رضا ادیبی فر: در خبرها آمده بود شهرداری اهواز در رابطه با مشکل ترافیک پل سوم که یکی از دغدغههای اصلی شهروندان است در نظر دارد اجرای پروژ ه تعریض پل سوم را به انجام برساند.
از نگاه یک شهروند این نکته که ظاهر موضوع بدنبال این است که بخشی از ترافیک ورودی به کیانپارس با تعریض پل سوم مرتفع خواهد گردید جای بسی خوشحالی است ولیکن به عنوان یک کارشناس عمران بنا بر دلایل زیر تحقق این امر دور از ذهن مینماید.
۱-پل سوم اهواز در حال حاضر ۴۳ ساله میباشد و سازه این پل جهت عرشه با عرض کنونی طراحی گردیده و لذا تعریض پل با تقویت سازه اصلی و فونداسیون از نظر اجرایی بسیار پیچیده میباشد و حتی با فرض طراحی و محاسبات توسط مشاورین خبره، یافتن نمونه کار مشابه در کشور جهت الگو برداری و شناختن نقاط ضعف و قوت بعید به نظر میرسد.
۲-چنانچه تعریض پل توسط مشاور، قابل اجرا و مقرون به صرفه اعلام گردد، اجرای پروژه باعث مختل شدن رفت و آمد در روی پل خواهد گردید که پیش از آن میباید طرح جایگزین جهت عبور و مرور و کارشناسی اعلام گردد که امیدواریم اجرای پل شناور طرح آلترناتیو مربوطه نباشد.
۳-چنانچه طرح مشاور مبنی بر احداث پل جدید کنار پل سوم باشد، این امر نیازمند مطالعات و طراحی ویژه میباشد که آیا احداث پل جدید در کنار سازه قدیم با توجه به جنس زمین و سایر مولفههای مربوطه، اجرایی میباشد؟
۴-با نگاهی به تاریخچه ساخت پلهای جدید بر روی رودخانه کارون در مییابیم مدت اجرای پروژه بین ۲ تا ۵ سال متغییر میباشد (بدون در نظر گرفتن مدت زمان مطالعه و طراحی) ولیکن در زمینه تعریض پل سوم از فاز صفر تا پایان عملیات اجرایی، مدت زمان یکسال قابل دفاع نمیباشد.
شهرداری اهواز که با صدور مجوز ساختمانهای اداری و تجاری و علی الخصوص ساختمان پزشکان، کیانپارس را به منطقه ایی در حال انفجار تبدیل کرده است اکنون که به برای رفع بخشی از معضل فوق دست به کار شده است، بهتر است تا به دور از شعار زدگی و با کار کارشناسانه و تعریف پروژهها در قالب زمان بندی متناسب با حجم پروژهها اقدام نماید، چرا که چنانچه طرح در مدت زمان اعلام شده توسط شهرداری به سرانجام نرسد نه تنها باعث سلب اطمینان شهروندان خواهد شد بلکه مشکلات اجرایی بیشتری گریبان گیر شهر و شهروندان خواهد گردید.