اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۵۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵
مشروح اظهارات اعضای شورای آموزش و پرورش خوزستان

جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان عصر گذشته، 23 بهمن با طرح نقطه نظرات و دیدگاه های اعضا پیرامون سه دستور کار جلسه برگزار اما تصمیم گیری درباره این موضوعات به جلسات آتی موکول شد.

محمد تقی زاده مدیرکل آموزش و پروش استان در این جلسه که چهارشنبه 23بهمن، در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، سه دستور کار شورا را تجهیز و تقویت کتابخانه های مدارس، بهداشت مدارس و تشکل های دانش آموزی عنوان و اظهار کرد: این سه محور از مسائل اساسی و بنیادی آموزش و پروش استان است که باید به شکل جدی دنبال شود.

وی افزود: موضوع کتاب و مطالعه و تعداد ناشران و نشریات یک جامعه به عنوان یکی از شاخصه های توسعه مدنظر قرار می گیرد که در این زمینه مشکلات فراوانی در کشور وجود دارد برای مثال میزان چاپ کتاب و نشریات برای هر فرد ایرانی سه کیلوگرم در سال است در حالی که این شاخص برای یک فرد در کشوری توسعه یافته 35 کیلوگرم در سال است؛ همچنین در زمینه چاپ کتاب برای هر ایرانی در طول سال، یک کتاب وجود دارد در صورتی که این رقم برای یک فرد پاکستانی چهار و برای یک فرانسوی بیش از 10 کتاب است؛ ذر واقع موضوع کتاب و کتابخوانی از مسائلی است که در جامعه ما و به ویژه در مدارس به شکل جدی دنبال نشده است و قطعا اگر در مدارس به این مسئله به خوبی پرداخته شود، بسیاری از مسائل و مشکلات علمی، آموزشی و اجتماعی ما قابل حل است.

تقی زاده همچنین یکی از معضلات و مشکلات جدی مدارس را موضوع بهداشت مدارس عنوان و تصریح کرد: به ویژه با توجه به این که طی سالیان متمادی، استخدام مربی بهداشت در مدارس انجام نشده است، موضوع بهداشت مدارس از جمله مسائل مورد غفلت است که باید به طور جدی دنبال شود؛ همچنین تشکل های دانش آموزی که می توانند نقش فوق العاده موثری در هر 2 موضوع کتابخانه ها و بهداشت مدارس داشته باشند، باید به شکل جدی در مدارس پیگیری شوند.

وی با بیان این که برنامه ها در مدارس باید در 2 عرصه سخت افزاری و نرم افزاری دنبال شود، یکی از موارد فعالیت های نرم افزاری را ایجاد فرهنگ مطالعه بین دانش آموزان دانست و با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایان سال و مطرح شدن موضوع پیک نوروزی برای دانش آموزان دوره های ابتدایی و راهنمایی، افزود: یکی از کارهایی که قرار است در این راستا دنبال شود، این است که با تصمیم گیری انجام شده، امسال چیزی به عنوان یک نوروزی با سبک و سیاق سال های گذشته نخواهیم داشت که بخشی از مطالب کتاب ها را استخراج و چاپ کرده و با اخذ هزینه ای در اختیار دانش آموز قرار دهیم بلکه دانش آموزان باید در موضوعاتی مشخص با جنبه بومی و ملی مانند کارون یا تالاب شادگان، مطالبی را تهیه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: این رویکرد علاوه بر بالابردن سطح آگاهی و فرهنگ عمومی دانش آموز، خانواده را با این قبیل مسائل درگیر می کند و از سوی دیگر دانش آموز و خانواده وادار می شوند که متکی بر کتاب درسی و مدرسه نباشند؛ البته این راهکار باید به طور مستمر و به اشکال و مناسبت های مختلف اجرا شود نه این که تنها در بازه 15 روز تعطیلی سال نو پیگیری و سپس به فراموشی سپرده شود.

 در این جلسه همچنین فرج الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، کتاب و کتابخوانی را از مسائل مهم و کتابخانه را از مشکلات امروز جامعه عنوان کرد و گفت: این موضوع که کتاب ها باید با توجه به مقاطع و گروه های سنی مختلف دسته بندی شود، به جای خود حائز اهمیت است اما این که در مدارس کتابخانه نداشته باشیم، علامت خوبی نیست.

وی با بیان این که تصمیم گیری درباره کتابخانه های مدارس باید به گونه ای باشد که در احداث مدارس جدید، فضایی به منظور کتابخانه در نظر گرفته شود، افزود: باید فضای موجود به ویژه در مناطق روستایی بررسی و فضای قابل استفاده در مدارس برآورد و استفاده شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این نکته که ایجاد این فضاها می تواند کمک بسیاری به رشد کتابخوانی داشته باشد، به دوران تحصیل خود در مدرسه اشاره کرد و یادآور شد: در آن زمان کتابخانه های مدارس توسط دانش آموزان اداره می شد و همین موضوع عامل ارتباط مستقیم دانش آموزان با کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی بین هم نسلان آن ها بود.

وی با انتقاد از نبود کتابخانه در سطح برخی مدارس، یکی از راه های گسترش تشکل های دانش آموزی و جذب مشارکت دانش آموزان در این زمینه را حضور در کتابخانه ها به عنوان متصدی عنوان کرد و ادامه داد: در بحث تجهیز هم باید علاوه بر امکانات موجود، از خیرین کمک گرفت؛ البته ابزار های تشویقی هم به جای خود برای دانش آموزان در نظرگرفته شود.

خبیر همچنین با اشاره به تصمیم دولت و وزارتخانه برای ایجاد زنگ انشا و کتابخوانی، از حذف زنگ انشا در مدارس انتقاد کرد و افزود: امیدوارم ایجاد این زنگ بتواند به گسترش کتابخانه ها کمک کند؛ البته با این شرط که مربیان انشا هم صلاحیت های لازم را داشته و آموزش های لازم را ببنند. در بحث مطالعه و فضاهای موجود هم با تهیه یک آمار و برنامه زمانبندی شده، طی یک سال می توان تحولی در حوزه کتابخانه های مدارس ایجاد کرد.

در این جلسه همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، ضمن قدردانی از حضور پرشکوه مردم در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به مواردی از آیین نامه شورای آموزش و پرورش استان اشاره و تصریح کرد: آموزش و پرورش میتواند به این صورت عمل کند که در جلسه شورا موضوعی مطرح و کلیاتی بیان شود و سپس دستور کار بعدی جلسه مطرح و در ماه بعد هم جلسه بعدی برگزار شود اما به نظر می رسد آنچه دبیرخانه در جلسات شورا مطرح می کند، باید یک پیوست تبیین شرایط موجود، چشم انداز پیش رو و مطالبات آموزش و پرورش از دستگاه های مربوط و نهاد های مرتبط داشته باشد.

وی با اشاره به حضور سه مجموعه حقوقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی به اعتبار ارتباط با دستور کار اول جلسه افزود: با وجود خاتمه یافتن دستور کار اول، به عنوان اداره کل آموزش و پرورش، انتظارات و درخواست ها از مسئولان این سازمان ها به اعتبار جایگاه حقوقی آن ها مطرح نشد و از سوی دیگر آیا آنچه در جلسه آموزش و پرورش مطرح می شود، با حوزه اختیارات شورای آموزش پرورش استان مرتبط است یا خیر.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با بیان این که آموزش پرورش استان به عنوان عالی ترین نهاد تصمیم گیری و سیاستگذاری در حوزه مسائل آموزش و پرورش هر استان است، به برنامه آموزش و پرورش برای تجهیز و تقویت کتابخانه ها اشاره کرد و افزود: لازم است وضعیت موجود و نقطه هدف و از سوی دیگر توان آموزش و پرورش در این فاصله، همچنین مطالبات از اعضای شورا تبیین شود؛ در عین حال برخی مواد قانونی تعطیل شده در آیین نامه شورای آموزش و پرورش وجود دارد که می تواند مبنای مطالبه قرار گیرد و برای اجرا به مصوبه و قانون جدیدی هم نیاز ندارد.

شفیعی با طرح این پیشنهاد و درخواست که یک پیوست با دستور کار جلسه مطرح شود، تصریح کرد: طرح کلی مسائل به جز طرح کلی دغدغه ها و بیان برخی مسائل کلی و انتقال به موضوع بعدی، نمی تواند برای آموزش و پرورش دستاورد بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به ماده 6 آیین نامه اجرایی شورای آموزش و پرورش مبنی بر این که با توجه به بند 5 ماده 13 قانون باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی حسب مورد از طریق واحدهای تابعه خود برای تعمیر، توسعه و تجهیز نمازخانه ها و کتابخانه های مدارس از محل اعتبارات مربوط با شورای آموزش و پروش همکاری کنند، خاطرنشان کرد: اکنون این ظرفیت قانونی وجود دارد و در جلسه شورا، آموزش و پرورش می تواند پیشنهاد مشخصی را ارائه کند که به طور مشخص معلوم شود چه بخشی از این دستگاه ها آمادگی انجام همکاری را دارند؛ در واقع باید در جلسه شورا مطالبات جدی به استناد قانون مطرح و سپس کار پیگیری شود تا خروجی داشته باشد.

در این جلسه همچنین امید مقیمی کار‌شناس مسئول بهداشت و پیشگیری اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تشکیل معاونت تربیت بدنی و سلامت و دفتر امور سلامت و تندرستی در سطح وزارتخانه از 2 سال گذشته، افزود: در سطح استان هم اداره سلامت و تندرستی در اداره کل آموزش و پرورش و در سطح شهرستان ها کارشناس سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مقوله بهداشت و سلامت دانش آموزان را پیگیری می کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر471 مراقب سلامت(مربی بهداشت سابق) 350هزار دانش آموز در 2 هزار و 400 مدرسه سطح استان را تحت پوشش قرار می دهند، ادامه داد: در سطح مدارس استان حداقل به 250 مراقب سلامت نیاز است زیرا نزدیک به 35 سال است که استخدام مراقب سلامت در مدارس متوقف شده است.

مقیمی تخصیص مراقب سلامت در مدارس استان را به نسبت 1 به 750 و فقط شامل مدارس شهری عنوان و اظهار کرد: مدارس روستایی طبق قوانین وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش باید زیر نظر خانه های بهداشت و بهورزها باشند. وضعیت استان از نظر تخصیص مراقب سلامت جز 5 استان اول کشور است اما در بعضی از مدارس فاقد مراقب سلامت هستیم.

وی با بیان این که هر ساله در ابتدای سال تحصیلی برنامه ریزی هایی برای ارتقای سلامت در مدارس با درنظرگرفتن دو اولویت اصلی بالا بردن سطح دانش و مهارت های بهداشتی دانش آموزان و کارکنان در راستای ارتقای سطح سلامت جسمانی و روانی و بالا بردن سطح بهداشت محیط و ایمنی در مدارس انجام می شود، گفت: برای تحقق این اولویت ها برنامه هایی تدوین می شود و یکی از این برنامه ها آشنا کردن دانش آموزان، کارکنان و والدین با اصول بهداشت است زیرا آنچه آموزش و پرورش در حوزه سلامت می تواند به خوبی انجام دهد، مسئله آموزش است و این آموزش ها می تواند به کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر موجود در مدارس و بهبود فضای فیزیکی مدارس منجر شود.

مسئول بهداشت و پیشگیری اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: طرح هایی مترتب بر این برنامه ها تعریف می شود که یکی از این طرح ها تقویت مدارس مروج سلامت است؛ این طرح کشوری مشترک بین وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت است و به صورت یک قالب کلیه موارد در حوزه ی سلامت را در بر می گیرد و امسال سهمیه خوزستان در این طرح یک هزار و 300 آموزشگاه تعین شد.

مقیمی با بیان این که این طرح مبتنی بر هشت محور آموزش بهداشت، ارائه ی خدمات سلامت به دانش آموزان و کارکنان همان مدرسه، خدمات در زمینه ی بهبود تغذیه در مدارس، توجه به تحرک بدنی دانش آموزان، بهبود فضای فیزیکی مدارس، مشارکت اولیا و دانش آموزان در امور بهداشتی مدارس، معاینات و غربالگری دانش آموزان و ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان است، برخی اقدامان انجام شده در حوزه ی سلامت را فرهنگ سازی و اقدامات بهسازی و شاداب سازی مدارس عنوان کرد و افزود: اقدامات فرهنگ سازی شامل تقویت تشکل های دانش آموزی و اجرای برنامه هایی مانند صبحانه ی دست جمعی و جشنواره غذاهای مفید و سالم است.

وی همچنین برخی چالش ها و مشکلات حوزه سلامت در آموزش و پرورش را کمبود نیروهای متخصص بهداشت در زمینه ارائه برنامه های آموزشی در مدارس و عدم پیگیری درمان برخی دانش آموزان برشمرد و تصریح کرد: در آموزش نکات مرتبط با سلامت از دستگاه هایی مانند دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی در سطح استان، جمعیت هلال احمر و مرکز فوریت های پزشکی درخواست می شود آموزش های لازم در این زمینه را ارائه دهند البته این کار در حال حاضر انجام می شود اما امیدواریم این آموزش ها تا حدودی ساماندهی شده و در برنامه کاری قرار گیرد.

مقیمی پیشنهاد و درخواست دیگر را ارائه خدمات بهسازی و بازسازی برخی فضاها از جمله اتاق بهداشت در مدارس با همکاری شهرداری های سراسر استان و خیرین سلامت، تهیه و توزیع برخی اقلام بهداشتی موردنیاز دانش آموزان با رویکرد مناطق کمتربرخوردار با کمک بخش خصوصی و خیرین سلامت و پیگیری درمان دانش آموزان بی بضاعت با کمک معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خیرین سلامت عنوان کرد.

 در این مراسم همچنین دکتر سید سعید سیدیان رییس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اهمیت توجه کیفیت پبش از کمیت، با بیان این که بخش زیادی از آموزش های ارائه شده از سوی آموزش و پروزش باید آموزش شیوه زندگی باشد، اظهار داشت: بررسی های انجام شده در حوزه آموزش بهداشت مدارس نشان می دهد سلامت یک موضوع فراموش شده و مغفول مانده است.

وی با طرح این مسئله که مطابق آمارها 19درصد از دانش آموزان از پوسیدگی دندان رنج می برند، در حالی که کتاب های متعدد بسیاری در زمینه ی بهداشت دهان و دندان وجود دارد، افزود: نباید هدف از تجهیزو تقویت کتابخانه ها، تنها پرکردن کتابخانه ها باشد؛ به طور مثال 80درصد نوجوانان و جوانان کشور از راه های انتقال ایدز آگاهی ندارند که این رقم فاجعه بار است و لازم است این آموزش ها به دانش آموزان ارائه شود بنابراین باید توجه ویژه ای به کیفیت و محتوا داشته باشیم.

سیدیان با بیان این که بهداشت مدارس از دیدگاه جهانی یه سه دلیل حائز اهمیت و از بخش های مهم بهداشت جامعه است، دلیل نخست را قرار گرفتن دانش آموزان و کودکان در زمره اقشار آسیب پذیر جامعه عنوان و تصریح کرد: همچنین دانش آموزان می توانند سفیرانی برای بخش سلامت باشند و آموزش ها را به خانواده منتقل کنند. دلیل سوم این است که این کودکان والدین فردا هستند و به همین دلیل در جهان در زمینه بهداشت مدارس سرمایه گذاری بسیاری می شود و این موضوع از اولویت های بخش سلامت کشور است.

وی با اشاره به فعالیت های متعدد مرکز در طرح هایی از قبیل معاینات و غربالگری دانش آموزان در مقاطع مختلف، سنجش سلامت دانشجویان، مدارس مروج سلامت(پیشرو سلامت)، بسیج اطلاع رسانی پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز و ... خاطرنشان کرد: درحال حاضر در طرح مدارس مروج سلامت 800 آموزشگاه در سطح استان زیر نظر دانشگاه علوم پرشکی قرار دارد. در این طرح در سال 89-90 برای نخستین بار 30 مدرسه از نواحی غرب و شرق اهواز و شهرستان های آبادان و بهبهان به صورت پایلوت انتخاب شد که 13مدرسه با کسب امتیاز لازم یعنی 55 از 100 موفق به کسب نشان مدرسه مروج سلامت شدند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در سال 90-91 این طرح در سطح 500 آموزشگاه استان اجرا و 10 مدرسه موفق به کسب نشان پنج ستاره مروج سلامت شد. این تعداد در سال جاری به 800 آموزشگاه در سطح دانشگاه و یک هزار و 300 آموزشگاه در کل استان افزایش یافت و 43 آموزشگاه نشان پنج ستاره مروج سلامت دریافت کردند.

وی همچنین اولویت های آموزشی مرکز را در زمینه های پوسیدگی دندان، بیماری ایدز، پیشگیری از سوء مصرف مواد، تغذیه سالم، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز و ... برشمرد و با بیان این که مصوبات لازم در کارگروه سلامت استان مطرح شد، خاطرنشان کرد: در مانور بهداشت عمومی هم کارگروه بهداشت مدارس و مهدکودک های استان به این مسئله اختصاص داده شد.

سیدیان با ارائه آماری از وضعیت آبخوری ها و سرویس بهداشتی مدارس، اولویت های این بخش را نظافت واحداث این فضاها متناسب با جمعیت مدارس عنوان کرد و افزود: همچنین بهسازی و بهینه سازی فضاهای کلاس درس از لحاظ نور کافی و سرمایش و گرمایش، تامین آب سالم بهداشتی به ویژه برای مدارس روستایی از دیگر موارد مورد تاکید است. فرسودگی و خطر ریزش ساختمانی بعضی مدارس و نحوه نگهداری و انتقال شیر توزیعی در مدارس از لحاظ شرایط بهداشتی نیز از مشکلات اساسی دیگر در مدارس استان است.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
comment
0
0
comment موضوعات بسیار حساس و خوبی مورد بحث بوده و این مشکلات دامنگیر اکثر مدارس میباشد اما راهکاری ارایه نشده که مدیران و عوامل اجرایی مدارس بتوانند از آن استفاده کنند ....
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
comment
0
0
comment کار اصلی آموزش و پرورش آموزش است تشکیل جلسه بحران آموزشی
علمی در استان تشکیل شود بهتر است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار