اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
در نشست هم اندیشی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اصحاب رسانه:
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شاخص‌هاي طرح تحول سلامت، گفت: در اين طرح كه از ارديبهشت ماه سال جاري آغاز شده است، بيمار تنها 10 درصد از صورت‌حساب بیمارستان را پرداخت مي‌کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شاخص‌هاي طرح تحول سلامت، گفت: در اين طرح كه از ارديبهشت ماه سال جاري آغاز شده است، بيمار تنها 10 درصد از صورت‌حساب بیمارستان را پرداخت مي‌کند.
 
دکتر اسماعیل ایدنی در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه خوزستان که شب گذشته در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: رسالت ما به عنوان پزشک با رسالت رسانه‌ها مشابه است، ما به عنوان پزشک خواستار سلامت جسمی مردم هستیم و وظیفه رسانه‌ها مراقبت از سلامت روان مردم است.
 
وی با بیان این که مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف کشور وجود دارد، افزود: در حوزه بهداشت و درمان با مراجعه به شهرستان‌ها مشاهده کردیم که وضع خیلی وخیم‌تر از آنچه که تصور می‌کردیم، است. 640 میلیارد تومان اعتبار لازم است تا طرح‌های نیمه‌تمام حوزه سلامت که مصوب هستند و طبق استانداردهای ملی باید در پایان سال 93 و 94 به آن برسیم، به اتمام برسند. این در حالی است که کل بودجه عمرانی استان خوزستان 600 میلیارد تومان است و به این ترتیب، اگر فعالیت تمام استان خوزستان تعطیل شود و بودجه آن به حوزه سلامت تعلق گیرد، باز هم کم می‌آوریم.
 
ایدنی گفت: با توجه به مشکلات ارزی، بودجه عمومی کشور امسال منفی بسته شده است ولی با این وجود، بودجه سلامت کشور مثبت بسته شده و نگاه ویژه‌ای در تمام ارکان نظام نسبت به حوزه سلامت وجود دارد. توجه ارکان نظام به حوزه سلامت، فرصت بی‌بدیلی نصیب ما کرده و دولت نیز این فرصت را در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی ادامه داد: طرح تحول سلامت نمونه‌ای از آن است که نظام تصمیم گرفته توجه ویژه‌ای به مقوله سلامت داشته باشد ولی آز آنجا که در این طرح، یک منبع مالی مشخص و نه بی‌نهایت داریم، باید نیازها را اولویت‌سنجی کنیم و بدانیم به کدام جهت می‌رویم و توجه کنیم پولی که در حوزه سلامت تزریق شده، بر اساس نیازهای استان‌های مختلف تقسیم می‌شود.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: زمانی که این دانشگاه را تحویل گرفتیم، پزشکان و پرسنل بیمارستان‌های برخی شهرستان‌ها 16 ماه بود که کارانه و اضافه‌کار دریافت نکرده بودند. چه انگیزه‌ای برای این پزشک باقی می ماند؟ هرچند پزشک باید در حوزه شخصی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد ولی وقتی از دید یک مدیر و از بیرون به او نگاه می‌کنیم، باید شرایط او را درک کنیم.
 
وی با اشاره به فرسودگی بیمارستان‌ها در سطح استان خوزستان گفت: در شهر اهواز پس از انقلاب هیچ بیمارستانی ساخته نشده است. بیمارستان امام خمینی(ره) که سال 80 افتتاح شد نیز از سال 1350 کلنگ آن زده شده بود. در حال حاضر تمام بیمارستان‌های اهواز ساختار قدیمی دارند. در شهرستان‌ها، بیمارستان‌هایی داریم که به تازگی افتتاح شده‌اند ولی در شهرستان اهواز بیمارستان نوساز وجود ندارد.
 
ایدنی ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان گلستان اهواز باید نوسازی شود و 160 میلیارد تومان اعتبار به این منظور نیاز است. بیمارستان رازی نیز باید به طور کلی نوسازی شود که پروژه بازسازی این بیمارستان در منطقه کیانشهر تاکنون تنها 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین بیمارستان گلستان جدید تنها 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
وی افزود: بیمارستان‌های شهرستان‌ها نیز همین وضعیت را دارند و تنها دو بیمارستان وجود دارد که در حال افتتاح هستند، یکی بیمارستان مسجدسلیمان و دیگری بیمارستان رامهرمز که این بیمارستان را برای بار دوم است که باید بهره‌برداری کنیم زیرا در دولت قبلی پیش از آن که کار بیمارستان تمام شود، آن را افتتاح کردند در حالی که بخش‌ها و زیرساخت‌ها و سیستم فاضلاب این بیمارستان آماده نبود.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: گفته می‌شود لازم است در شهرستان‌ها، بیمارستان راه‌اندازی شود تا تراکم بیمار در اهواز کاهش یابد ولی در حال حاضر بر اساس نظام سلامت در سراسر جهان، ثابت شده که بیمارستان‌های کوچک جز ضرردهی هیچ سودی ندارند. اکنون تمام سیستم‌های جهان به سمت مگاهاسپتیال می‌روند، یعنی بیمارستان‌های بالای 400 تختخواب.
 
وی گفت: این سیستم‌ها در مقابل، سیستم پیش‌بیمارستانی خود را به شدت قوی کرده‌اند تا انتقال بیمار از محیط به جایی که بتواند خدمات تخصصی دریافت کند، با حداکثر سرعت انجام شود و به این منظور، اورژانس‌های بیمارستانی از جمله آمبولانس‌ها یا اورژانس‌های هوایی تقویت شده‌اند.
 
ایدنی با بیان این که بسیاری از بیمارستان‌ها در شهرهای کوچک کاردهی لازم را ندارند، ادامه داد: در حال حاضر درصد اشتغال تخت در بیمارستان رامشیر، تنها 6 درصد است؛ این فاجعه نیست؟  مجموعه بهداشت و درمان مبلغ بالایی در این بیمارستان هزینه می‌کند برای تنها 6 درصد اشغال تخت. این در حالی است که برای هر بیمارستان باید پزشک جراح و متخصص زنان و داخلی و اطفال بفرستیم و پزشکی که در این بیمارستان کار می‌کند، بیمار ندارد. در بیمارستان دیگری در یکی از شهرهای استان، به 96 نفر پرسنل حقوق می‌دهیم در حالی که اشغال تخت در این بیمارستان کمتر از 10 درصد است و پزشک اصلا حاضر نیست برود و در چنین بیمارستانی کار کند زیرا بر اساس نظام عرضه و تقاضا، پزشک به بیمارستانی می‌رود که بیمار باشد و بتواند کار کند.
 
وی تصریح کرد: هرچند ما به هر پزشک، حقوق ثابتی می‌دهیم ولی بیشتر درآمد پزشک از کارانه‌ای است که در ازای هر بیمار می‌گیرد و وقتی در بیمارستان بیمار نباشد، پزشک ترجیح می‌دهد به استان‌های دیگر برود و کار کند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: اینها همه بیمارستان‌های سیاسی و غیرکارشناسی بودند که ساخته شدند و اکنون نیز این فشار به شدت بر روی دانشگاه هست که از این دست بیمارستان‌های غیرکارشناسی ساخته شود در حالی که بیمارستان بستان از این نوع بیمارستان‌ها بود که به  این دليل که بیمار نداشت تعطیل شد و اکنون به عنوان دانشکده پرستاری از آن استفاده می‌شود.
 
وی گفت: متاسفانه بیش از آن که نگاه به مسایل بهداشت و درمان در عرصه عمومی، بر ارتقا کیفیت خدمات تاکید داشته باشد؛ مستمسکی است تا افرادی مطالبات سیاسی خاص خود را استفاده کنند و به عنوان کارنامه‌اي برای بعضی افراد تلقی شود؛ ولي در حقیقت ممکن است در حق مردم آن شهر جفا شده باشد زیرا پولي که باید صرف اصلاح زیرساخت‌های آن شهر میشد، صرف حقوق پرسنلی می‌شود که چندان لزومی ندارد آنجا باشند و خدمتی هم در چنين بيمارستان‌هايي ارایه نمی‌شود.
 
ايدني با اشاره به اهداف طرح تحول سلامت كشور گفت: 10 هزار میلیارد تومان در اجرای فاز دوم برنامه هدفمندی یارانه‌ها در اختیار حوزه سلامت قرار گرفته است که این رقم جدا از بودجه عمومی وزرات بهداشت و تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر است و معاون ريیس جمهور در نامه‌ای که برای دانشگاه‌های علوم پزشکی فرستاده، گفته است که تحت هر شرایطی حتی اگر تحریم‌ها هم تشدید شود، میزان اعتباری که برای این طرح پیش‌بینی شده، کمتر از 80 درصد نخواهد بود. یعنی می‌توان گفت که تا آخر امسال بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت تزریق می‌شود که اتفاق بسیار خوبی است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بيان اين كه در طرح تحول سلامت، بيمار تنها 10 درصد از كل هزينه درمان خود را پرداخت مي‌كند، تصريح كرد:‌ این برای خود من که در بیمارستان‌های کشور کار کرده‌ام نيز باور نکردنی بود که بیمار در بیمارستان بستری شود و بابت کلیه خدمات از زمان ورود تا خروج از بیمارستان مستقل از این که دفترچه بیمه داشته باشد یا نداشته باشد، تنها 10 درصد از صورت‌حساب بیمارستان را پرداخت کند. در مورد بیمه روستایی یا شهرهای زیر 20 هزار نفر، این عدد به 5 درصد می‌رسد.
 
وي با بيان اين كه در اين طرح اگر بیمار بیمه نداشته باشد، روی تخت بیمارستان بیمه می‌شود، افزود: 6 میلیون نفر از زمان آغاز طرح تحول سلامت یعنی از 15 اردیبهشت تاکنون، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.
 
ايدني گفت:‌ معیارهای عدالت در سلامت در سراسر جهان شامل عدالت در برخورداری از خدمات، عدالت در پرداخت بر اساس توان و همچنين پایین بودن هزینه درمان بیماری‌های خانمانسوز است. این شاخصها از سوی سازمان بهداشت جهاني به عنوان شاخص‌های عدالت در سلامت در جهان معرفی شده که این موارد در طرح تحول سلامت ايران نيز در نظر گرفته شده است.
 
وي يادآور شد: در طرح تحول سلامت، برای زایمان طبیعی از زمانی که خانم باردار وارد بیمارستان می‌شود تا هنگام خروج، کلیه خدمات برای مادر و نوزاد رایگان است. این مورد با هدف کاهش زایمان سزارین در ایران، در طرح تحول سلامت گنجانده شده است زیرا متاسفانه در کشور ما آمار زایمان سزارین بالای 50 درصد است و این رقم با عدد نرم جهانی سزارين که معمولا حدود 25 درصد است، خیلی فاصله دارد.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:‌ ترویج زایمان طبیعی یکی از اهداف این طرح بوده که تا كنون در حوزه دانشگاه جندی شاپور، میزان سزارین 10 درصد کاهش يافته است.
 
وي افزود: یکی دیگر از خدمات طرح تحول سلامت، مدیریت ملزومات پزشکی بود. پیش از این، در هنگام بستری شدن بیمار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، بین 50 تا 70 درصد هزینه‌ها را خود بیمار پرداخت می‌کرد، این رقم در بیمارستان دولتی 37 درصد بود ولی در واقع این رقم بیش از این میران بود زیرا برای هر خدمت در بیمارستان دولتی، نسخه‌ای به بیمار داده می‌شد تا برای تهیه ملزومات پزشکی مانند دارو و لنز و البسه و وسایل ارتوپدی به خارج از بیمارستان مراجعه کند.
 
ايدني عنوان كرد:‌ در حال حاضر پس از اجرای طرح تحول سلامت برای هیچ خدمتی، بیمار به خارج از بیمارستان دانشگاهی ارجاع نمی‌شود و کلیه هزینه‌های ملزومات پزشکی روی صورت‌حساب بیمارستان محاسبه شده و در نهایت بیمار، 10 درصد کل هزینه را پرداخت می‌کند.
 
وي گفت:‌ در این طرح به این ترتیب، دست بسیاري از مافیای ملزومات پزشکی که پیش از این وسایل مورد نیاز بیمار را با چندین برابر قیمت به بیمار می‌فروختند، کوتاه شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار