شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
روایت روزنامه اعتماد از سفر رییس جمهور به خوزستان
گلايه‌هاي روحاني در جمع خوزستاني‌ها: لبخند مي‌زنيم تا مردم بخندند / از تصميمات سفر خوزستان راضي‌ام / روش فعلي نامه‌نگاري مردم به دولت بايد تغيير كند
شوشان به نقل از اعتماد :
گلايه‌هاي روحاني در جمع خوزستاني‌ها: لبخند مي‌زنيم تا مردم بخندند
سفر حسن روحاني به خوزستان پر بود از گلايه؛ هم گلايه‌هاي او از كارشكني و سنگ‌اندازي منتقدان و مخالفانش، هم گلايه‌هاي مردم از اوضاع و احوال ديارشان. در اين ميان هر چند شنيدن گلايه‌هاي روحاني فقط مسير نا‌هموار و كارشنكي‌هاي جمعي از تند‌روها را بر مخاطبش آشكار‌تر مي‌كند اما دلنشين‌ترين سخن روحاني در ميان حرف‌هاي تلخش جمله‌يي بود كه در پاسخ به تلاش دولت براي ترميم روابط ايران با غرب بر آن تاكيد كرد، روحاني – در جمع شوراي اداري خوزستان - گفت: مي‌گويند دولت به غربي‌ها لبخند مي‌زند، بله لبخند مي‌زنيم تا لبخند مردم را ببينيم.
اين دومين باري بود كه روحاني در سفر سه‌‌روزه‌اش نسبت به تلاش دولت براي توافق با غرب واكنش نشان داد او يك روز قبل هم در نشست ظرفيت‌هاي توسعه استان خوزستان گفت برخي فكر مي‌كنند ما خوش‌مان مي‌آيد با خارجي‌ها بخنديم و قهوه بخوريم، لبخند و اعتماد‌سازي براي پيشرفت كشور است.
روحاني همچنين در جمع اهوازي‌ها گلايه كرد كه برخي به اسم تحريم مردم را دور زدند، و‌گفت كه برخي به دولت به خاطر برخي امور انتقاد وارد مي‌كنند اما متوجه نيستند كه رهبري نظام در سياست‌هاي كلي نقش تعيين‌‌كننده دارد. گلايه‌‌هاي روحاني پر‌شمار بود و داستانش از ماجراي مبارزه دولت با رانت‌خواران گرفته تا حرف و حديث‌هاي ايراد جويانه منتقدان به توافق ژنو به‌علاوه نقدهاي تند و تيز تندروهاي بهارستان عليه دولت كه داستان روزمره دو قوه شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، روحاني در آخرين روز سفرش به استان خوزستان، در نشست شوراي اداري اين استان با اشاره به انتقاداتي كه اخيرا از سوي برخي به هيات دولت و سياست خارجي آن وارد شده است، گفت: برخي متوجه نيستند كه رهبري نظام، نقش تعيين‌كننده‌يي در سياست‌هاي كلي نظام دارند و اختيار برخي امور با ايشان است و ايشان بايد تصميم بگيرند.
وي اضافه كرد: حالا اين ميان يك نفر هم پيدا مي‌شود و حرفي مي‌زند كه براي چه به غربي‌ها لبخند مي‌زنيد؟ البته اميدوارم حرف‌شان از روي حسن نيت باشد. ما لبخند مي‌زنيم تا منجر به لبخند مردم شود. آيا نبايد با تحريم‌هاي ظالمانه مبارزه كرد؟ بايد با ديپلماسي مشكل را حل كرد و ما از ابزار ديپلماسي استفاده مي‌كنيم. آيا برداشتن تحريم‌ها كار بدي است؟ گويي عده‌يي انقلابي شده‌اند! ‌گر‌چه سوابق آنها را مي‌دانيم و از حرف‌هايي كه مي‌زنند تعجب نمي‌كنيم. رييس‌جمهور به يكي از كساني كه اخيرا به علت فساد اقتصادي و دور زدن تحريم‌ها بازداشت شده است، اشاره كرد و گفت: ديديد كه يك نفر معرفي و سپس گرفتار شد. ديگراني هم هستند كه بايد معرفي شوند.
روحاني همچنين در مديران صنعت نفت منطقه دارخوين گفت: مي‌بينيد كه عليه من و دولت بسيار مي‌گويند توجه نكنيد، غصه‌دار نشويد و فكر نكنيد چرا كه ما كار بزرگي را آغاز كرده‌ايم. وي ادامه داد: بايد كاري كنيم كه نفت را ارزان‌تر توليد كنيم، از هيچ تهمتي نترسيد همه را برعهده مي‌گيرم اگر يك شركتي كاري را براي اين ملت يك ريال ارزان‌تر انجام دهد، حق با او است و ما از فشار اين و آن نمي‌ترسيم. روحاني در پس گلايه‌هايش اما رضايتي داشت و معتقد بود كه حمايت مردم از دولت افزايش يافته است.
وي در نشست شوراي داري خوزستان گفت: طبق نظرسنجي‌هايي كه دولت انجام داده و همچنين در نظرسنجي‌هايي كه مخالفان انجام داده‌اند و خبرش رسيده است، حمايت مردم از دولت افزايش يافته است؛ چيزي جز لطف خدا، حمايت مردم و حمايت مقام معظم رهبري را نداريم و نداشته‌ايم و به عنايت حق و حضور مردم در صحنه اميدوارم.


از تصميمات سفر خوزستان راضي‌ام
رييس‌جمهور با اشاره به سفر سه روزه خود به استان خوزستان اظهار كرد: ما خود را در برابر مردم مسوول مي‌دانيم. از تصميماتي كه در اين سه روز گرفته شد راضي هستم اما دولت به تصميمات اين سه روز اكتفا نمي‌كند. به گزارش ايسنا، حسن روحاني پنجشنبه در نشست خبري خود كه با هدف جمع‌بندي برنامه‌ها، تصميمات و دستاوردهاي سفر خوزستان به عنوان آخرين برنامه اين سفر انجام شد، گفت: من در اين سفر يگانگي و همبستگي را در ميان عشاير و اقوام استان خوزستان ديدم.
رييس‌جمهوري همچنين از افتتاح و بهره‌برداري 9 طرح مهم در استان خوزستان در سال جاري خبر داد و اعتبار اين طرح‌ها را حدود يك هزار و 900 ميليارد تومان اعلام كرد. حسن روحاني در پايان سفر سه روزه خود به استان خوزستان در كنفرانس خبري در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران استاني درباره جمع‌بندي وي از سفر استاني گفت: تقريبا براي همه شهرستان‌ها طرح‌هايي مدنظر قرار داده شده كه در سال 93 اجرايي و عملياتي شود كه ريز آنها آماده است و به تصويب رسيده كه سخنگوي دولت آن را اعلام خواهد كرد.
حسن روحاني در بيست و هفتمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي از تلاش‌هاي دولت يازدهم و برنامه‌هايش براي مقابله با ايران هراسي و اسلام هراسي خبر داد. ايران هراسي بهانه‌يي در پرونده هسته‌يي بود، دشمنان ايران را به عنوان پايگاهي براي اسلام و ترويج اسلام و انقلاب اسلامي مي‌بينند، ايران چيزي براي مخفي كردن در مسائل هسته‌يي ندارد اينها مهم‌ترين فراز‌هاي سخنان رييس دولت در كنفرانس وحدت اسلامي بود كه ديروز در تهران برگزارشد.
رييس‌جمهور با اعتقاد به اينكه ايران هراسي از اقدامات دشمنان در سال‌هاي اخير بود كه به‌شدت ترويج مي‌شد، گفت: آنها ايران را به عنوان پايگاهي براي اسلام و ترويج اسلام و انقلاب اسلامي مي‌بينند.
روحاني افزود: پيامبر (ص) سخنگويان و مشاورانش را از نژاد، قبايل و قوميت‌هاي مختلف برگزيد از بلال حبشي تا سلمان فارسي و سهيب. رييس‌جمهور ادامه داد: پيامبر (ص) عرب و غيرعرب را يكي كرد و همچنين سياه و سفيد را يك رنگ كرد. وي تصريح كرد: دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت تدبير و اميد در پنج ماه اخير در كنار تلاش براي حل مسائل و معضلات داخلي، براي مقابله با اين دو هدف نيز همواره داراي برنامه بوده و در مقام عمل گام‌هايي برداشته است.
رييس‌جمهور افزود: نخستين گام دولت، جلوگيري از جنگ جديد در منطقه بود كه با همكاري دولت‌هاي منطقه و خارج از منطقه و برخي قدرت‌ها، اين كار بزرگ را انجام داد، اگر همكاري روسيه و سوريه نبود اين هدف محقق نمي‌شد. رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: دومين قدمي كه دولت جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با هدف سلطه‌گران دنبال كرد مقابله با اسلام هراسي بود.
روحاني با بيان اينكه اين طرح كه رييس‌جمهور ايران آن را پيشنهاد داد در ظرف چند ماه اين هدف را محقق كرد، اظهار داشت: اين طرح آنچنان برنده، جامع و تكان‌دهنده بود كه حتي دشمنان قوي پنجه هم ولو اينكه مخالف با آن بودند جرات نكردند تقاضاي راي از مجمع عمومي كنند و اين طرح به اتفاق آرا يعني بدون راي‌گيري به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل متحد رسيد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران هراسي از اقدامات ديگر دشمنان در سال‌هاي اخير بود كه به‌شدت ترويج مي‌شد، گفت: اين موضوع بهانه‌يي شد كه به مساله فناوري هسته‌يي صلح‌آميز در ايران پرداخته شود. رييس‌جمهور با بيان اينكه نخستين اثر و ثمره اين توافقنامه آن بود كه براي بسياري از افكار عمومي جهان روشن كرد كه جمهوري اسلامي ايران چيزي براي مخفي كردن در زمينه فناوري هسته‌يي ندارد، گفت: فناوري هسته‌يي ايران صرفا صلح‌آميز است و براي مقاصد صلح آميز استفاده مي‌شود.
روحاني تاكيد كرد: يكي از اهداف مهم جمهوري اسلامي ايران مقابله با طرح ايران هراسي در سال‌هاي گذشته بوده است و امروز براي جهان روشن شده كه جمهوري اسلامي ايران نه تنها به دنبال سلاح هسته‌يي و كشتار جمعي نبوده و نيست و طبق فتواي مقام معظم رهبري اين كار محرم و تحريم شده بلكه اين ملت و كشور در سال‌هاي گذشته قرباني سلاح كشتار جمعي بوده است.


انتقادهاي مجازي هواداران دولت از شكل و شمايل سفر به خوزستان : نگذاريد مردم دنبال شما بدوند
گروه سياسي| نبايد مردم را دنبال خودرويش مي‌كشاند و نامه جمع مي‌كرد، نبايد عربي حرف مي‌زد تا شايد به دل جمعي بنشيند، بايد با مردم روراست بود و چرا وعده‌هاي كليشه‌يي داد و... حرف و حديث‌هايي است كه اين روزها نقل بعضيها شده است و مصاديقش هم در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي پر است.
نقد‌هاي سايت‌ها و شبكه‌هاي مجازي به سبك نخستين سفر روحاني به اين دليل در خور توجه و حتي رسيدگي از سوي دولتمردان است كه اين فضا بابي است كه از سوي خود دولت براي برقراري ارتباط با مردم گشوده شده است و طي اين هفت ماه گذشته هم دولتمردان نشان داده‌اند كه فضاي مجازي تنها جايي است كه ترجيح مي‌دهند در آن بي‌مقدمه، بي‌پيرايه و بي‌حاشيه با مردم يا بهتر بگوييم هواداران‌شان سخن بگويند. حالا همين هواداران در صفحات‌شان به اميد رويت دولتمردان نوشته‌اند كه هر چند مشاوران آقاي رييس جمهور اصرار دارند كه سفرشان به خوزستان سفر استاني نبوده است اما ثمره و خروجي اين نشست حكايت از اين دارد كه تلاش نزديكان روحاني براي تغيير نام اين سفر راه به جايي نبرده است و حكايت همان داستان مرسوم هشت سال گذشته است.
اگرچه به اصرار نزديكان رييس دولت روزنامه‌ها سعي دارند، بنويسند پايش و پويش دولت يازدهم از استان خوزستان اما رنگ و بوي حضور دولت همان است كه در سال‌هاي گذشته منتقدان پوپوليستي و عوامفريبانه ناميدندش. نقدهاي سفر روحاني به خوزستان البته عناوين و دستمايه‌هاي متعددي دارد اما پر رنگ‌ترينش سبك ديدارهاي روحاني با مردم خوزستان بود. هجوم مردم به سمت خودروي رييس‌جمهور و طولاني شدن مسيري كه 20 دقيقه بود به سه برابر زمان آن. بيرون آمدن روحاني از خودروي حاملش از دايره‌يي از گارد محافظانش و لبخند زدن به مردمي كه براي استقبال از رييس دولت‌شان آمده بودند، پر شدن خودروي رييس‌جمهور از نامه‌هاي مردمي كه براي استقبال آمده بودند بعد هم حضور در مراسم سخنراني با مردم كه از صبح به انتظار رييس جمهور جمع شدند و در نهايت سخنراني كردن به طبع مردمي است كه ساعت‌ها نشسته‌اند تا با همه تاخير‌ها و بدقولي‌هاي صورت گرفته شنونده سخنراني حسن روحاني شوند. اينها دستمايه نقدي است كه حاميان روحاني كه در قريب به اغلب موارد براي دفاع از دولت يازدهم از دشواري مسير و سنگ‌اندازي‌هاي تندروها در صفحات مجازيشان سخن مي‌گويند.
همچنان كه سايت عصر ايران هم نوشت: اين سر از ماشين درآوردن و به سبك ‌احمدي‌نژاد و ديگران مردم را دنبال ماشين دواندن، كار زشت و ناپسندي است. براي احترام مردم، هرشهري مي‌رويد، به همان حضور مردم در سخنراني اكتفا كنيد، يا ترتيبي بدهيد كه شما راه برويد و مردم بايستند و دنبال شما ندوند. اين سايت همچنين نوشته است: براي اينكه نشان بدهيد به مردمي نزديك هستيد (در سفر خوزستان)، لازم نيست، عربي بخوانيد. عربي قرآن خواندن و حوزه با عربي محاوره‌يي خيلي متفاوت است.
منتقدان در فضاي مجازي نوشته‌اند كه در دوره‌هاي قبل مي‌گفتند اتوبوس‌هاي دولتي حامل را براي استقبال مي‌آوردند و به لباس محلي پوشيدن رييس دولت ايراد مي‌گرفتند و مصوبات چند صدتايي را هيات دولت غير قابل اجرا مي‌دانستند اما اينها مواردي كه در اين سفر هم تكرار شد البته به جاي لباس محلي، رييس دولت محلي سخن گفت و به جاي مصوباتي چندصد تايي وعده‌هايي داده شد كه برآورد هزينه‌اش در بودجه 93، 1900 ميليارد تومان شده است.
موج انتقادات به اين رويه دولت آنچنان است كه برخي حاميان روحاني در شبكه مجازي به كنايه خطاب به روحاني نوشته‌اند كه به گمانم ما، همه ملتفت هستيم كه كدام بخش از گفتار و رفتار شما سهم كجاي سپهر عالم سياست است! اما يواشكي عرض مي‌كنم: «مراقب باشيد. شور قضيه در نيايد»...!البته در مقابل جمعي هم نوك پيكان انتقادات را به سمت رسانه‌هاي سمپات دولت نشانه رفته‌اند و مي‌گويند كه گلايه‌هاي مطرح شده آنها در نقد دولتي نيست كه به آن اميد بسته‌اند، در نقد آش شوري است كه خود آشپزش هستند.



گزارش خبرنگار «اعتماد» از حواشي سفرسه روزه رييس جمهور به خوزستان: بدعت شكني روحاني
روحاني از خوزستان بازگشت. نخستين سفر استاني رييس‌جمهور، چيزي فراتر از يك سفر استاني بود. اين سفر در كنار تمام خاستگاه‌هاي استاني و داخلي، ماموريت مهمي براي روحاني بود تا در نخستين سفر خود، سياست متبوعش در سفر اجرايي و بدعت‌هاي بي‌ثمر دولت‌هاي پيشين در سفر را منتفي كند. به همين جهت طبيعي بود كه جزء به جزء اين سفر زير ذره بين قرار بگيرد و توجه زيادي را به خود جلب و حساسيت‌هاي سفر روحاني را دو چندان كند.

جداي از هدف بدعت‌شكني، شرايط ويژه خوزستان ديگر عاملي بود كه اهميت سفر روحاني را افزايش مي‌داد. وضعيت بحراني آب استان به دليل انتقال بي‌رويه آب كارون و ساير رودها به خارج از استان و تلنبار شدن وعده‌هاي هشت ساله دولت نهم و دهم وضعيتي را رقم زده بود تا رييس‌جمهور در نخستين فرصت عازم ديار كارون شود. اهواز نخستين شهري بود كه روحاني در آن حاضر مي‌شد. اين شهر به عنوان مركز استان همه‌چيز داشت و نداشت. اهواز و همچنين ساير شهرهاي خوزستان، با وجود سرزمين‌هاي حاصلخيز، دسترسي به راه‌هاي آبي، همجواري با دو رود مهم كارون و اروند و منابع با ارزش نفت و گاز درگير مسائل و مشكلاتي بود كه با داشته‌هاي استان همخواني نداشت.
روحاني در روز اول سفرش ابتدا سخنراني مختصري در فرودگاه داشت و پس از آن راهي مصلاي اهواز شد. در طول مسير فرودگاه تا مصلي، شهروندان با خودروهاي خود و حتي پاي پياده‌ خودروي رييس‌جمهور را دنبال مي‌كردند با اين تفاوت كه اين‌بار خبري از اتوبوس‌هاي ارگاني، بنر‌هاي بزرگ و سفارشي و پوستر‌هاي يك شكل نبود. هركسي كه مي‌خواست و دوست داشت آمده بود. وقتي به مصلي رسيديم نيز خبري از تمرين شعار و هماهنگي‌ها نبود. مردم ايستاده نظاره‌گر ورود روحاني به مصلاي شهر بودند. مصلاي نيمه كاره اهواز، فرصت مهمي بود تا او اعتماد دوباره مردم به دولت را احيا كند، مردمي كه در مصلي بودند با گلايه و شكايت آمده بودند و مدام از وعده‌هاي هشت ساله احمدي‌نژاد مي‌گفتند.
در حاشيه اين سخنراني، هم‌صحبتي با مردم اهواز نيز خالي از لطف نبود. به ميان جمعيت رفتم و از خواسته‌هايشان پرسيدم. در جواب‌هايم چند جمله مشترك شنيدم «اگر اين وعده‌ها هم مثل هشت سال پيش عملي نشود چه كنيم؟ وعده‌هاي روحاني را احمدي‌نژاد هم داده بود ولي به جايي نرسيد و ما نمي‌دانيم كه اين‌بار چه مي‌شود.» صحبت‌ها و استقبال‌شان از روحاني، گرم و صميمي ولي پر از درد و خستگي بود. از آن مادر شهيد سالخورده تا زن جواني كه فرزند بهزيستي بود، اميد به آن داشتند كه گوشي شنواي دردهايشان و دستي برآورده‌كننده خواسته‌هايشان باشد.
روحاني پس از مصلي راهي استانداري اهواز شد. جايي كه به جز صبحگاه مشترك نيروهاي مسلح ميزبان تمام برنامه‌هاي روحاني در اهواز بود. استقرار مداوم او در استانداري و پرهيز از خيابانگردي و نمايش‌هاي خياباني ديگر بدعت‌شكني روحاني در اين سفر بود تا علاوه بر برهم نخوردن شرايط عادي شهر از هزينه‌هاي گزاف سفرهاي استاني نيز جلوگيري كند. در ادامه برنامه‌هاي روز اول، او ديداري با فرهنگيان و نخبگان و همچنين علماي استان داشت و شنواي خواسته آنان بود. در طول اين ديدارها فرهيختگان و علما استقبال خوبي از روحاني داشتند كه اوج آن به حمايت فرهنگيان از فرجي دانا و استقبال علما از همكاري با دولت در مسائل فرهنگي مربوط مي‌شد.
اين در حالي بود كه برخي از نمايندگان مجلس همواره به نام همين مردم بارها و بارها در طول چند هفته اخير مخالف دولت بودند تا جنس خواسته نماينده با خواسته مردم در تضاد باشد. برنامه‌هاي روز دوم با صبحگاه مشترك روحاني آغاز شد و پس از آن با نمايندگان عشاير و اقوام خوزستان ديدار كرد. ديدارهايي كه بيش از هر چيزي به مساله امنيت استان تاكيد داشت و به دنبال تقويت وحدت بين مردم استان بود. سخنان روحاني در هر دو جلسه هم مثل روز اول بود. ادبيات جديد روحاني در سخنراني هم اميدوار‌كننده و هم از جنجال‌ها به دور بود. در روز دوم روحاني بر رفع تبعيض‌هاي قوميتي تاكيد داشت.
استقبال عشاير و همچنين نوع ادبيات آنان در سخنراني‌ها و پرسش از رييس‌جمهور اين تصور را ايجاد مي‌كرد كه روحاني طي جلساتي كه در رابطه با امور عشاير و اقوام به رياست علي يونسي برگزار كرده در جذب حمايت عشاير به موفقيت رسيده است. پس از اين ديدار، جلسه او با خانواده شهدا و ايثارگران در استان مقاومت در استانداري برگزار شد.
شرايط سخت جانبازان حاضر در جلسه از حواشي جدي جلسه بود به طوري كه در گوشه سالن چندين پرستار براي بررسي وضعيت جانبازان حاضر بودند و هرازگاهي مجبور مي‌شدند تا فردي را به علت شرايط نامساعد جسماني از سالن خارج كنند. فضاي اين جلسه با گريه‌هاي گاه و بيگاه برخي جانبازان ويژه بود تا جايي كه روحاني نيز در جواب تمام خواسته‌هاي جانبازان و شرايط جلسه نخستين جمله خود را اينچنين آغاز كند: «چه بگويم جز كرنش و تواضع!»
او در ادامه اين سخنراني به احياي حقوق جانبازان اشاره و همچنين خاطراتي از جنگ را نقل كرد. با اتمام اين جلسه روحاني براي گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم استان در صدا و سيماي استاني حاضر شد تا روز دوم سفر نيز اينچنين تمام شود. در روز سوم سفر روحاني اهواز را ترك كرد و عازم خرمشهر شد. خرمشهر، شهري كه چهره‌اش با روزهاي پس از جنگ خيلي متفاوت نشده است. خانه‌هاي جنگ‌زده هنوز در شهر وجود دارد و همچنان جاي گلوله و تير در ساختمان‌هايش چشم‌نوازي مي‌كند.
وقتي روحاني به مسجد جامع شهر، محل شهادت محمد جهان‌آرا مي‌رسد صداي حاضرين بلند مي‌شود. استقبال خرمشهري‌ها قابل توصيف نبود. زير نور آفتاب خيابان شهر مملو از جمعيت بود. پرچم عشيره‌هاي شهر در جلوي صف منتظران تصوير جالبي خلق كرده بود. حجت‌الاسلام موسوي، امام جمعه شهر بعد از استقبال از روحاني و سخنراني از رييس‌جمهور درخواست سخنراني كرد. جنس سخنان اين‌بار روحاني با سخنراني در اهواز متفاوت بود. اين يكي ديگر از بدعت‌شكني‌ها بود.
روحاني در هر شهري خاص همانجا صحبت مي‌كرد و از مشكلات منحصر به همانجا حرف مي‌زد. برخلاف سفر‌هاي استاني دولت قبل اول از مشكلات گفت و بعد به وعده‌هاي نزديك اشاره كرد. بدون بزرگنمايي و اغراق از تبعيض گفت در ميان حرف‌هايش نه كسي را تخريب كرد و از كسي بد گفت. سخنانش كه تمام مي‌شد مشخص بود كه گفته‌هاي هرچند كوتاه و مختصرش در ذهن مردم باقي‌مانده است. پس از خرمشهر، اين‌بار نوبت آبادان بود كه ميزبان رييس‌جمهور باشد.
پل اروند تنها جايي بود كه بايد مي‌گذشتيم تا به شهر ابادان برسيم. از رود بزرگ اروند كه عبور مي‌كردي، آبادان در چشم‌انداز قرار مي‌گرفت. شهر آبادان كه خاطرات زيادي از جنگ تحميلي با خود دارد در جريان بود. مردم شهر هنوز هم با خاطرات‌شان از جنگ با همسايه‌يي زندگي مي‌كنند كه فاصله‌شان تا آنان تنها به اندازه عرض يك رود است.
برخلاف خرمشهر و اهواز رييس‌جمهور ديدار عمومي با مردم نداشت و مستقيم به فرمانداري شهر رفت تا در نخستين فرصت ديداري با مسوولان شهر داشته باشد و در ادامه طي يك نشست مطبوعاتي پاسخ خبرنگاران استاني را بدهد. روحاني پس از اين ديدارها، از فرودگاه آبادان، خوزستان را ترك كرد تا نخستين سفر استاني دولت يازدهم اينچنين تمام شود.


معاون اجرايي رييس جمهور: روش فعلي نامه‌نگاري مردم به دولت بايد تغيير كند
معاون اجرايي رييس‌جمهور از راه‌اندازي سامانه 111 از سوي دولت براي دريافت تماس‌هاي مردمي گفت: البته در اين سفر تلاش كرديم علاوه بر اينكه گفت‌وگوي دولت و مردم انجام مي‌شود، نسبت به جمع‌آوري نامه‌هاي مردمي هم اقدام كنيم و بايد اشاره كنم كه ادامه روش فعلي در جمع‌آوري نامه‌ها راه‌حل مشكلات نيست و بايد براي آن راه ديگري را انتخاب كرد.
محمد شريعتمداري در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اين سوال كه آيا براي انجام سفرهاي استاني برنامه زمانبندي مشخصي از سوي دولت طرح‌ريزي شده است يا خير؟ اظهار كرد: سفرهاي استاني و مقصد انجام اين سفرها طبق چارچوب انتخاب مي‌شوند، اما سعي دولت بر اين است كه هر دو ماه يك‌بار يك سفر استاني را به يكي از استان‌هاي كشور در دستور كار قرار دهد.
وي با بيان اينكه نامه‌هايي كه تاكنون به رياست‌جمهوري رسيده است در تهران دسته‌بندي و خوانده مي‌شود، تاكيد كرد: پس از انجام بررسي‌ها مواردي كه ضرورت دارد، پاسخ داده مي‌شود و شماره پيگيري براي افراد براي پيگيري موضوع ارائه خواهد شد. شريعتمداري در پاسخ به اين سوال كه آخرين اقدامات براي برقراري پرواز مستقيم ايران و امريكا چه بوده و تا حصول نتيجه نهايي چقدر زمان داريم، خاطرنشان كرد: يكي از تقاضاهايي كه ايرانيان مقيم امريكا و به ويژه اقشار ضعيفي كه در آنجا حضور دارند همين برقراري پرواز مستقيم ايران و امريكا بود. در حال حاضر برخي دانشجويان كه براي تحصيل به اين كشور سفر كرده‌اند، از بنيه مالي قوي برخوردار نيستند و حتي پدران‌شان كارمند هستند و با سختي زندگي مي‌كنند. وي با اشاره به اينكه براي برخي ايرانيان مقيم امريكا دشوار است كه سه مسير را طي كنند تا به ايران برسند، گفت: در سفر رييس‌جمهور به نيويورك يكي از مطالبي كه مطرح شد، همين برقراري پرواز مستقيم بود كه اگر انجام شود رفت و آمد ايرانيان خارج از كشور تسهيل خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه يكي از دغدغه‌هاي دولت موضوع رفت و آمد ايرانيان به نقاط مختلف دنياست، اظهار كرد: در حال حاضر ايرانيان در نقاط مختلف دنيا زندگي مي‌كنند كه بخش مورد توجهي از آنها به امريكا مهاجرت كرده‌اند، طبيعتا ما به فكر آنها هستيم و تلاش مي‌كنيم رفت و آمدشان را به كشور تسهيل كنيم، اما اين موضوع بايد از روش‌هاي قانوني و صحيح انجام شود.
شريعتمداري تاكيد كرد: نه فقط براي برقراري پرواز مستقيم به امريكا بلكه دولت به فكر تسهيل رفت و آمد همه ايرانيان خارج از كشور است، اين موضوع در حال حاضر از سوي دولت در دست اقدام قرار دارد.
برخي از جوانان ما هم‌اكنون در فيليپين، هند، پاكستان، امريكا، كانادا و... دانشجو هستند كه بايد رفت و آمد آنها را هم به كشور تسهيل كرد. وي اضافه كرد: موضوع برقراري پرواز ايران و امريكا هم‌اكنون در دستور كار شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور قرار دارد و به دنبال يافتن راه‌حل منطقي براي آن هستيم. شريعتمداري در پاسخ به اين سوال كه پيشنهادي براي پيگيري موضوع پرواز مستقيم ايران و امريكا به دستگاه ديپلماسي ارائه شده است يا خير؟ خاطرنشان كرد: برخي شركت‌ها علاقه‌مند به فعاليت در اين زمينه هستند كه پيشنهادهايي را به ما داده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار