شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۲
روزنامه جام جم روز چهارشنبه در ضمیمه چمدان این روزنامه نوشت: مهم ترین مشکل گردشگری مجازی در ایران را به کیفیت اینترنت نسبت می دهند، این که شرکت های خدماتی اینترنت یا فراتر از آن وزارت ارتباطات، اینترنتی با کیفیت بد و سرعت پایین تحویل مشتریانش می دهد.
فیلترنت گردشگری! 
در این مطلب که با عنوان « جایگاه ایران در گردشگری الکترونیک کجاست؟» منتشر شده آمده است : تازه ترین آمارهای منتشر شده نشان می دهد 60 درصد ایرانی ها از اینترنت استفاده می کنند و استان های تهران و مازندران در صدر این فهرست قرار دارند.

گرچه با نگاهی به نوع استفاده از اینترنت می توان پی برد که فعالیت چندان مفیدی در این محیط انجام نمی شود اما باز هم این تعداد رقم بالایی برای ایران است. 

شاید کاربردی ترین فعالیت اینترنتی برای اهالی ایران پرداخت قبوض و خرید شارژ تلفن همراه باشد اما این محیط در سراسر دنیا برای گردشگری نقش مهمی بازی می کند به طوری که در آمریکا 66 درصد از خرید های آنلاین را خرید های سفری تشکیل می دهد.

این تعداد، رتبه یک ده محصول محبوب در خرید آنلاین آمریکا را به خود اختصاص داده است.

این درصد شاید با توجه به تعداد بالای کاربران ایرانی با خوشبینانه ترین حالت به ده درصد نرسد. 

* ایران در گوگل

هنگام جستجو در خصوص گردشگری ایران، (travel to iran)، اولین سایت هایی که در گوگل به نمایش درمی آید درباره اخطار در خصوص سفر به ایران است.

سپس عطف هایی از سال 1388 به چشم می خورد. در این میان سایت مرجعی که معرف جاذبه های گردشگری ایران باشد وجود ندارد و اگر هم بتوان چنین سایتی پیدا کرد بسیار ضعیف است.

فارغ از برداشت غیر ایرانی ها نسبت به اتفاقات داخلی باید اذعان کرد که حضور کم در این فضا سپردن میدان بازی به کسانی است که سعی در سیاه نمایی اوضاع داخلی ایران دارند و در این میان، گردشگری قربانی اول ماجرا خواهد بود. 

گام اول برای فعالیت مفید در این فضا به باور رساندن مسئولان در اهمیت موضوع اینترنت در گردشگری است.

آنها اگر بدانند تاثیر یک عکس خوب برای تشویق به سفر بسیار بیشتر از مجلدات فراوان، نوشته و یادداشت درباره جاذبه های ایران است به طور حتم برای حضور فعال در این فضا برنامه ریزی می کنند.

به این شکل می توان امید داشت با توسعه گردشگری الکترونیک جاذبه های دیدنی مناطق در کمترین زمان با کمترین امکانات و هزینه به گردشگران معرفی شود.

* ما کجا، دنیا کجا 

حضور در شبکه های مختلف مجازی، ایجاد وبسایت های قوی (چه از لحاظ مفهومی و چه از نظر نرم افزاری) یکی از روش های حضور بهتر در این فضاست، اما بسیاری از وبسایت هایی که فعالیت خدماتی هم انجام می دهند با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

به عنوان مثال اگر بخواهید به صورت آنلاین از آژانس هایی که برای سفر به مقصد شما تور دارند اطلاع پیدا کنید، آن را به شکل درست و صحیح پیدا نمی کنید یا اگر هم پیدا کنید اطلاعات شما محدود به چند دفتر هواپیمایی می شود که از قضا به فکر ایجاد وبسایت افتاده اند.

با این شرایط ، رزرو آنلاین هتل و چک کردن ساعت آغاز سفر و چگونگی آنها پیشکش! 

اینها را بگذارید کنار صحبت های «راب تورس» رئیس بخش سفر شرکت گوگل.

او در کنفرانسی که آبان گذشته در مالزی داشت گفت: «ما اکنون روی دو زمینه متمرکزیم؛ یکی تهیه اطلاعات بهتر است برای مشتریانی که هنگام سفر بر دو موضوع مهم، یعنی جستجوی پرواز و هتل تمرکز دارند.

محصولی که در زمینه پرواز داریم به شما اجازه می دهد هنگام جست و جو در گوگل بدانید برای مقصد مورد نظرتان کدام پرواز در دسترس است و با چه قیمتی.

محصول دیگری نیز در زمینه هتل داریم که در جستجوهای اینترنتی با گوگل این امکان را فراهم می کند که بدانید کدام هتل، با چه قیمتی، چه درجه بندی و در چه تاریخی در دسترس است.» 

* از کجا شروع کنیم 

برای هدف قراردادن مخاطبان، یا هدف قرار دادن ظرفیت های سفر به مقصد مورد نظر، باید یک استراتژی دیجیتالی داشته باشیم.

ساده ترین راه، ایجاد یک وب سایت است و البته اطمینان از این که مردم شما را می یابند. امروزه مردم اولین کاری که انجام می دهند جستجوی اینترنتی است و اگر نتوانند شما را پیدا کنند، شانس خود را برای کشف شدن ازدست می دهیم.

بنابراین باید در جستجوها یافت شویم. 

مورد مهم دیگر ایجاد محتواست. البته همیشه نیازی به تولید محتوا نیست و می توان محصولاتی را که در دنیای مجازی موجود است جمع آوری کرد.

مثلا می توان در یوتیوب نام ایران یا هر مقصد دیگری را جستجو و هزاران هزار ویدئو پیدا کرد که کافی است از میان آنها بهترین ها را انتخاب و به عنوان محصولات بازاریابی برای مقصدی که در نظر است مورد استفاده قرار داد. 

* معضل اینترنت برای گردشگری 

مهم ترین مشکل گردشگری مجازی در ایران را به کیفیت اینترنت نسبت می دهند، این که شرکت های خدماتی اینترنت یا فراتر از آن وزارت ارتباطات، اینترنتی با کیفیت بد و سرعت پایین تحویل مشتریانش می دهد و با این اوصاف چندان نمی شود به گردشگری در این فضا دل بست.

گرچه وزارت ارتباطات در دولت یازدهم وعده هایی مبنی بر چند برابر کردن سرعت اینترنت داده اما هنوز این وعده ها عملی نشده است.

با این اوصاف تنها کاری که می توان در این خصوص انجام داد این است که با تقویت زیرساخت های این صنعت مسئولان و متولیان را به این بخش حساس کنیم تا بتوانیم از تسهیلاتی در این حوزه برخوردار شویم.

*آذر کمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار