اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۱۵۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۶
مهندس براتی عنوان کرد:
براتي گفت: همه پرداخت‌ها در بخش‌های مختلف خدمات و پروژه‌ها از محل منابع مالی قبوض است و سود پرداخت‌های قبوض عاید مردم می‌شود.
مدیرعامل محترم شرکت آبفا اهواز با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال بر لزوم مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب در شهرستان اهواز تأکید کرد. غلامرضا براتی اظهار کرد : خدمات آب و فاضلاب جزو نیازهای اساسی بشر است و ما هیچ موقع تمدن یا شهری را نمی‌بینیم که بدون وجود آب به‌وجود آمده باشد. شهرها معمولا جایی که آب باشد ایجاد مي‌شوند و آب یک نیاز اساسی است. وی افزود: در ایام پایانی سال و نزدیک نوروز بحث آب شرایط خاصی پیدا می‌کند.
براتی تصریح‌کرد: در زمینه مصرف، اصطلاحی تحت عنوان پیک مصرف وجود دارد؛ به این معنا که در شرایط عادی همه مشترکان همزمان شیر آب را باز نمی‌کنند اما در زمان‌های پیک مصرف 70 درصد مردم شیر آب را باز می‌کنند و این باعث می‌شود که مصرف در ساعات خاصی افزایش یابد و یک افت فشار در شبکه به‌وجود آید.
وی عنوان‌کرد: در شرایط معمولی پیک مصرف مثلا از ساعت 9 صبح تا یک بعدازظهر یا از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر و پیک دوم نیز از 17 تا 21 شب است. اما وقتی به عید نوروز نزدیک می‌شویم این پیک و دوره مصرف افزایش می‌یابد و هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم از 70 به 80 درصد می‌رسد و به جرات می‌توان گفت در روزهای 28 و 29 اسنفدماه به نزدیک 100 درصد می‌رسد.
براتی ادامه‌داد: با توجه به این‌که در این موقع از سال در شرایط خاص و ویژه‌ای از نظر مصرف هستیم، لذا انتظار داریم مردم خودشان در زمینه مصرف کمک ما باشند و در شست‌وشوها و نحوه مصرف آب، کنترل و مدیریت داشته باشند.
وی افزود: یکی از اشکالات در زمینه آب این است که شهروندان ما همواره وقت نبودن آب و قطع شدن به آن توجه می‌کنند و پی به اهمیت آن می‌برند. اشکال دیگر این است که آب همواره در هزینه‌های سبد خانوار دیده نمی‌شود و قبوض و هزینه‌های دیگر از جمله برق و مخابرات خیلی سریع‌تر از قبوض آب پرداخت می‌شود.
براتي گفت: مردم باید بدانند که هزینه پرداختی مربوط به آب، در واقع برای خودشان است. همه پرداخت‌ها در بخش‌های مختلف خدمات و پروژه‌ها از محل منابع مالی قبوض است و سود پرداخت‌های قبوض عاید خود مردم  می‌شود.
تاثير زيان‌ده بودن آبفا در ارائه خدمات
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز بیان‌کرد: شرکت‌های آب و فاضلاب در حال حاضر به دلیل وضعیت بهای آب، زیان‌ده هستند و این زیان و عدم وجود منابع مالی در خدمات تاثیرگذار خواهد بود. براتی در ادامه به تاثير استفاده از شيرهاي چشمي در كاهش مصرف آب اشاره و خاطرنشان‌کرد: در اماکن و مراکز عمومی می‌توان از شیرهای کنترلی و چشمی استفاده کرد که این مسئله خیلی در مدیریت مصرف تاثیرگذار است و اين مسئله نياز به فرهنگ‌سازي دارد.
وی افزود: استفاده از مخازن ذخیره آب یکی‌دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. از طریق اداره آب و فاضلاب ابلاغ شده که در ساختمان باید بحث ذخیره آب پیش‌بینی شود اما متاسفانه در ساخت و سازها به جانمایی پارکینگ‌ها اهمیت بیشتری نسبت به بحث ذخیره آب داده مي‌شود.
براتی تصریح‌کرد: در کشورهای دیگر سعی می‌شود که برای مصارف شست‌وشو و فضای سبز از آب شرب استفاده نکنند اما تحقق اين مسئله برای ما ایده‌آل است. شهرداری ما در شهر اهواز خیلی جاها آب خام دارند اما تقریباً بالای 10 درصد فروش شرکت آب و فاضلاب اهواز مربوط به فضای سبز شهرداری است که این رقم، رقم کمی نیست. وی عنوان‌کرد: سهم آب مصرفی شهرداری در سال‌گذشته حدود 10 میلیون مترمکعب و معادل 20 تا 30 هزار مترمکعب در شبانه روز بود.
هزينه‌‌هاي بسياري براي تامين آب مي‌شود اما.....
براتی ادامه ‌داد : ما خیلی تلاش می‌کنیم و هزینه‌های زیادی را جهت تأمین آب، رفع کم فشاری و افزایش کیفی و راندمان متحمل می‌شویم اما خیلی راحت این آب معادل 30 هزار مترمکعب در شبانه روز صرف آبیاری فضای سبز می‌شود.
وی بیان‌کرد: یک مخزن 50 هزار متر مکعبی داریم که امیدواریم تا نیمه اول سال 93 وارد مدار بهره‌برداری شود. تقریباً سازه بسته آن تمام شده و تأسیسات آن باقی‌مانده است و این مخزن 50 هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب در اهواز اضافه می‌کند.
براتی افزود: اميدواریم 70 درصد يا حتي 100 درصد نیاز یک روز آب اهواز را بتوانيم ذخیره كنيم. رقم فعلی ذخیره ما این میزان نیست.
تاكيد بر لزوم ذخيره يك‌متر‌مكعب آب براي هر نفر
وی ادامه ‌داد : برای ساخت یک مخزن 50 هزار مترمکعبی حداقل بیش از 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. حدوداً فرض می‌کنیم 200 هزار اشتراک آب در اهواز داریم اما 200 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در اهواز وجود ندارد یعنی فرضاً اگر برای هر خانوار یک مترمکعب ذخیره وجود داشته باشد، 200 هزار مشترک معادل 200 هزار متر مکعب آب ذخیره می‌خواهد. ما با صرف هزینه‌های سنگین درصددیم 50 هزار مترمکعب ذخیره داشته باشیم اما اگر مردم در مخازن کوچک ذخیره آب داشته باشند به راحتی ذخیره آب محقق می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز خاطرنشان‌کرد: اگر هر مشترک برای خود یک متر مکعب آب ذخیره کند بهتر است تا ما مخزنی را طی چند سال و با هزینه بالا برای ذخیره آب احداث كنیم.
پمپ‌ها عاملی برای افزایش مصرف آب
وی افزود: در زمینه مصرف آب هم همین‌طور است. پمپی که روی شبکه آب نصب مي‌شود، غیرقانونی و غیراستاندارد است و برای شبکه آب و فاضلاب مشکل ایجاد می‌کند. اگر رسوبی در شبکه باشد با نصب این پمپ تمام رسوبات بیرون کشیده می‌شوند و همه می‌گویند این آب، گِلي است. براتی اظهار کرد : در واقع پمپ به شبکه صدمه می‌زند. مردم مي‌توانند از پمپ استفاده کنند اما نبايد آن را روی شبکه نصب كنند. پمپ‌ها، فشار معکوس در شبکه ایجاد می‌کند كه اين كار از نظر قانونی تخلف است.
تمام پمپ‌ها بايد جمع‌آوری شوند
وی با اشاره به یک باور غلط درباره پمپ‌ها که اگر نباشد فشار آب کم می‌شود و آب به طبقات بالا نمی‌رسد، گفت: وقتی برق محله شما می‌رود، با باز كردن شیر آب مشاهده می‌کنید که آب با فشار و به‌راحتی خارج می‌شود. اين امر به خاطر از كار افتادن پمپ‌هاست. حرف ما این است که باید تمام پمپ‌ها جمع‌آوری شوند. متأسفانه پمپ را روی انشعاب و بعد از کنتور نصب می‌کنند اما آب باید از شبکه وارد مخزن شود و بعد از مخزن باید پمپ را نصب کرد.
براتی بیان‌کرد: وقتی تصفیه‌خانه ما خاموش شود مشترکینی که از اب غیر مجاز استفاده می کنند با روشن کردن پمپ اسیبهای اساسی به شبکه وارد می کنند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه‌داد: در گذشته‌ها اگر یادتان باشد بالای ساختمان‌ها یک مخزن آب نصب می‌شد که این مخزن، آب را با فشار ثقل به پایین می‌رساند اما در حال حاضر این سیستم در ساختمان‌سازی‌هاي جديد پیاده نمی‌شود. تمام مصارف ما در حال حاضر 5 برابر زمانی است که به صورت ثقلی آب را مصرف می‌کنیم و یک مقدار وجود این پمپ‌ها باعث افزایش مصرف آب شده است.
تاكيد بر لزوم فرهنگ‌سازي استفاده از آب‌هاي بسته‌بندي
وی بیان کرد : اگر توجه كنيد هم‌اكنون بین مردم استفاده از آب بسته‌بندی جا افتاده است و خیلی کم مردم از آبسردکن‌هاي نصب در خيابان‌ها استفاده می‌کنند. حسن استفاده از آب بسته‌بندی این است که به‌راحتی می‌توان از بسیاری بیماری‌ها و مشکلات و هزینه‌های آینده پیشگیری کند. لذا باید در زمینه استفاده از آب بسته‌بندی در رسانه‌ها تبلیغ و فرهنگ‌سازی شود چون این مساله در بین مردم هم‌جا افتاده است و باید مردم بتوانند برای مصارف آب شرب از آب بسته‌بندی استفاده کنند.
براتی افزود: در اهواز به دنبال اجرای طرحی هستیم که این طرح شامل استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب محله‌ای است. در دنیا این کار در حال انجام است و به جای این‌که این همه ایستگاه پمپاژ و خط انتقال داشته باشیم و فاضلاب را به تصفیه‌خانه برسانیم، آب در همان محل تصفیه و در همان‌جا جهت آبیاری فضای سبز استفاده مي‌شود.
وی گفت: البته این طرح در سطح  ملی در حال پیگیری است. در کشورهای دیگر همچون ترکیه، برزیل و سایر کشورهای اروپایی این طرح انجام شده است. وزارت نیرو دنبال آن است که این طرح انجام شود و ما هم می‌خواهیم برای شهر اهواز این کار را به صورت پایلوت انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز افزود : اگر تامین اعتبار صورت بگیرد اجراي این پروژه نياز به اعتبارات زيادي ندارد و می‌توان آن را انجام داد.
اثرات آب غدیر بر كيفيت آب شرب اهواز
براتی در ادامه با اشاره به آب غدیر و تاثیر آن در کیفیت آب اهواز خاطرنشان کرد: آب غدیر در تصفیه خانه شماره 2 اهواز به ما تحویل داده می شود و این آب از محل کرخه آمده است. در بحث کیفیت آب هم از نظر مردم و از نظر ما، 2 پارامتر شوری و کدورت آب مدنظر است. این پارامتر ها برای ما مهم است.
وی ادامه داد: کدورت آب غدیر در ورودی تصفیه خانه از 9 تا 15  NTU در نوسان است. کدورت آب تصفیه ای که ما به مردم می دهیم باید زیر  5 NTU باشد و پایین تر هم باشد ایده آل است. اما کدورت آب در کارون در حال حاضر 40 تا 50 NTU است و در فصل بعد از بارندگی ها به متوسط به 15 هزار NTU نیز می رسد با توجه به درجات مختلف کدورت در برخی فصول، ما باید کدورت را در خروجی ها به زیر 5 NTU برسانیم.
براتی گفت: تفاوت کدورت ها در آب غدیر و کارون ، راندمان کار ما را افزایش می دهد و از نظر کمی و کیفی در فرآیند تصفیه به ما کمک می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: پایه EC و شوری آب در کارون کلراید است این در حالی می باشد که میزان کلراید در کرخه بسیار پایین تر است. شوری آب در کرخه 1300 تا 1400 میکروموث در نوسان است اما  EC کارون 2700 تا 2800 میکروموث است و در فصل برداشت بالای آب توسط کشاورزان و با کاهش حجم رودخانه، شوری آب افزایش می یابد و در برخی مواقع به 3 هزار میکروموث هم می رسد.
براتی اظهار کرد: آب غدیر می تواند 1200 میکروموث شوری آب را کاهش دهد و علاوه بر این لب شوری آب را نیز پایین می آورد؛ آب کرخه از نظر کیفیت شرایط ایده آلی را دارد.
وی بیان کرد : خوشبختانه قرار است که در آینده آب غدیر از محل سد دز تامین شود که  با توجه به شرایط آب دز، کیفیت آب در شهرها بهتر خواهد شد. براتی گفت : طرح آبرسانی غدیر از نظر اجرایی به فازهای مختلفی تقسیم شده است که برای اجرای این فازها به اعتبار نیاز است و در صورت تامین منابع مالی، شاید سه چهار سال دیگر طرح به اتمام برسد.
وی افزود: برای EC یا میزان شوری آب استاندارد خاصی تعریف نشده است. اما اولویت سازمان آب و برق این است که شوری آب در رودخانه کارون در محدوده اهواز را در حد زیر 3 هزار میکروموث نگه دارد و آب غدیر با توجه به افزایش سطح کیفی، کار و اقدام با ارزشی دربخش آب باست. 
وی درباره مناطق تحت پوشش آب غدیر در اهواز خاطرنشان کرد: آب غدیر در تصفیه خانه شماره 25 کیان آباد وارد می شود و این تصفیه خانه بالای 60 درصد آب اهواز را تامین می کند مجموع آب تصفیه خانه شاره 2 و آب شوشتر که وارد اهواز می شود و 70 درصد آب اهواز تامین می شود. می توان 30 درصد آب از کارون در حال تامین است.
براتی گفت: مناطق کل غرب اهواز شامل خط انتقال غرب به شرق، آخر آسفالت، پاداد، باهنر، اسلام آباد، کوت عبدالله تا کانتکس کوی نفت، شهرک آغاجاری، سه راهی صنایع فولاد و کوی نیرو و بخش عمده ای از کوروش تحت پوشش آب غدیر هستند. در واقع 60 تا 65 درصد آب اهواز از آب غدیر تولید و تامین می شود. امیدواریم در فاز دوم غدیر تصفیه خانه شماره یک بهره مند شود و مناطقی همچون زیتون، ملی راه ، مرکز شهر، زیتون کارگری تحت پوشش بروند.
برنامه ها و اولویت ها ی  آتی آّبفا 
وی افزود: در بخش فاضلاب، در سال آینده یکی از سیاستها این است که تصفیه فاضلاب شرق را مورد بهره برداری قرار دهیم کارهای خوبی صورت گرفته امیدواریم پایان نیمه اول یا نیمه دوم سال آینده وارد مدار شود.  براتی تصریح کرد: این تصفیه خانه با ظرفیت معادل 112 هزار مترمربع در شبانه روز و جمعیتی بالغ بر 552 هزار نفر اجرا شده است. وی عنوان کرد: طرح جامع فاضلاب 5 میلیون نفر را در بر می گیرد که در حال حاضر با توجه به این تصفیه خانه 2 میلیون نفر آن پوشش داده شده است.
براتی خاطرنشان کرد: در دنیا در بحث چرخه آب ، 2تا سه بار آب بازیافت می شود حتی در جاهایی این اتفاق می افتد که منابع آبی خوبی وجود دارد. تاکید ما این است که منابع مورد نیاز پروژه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز تامین شود اعتبار ارزی این پروژه معادل 10 میلیون یورو و اعتبار خط انتقال10 میلیارد تومان می باشد در مجموع حدود 50 تا 60 میلیارد تومان برآورد اعتباری این پروژه است که اگر تامین شود این تصفیه خانه وارد مدار بهره برداری قرار می گیرد.
وی افزود: تامین منابع مالی در بخش فاضلاب از اولویت های ما است در سال جاری، 11 میلیارد تومان برای فاضلاب اهواز مصوب شد که 25 تا 26 درصد معادل حدود 3 میلیارد تومان آن تخصیص یافت. تا پایان سال به صورت خوش بینانه تخصیص شاید به 50 درصد برسد.
براتی گفت : با این اعتبارات نمی توان رقم یکهزار میلیارد تومانی پروژه های فاضلاب را پوشش داد. یکی از برنامه های آب و فاضلاب کشور و اهواز این است که در زمینه تامین منابع اعتباری غیر دولتی ، فاینانس داخلی و خارجی کار شود. که این موضوعات هم برای پروژه های آب و هم فاضلاب باید در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار کرد : پس از تصفیه خانه فاضلاب شرق، اولویت با جمع کردن فاضلاب و جلوگیری از ورود به کارون می باشد. در واقع هم اکنون جلوی ورود 40 درصد از فاضلاب به رودخانه گرفته شده است و 50 تا 60 درصد باقی مانده در سال 93 باید در برنامه قرار گیرد. این اولویت بندی ها به معنای این نیست که مناطقی همچون مرکز شهر، کوچه پس کوچه ها و جاهایی که شبکه فاضلاب ندارند را فراموش کنیم. مرکز شهر اهواز قدمت بالایی دارد و هنوز سیستم فاضلاب آن به صورت جوی رو باز است. خوشبختانه طرح جامع فاضلاب اهواز بویژه برای مرکز شهر تهیه شده است یکی از اولویت های ما این است که از طریق فاینانس طرح جامع فاضلاب مناطق مرکز شهر، کوت عبداله و کارون را اجرایی کنیم. براتی گفت: اگر صنایع استان بتوانند در زمینه تامین منابع مالی طرح های فاضلاب کمک کنند بسیار خوب است. در سنوات گذشته شرکتهای نفت و ملی حفاری رقمی معادل 10 میلیارد تومان را به ما دادند و اقدام خوبی بود. ما انتظار نداریم یکهزار میلیارد تومان اعتبار فاضلاب اهواز را صنایع تامین کنند اما بخشی از آن را می توانندکمک کنند.
براتی بیان کرد : شهرستان اهواز به چند شهرستان تقسیم شده است شهرستان های همچون کارون، شیرین شهر و رامین از قبل هم زیر مجموعه اهواز بوده اند و هنوز هم در حوزه خدمات اداره آبفا اهواز هستند و اداره فاضلاب همچون گذشته پشتیبانی و حمایت خود را از این شهرها دارد. وی افزود: یکی از اولویت ما در سال آینده همان اصلاح شبکه در مناطقی است که متاسفانه ساخت و سازهای بی رویه و انشعاب های غیر مجاز داشتند. هر ساله اصلاح شبکه انجام می شود اما در سال 93 تامین مالی برای اجرای این طرح ها در برنامه است تا این اصلاح شبکه و توسعه در مناطق انجام  و  به عبارتی از آب غدیر که وارد شبکه می شود حفاظت شود.
براتی اظهار کرد : همچنین برنامه هایی برای شهرهای تابعه همچون حمیدیه و شیبان که اکثراً سیستم فاضلاب ندارند، در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: طرح های کوتاه مدت بخصوص در بخش فاضلاب اهمیت خاصی برای ما دارد و مطمئن باشید در بحث آب طرح های کوتاه مدت یعنی آب طرح غدیر را انجام می دهیم و امیدواریم دستگاه ها بخصوص شهرداری که یک مصرف کننده غیر استاندارد برای شبکه ما محسوب می‌شود، همکاری کند. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز خاطرنشان کرد: تبلیغات و فرهنگ سازی تاثیرات زیادی در بحث مصرف آب دارد و باید در زمینه استفاده از شیرهای اهرمی در مکان های عمومی و مصرف آب بسته بندی کار شود.
 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۷
comment
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
comment
0
1
comment آقای محترم بنده درگلستان خیابان چهاربوستان ساکنم سالهاست دارم [...]میخورم تازه افت آب بسیارضعیف است کی بایستی جوابگوی ماباشد؟ پس این آبی که رئیس جهمورقولش داد به کجا رسید؟ [...]
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
comment
0
0
comment مدیر عامل محترم شرکت آبفای اهواز . سلام باورکنید من نمی دانم . مدتی در طبقه چهارم یکی از بستگان در تهران بودم نزدیک شهرک محلاتی آب آنقدر فشار داشت که از داییم سوال کردم پمپ آبتان کجایی است گفت ما پمپ نداریم گفتم فشار آبتان خیلی خوبه گفت آره بعد سوال کردم آب را تصفیه نمی کنید گفت نه . سوال اینه که اولا انرژری برق را کم فشار آب پرداخت می کنم تصفیه خریده ام که هزینه انرژی برق آن را نیز پرداخت می کنم و هزینه کاری که باید سازمان آبفا پرداخت نماید اینجانب پرداخت می نمایم قصد شکایت دارم که هزینه پمپاژ آب و هزینه تصفیه آب را چه کسی باید پرداخت کند ؟ با تشکر
comment
زارعیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
comment
0
0
comment با سلام
در صورت امکان با zagweb.irتبادل لینک بفرمایید
با سپاس
comment
امیر حق گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
comment
0
0
comment شوشان. خیلی خائنی. آب آلوده می دن می خوریم بعد شما. شوشان از ادلیست من برای همیشه خارج شد
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
comment
0
1
comment شوشان برایتان متاسفم چراانتقادات مردم ازمدیریت شرکت آبفارادرج نمیکنید.نکنه خدای ناکرده...........
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
comment
0
0
comment برادر گرام جناب آقای براتی سلام . از سال آینده انرژی برق گران میشود هزینه برق پمپ آژ ضعیف آب و هزینه برق تصفیه آب را چه کسی باید تحمل کند و بعهده چه کسی است ؟ آیا چاره ای اندیشه شده است ؟
comment
شهروند خاکستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment دستت درد نکند مدیر مچکریم مچکریم

پول برق میدهیم جهت پمپاژ هوا و گل و خاک صحاری !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

تقبل الله
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار