شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۲
رییس کمیته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خوزستان با اشاره به مانور یک هفته‌ای که در استان در حال برگزاری است، گفت: کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان علاوه بر حضور در این مانور، هر ماهه در جلساتی منظم به بررسی مشکلات مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر می‌پردازد.

دکتر فرهاد حمزه‌لویی  اظهار کرد: مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر که مجوز خود را از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند، به افراد معتاد خدمات مختلفی ارایه می‌دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 108 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در سطح خوزستان وجود دارد که از این تعداد، 99 مرکز خصوصی و 9 مرکز دولتی هستند و نظارت و پایش این مراکز توسط دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی انجام می‌شود که در این زمینه، چک‌لیست‌ها و تعرفه‌ها و وظایف مشترک دارند.

رییس کمیته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان افزود: مراکز خدماتی وظیفه درمان معتادان مواد مخدر را بر عهده دارند، در این مراکز درمان به دو صورت دارویی و غیر دارویی صورت می‌گیرد که درمان غیردارویی زیر نظر روان‌پزشکان و پزشکان عمومی دوره‌دیده انجام می‌شود و درمان به وسیله تجویز داروهایی مانند اگونیست، متادون، بوپرنورفین و شربت تنتور(تریاک) است.

حمزه‌لویی درباره درمان غیردارویی در مراکز خدماتی مبارزه با مواد مخدر گفت: درمان غیر دارویی توسط کارشناسان و روانشناسان دوره دیده و با ارایه خدمات روانشناختی، مشاوره‌های خانواده، گروه‌درمانی و مصاحبه‌های انگیزشی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تنها 7 دانشگاه در سطح کشور مجوز برگزاری دوره‌های 14 روزه ام ام تی یا دوره آموزشی درمان سوء مصرف مواد با متادون توسط پزشکان عمومی را دارد که دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز یکی از این دانشگاه‌ها‌ست.

رییس کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان اظهار کرد: در طول سال، 2 دوره با اعلام عمومی از طریق سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار می‌شود که در سال 92 این دوره برگزار شده است.

حمزه‌لویی گفت: پروتکل‌های درمانی در این مراکز مشخص و یکسان است و در سطح کشور به یک گونه اجرا می‌شود. در این دوره، درمان به صورت ویزیت پزشک در مراکز و در هفته نخست هر روز، هفته دوم یک روز در میان، هفته‌های 2 تا 12 حداقل یک ویزیت در هفته، هفته‌های 12 تا 24 حداقل هر دو هفته یک بار و از هفته 24 به بعد حداقل ماهی یک بار ویزیت انجام می‌شود.

وی با بیان این که دوره‌های درمانی یک ماهه است، ادامه داد: آزمایش‌های اعتیاد نیز در مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر صورت می‌گیرد که در 2 ماه نخست هر دو هفته یک بار و در ماه سوم هفته‌ای یک بار انجام می‌شود.

رییس کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: به افرادی که به هر صورت آلوده به مواد افیونی و مخدر شده‌اند، توصیه می‌شود که به منظور ترک اعتیاد، تنها به مراکزی که تحت نظارت معاونت درمان دانشگاه‌ها و سازمان بهداشتی است مراجعه کنند. مراجعه به این مراکز و تحت درمان قرار گرفتن با داروهایی مانند متادون موجب می‌شود که مصرف مواد در این افراد کاهش یابد.

وی تصریح کرد: با مراجعه به این مراکز همچنین رفتارهای پرخطر به ویژه تزریق مشترک که با خطر انتقال بیماری‌های ایذر و هپاتیت همراه است و نیز مرگ و میر بیماری ناشی از مواد کاهش می‌یابد و زندگی فرد بیمار ثبات یافته و فرد معتاد در زمان کوتاهی به اجتماع و خانواده خود باز می‌گردد و و بستر برای ترک مواد در آینده آماده می‌شود.

حمزه‌لویی درباره برنامه‌های آینده کمیته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: راه‌اندازی مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر و خیابانی در خوزستان، یکی از برنامه‌های این کمیته است، این مرکز اکنون جنب بیمارستان سلامت اهواز در حال ساخت است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر و خیابانی، این قبیل معتادان با دستور مقام قضایی به مدت 1 تا 3 ماه در این مرکز نگهداری می‌شوند. درمان اعتیاد در این مرکز تحت نظر پزشک، مسئول فنی مرکز و روانشناسان به صورت درمان‌های دارویی و غیر دارویی انجام خواهد شد.

مدیر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پس از گذراندن مرحله بهبودی بیمار در این مرکز، بیمار جهت ادامه درمان به مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هر ماهه به طور منظم جلساتی را با اعضای کمیته دارد که این اعضا متشکل از استانداری، بهزیستی، شهرداری، معاونت غذا و دارو، زندان‌ها، فنی و حرفه‌ای و نیروی انتظامی بوده و وظیفه آنها بررسی مشکلات مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر و ارایه گزارش آن به کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر زیر نظر استاندار است.

حمزه‌لویی اظهار کرد: همچنین کمیته منطقه‌ای درمان با داروهای اگونیست هر ماه یک بار تشکیل می‌شود و بررسی افزایش یا کاهش میزان داروهای تحویلی به مراکز و نظارت بر سیر درمان در این مراکز را بر عهده دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار