اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۶
نوروزتان فاطمی
سال هزار وسیصد و نود و دو، آخرین روزهای عمرش را سپری می کند و به ایام تعطیلات نوروزی نزدیک می شویم.تعطیلاتی که همچون سال گذشته همزمان با ایام فاطمیه[1] است.این اولین بار نیست که چنین تقارن هایی بوجود می اید و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود. همانگونه که در روایتی بسیار زیبا از امام علی(ع) نقل شده:«هر وقت ما شاد هستیم، شیعیان ما شاد می شوند و هر وقت ما غمگین هستیم غمگین می شوند.»[2]لازم است شیعیان در این ایام از شادی کردن بپرهیزند و به سوگواری برای مادر سادات بپردازند.محزون شدن به حزن اهلبیت و مسرور شدن به سرور اهلبیت، به نوعی اعلام«همراهی» و اعتقاد به راهشان و پایبندی به دستوراتشان می باشد. پس محتوای این ابراز محبت«عمل کردن به فرمایشات»رسول خدا وخاندان مطهرش می باشد.
 
نوروز و فاطمیه باهم تنافی ندارند
 
در آئین باستانی نوروز، سنت های اسلامی دیده می شود که مورد تاکید اسلام بوده وآنها را تایید کرده است و هیچ تنافی ای با ایام فاطمیه ندارد. صله رحم،دید وبازدید از بزرگان و فامیل های دور ونزدیک ، هدیه دادن، دستگیری ازضعیفان و کمک به مستمندان از جمله این آموزه ها است.لذا حضرت محمد مصطفی صلي الله عليه وآله می فرمایند:«اگر مي‏توانيد هر روز را نوروز كنيد ؛ يعني در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد»[3] یا در جای دیگر امام صادق علیه السلام،ظهور امام دوازدهم و منتقم حضرت زهرا سلام الله علیها را در نوروز می داند ومی فرماید:«نوروز، روزى است كه قائم ما اهل بيت در آن ظهور مى‏كند»[4]
 
تمرین سبک زندگی فاطمی
 
تعطیلات نوروزی بهترین زمان جهت تمرین سبک زندگی فاطمی است. در این ایام با اقتدا به فاطمه زهرا که امام زمان(عج) ایشان را الگوی خود معرفی کرده اند[5] باید به زندگی خود،رنگ و بوی فاطمی داد.فرزندان به مادران خود بیشتر احترام کنند ومادران برای عاقبت فرزندان خود بیشتر از پیش اهتمام ورزند ودعاکنند،پدران نیز خانواده را به مولفه های زندگی فاطمی واسلامی آشنا کرده و به مطالعه پیرامون آن ذوات مقدس تشویق کنند.
از جهتی محبت به صدیقه دوسرا ما را به سوی مشابهت ومشاکلت با آن بزرگوار می خواند،پس لازم است در این ایام به اعمال عبادی، بخصوص نماز اول وقت توجه ویژه ای داشته باشیم که «ارزش فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) به عبودیت و بندگى خداست. اگر بندگى خدا در فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) نبود، او صدیقه‌ى کبرى نبود.صدّیق یعنى چه؟ صدّیق کسى است که آنچه را مى‌اندیشد و مى‌گوید، صادقانه، در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ مى‌شود صدّیق؛ «اولئک مع الذین انعم اللَّه علیهم من النبیین و الصدیقین». «صدّیقین» پشت سر «نبیین»اند. این بزرگوار صدیقه کبرى است؛ یعنى برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگى خداست. اگر بندگى خدا نمى‌کرد، صدّیقه‌ى کبرى نمى‌شد.»[6]
 
حضور پرشور در مجالس فاطمیه
 
اگر در سالهای گذشته بدلیل مشغله های کاری از برپایی یا حضور مستمر و مداوم در مراسمات اهل بیت علیهم السلام محروم بودیم،امسال با توجه بیشتری به برپایی مجلس ذکر ویاد مصائب فاطمه زهرا سلام الله علیها کمر همت ببندیم،چرا که برپایی اینگونه مجالس یا شرکت در آنها، حکایت از محبت قلبی نسبت به خاندان رسول خداست که خداوند ابراز آن را از جانب مومنین واجب دانسته و در قرآن کریم می فرماید:« (ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى ‏كنم جز دوست ‏داشتن اهل بیتم».[7]
والبته اگر این «محبت» با رنگ وبوی فاطمه سلام الله علیها مانوس شود در جاهای مختلف به فریاد ما خواهد رسید، تا آنجا که رسول خدا صلی الله علیه وآله به سلمان فارسی فرمود:«اى سلمان! محبت به فاطمه در صد جا به درد مى‏خورد: از جمله‏ى آنها: هنگام مرگ، عالم برزخ، درياى ميزان، عرصات محشر، پل صراط و محاسبه‏ى اعمال است.»[8]اين حديث مى‏رساند كه عشق و علاقه به فاطمه عليهاالسلام در عرصات محشر نيز نجات‏دهنده است.
 
چند نکته کاربردی
 
1.بهتر است در دید و بازدیدها به جای کلمه«تبریک»یا«مبارک» از عباراتی چون «سال خوبی داشته باشید»یا «سال پرخیر و برکتی داشته باشید»یا«نوروزتان فاطمی»استفاده کنیم.
2.شایسته است در مهمانی های مقارن با ایام فاطمیه از آجیل استفاده نکنیم، چرا که در هیچ خانه سوگواری به میهمانان آجیل تعارف نمی کنند.
3.با نشاط باشیم ولی از شادی هایی که از آن به لهو ولعب تعبیر می شود پرهیز کنیم.
4.نیکو است امسال بیش از هرسال دیگری مادرانمان را تکریم کنیم و از مادران شهدا غافل نشویم.
5.سزاوار است مجالس خانگی در منازلمان برپا کنیم -حتی بمدت یک شب- واز همسایه ها و فامیل جهت شرکت در این مجلس دعوت کنیم.
6.زیبا است اگر با خانواده بنای سیر وسفر داریم،«مقصد» را از شهرهای مذهبی همچون«مشهد،قم،شیراز و...» انتخاب کرده یا به سفرهای زیارتی «راهیان نور»برویم.
 
سخن پایانی
امسال شیعیان جهان، نوروزشان را برپا می کنند اما جشن و سرور ندارند و در این ایام از یاد دختر رسول خدا و«ایام فاطمیه» لحظه ای غافل نمی شوند.غم شیعه با آجیل و لباس نو و... التیام نمی یابد و آرام نمی گیرد.آرامش در ظهور مهدی(عج)فرزندی از فرزندان زهراست.او که بیاید «روزمان»، نو می شود وعید نوروز واقعی را جشن می گیریم.
روزها نو نشده،کهنه تر از دیروز است
گر کند یوسف زهرا نظری، نوروز است
السلام عليک يا ربيع الاَنام و نضرةَ الاَيّام[9]
 
والسلام علیکم ورحمه الله
میلاد عچرش
 

[1] ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

[2] ان الله، عز و جل، اطلع علی الارض، فاختارنا و اختار لنا شیعة ینصروننا و یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون انفسهم و اموالهم فینا. اولئک منا و معادهم الینا. / جامع الاخیار، ص 508، ح 1410

[3] فَنَيرِزُوا إن قَدَرتُم كُلَّ يَومٍ يَعني تَهادَوا و تَواصَلُوا فِي اللَّهِ دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص ۳۲۶

[4] يَومُ النَّيروزِ هُوَ اليَومُ الَّذي يَظهَرُ فيهِ قائِمُنا أهلَ البَيتِ/بحار الأنوار ، ج ۵۲ ، ص ۲۷۶

[5] قال المهدي (عج):«في إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِي أسوَهٌ حَسَنَهٌ» (بحار الانوار، ج53، ص178، باب31)

[6] مقام معظم رهبری - 5/5/84  

[7] قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى‏/سوره شوری آیه 23
 

[8] يا سلمان! من احب فاطمه بنتى فهو فى الجنه معى، و من ابغضها فهو فى النار. يا سلمان! حب فاطمه ينفع فى ماه من المواطن، ايسر ذالك المواطن الموت و القبر و الميزان و المحشر و الصراط و المحاسبه... يا سلمان! ويل لمن يظلمها و يظلم بعلها اميرالمؤمنين عليا، و ويل لمن يظلم ذريتها و شيعتها/ فرايدالسمطين، ج 2، ص 67، ش 391.

[9] سلام بر تو ای بهار خلایق و خرمی روزگار

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار