شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۵
هر چند هستي و مادرش از آب گرفته شدند ولي فاطمه، چند روز بعد در بيمارستاني در اندونزي درگذشت و با مرگ او، دربه‌دري دخترك آغاز شد.
زندگي "هستي" چند روزي است داستان رسانه‌ها شده است، دخترك 8 ساله آباداني كه مرداد ماه امسال در راه مهاجرت به استراليا، به همراه مادرش "فاطمه"، مسافر كوچولوي قايقي لرزان شد ولي قاچاقچيان، او و 153 مسافر ديگر قايق را در ميان امواج طوفاني اقيانوس رها كردند.
 
هر چند هستي و مادرش از آب گرفته شدند ولي فاطمه، چند روز بعد در بيمارستاني در اندونزي درگذشت و با مرگ او، دربه‌دري دخترك آغاز شد.
 
"هستي" را به خانواده‌اي ايراني در اندونزي مي‌سپرند و از آن سو با تلاش‌هاي خانواده فاطمه و وزارت امور خارجه ايران، پس از چند ماه جسد مادر طوفان‌زده به ايران تحويل داده مي شود. اكنون، پس از 6 ماه از حادثه قايقي كه در ميان امواج اقيانوس در هم شكست و هيچ‌وقت به ساحل استراليا نرسيد؛ دخترك آباداني به ايران بازگردانده شده است.
 
"هستي" روز جمعه در حالي در يك مركز خيريه نگهداري از كودكان بي‌سرپرست در تهران، 8 شمع كيك تولدش را فوت كرد كه نمي‌داند آن بيرون، بر سر حضانت او چه كشمكشي در گرفته است؛ اين سو پدري است كه در زمان جدايي، حضانت "هستي" را 5 سال پيش به فاطمه واگذار كرد و آن سو اقوام و خويشاني كه به هزار دليل، صلاحيت پدر را براي نگهداري از دخترك تاييد نمي‌كنند و سوي ديگر نيز بهزيستي ايستاده تا تكليف مشخص شود؛ حق با كيست؟ عاقبت ماجراي "هستي" را تنها دادگاه مشخص خواهد كرد.
 
دايي "هستي": خواهرم به خاطر اعتياد همسرش از او جدا شد
 
پدر "هستي" مدعي است كه پس از طلاق توافقي‌شان، حضانت دخترش را خيلي "دوستانه" به مادر او واگذار كرده ولي حالا بايد فرزندش را به او پس بدهند. اين در حالي است كه دهقان، دايي "هستي" با رد اظهارات وي، در اين خصوص به خبرنگار ايسناي خوزستان گفت: ما پس از تلاش‌هاي بسيار و پس از چند ماه از آن اتفاقي كه براي فاطمه افتاد، توانستيم جسد او را به ايران برگردانيم و خدا را شكر با تلاش پليس اندونزي و پليس ايران، هستي هم به دستمان رسيد.
 
وي درباره جدايي دهقان از همسر اولش توضيح داد: زماني كه هستي يك سال داشت، خواهرم به خاطر اعتياد همسرش به الكل از او جدا شد و حضانت هستي هم به او داده شد.
 
دايي "هستي" درباره برگرداندن او به ايران هم گفت: با تلاش پليس اندونزي و ايران، هستي برگشت و بازگشت او اصلا به شيرالي (پدر هستي) ربطي ندارد چرا كه او هيچ تلاشي در اين زمينه نداشت و اگر او مي‌خواست تلاشي براي هستي كند در هفت سالي كه او در كشور بود، برايش انجام مي‌داد.
 
وي افزود: اكنون خانواده ما به دنبال گرفتن حضانت هستي هستند. پدر هستي به بهزيستي تهران رفته است كه بچه را به او تحويل نداده‌اند. او به بهزيستي اهواز هم رفته است كه از سوي آنها هم تاييد صلاحيت نشده است. به هر حال از طرف خانواده ما اقدام شده است كه هستي را تحت پوشش خودمان بياوريم و بزرگ كنيم.
 
دهقان گفت: هستي دختري هشت ساله و شجاع و دانا است و اصلا هم تمايل ندارد كه زير نظر پدرش باشد و از اين موضوع هم بيزار است و دوست ندارد با او زندگي كند.
 
او توضيح داد: در اين مدتي كه جسد فاطمه در اندونزي بود ما روز و شب نداشتيم تا جسد او را به ايران منتقل كنيم ولي شيرالي هيچ تلاشي براي برگرداندن هستي نداشت؛ البته مي‌گفت به من پول بدهيد تا به آنجا بروم و هستي را بياورم. او اهل كار كردن نيست و اعتياد به الكل دارد و جدايي خواهر من هم به اين دليل بود چرا كه شيرالي كنترل اعصاب خود را نداشت و به هر صورتي خواهرم را آزار مي‌داد.
 
وي درباره اين كه شنيده مي‌شود پدر هستي قرار بوده است در ازاي گرفتن مبلغي پول هستي را به خانواده ايراني مقيم اندونزي بدهد، اظهار كرد: قرار بود كه اين اتفاق رخ دهد، خدا را شكر من با ارتباطي كه با يكي از خبرنگاران استراليا و آقاي كشكولي كه در كنسولگري ايران در اندونزي كار مي‌كند، برقرار كردم، واقعيت را به آنها گفتم و پيگير برگرداندن هستي بودم. آنها را متوجه كردم كه ما خانواده هستي هستيم و دوست داريم كه او برگردد و پيش خودمان باشد و خدا را شكر اين اتفاق رخ داد و هستي به ايران برگشت.
 
دايي "هستي" درباره اين‌كه پدر هستي گفته است كه به طور مرتب فرزندش را پس از جدايي مي‌ديده است، تاكيد كرد: اصلا به اين صورت نبود. شما به پدرش بگوييد يك فيش بياورد كه به اندازه 50 هزار تومان به اين بچه كمك كرده باشد. پس از جدايي و دادن حضانت هستي به خواهرم، او ديگر دليلي نداشت كه هستي را ببيند.
 
او ادامه داد: شيرالي پس از جدايي از خواهرم ازدواج كرد و اصلا هم هستي را نمي‌ديد. در حال حاضر هم فكر مي‌كنم او روي يك تاكسي در آبادان كار مي‌كند و مطمئن هم نيستم كه حتي تاكسي هم از خود او باشد. در ان زمان هم خواهرم از سوي همسرش و خانواده همسرش هيچگونه حمايتي نشد.
 
دهقان بيان كرد: اكنون هم به عنوان دايي هستي آمادگي كامل را دارم كه حضانت او را بر عهده بگيرم و او را با بهترين امكانات بزرگ كنم. خانواده من هم با آغوش باز با توجه به اين‌كه هستي از گوشت و خون خودمان است، او را مي‌پذيرند.
 
دايي "هستي" گفت: اگر فاطمه غرق شد و جانش را از دست داد، صرفا به خاطر خوشبختي هستي بود. آرزوي فاطمه اين بود كه همراه با هستي به استراليا برود تا دخترش درس بخواند و پزشك و مهندس شود. هستي، زندگي فاطمه بود. به هر حال ما براي بزرگ كردن هستي مشكلي نداريم.
 
پدر "هستي": از همه شكايت مي‌كنم
 
از آن سو، اميد شيرالي، پدر "هستي" در تهران حضور يافته و مصرانه تاكيد دارد كه همه عليه او هستند. شيرالي به ايسنا گفت: در ابتدا بايد بگويم از تمام سايت‌ها و روزنامه‌ها كه عليه من بدون آن كه من را ديده باشند و بشناسند، مطالبي نوشته‌اند؛ شكايت مي‌كنم و از هيچ‌كدام آنها نمي‌گذرم.
 
وي درباره زندگي‌اش با فاطمه توضيح داد: من سال 82 دهقان ازدواج كردم و اسفندماه 87 بود كه با توجه به اين‌كه با يكديگر تفاهم نداشتيم به صورت توافقي و دوستانه از يكديگر جدا شديم. من با توجه به اين‌كه هستي دختري سه ساله بود و احتياج داشت بيشتر نزد مادرش باشد و سايه او بالاي سرش باشد، حضانت او را دوستانه به دهقان دادم.
 
وي خاطرنشان كرد: پس از جدايي از دهقان، هستي را مي‌ديدم و با او ارتباط داشتم. من پس از جدايي با خود دهقان هم مشكلي نداشتم و بشترين فاصله زماني كه هستي را مي‌ديدم يك روز در ميان بود و اكنون هم دنبال آوردن هستي پيش خودم هستم.
 
شيرالي افزود: دهقان، هستي را بدون اطلاع من از كشور خارج كرد و اكنون مي‌توانم شاكي باشم كه چه مرجع قانوني‌اي اجازه داده فرزند من بدون اجازه از كشور خارج شود. من مي‌توانم اكنون از پدر و مادر خود دهقان هم شكايت كنم چرا كه خبر داشتند و به من اطلاع ندادند كه دهقان مي‌خواهد فرزندم را از كشور خارج كند ولي با توجه به اين‌كه من آدم جنجالي نيستم و اهل تنش هم نمي‌باشم و با توجه به اين‌كه خانواده دهقان داغديده بودند، از آنها شكايت نكردم و گذشت كردم. من مي‌خواهم خودم و فرزندم در آرامش باشيم.
 
وي بيان كرد: من براي برگرداندن هستي از طريق وزارت امور خارجه پيگير شدم كه تك به تك نامه‌هاي پيگيري‌ام را هم دارم. در حالي كه وزارت امور خارج اعلام كرده است كه اصلا پدر هستي پيگيري‌اي نكرده است. آنها چه‌طور مي‌توانند با مداركي كه من از آنها دارم بگويند من پيگيري‌اي نداشتم. من از امور خارجه هم شكايت مي‌كنم.
 
پدر "هستي" گفت: از زماني كه اين اتفاق براي دهقان افتاد، پيگير برگرداندن جسد او هم بودم چرا كه اگر جسد برمي‌گشت، بچه هم با او برمي‌گشت. من در اين راستا مرتب با دادستان امور بين‌الملل هم در ارتباط هستم و او تمام جريانات را مي‌داند و حتي با من تماس گرفت و گفت كه هستي در حال بازگشت به ايران است. اين جريان بين من و دادستان امور بين‌الملل عاطفي شده و او نسبت به اين موضوع حساس شده است و مي‌گويد زماني كه هستي آمد او را بياور تا من هم او را ببينم.
 
وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اين‌كه شما پدر "هستي" هستيد، پس چرا نمي‌گذارند او را ببينيد؟ گفت: با توجه به اين حضانت با دهقان بوده است، سرپرستي او با من نيست. اكنون اين موضوع در حال طي شدن مراحل قانوني است تا هستي به من سپرده شود كه من هم اين موضوع را پذيرفته‌ام. به هر حال براي من سخت است كه در اين چهار روزي كه هستي به اينجا آمده است، نتوانسته‌ام او را ببينم. من هنوز يك ثانيه هم هستي را نديده‌ام واقعا اين چه قانوني است كه من نمي‌توانم فرزندم را ببينم.
 
پدر "هستي" درباره اين‌كه شنيده شده است هستي تمايلي براي بازگشت به ايران نداشته است، گفت: اين موضوع در حد شنيده‌ها است. هستي بچه است و حرف بچه‌ها زود به زود تغيير مي‌كند. به هر حال آدم‌هاي بسياري در اطراف او بودند كه روي ذهنيت او كار كردند. من اين موضوع را كه هستي دوست نداشته است به ايران برگردد را تكذيب مي‌كنم. همه اكنون شده‌اند دايه‌هاي دلسوزتر از مادر. من اكنون دغدغه مدرسه هستي را دارم؛ او يك سال از مدرسه عقب افتاد، اكنون بايد كلاس سوم باشد كه امسال را به مدرسه نرفت.
 
شيرالي درباره اين كه از گوشه و كنار شنيده مي‌شود كه او اعتياد دارد، عنوان كرد: من چهار روز است كه در تهران در ادارات جهت پيگيري اين موضوع حاضر شده‌ام پس من با توجه به اين‌كه مشكلي ندارم حاضر شده‌ام. اكنون مساله بچه‌ام در ميان است و اگر من مشكلي داشتم كه نمي‌توانستم پا به ميان بگذارم. من اين جا حي و حاضر و همراه با مداركم حضور دارم.
 
پدر "هستي" درباره اين‌كه گفته شده كه او حاضر بوده در ازاي گرفتن مبلغي پول، هستي را به خانواده اندونزي بدهد، گفت: اين هم مانند ساير موضوعات صحت ندارد. من كه در به در دنبال هستي هستم، مگر بيمار هستم كه اين كار را انجام دهم؟ من در پالايشگاه آبادان كار مي‌كنم و مگر بيمارم كه كار و زندگي‌ام و زن و بچه‌ام را رها كنم و به دنبال اين موضوع بدوم؟ من از رييس بهزيستي خوزستان هم به خاطر بيان موضوعاتي درباره من شاكي هستم. او چگونه با توجه به اين‌كه من در اين شهر زندگي مي‌كنم من را پيدا نكرد در حالي كه دادستان تهران، پليس بين‌الملل، روزنامه نگاران تهران، سفارت اندونزي، بلافاصله مرا پيدا كردند كه من نسبت به اين موضوع از رييس بهزيستي خوزستان شاكي هستم. او وقتي كه موضوعاتي را در مورد من شنيد بايد توي دهن افرادي مي‌زد كه اين‌گونه صحبت كردند. او بايد مي‌گفت كه شنيده‌ها بايد طبق اسناد و مدارك باشد. من واقعا براي اين تشكيلات و سيستم متاسف هستم.
 
وي با بيان اين‌كه من فقط بچه‌ام را مي‌خواهم، افزود: من براي ديدن هستي لحظه شماري مي‌كنم. من از خانواده خودم نيز كه عمري هست با آنها مشكل دارم، مي‌خواهم در زندگي‌ام دخالت بيجا نكنند. من از آنها مي‌خواهم از زندگي من دست بردارند و به زندگي خودشان بچسبند. اينها بودند كه توطئه كردند و هزار حرف را به كذب گفتند. از آنها مي‌خواهم چشم طمع از بچه من بردارند. پدري كه نتوانست من را بزرگ كند چگونه مي‌خواهد بچه من را بزرگ كند. از روز اول خدايي پدر بودم و تا روز آخر هم خداييش پدر هستم و تمام اين موارد را هم به خدا سپرده‌ام.
 
پدر هستي درباره زندگي‌اش پس از جدايي از دهقان گفت: من پس از جدايي ازدواج كردم و در حال حاضر هم از همسر دومم فرزندي ندارم. هستي با توجه به ارتباطي كه با من داشت رابطه خوبي هم با همسر دومم داشت. هستي دختري اجتماعي، باهوش و بسيار زرنگ است و تمام افراد سازمان بهزيستي هم به من مي‌گويند كه ماشاءالله او دختر باهوشي است.
 
همسر اول "فاطمه": شيرالي پس از فوت فاطمه هيچ عكس‌العملي نداشت
 
"فاطمه" سال‌ها پيش و قبل از آشنايي با پدر "هستي"، با پسرعموي خود ازدواج كرده بود كه ازدواج ناموفق آنها به جدايي انجاميد. با اين حال طبق اظهارات خانوادگي، رفت و آمد فاميلي فاطمه و پسرعمويش ادامه داشت. علي دهقان، همسر اول فاطمه دهقان، با توضيح چگونگي برگرداندن جسد فاطمه پس از حادثه غرق شدن قايق در راه استراليا، گفت: ما تمام توان‌مان را براي برگرداندن جسد فاطمه گذاشتيم كه همسرم نقش بسياري در اين موضوع داشت و براي برگرداندن هستي هم تلاش كرديم و با توجه به اين‌كه هستي را به ما تحويل نمي‌دادند به جاهاي مختلف سپرديم تا پدر هستي (شيرالي) را ساپورت مالي كنند تا او بتواند به اندونزي برود و هستي را مستقيما تحويل بگيرد كه البته هر چه به پدر هستي گفتيم كه به اندونزي برود او را تحويل بگيرد به بهانه‌هاي مختلفي از جمله اين‌كه "پاسپورتم مشكل دارد" براي تحويل هستي نرفت.
 
وي بيان كرد: به هر حال ما خودمان پيگير اين موضوع شديم و در نهايت، پادرمياني وزارت امور خارجه و بهزيستي موجب برگرداندن هستي به ايران شد.
 
پسرعموي مرحومه فاطمه دهقان گفت: من نسبت به اين‌كه در روزنامه‌ها مي‌نويسند هستي بچه‌اي بي‌سرپرست است گلايه دارم، چرا كه همه ما همه‌جوره براي برگرداندن او اقدام كرديم و تا آنجا كه در توان‌مان بود كمك كرديم.
 
او ادامه داد: خيلي‌ها دوست دارند كه سرپرستي هستي را قبول كنند و خود من هم دوست دارم سرپرستي او را قبول كنم. فاطمه دهقان دختر عموي من بوده است. او از دوست‌هاي خانوادگي و صميمي همسر دوم من است و پس از جدايي او از شيرالي، فاطمه همراه با هستي به خانه ما مي‌آمد و با ما ارتباط داشت. به هر حال من و همسرم براي سرپرستي هستي هيچ مشكلي نداريم ولي بزرگترين مشكل ما اين است كه تمام خانواده پدري هستي مدعي او هستند.
 
وي درباره اعتياد شيرالي پدر هستي عنوان كرد: من اين موضوع را نمي‌دانم ولي اين را مي‌دانم پس از فوت فاطمه در آن حادثه، او هيچ عكس‌العملي نداشت.
 
دهقان درباره اين‌كه شنيده مي‌شود پدر هستي قصد داشته در ازاي مبلغي پول، هستي را به خانواده‌اي در اندونزي بدهد، گفت: نمي‌دانم شغل پدر هستي چه مي‌باشد و اين‌كه قرار بوده او چنين كاري را انجام دهد را هم نشنيده‌ام ولي او فرد معامله‌گري است.
 
وي بيان كرد: من از همسر دومم دو فرزند پسر دارم كه پسر بزرگم كه هشت ساله است وقتي عكس هستي را مي‌ديديد براي او گريه مي‌كرد و مي‌گفت چرا او را به اين جا نمي‌آوريد.
 
پسرعموي مرحومه فاطمه دهقان تاكيد كرد: بالاخره شيرالي پدر هستي است ولي با چيزهايي كه از او ديده‌ايم؛ اگر هستي به خانه او نرود بهتر است.
 
معاون بهزيستي خوزستان: مدارك مي‌گويند پدر هستي او را نمي‌خواست
 
در نهايت، بهزيستي خوزستان با اعزام نماينده‌اي به تهران كه از بدو ورود "هستي" به كشور در فرودگاه امام پيگير مراحل قانوني ماجرا بوده، منتظر حكم دادگاه براي تعيين تكليف هستي است. محمدرضا عباسي، معاون امور اجتماعي بهزيستي خوزستان در اين خصوص به خبرنگار ايسناي خوزستان اظهار كرد: من نمي‌گويم پدر هستي اعتياد دارد و يا خير بلكه صحبت من اين است كه ورود يا خروج هر كودكي به بهزيستي با حكم دادگستري انجام مي‌شود. در حال حاضر هستي در تهران است و زماني كه به خوزستان تحويل داده شد پدر او اگر مدعي است كه صلاحيت نگهداري هستي را دارد، مي‌تواند اقدام كند و مستنداتي را به دادگاه ارايه دهد، پس از آن اگر دادگاه هم حكم نگهداري فرزند را به پدرش بدهد، ما "هستي" را به پدرش مي‌دهيم.
 
وي بيان كرد: در حال حاضر همكار ما به عنوان نماينده بهزيستي خوزستان به تهران فرستاده شده و قرار است تا زماني كه هستي به اهواز بيايد يك رابطه عاطفي با او برقرار كند تا به راحتي بتوانند او را انتقال دهند.
 
معاون بهزيستي خوزستان درباره چگونگي واگذاري حضانت "هستي" به مادرش پس از طلاق والدين و همچنين امكان واگذاري "هستي" به پدرش گفت: با توجه به مداركي كه همكاران من در آبادان در اختيار دارند، مستندات و مداركي وجود دارد كه پدر "هستي" در زمان جدايي از مادرش اعلام كرده كه فرزندش را نمي‌خواهد.
 
عباسي ادامه داد: هنوز هم مشخص نيست كه چه زماني هستي را به خوزستان برگردانند و اصلا ممكن است دادگاه تهران حكمي را مبني بر ماندن او در تهران، صادر كند.
 
معاون امور اجتماعي بهزيستي خوزستان گفت: هر فردي كه صلاحيت نگهداري هستي را داشته باشد بايد به دادگستري رفته و در صورت تاييد صلاحيت و با صدور حكم دادگاه، اين كودك را به او مي‌دهيم. به هر حال در اين زمينه تشخيص با دادگاه است.
 
وي درباره وضعيت كنوني "هستي" اظهار كرد: دو روز پيش(11 بهمن ماه)، روز تولد هستي بوده است كه براي او در تهران جشن تولد گرفتند و حالش خوب است و هيچ مشكلي هم ندارد ولي اين كه هستي تا كي در آن مركز خيريه در تهران بماند، مشخص نيست.
 
سرنوشت، "هستي" را از موج‌هاي طوفاني اقيانوسي دور دوباره به خاك مادري بازگرداند ولي كسي نمي‌داند ساحل امن زندگي دخترك كجاست؟ سرنوشت "هستي" كجا لنگر مي‌اندازد؟
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار