اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۶۴۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
در پی اعلام وصول استیضاح وزیر علوم
بسم الله الرحمن الرحیم
نمایندگان محترم خوزستان در مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
با اعلام وصول استیضاح وزیر فرهیخته دولت تدبیر و امید، وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری، جناب آقای دکتر فرجی دانا، لازم دانستم به عنوان یک شهروند خوزستانی و یکی از موکلین شما و به عنوان کسی که به عنوان یک دانشگاهی، با مشکلات دانشگاه ها آشنا هست، نکاتی را به استحضار برسانم.

۱- فکر می کنم که نیاز نیست که قصه بورسیه های غیرقانونی را که این روزها، اطلاعات آن در رسانه ها منتشر می شود را بیش از این بیان کنم. آیا استیضاح کنندگان، فساد کلانی را که صورت گرفته نمی بینند، یا همراه و موید این فساد کلان هستند؟

۲- آیا خبر دارید که در دولت فخیمه مهرورزی که مورد حمایت و عنایت استیضاح کنندگان بوده است و لابد ایده آل استیضاح کنندگان، مدیریت دانشگاه ها در آن دوره است، بر موکلین شما در دانشگاه ها چه گذشته است؟

آیا خبر دارید که با اختراع کمیته جذب در استخدام ها و تبدیل وضعیت و امتیاز فرهنگی در ارتقاء هیات علمی، موکلین شما را در دانشگاه ها با چه مشکلات عدیده ای مواجه ساختند؟

آیا خبر دارید که در جلسات بررسی وضعیت عمومی، اساتید و داوطلبین استخدام را تحت استنطاق های قرون وسطایی قرار می دادند؟

آیا خبر دارید که در این جلسات به دنبال باورها و اعتقادات فرهنگی، سیاسی خصوصی و تفتیش در مسائل خصوصی افراد بودند؟

آیا خبر دارید که اعضاء هیات علمی از چند روز قبل تا چند روز بعد از این جلسات تحت استرس های روحی قرار داشته اند؟

آیا خبر دارید که تحت عنوان امتیاز فرهنگی، اعضاء هیات علمی را مجبور می کرده اند که در جلساتی به نام هم اندیشی شرکت کنند؟

 اگر خبر ندارید به اطلاعتان برسانم که غالب شرکت کنندگان مطالب این جلسات را بسیار سبک و بی مایه ارزشیابی می کرده اند.

آیا به نظر شما وجود این جلسات یک حرکت ضد فرهنگی نبود و عواقب ضد فرهنگی نداشت؟ البته همیشه این سئوال برای من وجود داشته است که آیا کسانی که نسخه تظاهر را برای من می پیچند، قبلا این نسخه را برای خود تجویز نکرده اند؟

۳- آیا خبر دارید که در آن دولت فخیمه، اندک مشارکتی که اعضاء هیات علمی در انتخاب مدیران خود داشتند، نیز لغو گردید؟

 لغو مدیریت های انتخابی تا پایین ترین سطوح مدیریتی گروه ها، آیا جز به این معنی نیست که مدیریت دولت مهرورز، هیچ اعتمادی به اعضاء هیات علمی دانشگاه ها نداشت؟

۴- حتما خبر دارید که در آن دولت مهرورز، هر گونه فعالیت غیرموافق جامعه دانشگاهی و دانشجویی تحمل نمی شد؟ آیا خبر دارید که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و دانشگاه کشاورزی رامین، خصوصا بعد از ۸۸، مجبور به عدم فعالیت شده است؟

آیا خبر دارید که انجمن های اسلامی منتخب دانشجویان که سابقه ای طولانی در جنبش دانشجویی داشته اند، به تعطیلی کشیده شدند؟ و به این ترتیب یک فضای کاملا امنیتی بر دانشگاه ها حاکم کردند.

۵- چون این نامه خطاب به نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی است، بد نمی دانم به این نکته اشاره کنم که چگونه ممکن است یک مدیر دانشگاهی از ریاست دانشکده به معاونت دانشگاه و بعد به ریاست دانشگاه برسد ولی از طرف دیگر هیچ خللی در امور پژوهشی ایشان بوجود نیاید و در همین زمان بیش از ده کتاب چاپ کند و ده ها مقالات ژورنال به چاپ برساند و در کمتر از هشت سال از اخذ مدرک دکتری، به موازات دوره مدیریتی به استاد تمامی نائل شود؟

به موازات این دو مورد و در حالی که بر یک دانشگاه مادر که دوران تحصیل بعد از دیپلم تا دکترای تخصصی را در آن گذرانده است، مدیریت می کند، در فکر انتقال از این دانشگاه است و در نهایت نیز از این دانشگاه منتقل می شود. آیا به نظر شما آن مدیریت دارای اشکالات فراوان نبوده است؟ آیا در آن دوران، از کسانی که طرح استیضاح را امضاء کرده اند، کسی منتقد این روند نامناسب بود؟

۶- اینک بعد از همه این مشکلات گفته شده، سکان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به دست یک وزیر فرهیخته و ارزشی چون آقای دکتر فرجی دانا که سوابق انقلابی و برجستگی علمی ایشان در محافل دانشگاهی، شهره همه دانشگاهیان است، افتاده است و کم کم دوباره جامعه دانشگاهی اعتماد خود را باز می یابد، کم کم روحیه عدم اعتمادی که در کمیته های جذب وجود داشت، در حال مرتفع شدن است، حق انتخاب دانشگاهیان که از آنان سلب شده بود، در حال بازیابی است و دانشجویان و دانشگاهیان، کم کم محیط دانشگاه ها را یک محیط مشارکتی احساس می کنند و آماده برای ایجاد یک محیط فعال مشارکتی در همه زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می شوند.

اما، با کمال تاسف، بعد از این امیدی که در بدنه دانشگاهی کشور ایجاد شده است و در حالی که بعد از دوره ۸ ساله بی اعتمادی و تنش های مختلف داخلی و خارجی ایجاد شده، کشور به یک فضای تفاهم و اعتماد متقابل همه نیروهای داخلی نیازمند است، برخی که ایده آلشان بازگشت دوره عدم اعتماد گذشته در دانشگاه ها است، برخورد با وزیر ارزشی و استاد برجسته دانشگاه، آقای دکتر فرجی دانا را آغاز کرده اند و استیضاح این وزیر فرهیخته را پایه گذاری کرده اند. متاسفانه امضای چند تن از نمایندگان خوزستان هم در میان این امضاء کنندگان به چشم می خورد.

۷- در پایان از نمایندگان محترم مردم شریف خوزستان در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که رای جامعه موکلین خود را در دانشگاه ها مد نظر قرار دهند و با رای دو باره خود، وزیر فرهیخته وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، را مورد حمایت قرار دهند.

شما با محیط دانشگاهی به خوبی آشنا هستید و می توانید تایید نمایید که سخن من گزافه نیست. اما اگر اندکی شک دارید، می توانید خود از محیط دانشگاهی نظرخواهی نمایید.
و سخن آخر، با همراهی شما با انتخاب مردم در ۲۴ خرداد ۹۲، و چاره اندیشی در انبوه مشکلاتی که مردم به صورت روزمره با آن ها مواجه هستند، می توان امید داشت که مردم از شما روی گردان نشوند.

دکتر محسن صنیعی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
comment
15
6
comment نگران نباش آقای دکتر نمایندگان استان افراد فرحیخته ای هستند لطفا" فضای داشگاه رو ملتهب نکنید
شوشان گرامی سلیقه ای کامنت انتخاب نکن مگه نمی گوئید زنده باد مخالف ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
comment
3
12
comment با تشکر از آقای دکتر صنیعی و احساس مسئولیت ایشان که متاسفانه برخی دانشگاهیان فاقد این احساس مسئولیت هستند. یکی از عوامل مهم در بهبود اوضاع احساس مسئولیت آگاهان جامعه و شجاعت بیان نظرات آگاهانه و مسئولانه است. این یک وظیفه دینی و علمی است. به امید روزی که همگان بدون ترس جامعه ار از نظرات خیرخواهانه خنود بهره مند کنند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
comment
15
8
comment جناب صنیعی متاسفانه وزیر محترم دانشگاهها را تبدیل به خانه احزاب کرده و به قول یک نماینده محترم مجلس به نام اعتدال افراطی ترین افراد را در وزارتخانه تحت امرش و دانشگاهها منصوب کرده . با سپاس از سایت وزین شوشان
comment
دانشجوی دکتری چمران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
comment
9
7
comment با نظر استاد گرامی کاملا موافقم ولی متاسفانه بعضی ها دانشگاه را ارث پدری خود می دانند، خود را ارشد و نظر شخصی خود را اصلح بر نظر جمع می دانند.
comment
استاد دانشگاه شهید چمران
|
Austria
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
comment
2
3
comment معتقدم فضای سیاسی دانشگاه ها نباید ملتهب شود و امیدوارم هر چه زودتر سر و سامانی بگیرد.
comment
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
comment
2
2
comment سلام دکتر
ممنون از مطلب خوبتون
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار