به گزارش افکارنیوز، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره مجلس ششم و اینکه مسائل هستهای برای نخستین بار در آن مجلس مطرح شد گفت: در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی ۲۸ نفر عضویت دارند اما در مجلس ششم ۲۳ عضو در آن بود که بنده، آقای قشقاوی، حاجیبابایی و جلالی از نظر طیف سیاسی و رایگیری در یک سو و ۱۹ نفر در طرف دیگر قرار داشتند.
بروجردی ادامه داد: در بحث هستهای شرایط خیلی سخت بود. روزی به آقای محتشمیپور گفتم شما کمک کنید طرحی را در مجلس ارائه کنیم که دولت موظف شود در هر شرایطی حق مسلم ملی ما را ادامه دهد که وی لبخندی زد و گفت شما مطلع نیستید دیشب آقایان جلسه داشتند که طرح سه فوریتی را مبنی بر الزام دولت به اجرای پروتکل الحاقی مجلس مصوب کنند.
بروجردی تاکید کرد: این مصوبه در واقع تسلیم در برابر آمریکا به شمار میرفت و شرایط اصلا جور نبود.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنان خود به مجلس هفتم اشاره کرد و گفت: الزام دولت به تولید ۲۰ هزار مگاوات در این مجلس شکل گرفت و دولت را مکلف کردیم اگر این موضوع ما را شورای حکام به شورای امنیت ملی منتقل کند ظرف حداقل یک ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. همه این مسائل اتفاق افتاد و ما در سال بعد که در خدمت رهبری بودیم ایشان فرمودند این مصوبه از همه مصوبات مجالس بعد از انقلاب مهمتر بود و جاده را برای حرکت پرشتابی که دوستان در چارچوب صلحآمیز هستهای کارهای خود را انجام دهند هموار کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته میشد در کمیسیون برخی از اطلاعات کشور به خارج میرفت آیا این درست است، افزود: از این باب درست است که در آن زمان آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی از رییس جمهور وقت خاتمی خواست تا رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم میردامادی که ظاهرا در کمیته هسته ای شرکت می کرد بعد از مدتی برای حضورش منع ایجاد شود چون مطالب مطرح شده در جلسات شورای عالی امنیت ملی را به محافل سیاسی می بردند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مجلس ششم و ناگفتههایی از آن زمان نیز یادآور شد: ما در آن زمان ۵۰ الی ۶۰ نفر بودیم که ریاست کمیسیون بر عهده آقای حداد عادل بود که انصافا فراکسیون فعالی به شمار میرفت؛ بارها میدیدیم حرکت ضد منافع ملی میخواهند انجام دهند ما آبستراکسیون میکردیم و از اکثریت میانداختیم تا آن مسئله محقق نشود.
وی ادامه داد: در آن زمان با یکی از افراد شاخص مجلس بحث میکردم و وی میگفت دوره پیرمردها که در حاکمیت هستند تمام شده و باید بروند و وقتی این موضوع را به رئیس مجلس وقت گفتم که دوستان شما از این حرفها میزنند. پاسخ داد شما مطلع نیستید ما از جلسات شبانه آقایان اطلاع داریم که آنجا مطرح میکنند حکومت دینی قادر به مدیریت جامعه نیست و اصلا اصل قضیه را قبول ندارند در واقع همین افراد آنجا تحصن کردند؛ روزی نبود که در آن جلسه منتظر حادثهآفرینی نباشیم از نطقهای قبل از دستور تا موضعگیریهایی که صورت میگرفت.
وی در پاسخ به این سوال که به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مذاکرات ۱+۵ دلواپس هستید یا دلآرام، اظهار داشت: مقطع فعلی عمر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در مقایسه با سختیهای بیش از ۳دهه گذشته قابل مقایسه نیست.
وی تصریح کرد: ما به تعبیر قرآن کریم از این بابت نگران هستیم که کسانی که در مقابل ما هستند دشمن ما به شمار میروند و تغییری در دشمنی آمریکا علیه ایران حاصل نشده نه اینکه اتفاق ناگواری میخواهد بیفتد.
بروجردی با بیان اینکه این مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه نرسد ما برندهایم، گفت: اگر به نتیجه نرسد به دنیا ثابت شده که جمهوری اسلامی ایران در اوج صداقت و شفافیت عمل کرد و همه گامهایی که باید برمیداشت را برداشته است اما آمریکا بازی را بهم زد و اگر هم به نتیجه برسد که مشخص است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکرات تیم قبلی و همچنین مذاکراتی که در حال حاضر صورت میگیرد را چطور ارزیابی میکنید، افزود: ۱۰ سال پیش وزرای خارجی آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران بودند و جکاستراو یکی از این ۳ وزیر بود؛ پیشنهاد دادیم که اجازه دهند ۲۰ دستگاه سانتریفیوژ برای کار تحقیقاتی دانشمندان داشته باشیم اما وی با تکبر گفت: دوتا را هم اجازه نمیدهیم.
وی به پاسخی که بعدا در تهران به جکاستراو داده بود اشاره کرد و گفت: من خطاب به وی گفتم به خاطر میآورید که آن زمان چه گفتید؟ ما امروز ۱۹ هزار دستگاه نصب شده داریم. حالا برنده و بازنده که بود؟ که وی پاسخی نداشت.
بروجردی با تاکید براینکه در آن شرایط حاضر نبودند این اجازه را بدهند یادآور شد: اما تحولات اتفاق افتاد و شرایط اکنون به گونهای است که میگویند ۲۰ درصد را نداشته باشید که در واقع تعبیر ساده این مفهوم آن است که اصل غنیسازی را پذیرفتهاند از این رو شرایط نسبت به گذشته تغییر یافته است.
وی درباره اینکه کار مذاکرات از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه محول شده است نیز خاطرنشان کرد: اینها اجراکننده مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستند و در واقع باید هنر دیپلماسی داشته باشند که این مصوبات را خوب یا با نمره پایینتر اجرا کند.
وی برهمین اساس به جلسات متعدد کارشناسی حلقه اول، دوم و سوم و در نهایت فصلالخطاب که با قانون اساسی و رهبری اشاره کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس و کمیسیون سیاست خارجی تا چه اندازه از درون مذاکرات مطلع هستند، افزود: یک اصل همیشه از زمانی که آقای لاریجانی هم دبیر شورا بودند تا زمانی که آقای جلیلی بود و امروز همیشه جاری و ساری بوده و آن اینکه همه مطالب مذاکرات را نمیگفتند.
وی با بیان اینکه در زمان آقای جلیلی هم که عضو کمیته هستهای شورای عالی امنیت ملی بودم حتی در آن جلسات هم همه چیز گفته نمیشد، افزود: باید این اصل را در ساختار نظام پذیرفت.
بروجردی با تاکید براینکه حضور آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی به عنوان حلقه اول ارتباطی و حضور بنده در کمیته هستهای به عنوان حلقه دوم به شمار میرود، اظهار داشت: جلسات متعددی برگزار شد که بیشترین حجم در کمیسیون امنیت ملی به بحث هستهای اختصاص داشته است و تعداد زیادی از اعضای غیر عضو کمیسیون هم در آنها حضور دارند.
وی با تاکید بر اینکه دانستن حق مسلم نمایندگان است، یادآور شد: طبیعی است که ساز و کار انتقال اطلاعات زمانبر است.
وی در این خصوص که برخی از نمایندگان ممکن است از این مسئله گلهمند بوده و راضی نباشند، گفت: تمام نمایندگان نسبت به این مسئله مهم ملی حتما حساس هستند؛ تا اطلاعات به وسیله بولتن در اختیار نمایندگان قرار میگیرد و در واقع از وین به تهران منتقل شود یک هفته طول میکشد و این از گلایههای نمایندگان است.
بروجردی درباره یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی و مسائلی که درباره انتشار صحبتهای ظریف صورت گرفت نیز خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفت که دوستان مقید به طبقهبندی باشند و من به عنوان مسئول جلسه این جمعبندی را داشتم که حتما رعایت شود اما یکی از همکاران گفت این جمعبندی را قبول نداریم و در موضعگیریها استفاده شود که دلخوریها از آنجا آغاز شد اما در حال حاضر این مسائل تقریبا حل شده و وضعیت نسبت به گذشته بهتر است.
بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتخابات سال ۸۴ چه تاثیری بر عرصه سیاست خارجه ما گذاشت، گفت: در دوره قبل از سال ۸۴ دشمن طمع یافته بود که نمونهاش طرح سه فوریتی مجلس بود که در دولت همین وضعیت مشابه وجود داشت اما بعد از سال ۸۴ حداقل این وضعیت کاملا تغییر کرد و بیگانگان احساس کردند از اصول انقلاب اسلامی دفاع میشود.
وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است روزی با آمریکا مذاکره کنیم که به دلایل متعدد شرایط ما اینگونه نیست یادآور شد: حتما باید عزت،حکمت و مصلحت را در نظر داشته باشیم و بر پایه این باشد؛ حال آثار بیرونی سیاست تقابل و ستیز چگونه بود و چه نکات نقیضی هم در آن مثل نامه تبریک به رئیس جمهور آمریکا دیده میشد سر جای خود است اما دشمن نباید در هیچ مقطعی به دولتمردان و مجلسیان طمع یابد.
وی درباره برکناری متکی و این که آیا احتمال چنین برکناری را داشتید، گفت: جسته و گریخته اخبار رسیده بود که آقای احمدینژاد علاقمند به ادامه کار وی نیست اما این حرکت دون همه شئونات نظام به شمار میرفت البته چنین موضوعاتی در آن زمان کم نبود و یک شبه تصمیمگیریهایی صورت میگرفت مثلا چند وزیر مقید به چارچوب به خاطر نوشتن یک نامه کنار گذاشته شدند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما جزء کمیته رایزنی در موضوعات مربوط به فتنه ۸۸ بودید در این خصوص صحبت بفرمایید، گفت: ما در هیات رئیسه کمیسیون نزد همه افراد مطرح رفتیم حتی از زندان اوین هم بازدید کردیم و بسیاری از اتهاماتی و شکنجههایی که گفته میشد صحت نداشت.
وی اضافه کرد: خانم تاجزاده و چند نفر دیگر به کمیسیون آمدند و گفتند وی کشته شده اما وقتی ما رفتیم تاجزاده و دیگران گفتند که حالمان خوب است.
بروجردی با بیان اینکه مهمترین ملاقات ما با آقای موسوی بود، یادآور شد: در این دیدار ۵۰ دقیقه صحبت و استدلال کردیم مبنی بر اینکه نظام ما نظامی یک روزه نیست که بخواهد چنین اتفاقاتی در آن رخ دهد اما موسوی میگفت اگر تمام ۱۳ میلیون هم بگویند نشده من میگویم تقلب شده است و ما دیدیم که هیچ منطقی در صحبتهای وی وجود ندارد با آقای کروبی هم صحبتهایی در این خصوص انجام دادیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ادعای برخی مبنی بر شکنجه و تجاوز در وقایع انتخابات ۸۸ نیز گفت: کمیته ویژهای را شورای امنیت ملی تشکیل داد و آقای سروری از طرف کمیسیون امنیت ملی در آن عضویت داشت شاید بیش از ۵۰ نفر از افرادی که چنین ادعایی درباره آنها بود با آنها صحبت کردند اما حتی یک مورد این مسئله را تائید نکرده بودند و در واقع ظلم بدی نسبت به نظام صورت گرفت.
بروجردی در پاسخ به سوالی درباره تجربه سال ۸۸ و نمود این تجربه در سال ۹۲ گفت: دشمنی که همه امکانات خود را در سال ۸۸ به کار گرفته بود و از ماهها قبل میخواست در این آتش بدمد و به زعم خود موفق شده بود اما در سال ۹۲ با تکیه بر این اصل که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود مسئولان ذیربط و امنیتی با هوشیاری کامل در صحنه حضور داشتند و انتخابات به خوبی برگزار شد.
بروجردی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حضور هیاتهای اروپایی در ایران و برخی آثار مثبت و همچنین برخی دیدارهای غیر اخلاقی آنان و اینکه آیا در این دیدارها وزارت خارجه یا وزارت اطلاعات نقش داَشتهاند، گفت: این موضوع «کی بود کی بود من نبودم» همیشه وجود داشته است؛ سفرهای صورت گرفته برنامه مدون دارد در برنامه آنها چنین دیدارهایی نبود و این که آقای لاریجانی هم گفت دزدکی به همین جهت بوده است.
بروجردی با تاکید بر اینکه کمسیون امنیت ملی به سرعت وارد گود شد و کمیتهای در این راستا شکل گرفت افزود: این امر موجب شد ساختار جدی تصمیمگیری شود تا تکرار آن را شاهد نباشیم و برخیها سفر خود را به این دلیل لغو کردند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباه اینکه شما و خانم اشرف بروجردی خواهر و برادر هستید اما از دیدگاههای سیاسی ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشید گفت: این از مصادیق بارز دموکراسی جمهوری اسلامی است. وی در دوران آقای خاتمی معاون وزیر بود و بنده در اقلیت مجلس ششم اما ما همواره سعی میکنیم ارتباط خانوادگی را با این تفاوت دیدگاهها تلخ نکنیم گر چه در برخی جلسات این تفاوت دیدگاهها وجود دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به زمان حضورش در وزارت خارجه اشاره کرد و به ذکر خاطرهای از سفر مقام معظم رهبری به چین پرداخت و یادآور شد: در آن سفر ما به همراه ایشان به کشور چین رفتیم که رهبر چین بنا به دستور پزشکان امکان ملاقات را نداشت بنده هر چقدر تلاش و رایزنی کردم برای امکان دیدار ایشان با رهبر چین به جایی نرسیدم که آیتالله خامنهای به آقای ولایتی فرمودند تلاشتان را ادامه دهید اما باز هم نتیجهای به دست نیامد و وزیر خارجه چین گفت: پزشکان وی را منع کردهاند.
وی ادامه داد: گفته شد که بازدید از شهر ممنوعه چین که یک شهر تاریخی است برای عدم رضایت از این حرکت صورت نگیرد اما ایشان گفتند بنده مذاکرات ساعت ۶ بعدازظهر را شرکت نمیکنم که بسیار حساس بود که ساعت ۶:۳۰ نخست وزیر چین آمد و گفت: کوچکتر به دیدار بزرگتر آمده است که آیتالله خامنهای نیز گفتند عیادت جزء آموزههای اسلامی ماست که ملاقات انجام شد و پزشکان ۱۰ دقیقه وقت داده بودند.
بروجردی ادامه داد: رهبر چین در آن زمان ۹۴ سال داشت که این دیدار ۱۰دقیقهای، ۲۰ دقیقه به طول انجامید و در ساعت ۷ مذاکرات هم انجام شد.
بروجردی در پاسخ به این سوال که نسبت به مسائل سوریه در داخل کشور چه دیدگاههایی وجود داشت گفت: یکی از دیدگاهها این بود که ممکن است بشار اسد سقوط هم کند و دنبال بدیل باشیم اما در تصمیمگیری سیاسی تردید خطرناکترین آفت است؛ تصمیم نظام این بود که بشار اسد باشد و اوباما و بقیه همپیمانان اروپاییاش بروند و علت تصمیم نظام هم روشن بود چرا که سوریه خط مقدم جبهه مقاومت به شمار میرفت.
وی اضافه کرد: آنها وقتی دیدند مصر را از دست دادهاند دنبال جایگزین بودند که بهترین گزینه سوریه بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه سخنان خود درباره اتفاقات اخیر عراق تاکید کرد: من تصورم این است بعد از اینکه در سوریه شکست شدیدی خوردند تصمیم گرفتند که این ظرفیت را به عراق منتقل کنند آنها خواستند با طراحی چند ماهه خود انتقام شکست سوریه را نیز در عراق جبران کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ما این پیشبینیها را داشتیم، افزود: برخی از ارگانهای ما گزارشهای مکتوب نسبت به این احتمال را داشتند اما گزارش یک طرفه قضیه است و این که باور ایجاد شود که یک حاکمیت علیرغم همه چالشهای امنیتی این اتفاق در آن رخ دهد.
وی با بیان اینکه داعشیها، ۵ هزار نفر هستند که این بحث شبیه بحث طالبان به شمار میرود، افزود: در واقع تعدادشان زیاد نبود اما زمینه از طریق برخی اقدامات همچون ترساندن و یا گرایش به اینکه آنها منجی هستند و از طریق آنها مشکلات حل خواهد شد بالا بود؛ همچنین خیانت عناصر تاثیرگذار نیز وجود داشت مثلا در موصل تعداد قابل توجهی از سران ارتش را خریده بودند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایرانیان ربوده شده در سوریه آزاد شدند و آیا کس دیگری باقی مانده است یا خیر گفت: آن ۴۸ نفر که از دوستان سپاه، وزارت خارجه و سفیر ما در دمشق همه تلاش کردند و در واقع اتفاق مهمی روی داد که آزاد شدند اما درباره ۳ نفر از مهندسین که سوال یکی از نمایندگان از وزیر نیرو هم بود بارها با سفیر و خود وزارت خارجه و سپاه و کسانی که به گونهای میتوانند تاثیرگذار باشند صحبت کردهایم اما خبر درست یا قابل اعتمادی به دست نیامده است که سرنوشت چه شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت جمشید داناییفر گفت:هالهای از ابهام بهترین تعبیر است که میشود گفت؛ خبرهای جسته گریخته وجود داشت اما تائید شده نبود و فرض بر اینکه توسط آنها که خودشان گفتند که ما کشتهایم ضعیفترین فرضیهای که میتواند باشد.
بروجردی در پاسخ بر سوالی مبنی بر اینکه شما از مخالفان عادی شدن روابط ایران و انگلیس بودید آیا قضیه ورود به سفارت انگلیس با مواضع شما ارتباطی داشت، گفت: کاملا مغایر بود و بنده در صحن گفتم که آقای صالحی که سکاندار وزارت خارجه بود سفیر انگلیسها را از ایران بیرون کند؛ بدون تردید آن یک حرکت خودسر غیر سازمانیافته بود که باید پیشبینی چنین وضعیتی را میکردند اما نکردند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما فعالیت اقتصادی دارید، اظهار داشت: به هیچ وجه. یکی از درسهایی که آقای ولایتی به ما داد و جزء محرمات بود ممنوعیت ورود به هر گونه کار اقتصادی بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فرزندان شما نیز به همین صورت هستند پس چرا نام شما در قضیه ۳ هزار میلیارد تومان برده شد، گفت: فرزندان من نیز اصلا کار اقتصادی نمیکنند و آن از ظلمهای بینی بود که آدم مظلومیت را احساس میکرد؛ پسران من هر دو بسیجی و دانشجو و بیگانه با فعالیت اقتصادی هستند.
بروجردی ادامه داد: بنده به رئیس قوه قضاییه گفتم چرا این ظلم اتفاق میافتد و ایشان گفت شکایت کنید من هم شکایت کردم که مدت ۶ ماه به فرد اتهامزننده محکومیت حبس داده شد.
وی در ادامه گفت: به هر حال از ظلمهایی بود که انجام شد اما با یکی از بزرگان مشورت کردم و او گفت که به خدا واگذار کنید
پیشنهاد می شود چنانچه دوست دارید این مطالب را باز نشر کنید شما که دیکر ... نیستیدومی توانید نظر طرف دیکگر را هم بزنید مثلا آقای تاجزاده همین مطلب را پاسخ داده اند ویا از چند صاحب نظر نظر خواهی کنید و بعد این نوع مطالب را باز نشر کنید