شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
دکتر ایدنی در مراسم تجلیل از فعالان حوزه سلامت در اهواز:
نیاز است مشارکت‌های اجتماعی و مردمی در این حوزه بیشتر جلب شود.
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توانمندی دولت در تامین منابع مالی حوزه سلامت محدود است و نیاز است مشارکت‌های اجتماعی و مردمی در این حوزه بیشتر جلب شود.
 
 دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم تجلیل از فعالان و خیرین سلامت در خوزستان اظهار کرد: همه می‌دانیم دین اسلام یک دین اجتماعی است و دیندار بودن در مذهب ما به داشتن سلامت برای خود به تنها نیست، بلکه در بطن آموزه‌های دینی ما اهتمام به امور دیگر انسان‌ها نهفته است و این ریشه در نگاه اسلام به دینداری دارد.
 
وی ادامه داد: زندگی بشری یک زندگی مشاع و مشترک است و ما نمی‌توانیم خود را جدا و ایزوله از سایر افراد تعریف کنیم. طبیعت زندگی بشری، تاثیرپذیری و تاثیرگذار متقابل از سوی زندگی دیگران است بنابراین تعالی بخشیدن به حفظ خود در گروی اهتمام به زندگی دیگران است. در احادیث و روایات بسیار آمده است: "هر کس نفسی را احیا کند مانند آن است که همه مردم را احیا کرده است". بنابراین فعالیت در بخش سلامت افتخاری است که ما در حوزه‌ای فعالیت می‌کنیم که به زنده بودن افراد کمک می‌کنیم.
 
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مشکلات حوزه سلامت کلیه کشورهای جهان متعدد است و از وظایف و رسالت‌های بنیادی و اساسی همه دولت‌ها، توجه به سلامت است و در کشور ما نیز وظایف و رسالت حاکمیتی دولت ارتقا، حفظ و تامین سلامت است و این وظیفه ذاتی موجب می‌شود بخش زیادی از منابع مالی که در دولت‌ها وجود دارد به سمت هزینه‌های حوزه سلامت اختصاص داده شود.
 
ایدنی افزود: حوزه سلامت در کنار آموزش و پرورش و حوزه امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مشکلات عدیده‌ انباشته شده‌ای در حوزه سلامت در کشور ما وجود دارد که یکی از مهم‌ترین مشکلات آن، تامین منابع مالی است که تامین منابع مالی حوزه سلامت چالشی است که امروزه دولت ما با آن مواجه است. خوشبختانه با نگاهی که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلان حوزه سلامت داشتند، سلامت اکنون در سه اولویت اصلی کشور قرار گرفته و این همان جایگاهی است که باید باشد.
 
وی عنوان کرد: فعالیت خیریه در حوزه سلامت داری دو جنبه است یکی رسالت و وظیفه اجتماعی و دیگری رسالتی که ما برای تعالی وجودی خود به کار می‌بریم. این که فردی نیک‌اندیش برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت وارد می‌شود، اوج فعالیت خیرخواهانه این فرد را نشان می‌دهد. مهمترین مشوق خیریه سلامت نیز عینیت بخشیدن به فعالیت‌های خیرخواهانه است و حداقل وظیفه ماست که این فعالیت‌ها و خیراندیشی افراد بزرگوار در این حوزه را نشان دهیم.
 
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: متاسفانه تعداد خیرین استان خوزستان در عرصه سلامت زیاد نیست. این در حالی است که سرمایه‌های اقتصادی بسیار زیادی در این استان وجود دارد و بازار استان ما یک بازار فعال و پویاست و این گله‌مندی به استان وجود دارد.
 
ایدنی با تقدیر و تشکر از خیرین حوزه سلامت، افزود: فرهنگ خیریه سلامت در استان خوزستان وجود دارد، بنابراين باید این فرهنگ مقدس در استان نهادینه شود و با توجه به سرمایه‌های بزرگ موجود در مشارکت در حوزه سلامت توسط بخش‌های دیگر جامعه قوت پیدا کند.
 
وی در ادامه به رویکرد امسال وزارت بهداشت در خصوص پرداختن به بیماری‌های غیر واگیردار و بحث خودمراقبتی به عنوان شعار امسال هفته سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: بار بیماری‌ها به ويژه بیماری‌های مزمن و بیماری‌های خانمان‌سوز در کشور ما و همچنین سیمای مرگ در کشورمان تغییر کرده است. با پیشرفت‌هایی که در حوزه بهداشتی داشتیم امروزه کنترل بیماری‌های واگیردار به خوبی انجام شده و در حال حاضر معضل مهم بهداشتی درمانی ما بیماری‌های واگیردار نیست بلکه بیماری‌های غیرواگیردار است.
 
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: بخش زیادی از منابع مالی نظام سلامت اکنون بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها به خود اختصاص داده‌اند، اگر ما رویکرد خود را در کنترل این بیماری‌ها تغییر ندهیم و همچنان فکر کنیم وظیفه و رسالت بهداشت کنترل بیماری‌های عفونی و واگیردار است، در سال‌های آینده و کما این که در حال حاضر نیز، با مشکلات مهمی در تامین منابع مالی برای اداره نظام سلامت روبه‌رو خواهیم بود.
 
ایدنی خاطرنشان کرد: معادل بودجه یک سال وزارت بهداشت یعنی 8 هزار میلیارد تومان در سال گذشته هزینه‌های مستقیم و غیرمستیم درمان سرطان بود، در صورتی که 50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و این امر با اصلاح سبک زندگی و اجتناب از رفتارهای پرخطر امکان‌پذیر است. امروز میزان عمر از دست رفته جامعه ما به علت سوانح و حوادث رانندگی بسیار بالاست و شایع‌ترین علت مرگ در کشور ما در گروه سنی بین 20 تا 59 سال را سوانح و حوادث ترافیکی است و چه بار سنگینی را سیستم بهداشتی درمانی در کشور ما از قبال این حوادث تحمل می‌کند.
 
وی ادامه داد: بیش از 50 تخت ICU تصادفات و تروما در بیمارستان گلستان داریم ولی همچنان با مشکل کمبود تخت ICU مواجه هستیم. چون زیرساخت‌های توسعه راه‌های ما زیرساخت‌هایی نبوده‌اند که پیوست سلامت داشته باشند و فرهنگ رانندگی ما مناسب نیست.
 
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: سیستم و تجهیزات بهداشت و درمانی را تقویت می‌کنیم ولی از طرف دیگر حوادث و تصادفات رانندگی بالاست. از طرف دیگر نیز وقتی فشارخون، دیابت و اختلالات تغذیه‌ای را کنترل نکنیم، مشکلات سکته‌های قلبی و متعاقب آن سکته مغزی افزایش می‌یابد. باید این سیل را از سرچشمه کنترل کنیم و برای این امر باید در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار به طور جدی وارد شویم.
 
ایدنی اظهار کرد: اگر فرهنگ و برنامه‌های خودمراقبتی درجامعه نهادینه شود، می‌توانیم تا 80 درصد حفظ سلامتی را به وسیله خود فرد تامین کنیم و این دستاورد بسیار خوبی خواهد بود. بر همین مبنا در هفته سلامت برنامه‌ریزی بسیار خوبی در زمینه خودمراقبتی انجام شد و در استان خوزستان نیز برنامه‌های متنوعی از جمله برگزاری برنامه‌های آموزشی در بیش از 270 مدرسه، برگزاری همایش و کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های متعدد در نماز جمعه، به منظور آگاهي‌بخشی آحاد جامعه به ويژه جوانان در خصوص نحوه خودمراقبتی در دستور کار قرار گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار