. استاندار خوزستان با اشاره به برپايي اين نمايشگاه و تقارن آن در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، گفت: خوزستاني كه در بحث صنعت زماني حرفي براي گفتن نداشت، امروز شاهد فعاليت بيش از 2300 واحد صنعتي با توانمندي‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي گوناگون هستيم. وي با اشاره به تجارت ايجاد شده در مرز شلمچه و رونق آن در منطقه، اظهاركرد: ‌در سال 86 هيچ تجارتي نداشتيم اما ميزان صادرات غيرنفتي سال‌گذشته با افزايش بيش از 36 درصدي، به 6.5 ميليارد دلار كه يك و نيم ميليارد آن مربوط به صادرات عراق بود، رسيد. حجازي با بيان اين‌كه ما مي‌توانيم توان توليدي و خدمات مهندسي خود را در عراق رونق دهيم، تصريح‌كرد:‌ در توافق ايجاد شده بين 2 استان بصره و خوزستان قرار شد كه در نيمه اول سال نمايشگاهي در استان خوزستان داير شود و در نيمه دوم سال اين نمايشگاه در بصره و با حضور همه توليدكنندگان برگزار گردد.

تلاش برای تحقق تولید ملی

سرپرست منطقه آزاد اروند گفت: در دولت نهم و دهم در زمينه عمراني بيش از 265 ميليارد تومان هزينه كرديم كه 22 درصد آن، يعني برابر 57 ميليارد تومان آن مربوط به سال 90 است.

بهروز حسيني‌فر با بيان اين‌كه اين نمايشگاه بهترين زمينه براي معرفي پتانسيل‌هاي خوزستان است، اظهاركرد: منطقه آزاد اروند در بخش طرح‌هاي ماندگار 9 طرح با اعتباري در حدود 73 ميليارد تومان در حال اجرا دارد كه تا پايان دولت دهم به اتمام خواهد رسيد.

وي بيان‌كرد:‌ صادرات از اين منطقه در سال‌گذشته 592 ميليون دلار بوده كه از نظر وزني 37 درصد نسبت به سال‌گذشته افزايش داشته و همچنين از نظر ارزشي 7 درصد رشد كرده است؛ همچنين واردات اين منطقه در اين مدت نسبت به سال 89، 27 درصد كاهش داشته است. سرپرست منطقه آزاد اروند با اشاره به اين‌كه صادرات از اين منطقه بيش از كل صادرات كشور به روسيه است، گفت: اميدواريم بتوانيم تا پايان سال 91 رقم صادرات خود را افزايش دهيم.

وي عنوان‌كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در نام‌گذاري امسال به‌نام "توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني"، در اين راستا مقرر شد توانمندي صنايع استان در زمينه‌هاي مختلف را نمايش دهيم. هر چند كه تمام توانمندي‌هاي خوزستان فراتر از اين نمايشگاه است. در اين نمايشگاه 155 شركت با انواع محصولات و در مساحتي بالغ بر 7 هزار متر محصولات خود را عرضه خواهد كرد.

خواهر خواندگی اقتصادی

استاندار بصره با اشاره به نیاز این كشور به دانش و مهارت ایران در جبران عقب ماندگی عراق گفت: نیازمند تجارب ایران در تمام بخش ها هستیم.دكتر خلف عبدالمجید خلف در آیین افتتاح نمایشگاه توانمندی های تولیدی، صادراتی و خدمات فنی و مهندسی استان خوزستان در منطقه آزاد اروند افزود: امیدوارم با توجه به حجم بالای كار های عمرانی در عراق و بخصوص در استان بصره شركت های ایرانی در امر سازندگی نقش اساسی ایفا كنند.وی اظهار داشت: هم اكنون بیش از 700 طرح عمرانی و خدماتی در بخش های مختلف در بصره در حال انجام است كه برای اجرایی شدن آنها نیاز به همكاری شركت های ایرانی هستیم.دكتر عبدالمجید خلف گفت:در سال 2012 نیز بیش از 500 پروژه و طرح عمرانی در بصره تعریف شده كه شركت های ایرانی بخصوص خوزستان با توجه به توانایی موجود در آن می توانند نقش مهمی در اجرایی شدن آنها ایفا كنند. وی با اشاره به نیاز استان بصره به دو هزار و 500 واحد مسكونی اظهار داشت: استان خوزستان با توجه به قابلیت های موجود در آن بخصوص در بخش مسكن مهر می تواند در برطرف كردن مشكل مسكن در بصره نقش مهمی داشته باشد. استاندار بصره گفت: استان خوزستان و بصره هر دو متحمل خرابی های زیادی از سوی استبكار و رژیم بعث صدام عراق بودند كه زیر ساخت های این دو استان را نابود كرد.

پیش بینی های آقای رییس

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تحقق هدف 45 میلیارد دلاری سال گذشته و رسیدن به مرز 48 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در سال گذشته را نشانگر خودکفایی تجارت ایران دانست. حمید صافدل در جمع خبرنگاران در نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی، صادراتی، فنی و مهندسی خوزستان که در محل نمایشگاه سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید همه ارگان‌ها و سازمان‌ها در راستای ارتقای بخش‌های مختلف برای پیشبرد اهداف کشور اقدام کنند.وی افزود: با توجه به قابلیت‌ها و تجربه خوب اجرای پروژه‌های بزرگ در حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی، فنی و مهندسی و دسترسی به آب‌های آزاد و کشور‌های همسایه؛ همچنین برخورداری از دانش تجاری خوب، استان خوزستان می‌تواند سهم بسزایی در تحقق برنامه صادراتی کشور ایفا کند.معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این استان سهمی فراتر از استعداد خود در تحقق صادرات غیرنفتی داشته باشد. وی همچنین به تحریم‌های اعمال شده به کشورمان اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها در واقع مثل سنگ گذاشتن در مسیر آب است و سنگ نمی‌تواند جلوی آب را بگیرد.صافدل اضافه کرد: تحریم‌ها باعث تغییر طرف تجاری ما به سمت کشورهای آسیای میانه شده ولی تجارت ما را تعطیل نکرده است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار