اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۴۹۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳
شکایت کرد که چرا این قدر "کشمش" کم درون شیرینی ها هست و قناد با اعتماد بنفس کامل پاسخ داد که : مگه شما هر وقت شیرینی "ناپلئونی " می خرید درون هر کدامش یه "ناپلئون " هست !!
پاسخ قناد یا بهتر بگویم نگرش قناد به صورت مسئله جالب توجه است و شاید بهترین ایده برای توضیح خودباوری زنان در عرصه های اجتماعی این روزها... زنانی که به جد قبول کرده اند سهم شان از مشارکت های مدنی و اجتماعی همان میزان نگاه قناد است و نه بیشتر !!

سهم اندک زنان در مشارکت های اجتماعی را می توان با خودباوری زنان هم اندازه دانست و از آنجایی که همه زنان نمی توانند در سیستم های دولتی و یا وابسته به دولت نقش اجتماعی خود را ایفا کنند و به خودباوری در اجتماع برسند  در یک جامعه مردم سالار نیاز به شکل گیری "سازمان های مردم نهاد بوجود می آید .سازمان هایی که پتانسیل تاثیرگذار سیاسی فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی را می تواند شکل بدهد

واژه سازمان مردم نهاد  (Non-Governmental Organization) براي نخستين بار توسط سازمان ملل متحد در سال 1945 در تبصره 71 فصل 10 اساسنامه اين سازمان مطرح گرديد و در سال 1950 همزمان با تشكيل شوراي اجتماعي ـ اقتصادي سازمان ملل در بيانيه 288 اين شورا سازمان‌هاي سازمان مردم نهاد به عنوان مشاوران اصلي مطرح شدند.

سازمان مردم نهاد در هر كشور بنابر فرهنگ، استراتژي‌هاي سياسي و خواست‌  مردم آن منطقه پایه گذاری می شود و  استراتژی های  خاص  محور تشکیل  NGO می باشد.

اما بهترین تعریف .تعريفي است كه بانك جهاني برای NGO ارئه داده است:«سازمان‌هاي خصوصي كه براي رفع گرفتاري‌ها و آلام مردم، ارتقاء سطح زندگي و رفع فقر، حفظ محيط زيست، فراهم آوردن خدمات اساسي اجتماعي و توسعه ارتباطات ايجاد مي‌شوند» .

به طور كلي واژه «سازمان مردم نهاد » به سازمان‌هايي غيرانتفاعي و مستقل از دولت اطلاق مي‌شود و معمولاً انتظاري كه از تشكل‌هاي غيردولتي مي‌رود ارزش محوري در ساختار نظام آن است كه اهدافي غيراقتصادي و غيرمادي دارد و از شاخصه‌هاي كليدي اين‌گونه سازمان‌ها فعاليتهاي داوطلبانه و خودجوش افراد جامعه مي‌باشد.

اما سازمان مردم نهاد زنان:

از ويژگي‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد زنان ايجاد اعتماد در بين گروه مخاطبين خود است. به لحاظ ساختار مردمي گروه هدف به راحتي و بدون قيود رسمي كه معمولاً در سازمان‌هاي دولتي مشاهده مي‌شود، مي‌تواند با تشكل ارتباط برقرار نمايد. سهولت دسترسي و عضويت در يك سازمان مردم نهاد از جمله نكات مثبت و قابل توجه در حوزه كارآيي و ارتباط مستقيم با مسائل و موضوعات جامعه است.

و از آنجايي كه در سازمان‌هاي مردم نهاد زنان طيف وسيعي از فعاليت‌ها وجود دارد، گروههاي مختلف زنان، از جمله دانشجويان، متخصصين، هنرمندان، خانه‌دار و.... امكان جذب و تمرين شركت در مجموعه‌اي سازماني و هدف‌مند را پيدا مي‌كنند كه در بحث حُضور فعّال زنان در اجتماع و خروج از انزوا مي‌تواند از جايگاه مهمي برخوردار باشد.

چنانچه سازمان‌هاي مردمي تقويت و توسعه يابد مي‌توانند با جذب جمعيت جوياي كار، تحصيل‌كرده و بازنشستگان در عرصه اشتغال‌زايي به ابزاري كارآمد براي تبديل‌ساز كارهاي اقتصادي خواهند بود و به مثابه يك تعديل كننده عرضه و تقاضاي نيروي كار عمل نمايند.

از طریق سازمانهای مردم نهاد، مطالبات به حق و منطقی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی زنان به روش کارشناسانه به گوش مسئولین و سیاستگذاران خواهد رسید و زمینه پیشرفت و بهبود وضعیت و رفع مشکلات و مسائل زنان فراهم خواهد آمد.

سازمان‌هاي مردم نهاد در احياء مباحث و اولويت‌بندي آنان با ايجاد نظامي هماهنگ و مشخص مي‌توانند نيازها و خواست‌هاي قشر زنان را با نمود مطلوب‌تري مطرح و در پي راهكارهاي اساسي باشند. حتي در سطحي بالاتر با فرهنگ‌سازي اين تشكل‌ها مي‌توان موضوعات جديدي را براي بهبود وضعيت و جايگاه زنان ترسيم نمود تا حساسيت‌ها در مرحله انگيزشي، روحي و ذهني جامعه ايجاد شود.

مبحث ديگري كه در چارچوب فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد زنان قرار مي‌گيرد، توانمندسازي زنان است. مفهوم توانمندسازي از چند بُعد قابل بررسي است و مي‌توان 5 اولويت را براي آن در نظر گرفت: رفاه، دسترسي به منابع اطلاعاتي، افزايش سطح آگاهي سياسي، اجتماعي و بهداشتي، مشاركت در ساختارهاي مديريتي و خودسازي به منظور رشد معنوي و روحي، در شرايط كنوني، معمولاً تعاريف متعددي براي توانمندسازي ارائه مي‌شود.

توانمندسازي فرآيندي است كه افراد مهارت‌هايي را براي پيشرفت و غلبه برمشكلات كسب مي‌كنند كه هر چه توانايي فرد بيشتر باشد تسلط وي بر خود و عوامل محيطي بيشتر شده و مي‌تواند به سطحي از توسعه فردي دست يابد.

 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۵
comment
comment
عادل و
|
United States
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
comment
0
1
comment به امید ارتقا و بهبودی در توسعه کار اینچنین سازمانهای مردم نهادی که به رشد و شکوفایی جامعه منجر خواهد شد. به امید توانمندی هر چه بیشتر زنان ایرانی در عرصه های گوناگون
comment
حسین انزانی
|
United States
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
comment
0
1
comment اگر به تاریخ ظهور اسلام نگاهی انداخته بشه قبل از اسلام زنان وضعیت مناسبی نداشتن و زنها به عنوان یه برده جنسی محض شناخته میشدن!!! خب اسلام آمد و همه آنها را عزیز نگه داشت و از تبعیض مورا نگه داشته.
هیچگاه مطلبی از اسلام ندیدیم که زنان را به عزلت و حضور نیافتن و دخالت در عوامل مهم نهی کرده باشه. اما متاسفانه عقاید جاهلانه و بعضا متاسفانه از طرف خود خانمها باعث شده که مردها را نسبت به زنها جنس برتر نامیده شوند در صورتی که مرد و زن مکمل هم هستن و هردو باید در کنار هم زندگی و اجتماع را پیش ببرند.

حتی میتوانند عامل موفقیت هم بشوند. این نکته بارها از پورفسور حسابی نقل شده که عامل موفقیتش مدیون دو زن میباشد. یک مادر فداکار و گرامیشان و دو همسری که یار و یاورشون بوده.


بنابراین خانمها میتوانند در کنار آقایون بر توانمند سازی خودشان عامل موفقیت یه جامعه باشند. همانطور که میبینیم فعالیت های سرکار خانم های ابتکار و لاوردی در خور تشویق میباشد.
comment
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
comment
0
1
comment باسلام.از مطلب جالبتون تشکر میکنم.منتظر بخش دوم مقالتون هستم.
فقط یه نکته:
میتونیم بگیم سابقه فعالیت مردمی در قالب هیات و تشکل در ایران به چندین قرن قبل برمیگرده(هیات های فعال در ماه محرم و صفر)
پاسخ ها
comment
پیل رام پونه
| United States |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
comment
comment سلام بله هیات های مذهبی نمونه خوبی از سازمانهای مردم نهاد هستند که بهشون اشاره میکنیم و البته نقش هیاتهای مذهبی در شهرها خیلی پر رنگ و کمک کننده بود و هست واصالت وجودی این تشکل ها بر پایه حرمت انسانی که بود باعث جذب بالای مردم میشد که رسالت سازمانهای مردم نهاد است..
ممنون از توجه شما
comment
الهام تقی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
comment
0
1
comment سلام دوستان باتوجه به فضای ایجاد شده میتوان به بهبود وضعیت زنان امیدواربود با این شرط که تمامی انجمن ها بایکدیگر هماهنگ عمل نمایند همچنین زنان متخصص باارایه راهکار درحوزه های تخصصی خود حضور موثرتری داشته باشند
پاسخ ها
comment
پیل رام پونه
| United States |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
comment
comment سلام
نگاه تخصصی در توانمندی زنان در اجتماع اولین اصل است
comment
مروج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
comment
0
2
comment با عرض سلام و تبریک سال نو به همه عزیزان و تشکر از خانم پیل رام جهت ارائه این مقاله .
درست است که سازمانهای مردم نهاد میتوانند به عنوان یک ابزار جهت سوق دادن جامعه به اهداف مطلوب مؤثر و منجر به ایجاد یک جامعه پویا شوند اما باید این موضوع در نظر گرفته شود که واقعا ً این سازمانها بدون دخالت دستگاهها ، نهادها و ادارات دولتی و در چهارچوب قانون و رعایت ضوابط و در راستای حفظ منافع ملی باشند و گرنه این سازمانها با دخالت ها و ورود افراد جهت انجام امورات من باب میل آنها از حالت اصلی خود خارج شده و توانایی ارائه خدمات و انجام مسولیت های تعریف شده را نخواهد داشت ، پس باید مواظب این آفت های کار بود و با علم ، بصیرت و آگاهی کامل به سراغ این کار برویم.
با تشکر
پاسخ ها
comment
پیل رام پونه
| United States |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
comment
comment سلام
بله اساسنامه ها ی حرفه ای این آفت ها را به حداقل می رساند
comment
مروج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
comment
0
1
comment با سلام و تشکر از پاسخ خانم پیل رام که علاوه بر ایشان ، پایگاه خبری تحلیلی شوشان رویکرد جدیدی را با این روش در زمینه ارتباط مؤثر و متقابل با مخاطبین بنیان نهاده است که امید است مؤثر بیافتد . ضمن تأیید پاسخ خانم پیل رام ، زیرا غیر از این امر ( اساسنامه حرفه ای ) چیز دیگری قابل قبول نخواهد بود اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که جهت اجرای اساسنامه های حرفه ای ، افراد فوق حرفه ای با توجه به شرایط حاکم و فعلی نیاز است . زیرا آشنا بودن به این سازمانها و ساز و کار آنها و نیز انگیزه اجرا و کاربرد آنها در افراد علاقه مند وجود دارد اما گفتم فوق حرفه ای به دلیل اینکه توانایی بسیار بالایی جهت افزایش قدرت چانه زنی ها ، لابی گری ها نیاز است تا بشود با کمترین خطا اساسنامه حرفه ای را اجرا نمود تا واقعا ً یک سازمان مردم نهاد را که متأسفانه جامعه مدیریتی امروز به آن کمترین بها را میدهد ، به سرمنزل مقصود رساند . در کل میخواهم بگویم ابتدا این رویکرد بسیار میمون (NGO ) که گره گشای مشکلات جامعه مدیریتی و امروزی ماست نیاز به آسیب شناسی چه در قبل و حین اجرا دارد و با کار تحقیقاتی و پژوهشی ضمن آگاهی و شناخت مشکلات و نارسایی های موجود و در پیش رو ، میتوان گره های کور اجرا و تثبیت آن را با زمینه چینی و بستر سازی مناسب مهیای اجرای با کیفیت بالا نمود .
با تجدید احترام و آرزوی سالی تؤام با موفقیت ، بهروزی و سلامتی برای همه عزیزان ، خدانگهدارتان
پاسخ ها
comment
پیل رام پونه
| United States |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
comment
comment سلام
با نظر شما کاملا موافقم
comment
نويد قائدي
|
United States
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
comment
0
1
comment سركار خانم پيل رام
با سلام و تشكر از مطلب مهم شما
بنده اعتقاد بسيار شديدي نسبت به تشكيل سازمان مردم نهاد در تمامي حوزه هاي اجتماعي فرهنگي و ادبي و.... دارم و بارها در مطالب و نشست ها و ... عنوان كرده ام و يكي از شاخصه هاي توسعه فرهنگي و اجتماعي جامعه را در وجود و عملكرد چنين سازمان هايي مي دانم ولي براي تشكيل چنين نهادهايي اشكالاتي وجود دارد كه لازم است بيشتر به مقوله قوانين تشكيل آنها در كشور پرداخته شود كه شايد اينجا نشود به آنها اشاره نمود....
قايل ذكر است در شهر اهواز بسياري از بانوان فرهيخته كه بنده آنها را مي شناسم در حوزه هاي ادبي و فرهنگي و اجتماعي در حال فعاليت مي باشند و موفقيت بزرگي هم داشته اند ( در حد كشور بازتاب داشته اند) اما به هزاران دليل نه تمايل به تشكيل چنين نهادهايي دارند و اگر بخواهند شايد اين امكان وجود نداشته باشد زيرا دخالت حكومتي و دولتي در چنين نهادهايي زياد خواهد بود و هزاران مشل ديگر تمايل داشتيد در جاي ديگري بيشتر توضيح خواهم داد
و من اا. التوفيق
نويد قائدي
پاسخ ها
comment
پیل رام پونه
| United States |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
comment
comment سلام ممنون از توجه شما به این مهم.
با شما موافقم یکی از کارهای سازمان مردم نهاد شخصی ما برگزاری جلسات برای کسانیست که تمایل به فعالیت در قالب سازمان مردم نهاد دارند و بسیار مایل هسام از نظرات شما هم استفاده کنم ...
comment
قطره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
comment
0
1
comment درود بر خانم پیلرام
comment
شهاب زمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
comment
0
1
comment سرکار خانم پیل رام:
از اینکه با ورود به موضوع مسکوت وفرآموش شده سازمان های مردم نهاد(NGO)،اهمیت وجودی آنها را در جامعه بار دیگر درذهن ها متبلور ویادآوری نمودید جای تقدیر دارد.
سازمانهایی که با دولت اصلاحات تاسیس و پس از آن به فرطه ی فراموشی سپرده شدندوبجز تعداد معدودی،اثر ونشانی از آنها وجود ندارد. وجودسازمان های مردم نهاددر هر جامعه ای نشان دهنده بلوغ فرهنگی آن جامعه ومسئولیت پذیری کسانی است که دغدغه پیشرفت وآبادانی سرزمین مادری خودوحتی جهان را دارندواز وجود فقر فرهنگی واقتصادی انسانها(بخصوص هموطنانشان) رنج می برند .امروزه یکی از شاخص های جوامع توسعه یافته وپیشرفته حضور موثر شهروندان آنها درروند بهبود وارتقاء سطح فرهنگ عمومی وکمک رسانی اقتصادی وفرهنگی به افراد وگروههای نیاز مند آن جامعه می باشد.
وجود سازوکارها وعدم محدودیت ها ی قانونی در این جوامع، راه را برای استفاده از ظرفیت های مختلف اقشار مسئولیت پذیر و دلسوز جامعه راهموار می نماید.شاید هندوستان یکی از محدودکشورهایی باشد که در تاسیس سازمان های مردم نهاد و گسترش آنها ،فعالیت گسترده ای را آغاز وازمنافع بیشمار آنها(مخصوصا در خصوص آگاه نمودن زنان) بهره مند شده باشد.
البته کمک دولت ونهادهای مرتبط در تاسیس وهموارسازی جاده فعالیت چنین نهادهایی بسیار حایز اهمیت ومهم می باشد.برخوردهای سلبی واز نگاه بدبینانه از ابتدا با چنین نهادهایی می تواند موجب یاس ونا امیدی موسسین آنها شودلذا ابتدا باید نوع برخوردوبرداشت مسئولین از وظایف وعملکرد چنین نهادها را بازتعریف واز آنها بعنوان یاوران قوای سه گانه وسایر نهاد های حاکمیتی یاد نمود زیرا فعالیت سازمان های مردم نهادعملا در کمک به ایفای وظایف آنها تعریف می شود البته با این تفاوت که هیچگونه بارمالی برای ارگانهای مرتبط نداشته ونسبت به کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از فقر فرهنگی که منشاء بسیاری از جرائم می باشد کمک شایانی می نمایند.
امیداستکه با تاسیس چنین سازمان هایی در افزایش سطح فرهنگ عمومی جامعه،آگاهی دادن به اقشار مختلف در خصوص حقوق قانونی آنها،کمک های فرهنگی واقتصادی به گروههای نیازمندو غیره ،روند توسعه کشور با استفاده از قابلیت های نهفته تمام شهروندانی که خواهان ایرانی توسعه یافته ومقتدر می باشند سرعت بیشتری گیردومسئولین امر نیز با سعه صدر بیشتری در شکل گیری آنها کمک ومساعدت نمایند.
موفق وموید باشید
شهاب زمانی
پاسخ ها
comment
پیل رام پونه
| United States |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
comment
comment سلام
ممنون از توجه و توضیح کامل شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار