شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۰

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به اینکه برای هر یک میلیون ایرانی فقط یک آلرژیست وجود دارد و داروهای پرمصرف آلرژِی نیز بیمه نیستند، گفت : تهران، اهواز و کرج نیز 3 شهر نخست آلوده جهان به حساب می‌آیند. محمد قراقوزلو با انتقاد از عملکرد برخی پزشکان‌ اظهار داشت: متأسفانه پزشکان لیستی از غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آسم و آلرژی تهیه کرده و در اختیار بیمار قرار می‌دهند که این کار صحیح نیست زیرا متهم نخست آلرژی غذاها نیستند.

وی افزود : البته آجیل‌ها، بادام شامی یا زمینی، غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، گندم، سویا و غلات غذاهای موذی و حساسیت‌زا و تشدید کننده آلرژی محسوب می‌شوند. رئیس انجمن آسم و آلرژی با بیان اینکه متأسفانه بیماران ما برای دستیابی به داروهای خارجی سر و دست می‌شکنند، تصریح کرد: شرکت های داروسازی عنوان می کنند که تولیدات دارویی خارجی یک استاندارد طلایی دارند و داروهای ایرانی ماده موثر کمتری دارند و هر چند بسیاری از داروهای آلرژی تحت پوشش بیمه هستند ولی داروهای آنتی هیستامینیک که بیشتر بیماران روزانه مصرف می‌کنند تحت پوشش بیمه نیستند.  قراقوزلو اظهار داشت: تا 50 سال قبل بیماری‌هایی مانند کزاز، سرخک، سل، جزام و بیماری‌هایی عفونی مردم را تهدید می‌کرد ولی امروزه سالمندان ژاپنی بیش از 100 سال عمر می‌کنند ولی با حذف بسیاری از بیماری‌ها و توسعه صنعت و تکنولوژی شاهد هستیم که آلرژی از 10 به 25 درصد در جهان افزایش یافته است.

وی افزود: عفونت‌ها، استرس و اضطراب، خستگی از کار، آلودگی هوا و دود و بو موجب ایجاد آلرژی و تحریک آلرژی در آدمی می‌شود که متاسفانه تهران و اهواز و کرج 3 شهر نخست آلوده جهان هستند و همین موجب شده تا این بیماری‌ها تشدید شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یکی از چگونگی‌های ایجاد آلرژی ارثی بودن این بیماری است، گفت: همچنین یکی دیگر از عوامل آن ورود ماده حساسیت زا در بدن است ولی آلرژی مسری نیست. وی افزایش سزارین در ایران بسیار تأسف بار عنوان کرد و افزود: استاندارد سزارین در ایران 8 برابر جهان است، همچنین شیر خشک هم جایگزین شیر مادر شده و این موارد هم در ایجاد آلرژی در بدن کودک تاثیرگذار است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار