شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۶
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی جهت خرید کالا به بازار مراجعه می کنید اولین موضوعی که در ذهنتان شکل می گیرد بحث کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش یا همان گارانتی می باشد. به هر حال هر کالایی که کیفیت مناسب و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، برای مشتری جلب توجه بیشتری دارد. در حال حاظر هر برندی که کیفیت و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد و این موضوع برای مشتری و خریدار به اثبات رسیده باشد، در انتخاب خرید نقش بسزایی دارد و باعث می شود که مشتری با اطمینان بیشتر اقدام به خرید کند ولی در بازار داخلی با توجه به نحوه فروش و خدمات پس از فروش که باعث آزار و اذیت مشتری می شود جای تامل دارد که چه کسی می تواند در صورت تضییع حق مشتری در این خصوص به او کمک کند و از حق او دفاع نماید.
در زیر به قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که هنوز عملا اجرایی نشده و به تبع آن انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان که هنوز به وظیفه اصلی خود که همان حمایت از مصرف کننده است اشاره می کنم.
مطابق ماده یک قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان:
تعریف مصرف کننده: مصرف کننده، هر شخص حقیقی یا حقوقی است که کالا و یا خدماتی را خریداری می کند و در راستای ماده مذکور، حقوق مصرف کننده حقوقی است که کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، منفردا و متضابما از حیث صحت، کمیت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ظوابط و شرایط مندرج در قوانین مربوطه یا عرف می بایست در مورد هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری می کنند در معاملات رعایت نمایند. با عنایت به این تعریف، کلیه ارائه دهندگان کالا و خدمات اعم از واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی، در مقابل مصرف کنندگان خود مسئولیت هایی دارند که به تناسب موقعیت شغلی بر اساس معیارهای تدوینی، سازمان حمایت ملزم بوده در مقابل مصرف کنندگان رعایت نمایند.
اما چه کسی در این آشفته بازار که همه با گرانفروشی، کم فروشی و تقلب در ارائه کالا و خدمات بدنبال سودجویی و زیاده خواهی هستند و می خواهد سرمایه خود را از آخرین حلقه بازار یعنی مصرف کننده تامین کند و از او حمایت می کند. در حمایت از مصرف کنندگان، مجلس شورای اسلامی، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که مشتمل بر 22 ماده و 15 تبصره بود را به تصویب رساند و شورای نگهبان هم آن را تائید کرد. در فصل سوم این قانون به انجمن هایی تحت عنوان انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان اشاره شده که از ماده 9 به بعد این قانون با توجه به اهمیت انجمن های یاد شده، اختصاص به این انجمن ها دارد. در ماده 9 ابراز داشته است به منظور ساماندهی مشارکت مردمی در اجرای سیاست ها و برنامه های حمایت از حقوق مصرف کنندگان، به موجب این قانون، انجمن های حمایت از مصرف کنندگان تاسیس می شوند که قانونگذار عملا با تصویب این قانون، حمایت از مصرف کننده را به این تشکل که تشکلی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است واگذار کرده است.
اما جایگاه انجمن ها که تا این اندازه مهم هستند کجاست؟
دولت بعد از ابلاغ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان به دستگاه های ذیربط از جمله وزارت بازرگانی سابق، اقدام به تشکیل این انجمن ها در سطح شهرستان، استان و ملی در راستای منافع مصرف کنندگان از این تشکل صورت نداده است.
انجمن ها دارای اختیارات وسیع و گسترده ای هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
1 . آگاه سازی مصرف کنندگان از طریق رسانه های گروهی و ارتباط جمعی، انتشار نشریه، برگزاری مصاحبه، همایش و تشکیل دوره های عمومی و تخصصی برای مصرف کنندگان.
2 . اخذ شکایات و بررسی آنها و ارائه خدمات مشاوره ای و حقوقی به مصرف کنندگان و ارجاع دعاوی آنها به مراجع ذیربط.
3 . ارائه نظرات مشورتی و همکاری با دستگاه های ذیربط اجرایی به جهت اجرای موثر مقررات امور مربوط به حقوق مصرف کنندگان.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مددی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
comment
0
1
comment جناب شهسواری مقاله ات عالی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار