اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
گزارش اختصاصی شوشان از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بنیاد خوزستان شناسی
در بنیاد خوزستان شناسی همچنین افراد نام آشنایی چون پروفسور کرم زاده استاد شناخته شده ی ریاضیات ،مهندس شمسایی ، دکتر مهدی قمیشی ، دکتر پاک سرشت ، دکتر محمد جعفری قنواتی ، دکتر محمد رضا علم ، دکتر عباس امام و دکتر حسین علی حسین زاده و دیگر شخصیت های برجسته ی علمی و فرهنگی حضور دارند .
بنیاد خوزستان شناسی در سال 81 به همت جمعی از دوست داران خوزستان تشکیل شد .این بنیاد غیر دولتی ، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است  و در حوزه ی شناختن و شناساندن فرهنگ ، تاریخ ، هنر و تمدن استان خوزستان فعالیت می کند .از موسسان بنیاد خوزستان شناسی می توان به دکتر شیخ استاد تمام و نماینده ی فرهیخته ی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و رییس گروه فلسفه ی دانشگاه شهید بهشتی و مدیر گروه فلسفه ی دانشگاه آزاد اسلامی،  دکتر مهدی بخشنده ریاست سابق دانشگاه شهید چمران اهواز و معاون وزارت جهاد کشاورزی همچنین دکتر محمد کیانوش راد ، عضو شورای عالی بنیاد باران و نماینده ی مردم اهواز در مجلس ششم  اشاره کرد .

در بنیاد خوزستان شناسی همچنین افراد نام  آشنایی چون پروفسور  کرم زاده استاد شناخته شده ی ریاضیات ،مهندس شمسایی ، دکتر مهدی قمیشی ، دکتر پاک سرشت ، دکتر محمد جعفری قنواتی ، دکتر محمد رضا علم ، دکتر عباس امام و دکتر حسین علی حسین زاده و دیگر شخصیت های  برجسته ی علمی و فرهنگی حضور دارند .  

بنیاد خوزستان شناسی در دور اول فعالیت های خویش توانست با برگزاری سمینار علمی "آب کارون "در جهت تبیین مشکلات و چالش های پیش روی کارون نقش مهمی در طرح و ارائه ی پیشنهاد داشته باشد و هشدارهای لازم را در خصوص نگرانی برای کارون اعلام کند . در  این  سمینار که با حضور شخصیت های علمی و اجرایی در بالاترین سطح خود برگزار شد ، استاندار خوزستان و امام جمعه ی شهر اهواز نیز حضور داشتند و بالغ بر 20 نهاد غیر  دولتی در این همایش بنیاد خوزستان شناسی را همراهی کردند . 

بنیاد خوزستان شناسی  همچنین یک همایش داستانی با حضور صفدر تقی زاده ، فتح الله بی نیاز ، ابراهیم دم شناس ، محمد جعفری قنواتی ، عدنان غریفی ، مصطفی مستور  ،دکتر امامی و دکتر صالحی و دیگر بزرگان عرصه ی علم و فرهنگ برگزار کرد که  به صورت نوشتاری خاطره انگیر به زودی در مجموعه ای مستقل در کتاب خوزستان منتشر خواهد شد . 

برگزاری آیین نکو داشت نویسنده ی سرشناس جنوب ، عدنان غریفی از دیگر رویدادهای مهمی بود که توسط  بنیاد خوزستان شناسی انجام پذیرفت که پس از آن این نویسنده ی صاحب سبک را مجددا در عرصه ی افکار عمومی مطرح و کتاب هایش  را به زیور طبع آراست. 

از دیگرفعالیت های بنیاد خوزستان شناس در فاز اول می توان به بازدید های علمی – فرهنگی ، دعوت از مهندسان بدون مرز در استان ،  برگزاری نشست های علمی – تخصصی ، برگزاری نمایشگاه های هنری های تجسمی و نقاشی و چاپ و نشر هفت اثر نوشتاری اشاره کرد . بنیاد خوزستان شناسی به تحلیل صاحب نظران در این عمر کوتاه توانسته است گام های بلندی در عرصه ی فرهنگ و هنر در خوزستان بردارد و چکیده ی فعالیت های این نهاد غیر دولتی را می توان در خبرنامه ی " جندی شاپور " که دوازده شماره از آن منتشر شده است ، مشاهده کرد . 

مهدی معلم نیا ، مدیر اجرایی بنیاد خوزستان شناسی ، در خصوص دور جدید فعالیتهای این نهاد می گوید : بنیاد خوزستان شناسی ،در دور جدید فعالیتهایش که از سال 1393 آغاز شده است برنامه ریزی جهت تعمیق اهداف  و جذب بیشتر علاقمندان را در دستور کار دارد .  

وی  می افزاید : بنیاد خوزستان شناسی معتقد است هویتی استانی ، بدون ایجاد  حس مقابله و تضاد با سایر استانها از اهمیت ویژه ای در فعالیت هایش برخوردار است  و تکیه بر نام خوزستان به هیچ وجه به معنی ایجاد حس رویایی با دیگر استانها نیست.

مدیر اجرایی بنیاد خوزستان شناسی در خصوص فعالیت های آینده این نهاد خاطر نشان کرد : 
دو همایش بزرگ "آب کارون ، چالش ها و تهدید ها " و  " سرمایه گذاری در استان خوزستان " از برنامه های در دست اجرای بنیاد خوزستان شناسی می باشد .

همچنین بنیاد در سالهای گذشته در صدد برگزاری همایش " آیت الله وحید بهبهانی " بوده است که بنا بر دلایلی به تعویق افتاده و در حال حاضر برگزاری این همایش به گفته ی مسئولین بنیاد دور از انتظار نیست . 

مهدی معلم نیا در عین حال گفت : بنیاد خوزستان شناسی با طرح چهره ها و شخصیت های علمی ، فرهنگی ، هنری ، سیاسی و اجتماعی که نقش ماندگاری در رشد و توسعه ی استان داشته اند در آینده از این چهره ها قدردانی خواهد کرد.

وی اظهار داشت در حال حاضر   بنیاد خوزستان شناسی  با تشکیل کمیته های تخصصی ادبیات ، میراث فرهنگی ، هنرهای نمایشی ، هنرهای تجسمی ،محیط زیست  ،اجرایی و روابط عمومی ،به عنوان زیر مجموعه ی خود  سعی در فعالیت مستمر فرهنگی ، هنری و اجتماعی در استان خوزستان دارد .

مدیر اجرایی بنیاد خوزستان شناسی از تازه ترین فعالیت های این نهاد به برگزاری کارگاه " آموزش  مقررات رابرت و نحوه ی کار در تشکل های مردم نهاد " اشاره کرد و گفت :در این کارگاه  که برای نخستین بار در خوزستان برگزار می گردد داوود حسینی مترجم کتاب :ROBERT S RULES OF ORDER NEWLY REVISED IN BRIEF به آموزش قواعد کار در تشکل های مردم نهاد به علاقمندان خواهد پرداخت که تاکنون دو جلسه از این کارگاه تخصصی با استقبال و شرکت بسیاری از تشکل های فعال استان در محل دفتر بنیاد خوزستان شناسی برگزار شده است . 
مهدی  معلم نیا از برنامه های آموزشی آینده بنیاد خوزستان شناسی در سال جاری به برگزاری کارگاه کاریکاتور، شعر، داستان نویسی، خبرنگاری و کارگاه موفقیت برای اهل فرهنگ و هنر، همچنین ، کارگاه عکاسی، محیط زیست ویژه کودکان و برگزاری  شب شعر و همایش میراث و گردشگری استان  اشاره نمود .وی در عین حال  فراهم ساختن بستری مناسب جهت رشد و شکوفایی استعداد های استان در زمینه فرهنگ و هنر را از مهمترین اهداف کارگاه های آموزشی برشمرد.


گزارش از سارا ممبینی

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
حمید صدر رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
comment
0
0
comment بازهم باید از خانم ممبینی به خاطر تهیه یک گزارش خوب دیگر تقدیر کرد امید که همیشه با گزارشات خوبت در جهت هرچه بیشتر شناخت مردم از توانایی های استان موفق باشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار