شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵
مشاور شهردار اهواز با انتقاد شدید از صنایع موجود در استان گفت: متاسفانه مسوولان صنایع آلاینده در خوزستان از موضع بالاتر با مسوولان شهری و استانی برخورد می کنند و با وجود آنکه تعهدات و تکالیف قانونی خود را در قبال مردم اهواز انجام نمی دهند، بر سر مردم و مسوولان شهری منت هم می گذارند.
مهدی مکارمی با اشاره به اینکه هیچ چیز از سلامت شهروندان بالاتر نیست گفت: متاسفانه صنایع آلاینده نفت و ... سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازند، محیط زیست را از بین می برند و بسیاری از زیرساخت های استان را دچار آسیب و تخریب می کنند اما حاضر نیستند تکالیف قانونی خود را انجام بدهند و از پرداخت عوارض قانونی آلایندگی، به انحای مختلف طفره می روند.وی افزود: به نظر من مسوولان شهری می بایست در صورت ادامه این روند و عدم تمکین مسوولان این صنایع، موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.

وی افزود: بر اساس برآوردها، صنایع آلاینده نفتی و غیره بیش از هزار میلیارد تومان به مدیریت شهری اهواز بدهی دارند اما از پرداخت حداقلی از این بدهی ها طفره می روند.مکارمی گفت: بر اساس برآوردهاي كارشناسان و مسوولان محيط زيست، بيشترين سهم در آلودگي هواي خوزستان را صنايع موجود در اين استان بر عهده دارند.‌براساس مطالعات انجام شده در طرح جامع كاهش آلودگي كلانشهر اهواز، 70 درصد آلودگي اين شهر ناشي از فعاليت هاي صنعتي صنايع موجود در اين استان است. به‌گفته مکارمی، دو سال قبل طرح كاهش آلودگي هواي اهواز تهيه و تصويب شد و تكاليفي را براي برخي سازمان ها و شركت هاي دولتي مقرر كرد كه متاسفانه عمده آنها تاكنون اجرايي نشده است.

مشاور شهردار اهواز گفت: بر اساس آن طرح، واحدهاي صنعتي مستقر در شهرستان اهواز مكلف شدند ضمن کاهش آلایندگی خود، براي ارتقاي كيفيت هواي شهر اهواز نسبت به ايجاد 24 پارك موسوم به بوستان صنعت تا پايان برنامه پنجم توسعه اقدام كنند اما تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.مشاور شهردار اهواز گفت: صنایع آلاینده خوزستان مکلف شده اند در اجرای طرح کمربند سبز اهواز مشارکت کنند اما رسما باید بگوییم شهرداری در اجرای این طرح تنهاست و پس از 20 سال تاخیر این صنایع، کمربند سبز اهواز بدون کمک و مشارکت صنایع آلاینده، صرفا از محل منابع داخلی شهرداری در حال انجام است و این حد از بی مبالاتی مسوولان صنایع آلاینده قابل پذیرش و تحمل نیست.

وی گفت: شهرداری تا کنون 500 هکتار از این طرح را اجرا کرده و احداث 500 هکتار دیگر را شروع کرده اما اگر مجموعه نفت و سایر صنایع موجود در استان کمک نکنند اجرای کامل این طرح 15 سال دیگر طول می کشد.مکارمی در ادامه گفت: آیا می توان در موضوع سلامت مردم مماشات و سکوت کرد؟ آیا جایز است در انجام فعالیت های صنعتی، سلامت شهروندان مورد توجه قرار نگیرد؟ آیا می توان پذیرفت صنایع آلاینده خود را جزیره های مستقلی در سطح استان بدانند و آلودگی هوا، سلامت و کیفیت زندگی مردم را دچار آسیب کند اما آنها بی توجه از کنار این موضوع بگذرند و حتی حاضر نشوند هزینه و عوارض این آلایندگی را هم پرداخت کنند؟

وی همچنین گفت: خانم دکتر ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور پیگیری های خوبی در این خصوص انجام داده و در نامه ای به رئیس جمهور از عدم پرداخت عوارض آلایندگی توسط مجموعه های آلاینده موجود در استان، انتقاد کرده است و اخیرا مسوولان استانی نیز توجه خاصی را به این موضوع معطوف کرده اند که مایه خوشحالی است.

رییس کمیته فرهنگی و اطلاع رسانی شهرداری افزود: اگرچه در دولت قبل، کمترین توجه به موضوعات محیط زیستی می شد اما از دولت تدبیر و امید انتظار دیگری وجود دارد و امیدواریم در دولت جدید، شاهد تغییر رویکرد در بحث صنایع آلاینده موجود در خوزستان باشیم.وی همچنین از برگزاری جلسات مشترکی با مسوولان محیط زیست استان خبر داد و گفت: شهردار اهواز در ماه‌های اخیر پیگیری های خوبی انجام داده و نامه نگاری هایی با مقامات ارشد کشور انجام داده و حتی به مسوولان و نمایندگان استان گفته اند اگر همین یک موضوع (یعنی پرداخت عوارض آلایندگی) حل شود بسیاری از مشکلات موجود در استان و اهواز حل خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار