شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
طی مراسمی با حضور سرپرست دانشگاه، اعضاي هیات رییسه و جمعی از دانشجویان مراسم تجلیل از دانشجویان دارای استعداد درخشان در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این مراسم که بعدازظهر روز گذشته برگزار شد، دکتر محمد رعایایی اردکانی سرپرست دانشگاه با بیان اینکه حضور در مراسمی که به نام استعدادهای درخشان برگزار شده شادی‌آفرین است، اظهار داشت: این مراسم، تجلیل از کسانی است که در زمینه علم و اخلاق و تحصیل نخبه بوده اند و دانشگاه و مسئولین نظام اسلامی باید قدر آنان را بدانند و زمینه شکوفایی‌شان را بیش از پیش فراهم کنند.

وی افزود: در سال 1380 که دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه شهید چمران اهواز شکل گرفت، مهمترین بحث در این دفتر آن بود که چرا باید نخبگان کشور ما به خارج مهاجرت کرده و به کشور بیگانه خدمت نمایند، در حالی که اینان سرمایه های ارزشمندی برای کشورمان هستند که هزینه های بسیاری برایشان صرف شده تا به این نقطه رسیده اند و اکنون مهاجرت ایشان و عدم بازگشتشان به کشور، زیان بزرگی برای ماست.

سرپرست دانشگاه شهید چمران خاطرنشان کرد: وقتی نخبگان از یک کشور مهاجرت می‌کنند به‌تدریج آن کشور با پدیده‌ی زیانبار کاهش مخزن ژنتیکی نخبگان مواجه می شود و این یکی از مهمترین دغدغه‌های دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران نیز بود.

رعایایی با اشاره به معیار پیشرو بودن کشورها از گذشته تا کنون، تصریح کرد: حدود یک قرن پیش برخی کشورها در صنعت پیشرو بودند و این بزرگترین معیار اقتدار محسوب می شد، پس از آن تولید سرانه ملی معیار پیشرفتگی عنوان شد و در سال های اخیر بحث بر سر نیروی انسانی است و کشوری مقتدر و پیشرو به شمار می آید که دارای نیروی انسانی متخصص و فکور باشد که این مسئله، ضرورت حفظ استعدادهای درخشان را بیش از پیش می کند.

وی گفت: در چنین شرایطی وظیفه همه مسئولین است که با درک واقعی این موضوع که استعدادهای درخشان ذخایر علمی بی بدیل کشور هستند مانع از مهاجرت آنان شوند. البته حفظ نخبگان به معنای محدود کردن آنان و ممانعت از اعزامشان به خارج از کشور برای کسب علم نیست بلکه بدان معناست که اطمینان داشته باشیم پس از تحصیل به کشور بازمی‌گردند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اقدامات موثر در راستای نگه داری نخبگان اظهار کرد: تامین مالی این افراد از طریق مثلا حذف تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و تغییر بینش و تفکر ما نسبت به نخبگان دو راهکار اساسی در این زمینه است.

دکتر رعایایی ضمن بیان این موضوع که آزادی و امنیت موجب گسترش علم خواهد شد عنوان کرد: تنها در این بستر است که شرایط گسترش علم و خدمت به رشد علمی کشور برای جوانان فراهم می شود که امیدوارم مسئولین امر، جامعه دانشگاهی و خانواده ها این بستر را فراهم کنند.

وی در پایان افزود: البته جوانان نیز باید در راه کسب علم با مشکلات مبارزه و در برابر کمبودها مقاومت کنند تا انشاءا... افق روشنی برای آینده علمی کشور ترسیم شود.

در مراسم تجلیل از استعدادهای درخشان همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن تبریک به دانشجویان نخبه اظهار داشت: اولین کاری که باید در این مراسم انجام داد شکرگزاری از خداوند است که هوش، زمینه ها و شرایط استفاده از امکانات را نصیب انسان کرده است.

وی افزود: شکر داشتن استعداد، یادگیری و تلاش و حریص بودن بر آموختن است و زکات علم نیز نشر و ترویج آن است که خداوند نیز وعده داده: «لئن شکرتم لازیدنّکم» که مصداقی است از «شکر نعمت، نعمتت افزون کند».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه نعمت های عمر، جوانی، استعداد و توانایی بسیار سریع می گذرند، خاطرنشان کرد: اتکا به نبوغ و استعداد باید به تلاش متراکم و حفظ فرصت ها متصل شود؛ همچنان که حضرت امیرالمومنین (ع) نیز فرموده اند «فرصت ها مانند ابر در گذرند».

حجت الاسلام شفیعی گفت: در فضای آموزشی ما نیازهای آموزشی بر اساس سطح متوسط جامعه تنظیم می شود و هرچه این سطح افزایش یابد توسعه بیشتر را برایمان به دنبال خواهد داشت.

وی با الگو قرار دادن زندگانی علامه طباطبایی بیان کرد: برای یک طالب علم بااستعداد، مدرسه و کتاب و معلم یک ابزار کمکی محسوب می شود بدین معنا که حرکت نخست و قدم‌گذاری اولیه از خود فرد شروع می شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به تعبیر امام علی (ع) در ویژگی های متقین اظهار نمود: از نشانه های اهل تقوا از نظر آن امام بزرگوار، حفظ در یادگیری، متوقف نشدن در علم خواهی و قانع نبودن در آن است.

حجت الاسلام و المسلمین شفیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم قدرشناسی از کسانی که مسیر علم را برای ما فراهم می کنند گفت: حق شناسی و قدردانی از معلمان و پدر و مادر بر عهده همه ماست؛ زیرا این که اکنون در چه مقام و منصبی هستیم گذراست اما جایگاه بحق پدر و مادران و معلمین ما هیچ گاه از بین نمی رود و البته باید بدانیم که ادای حقِ صاحب حق، انسان را در چشم افراد جامعه بزرگ می کند.

وی خطاب به دانشجویان نخبه تاکید کرد: مبادا به دلیل نخبگی و استعداد، در حرکت خود متوقف شوید و به کسب علم قانع گردید؛ زیرا خداوند فرموده آنچه از تمام علوم کسب می کنید تنها بخش کوچکی از حقایق علم است.

حجت الاسلام شفیعی در پایان اظهار داشت: آحاد ملت سربلند ایران به دانشگاه و نخبگان چشم امید دارند و بحمدا... تمام ملزومات پیشرفت هم در کشور ما فراهم است که انشاءا... مسیر نیل قله های رفیع علم با تلاش شما کوتاه تر و هموارتر گردد.

در ادامه آیین تجلیل از دانشجویان دارای استعداد درخشان دکتر محمود کاشفی پور دزفولی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از مسایل مهم و مورد توجه نظام اسلامی رفع وابستگی به اجانب و استقلال همه جانبه کشور بود که یکی از راه های برون‌رفت از این معضل شناسایی استعدادهای نخبه بود.

دکتر کاشفی پور ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1375 آیین نامه ای در خصوص حمایت از استعدادهای درخشان کشور خصوصا در دانشگاه ها تنظیم کرد که به دنبال آن در سال 80 دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه شهید چمران اهواز شکل گرفت.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان عضو این دفتر، اظهار کرد: هم اکنون 170 نفر در مقطع کارشناسی، 110 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 10 نفر در مقطع دکتری یعنی مجموعاً 290 نفر عضو دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی از جمله اهداف دفتر استعدادهای درخشان را فراهم سازی شرایط برای پرورش استعدادها دانست و افزود: توجه به تفاوت های فردی جهت شکوفاسازی استعدادها و فراهم کردن شرایط آموزش آنها، ایجاد جاذبه برای آنان جهت تحصیل در رشته های استراتژیک و مورد نیاز کشور، ایجاد زمینه مساعد برای ارتقای کیفیت آموزش و انجام پژوهش های بنیادی و نیز کاهش فواصل زمانی در بین مقاطع تحصیلی برای نخبگان را از دیگر اهداف این مجموعه برشمرد.

در ادامه این مراسم، دکتر هاشمی مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه ضمن تبریک هفته آموزش و بزرگداشت مقام معلم، در سخنانی اظهار داشت: در سال 2013 میلادی یونسکو طی گزارشی کشورها بر اساس رتبه علم تقسیم بندی نمود که در این بین، ایران رتبه دوم را به خود اختصاص داد و شاخص های یونسکو در این رتبه بندی شامل بهداشت، مدیریت و آموزش بود که سومین شاخص یعنی آموزش مهمترین عامل به شمار می آمد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان گفت: برگزاری آزمون مقدماتی المپیاد علمی دانشجویی که سال گذشته رتبه های 3، 4 و 5 کشوری را به دست آوردیم، راه اندازی سایت دفتر استعدادهای درخشان در کتابخانه مرکزی، برگزاری کارگاه های آموزشی، هماهنگی با معاونت دانشجویی جهت نگاه ویژه به نخبگان دانشگاهی در تخصیص خوابگاه، فراهم کردن شرایط برای استفاده آنان از تمامی کتابخانه ها و تعامل با بنیاد نخبگان استان جهت ارتباط بهتر دانشجویان با بنیاد و نیز برنامه‌ریزی بلندمدت برای متقاضیان شرکت در المپیاد از جمله اقدامات این دفتر در یکسال اخیر بوده است.

هاشمی نحوه عضویت در دفتر استعدادهای درخشان را برای دانشجویان مقطع کارشناسی شامل راه یابی از طریق امتیاز آنان در کنکور سراسری و یا کسب رتبه اول در برنامه های درسی آموزشی دانست و گفت: این دسته از دانشجویان چنانچه در دو نیمسال رتبه برتر را کسب کنند می توانند عضو دفتر شوند. همچنین برای مقطع کارشناسی ارشد رتبه کنکور زیر 10 و یا ارتقا از طریق آیین نامه های استعدادهای درخشان و نیز برای مقطع دکتری داشتن رتبه یک کنکور یا افرادی که از طریق استعدادهای درخشان بدون کنکور به مقطع دکتری راه یافته اند، شرط ورود به این دفتر است.

شایان ذکر است؛ در پایان مراسم با اهدای لوح و هدایا، از دانشجویان دارای استعداد درخشان در تمام مقاطع تحصیلی تجلیل به عمل آمد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مهسا شمال نصب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
comment
0
0
comment با سلام دانشجوی ممتاز دانشگاه آزاد واحد آبادان در سال 1393 هستم و مقام دوم را در این دانشگاه در رشته ی مهندسی معماری مقطع کارشناسی با معدل کل 17/97 کسب نمودم. و از طرف بنیاد نخبگان خوزستان من هم به این همایش دعوت شدم ولی متاسفانه موقعیت حضور در این همایش را نداشتم ودر آخر از من توسط اسمس از طرف بناید نخبگان دعوت به ثبت نام در سایت sorsys.bmn.ir
شدم آیا این مزایا شامل من هم میشود یا خیر؟
ممنون میشم اگر پاسخگو باشید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار