اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۴۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
شهردار اهواز در جلسه هم اندیشی با اساتید دانشگاه های استان:
بیاییم منابع فرهنگی جغرافیای خود را که نمادهای قومی ما هستند، بدون این که من بخواهم خدای ناکرده هویت های کاذبی را تحریک کنم، ببینیم.
دومین جلسه شورای مشورتی نخبگان علمی استان با مدیریت شهری کلانشهر اهواز با حضور مهندس موسوی شهردار اهواز، حجه الاسلام و المسلمین سعادت نیا رئیس شورای اسلامی شهر اهواز، حجه الاسلام و المسلمین سواری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اهواز، دکتر ابریشم کار سخنگوی شورای اسلامی شهر اهواز و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه های استان و صاحبنظران در دفتر شهردار اهواز برگزار شد.

مهندس موسوی شهردار اهواز در ابتدای این جلسه، استمرار برگزاری چنین جلسات کارشناسی و علمی را نشان دهنده عزم و اراده جدی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اهواز در انطباق و نزدیکی حوزه اجرا با دستاوردهای علمی و فنّی ارزیابی کرد و گفت: هر کجا شاهد توسعه، رشد و پیشرفت هستیم نشان دهنده بهره گیری از تجارب و تخصص نخبگان و صاحبان علم و دانش است، بنابراین برای هدایت مجموعه گسترده ای چون شهرداری که به لحاظ تنوع اختیارات، وظایف و تکالیف بی نظیر است اگر متکی به برنامه مدوّن و علمی با حفظ اقتضائات بومی باشیم می توانیم به موفقیت که همان کسب رضایتمندی عمومی است دست یابیم.

شهردار اهواز که در جمع اساتید دانشگاه های استان سخن می گفت، اذعان داشت: شعار شهروند محوری که اتفاقاً با رویکرد مدیریت جهادی نیز در ارتباط است در سایه محله محوری محقق می شود، این محلات هستند که بافت مویرگی هویت شهری را سامان می دهند، فلذا باید نرم افزار فرهنگی و اجتماعی لازم برای احیاء محلات اهواز را به نحوی که با ساخت نوین شهری در تعارض نباشد را تهیه و اجرایی کرد.

مهندس موسوی خاطرنشان ساخت: برقراری تعامل سازنده میان افراد یک اجتماع، که زمینه ساز افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان است متاثر از وجود روندهای عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خاصی است که باعث همبستگی اجتماعی میان شهروندان می شود.

شهردار اهواز گفت: اختصاص این جلسه به موضوع چگونگی افزایش همبستگی اجتماعی در میان شهروندان از آن روست که معتقدیم اگر تعلق خاطر بین شهر و شهروند بوجود آمد، مشارکت شهروندان در توسعه و آبادانی شهر افزایش می یابد و مدیریت شهری در شرایط و موقعیت بهتری به فعالیت عمرانی و اجرایی و خدماتی می پردازد.

وی موضوع همزیستی و تعامل مسالمت آمیز فرهنگ های محلی در شهر اهواز را مورد اشاره قرار داد و افزود: از دیرباز تا کنون، فرهنگ های محلی و بومی در استان خوزستان و شهر اهواز قوام بخش و موجب تحکیم هویت ملی بوده اند. به همین دلیل است که بدون توجه به ارزش های فرهنگ محلی نمی توان شاهد تبلور و تقویت فرهنگ و هویت ملی در این منطقه باشیم.


شهردار اهواز خواهان توجه جدّی محافل دانشگاهی استان به موضوع مهاجرت و حاشیه نشینی در شهر اهواز شد و اضافه کرد: به طور طبیعی شهر نشینی، وظایف و تکالیف خاصی برای شهروند به ارمغان می آورد و اگر او به عنوان یک عنصر اولیه اجتماعی نتواند فرآیند جامعه پذیری را طی کرده و در ساخت و بافت اجتماعی شهر عملکرد نامطلوبی داشته باشد، بافت شهری دچار گسست و ناهمگونی می شود که در این شرایط تغییر و بهبود فضای زندگی منوط به توسعه انسانی و بسیار سخت می شود.

سیّد خلف موسوی با بیان این مطلب که اگر دنبال کاهش هزینه ارائه خدمات در شهریم، اگر خواهان مشارکت مردم در تصمیم گیری های شهری هستیم، اگر می خواهیم سرمایه ها نه تنها از شهر ما فرار نکنند بلکه به شهر ما بیایند و اگر می خواهیم شهری اخلاقی متناسب با آموزه های دینی داشته باشیم، باید همبستگی اجتماعی میان شهروندان را افزایش دهیم، گفت: شهروندان صاحب شهر هستند و تنها کافی است فاصله بین مسئول و شهروند از میان برداشته شود آن گاه با ترکیب شهروند مسئول و مدیر پاسخگو، شهر آرمانی ایجاد خواهد شد.

موسوی، شبکه ای شدن جوامع شهری بر اثر رشد تکنولوژی های ارتباطی را از چالش های جدید مدیریت شهری عنوان کرد و ادامه داد: شهرداری اهواز با توجه به ارزیابی هایی که از توسعه فضای نرم افزاری دارد تصمیم گرفته دورنمای خود را در قالب شهر الکترونیک و شهر هوشمند تنظیم کند که نه تنها در آینده نزدیک با ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم شاهد ارائه بخش قابل توجهی از خدمات و سرویس های اداری شهرداری به شکل برخط باشیم بلکه در فضای ارتباطی نوینی با لایه های مختلف جامعه شهری خود قرار بگیریم.

شهردار اهواز ضمن تاکید بر ادامه برگزاری جلسات کارشناسی مدیران شهری با نخبگان علمی و فرهنگی با ترکیب های متنوع دیگر در پایان تصریح کرد: تدوین افق بلند مدت کلانشهر اهواز در یک بسته زمانی دست کم 25 یا 20 ساله ذیل جمع بندی برنامه های میان مدت 5 ساله از اهداف برگزاری چنین جلساتی است.

 
سعادت نیا رئیس شورا: مدیریت شهری نیازمند خرد جمعی

«حجه الاسلام والمسلمین سعادت نیا» رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: مدیریت شهری نیازمند استفاده از خرد جمعی، مشورت و همراهی صاحبان علم و اندیشه است و این جلسه پُربار که با حضور اساتید برجسته دانشگاه های استان برگزار می شود از مصادیق بارز و عملیاتی استفاده از نظرات اندیشمندان می باشد.

وی با بیان این مطلب که خوزستان دروازه ورود تشیع و استان علی بن مهزیار است که در بسیاری زمینه های علمی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مقام نخست را در کشور دارد، افزود: بنابراین عقب ماندگی های موجود استان و شهر اهواز با این همه ظرفیت انسانی و توانمندی های اقتصادی به هیچ وجه پذیرفته نیست.


حجه الاسلام والمسلمین سعادت نیا خوزستان را قدمگاه شهیدان دانست و اضافه کرد: باید دست به دست هم بدهیم و فارغ از هر گونه اختلاف سلیقه، استانمان را بسازیم.

وی اظهار داشت: باید مطالب عنوان شده در این گونه جلسات علمی به عرصه عملی گسترش پیدا کند و مجریان و تصمیم سازان در حوزه مدیریت شهری آهنگ خود را هم نوا با آخرین دستاوردهای علمی و دانشگاهی تنظیم نمایند.


 رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با تقدیر و تبریک به شهردار اهواز به دلیل برگزاری این جلسه افزود: نگاه شهرداری و شهردار محترم باید به همه مسائل، فرهنگی و اجتماعی باشد و همه کارها در شهرداری اهواز می بایست پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

وی با اعلام این مطلب که در استان خوزستان قریب 50 هزار دانشجو و 10 هزار استاد و 20 دانشگاه ارزشمند وجود دارد خاطرنشان ساخت: برگزاری جلسات هم اندیشی با نخبگان علمی استان فرصت مغتنمی است که می تواند بسیاری از بن بست ها را در مدیریت شهری به نفع تامین مصالح عمومی شهروندان برطرف نماید.

ابریشم کار، سخنگوی شورا: حرکت به سوی هویت اهوازی

«دکتر مریم ابریشم کار» عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: اهواز مجموعه ای از فرهنگ ها و قومیت هاست. بنابراین مهم ترین چالش در این شهر ایجاد یک هویت و گفتمان اهوازی است. باید کمک کرد تا همه شهروندان این شهر به اهوازی بودن خود افتخار کنند و این هویت با مولفه های فرهنگی و اجتماعی خاصی تدوین شود.


سخنگوي شورای اسلامی شهر اهواز که خود عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان می باشد ادامه داد: آن حد از وابستگی و ارتباط بین بخشی که می بایست در بین قومیت های مختلف وجود داشته باشد تا گفتمان اجتماعی مشترکی به عنوان هویت جمعی در شهر اهواز ایجاد شود وجود ندارد.

ابریشم کار اضافه کرد: ایجاد هویت اهوازی در میان قومیت هایی که با خواستگاه های مختلفی در شهر اهواز زندگی می کنند از دغدغه های شورای شهر محسوب می شود چرا که وقتي ما و فرزندانمان تعلق خاطری به شهرمان نداشته باشیم با چالش های شهری نمی توانیم ارتباط سالم برقرار کنیم.

وی در پایان با بیان این مطلب که وقتي من خودم را متعلق به این شهر نمی دانم چگونه می توانم نسبت به شهر احساس تعلق خاطر و تعهد داشته باشم و قدرشناس خدماتی باشم که در شهر به من ارائه می شود، از اساتید حاضر در جلسه درخواست نمود مولفه های ایجاد، شکل گیری و اجرایی شدن هویت اهوازی در سطح شهروندان این شهر را ارائه دهند.

دکتر امام؛ پاسخ های علمی برای مشکلات شهری

«دکتر عباس امام» استاد برجسته گروه زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: وظایف ارگان های فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی مشخصاً احصاء شده است، به عنوان مثال وظایف و نقش های شورای انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد، صدا و سیما و حتی شهرداری ها به طور نظری و قانونی مشخص شده است که می بایست در کدام قسمت و حیطه فرهنگی فعالیت نمایند و به نظر می رسد فعالیت های فرهنگی در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی در شهرداری ها تعریف و شرح داده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین به شکل تاسیسی و مفهومی بهتر است که در این گونه جلسات به وظایف و فعالیت های فرهنگی شهرداری ها به عنوان مثال در حوزه آموزش های شهروندی نگاه نکنیم بلکه پیشنهاد می کنم شهردار یا اعضای شورا به مشکلات خاص شهر اشاره کنند و نخبگان علمی با توجه به تجارب و تخصصی که دارند برای رفع این مشکلات نسخه پیچی نمایند.

وی در پایان با بیان این مطلب که پرداختن به تعاریف کلی و مباحث نظری صرف نمی تواند مدیریت شهری را در حل مشکلات کلانشهر اهواز یاری رساند خواستار بررسی مصداقی مشکلات نواحی و محلات شهر اهواز به تفکیک توسط نخبگان علمی و دانشگاهی استان شد.


استاد پیش بین: فرهنگ سازی، راهبرد توسعه استانی

«جهانمیر پیش بین» عضو سابق هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: برای این که همبستگی اجتماعی در یک شهر مانند کلانشهر اهواز بیشتر شود من در وهله اول یک حدیث از امام علی (ع) نقل و استفاده می کنم که؛ هیچ ثروتی برای بشر بالاتر از دانش و علم نیست و هیچ فقری هم بدتر از جهل نیست، پس راهبرد ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی می بایست به سمت و سوی آگاهی آفرینی در جامعه حرکت کند.

وی با بیان این مطلب که؛ لازمه تعامل اجتماعی، فرهنگ سازی است، خاطرنشان کرد: شهر اهواز شهری است که قطعاً در درونش دارای یک سری نقاط ضعف و قوت است که از این نقاط ضعف و قوت می توان به عنوان تهدیدها و فرصت های این شهر یاد کرد.

پیش بین  اضافه کرد: خارج از شهر اهواز یک سری اتفاقاتی می افتد که آن اتفاقات می تواند در سرنوشت مردم این شهر تاثیرات مثبت یا منفی گذارد پس شورای شهر و شهرداری اهواز باید با تشکیل چنین جلساتی که از ماهیتی کاملاً علمی برخوردار است نسبت به آسیب شناسی این مشکلات همت گمارند.

این استاد دانشگاه موضوع اقوام در استان خوزستان را یک فرصت دانست و نه یک تهدید و سپس اضافه کرد: آن هایی که سعی کردند به تخاصمات بین قومی دامن بزنند نه در ایران بلکه در تمام كل دنیا عقب نشینی کرده اند و امروز با موضوع اقوام به عنوان یک مزیت فرهنگی و اجتماعی نگریسته می شود.

پیش بین اظهار داشت: در راستای ایجاد وحدت در جامعه باید میان اقوام مختلف، تعامل، گفتگو و ارتباط برقرار کرد تا یک زبان مشترک بین قومی ایجاد شود و بهترین مکان برای این تعاملات صدا و سیما، مطبوعات و دانشگاه ها است که باید تریبون خود را در اختیار تعاملات فرهنگی و اجتماعی قرار دهند.

وی با بیان این مطلب که برقراری تعاملات اجتماعی و فرهنگی بین اقوام و ایجاد زمینه و بستر مفاهمه و گفتگو در جامعه، زمینه ساز شکل گیری راهبرد و چشم انداز کلان فرهنگی و اجتماعی در شهر اهواز است، خاطر نشان نمود: فرهنگ سازی لازمه ایجاد راهبرد توسعه در استان است که کار بسیار سخت و پیچیده ای است و می توان گفت که از پیش از دبستان آغاز می شود.

استاد پیشین دانشگاه شهید چمران اهواز با اظهار خوش بینی نسبت به نتایج این گونه جلسات گفت: یقین دارم با استعداد، تجارب، توانایی و فرزانگی هایی که در این شهر وجود دارد در صورت همگرایی همه نیروهای فکری و علمی و البته تاثیرپذیري حوزه های اجرایی از محیط های نظری به زودی شاهد یک تحول چشمگیر در استان خوزستان خواهیم شد.

پیش بین ضمن بیان لزوم استفاده از توان نظریه پردازان و افراد صاحب نظر علمی در استان، انتقاد را لازمه زندگی و سبب ساز رشد و توسعه شهر دانست و افزود: شهرداری مگر می تواند نسبت به درآمدها و هزینه های خودش بی توجه باشد، یکی از درآمدهای پایدار شهری توریسم و گردشگری است که من اعتقاد دارم سهم استان از گردشگری نباید این باشد.

وی اظهار داشت: دو هفته پیش وقتی دویست نفر اروپایی را دیدم که با قطار وارد اصفهان شدند، اشک شوق ریختم چون معنای آن سفر تحول اقتصادی، درآمدزایی و رفع مشکل بیکاری است. من نمی گویم که در عرصه بین المللی باید تسلیم هر نظری شد، اصولاً مگر کسی این حرف را می زند! اما می گویم نتیجه تعامل بین المللی با حفظ استقلال و حقوق کشور، رونق بخش گردشگری و درآمدزایی و تولید ثروت برای استان است.


پیش بین در پایان با بیان این مطلب که رونق گردشگری در استان می تواند منجر به تحولات اجتماعی و اقتصادی در خوزستان شود خواستار ایجاد برندسازی فرهنگی در استان شد و گفت: به عنوان مثال می توان در مسجدسلیمان از چاه نمره یک این شهر برندسازی کرد. در اهواز از ایثارها و قهرمانی ها و گذشت هایی که رزمندگان ما در دفاع مقدس نمودند برندسازی کرد و در سایر نقاط استان نیز می توان برندهای فرهنگی دیگری یافت که به واسطه آن بخشی از ظرفیت های استان رونق گیرد.

دکتر دادخواه، تکریم اقوام و گسترش آموزش شهروندی

دکتر حسن دادخواه استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: این بحث در دو لایه قابل بحث و گفتگوست یکی لایه پایین دستی که در حوزه شهر و شهرداری است و دیگری هم یک لایه کلان کشوری است که شهرداری هم البته تابع آن نظامات کشوری است و خودش نمی تواند سیاستگذاری کند.

دادخواه افزود: اگر بحث را در لایه شهری و پایین دستی بخواهیم نگاه کنیم من به یک سری برنامه های اجرایی برای بالا بردن همبستگی اجتماعی اشاره می کنم که می تواند در این زمینه راهگشا باشد. به عنوان مثال برگزاری پیاده روی جمعی، جشنواره های محلی و مسابقات جمعی یک راهکار اجرایی است.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز به راه اندازی جشن های نشاط آمیز مناسبتی جمعی با حضور شهروندان، حمایت از تشکل های مردم نهاد در زمینه های مختلف، کمک به ایتام، کمک به معلولان، زندانیان و صیانت از محیط زیست و همچنین سفرهای درون شهری که در ایام عید دیده ام شهرداری اهواز به آن اهتمام دارد و سفرهای برون استانی که زمینه ساز آشنایی با سایر اقوام می باشد به عنوان فعالیت هایی که زمینه ساز ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان است و می تواند به اهتمام شهرداری صورت گیرد اشاره کرد و ادامه داد: گسترش آموزش های شهروندی و تکریم اقوام و مذاهبی که وجود دارند نیز باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد که ممکن است برخی از این مصادیق در استان و شهر ما وجود نداشته باشد اما به هر حال اقوام و مذاهب مختلف می بایست از حقوق شهروندی برابر و یکسانی برخوردار باشند.

دکتر حسن دادخواه در پایان با اشاره به سیاست های کلی در کشور گفت: این سیاست ها باید از طریق ایجاد تعامل بین احزاب، قومیت ها و تشکل های مردم نهاد با دولت، وحدت آفرین و زمینه ساز ایجاد همبستگی اجتماعی باشد. چرا که برابر قانون اساسی راهکارهای قانونی و آزاد برای انتقاد و اعتراض مردمی وجود دارد و تنها نباید مردم را در راستای اهداف خاصی آن هم در مناسبت ها در نظر داشت.


دکتر علم؛ همبستگی عامل پیروزی در جنگ ها

«دکتر محمدرضا علم» معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: من در جلسه نخست به دلیل این که می خواستم فضای نشست را ارزیابی کنم صحبت نکردم و در تعجب بودم که مگر چه شده که بعد از حدود 35 سال از پیروزی انقلاب شهردار اهواز عده ای را تحت عنوان شورای مشورتی و نخبگان علمی فراخوانده تا در خصوص تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی شهر اهواز با او همفکری کنند و البته چنین چیزی را ندیده بودم.

استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بر اساس تجارب گذشته انتظار نداشتم که این جلسات استمرار یابد و به همین دلیل وقتی دعوتنامه دومین جلسه به دستم رسید هم به خودم بالیدم و هم خوشحال شدم و در دلم شهردار اهواز را تحسین کردم چون برای دومین بار چنین جمعیت علمی و نخبگانی را گرد هم آوردن نشان دهنده عزمی جدی برای رفع مشکلات بر اساس متدهای علمی است.

دکتر محمدرضا علم اضافه کرد: همین که فرصت گفت و گوی نخبگان علمی با هم فراهم شود نشان می دهد که کاری دارد صورت می گیرد و می تواند به مدیران اجرایی ایده هایی را منتقل کند، بنابراین به سهم خودم از برگزار کنندگان این جلسه تشکر می کنم.

این استاد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: من بحث را از زاویه دید خودم می بینم. من که رشته ام تاریخ معاصر است و تاریخ جهان و ایران را هم مطالعه کرده ام می خواهم با نقل داستانی وارد بحث چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در میان شهروندان شوم. در بحبوحه جنگ دوم جهانی وقتی انگلیسی ها شکست خورده بودند، چرچیل سخنرانی می کند و می گوید؛ از این به بعد ما پیروز خواهیم شد و من سخنرانی روزهای پایانی نبرد را به شما وعده می دهم. در سخنرانی پایانی جنگ می گوید: می خواهم راز این پیروزی را به شما بگویم. ما نشستیم و فکر کردیم، کشوری که مهد انقلاب صنعتی است چرا دارد از آلمان ها شکست می خورد در حالی که مهد صنعت و محل ساخت اولین سلاح های آتشین انگلیس بوده است. متوجه شدیم كمبودي که داریم فرهنگی است و عنصر انگلیسی از هویّت اصلی خودش که آنگلوساکسون می باشد جدا شده است. در حالی که آلمان ها شبانه روز تلاش می کنند تا بر سر ما بمب اندازند، ما انگلیسی ها در زمینه هویت ملی خود کم آوردیم، بنابراین در بحبوحه جنگ تصمیم گرفتیم که برویم به سراغ نظام آموزشی و فرهنگ خودمان را اصلاح کنیم. و این تقویت هویت ملی باعث شد که ما در چرخه تولید سلاح چنان پیش رفتیم که در کارخانه ها، کارگران از شدت کار و تلاش بی هوش می شدند و از بین می رفتند، این ها انگلیس را پیروز کرد و اگر از من بپرسند مي گويم كه هویت آنگلوساکسون عامل پیروزی ما در جنگ بود.

دکتر محمدرضا علم توضیح داد: چرچیل می خواهد بگوید که به تعبیر من البته متناسب با جلسه ما، این همبستگی اجتماعی بوده است که باعث پیروزی آن ها در جنگ شده است.

استاد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه مباحث خود افزود: اتفاقأ من نمی خواهم بگویم که در این زمینه از اروپایی ها سرمشق بگیریم چرا که پایه و مبنای مباحث مربوط به همبستگی هویتی، ملی، اجتماعی در مبانی ارزش، دینی و ملی خود ما وجود دارد.

علم تصریح کرد: جناب آقای موسوی، خطاب به شما که دست اندرکار مدیریت شهری در اهواز هستید می گویم؛ اگر ما نرویم سراغ بُن مایه های فرهنگی اقوامی که در این جغرافیا زندگی می کنند به نظرم نمی توانیم یک رشته پیوندی بین آن ها پیدا کنیم چرا که ما محورها، اهرم ها و رشته هایی داریم که می توانیم با تاکید بر آن ها همبستگی اجتماعی و ملی ایجاد نماییم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: خوشحالم بگویم که مبانی دینی ما در استان خوزستان اگر نگویم خیلی بیشتر از آن که بگویم تناسبی در عرضه و تقاضا باشد ولی خیلی خوب رعایت می شود ولی آیا ما در ایجاد همبستگی اجتماعی در این شهر به نمادهای اقوام و طوایف شهرمان توجه می کنیم؟ آیا آن ها را می بینیم؟ خرده فرهنگ های قومی را چقدر در سیاست های خود اعمال می کنیم؟ به نظر من چیزی دیده نمی شود! ما در بین خرده فرهنگ هایی که در استان و شهرمان زندگی می کنند نگره هایی داریم که ما می توانیم با حفظ و نگه داشت ذخیره های فرهنگی و هویتی آن ها یک حلقه هایی را ایجاد کنیم. این حلقه ها به نظر من تا اکنون نادیده انگاشته شده است.

دکتر علم گفت: ممکن است مدیران اجرایی در زمینه معرفی و نمادسازی از خرده فرهنگ های قومی محذوراتی داشته باشند اما نپرداختن به این موضوعات یعنی عدم تکمیل چرخه همبستگی های اجتماعی. باید در این زمینه تعارف را کم کرد. بگذاریم آنجایی که کار فرهنگ است فرهنگی فکر کنیم و آنجایی که کار مقوله های دینی است دینی فکر کنیم. در حالی که به نظر من این دو مقوله ضدّ هم نیستند و می توانند یکدیگر را و ابعاد وجودی ما را تکمیل کند.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان سخنان خود اذعان داشت: بیاییم منابع فرهنگی جغرافیای خود را که نمادهای قومی ما هستند، بدون این که من بخواهم خدای ناکرده هویت های کاذبی را تحریک کنم، ببینیم، چرا که معتقدم باید روی رشته پیوند بین همبستگی های اجتماعی که نمادهای قومی ما هستند، سرمایه گذاری کنیم.


دکتر جلیلی فر؛ استفاده از ظرفیت گروه های مردمی

«دکتر علیرضا جلیلی فر» رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: مایلم که یک تجربه مختصر را که در دانشکده خودمان از هفته گذشته تا کنون به اجرا درآورده ایم به اشتراك بگذارم چون این تجربه را در قالب شهر اهواز هم می شود دید چرا که مشکلاتی که در مناطق کوچک هست را می توان در مقیاس های بزرگ تر هم دید.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که ما در دانشکده ادبیات که حدود 1700 دانشجو و 80 کارمند و عضو هیات علمی داریم، وجود دارد کمبود نیروی انسانی و خدماتی است که در چهار نیروی خدماتی خلاصه می شود. طبیعتا خدمت رسانی مشکل خواهد شد و ما نخواهیم توانست آن گونه که باید اداره کنیم. کاری که از هفته گذشته تا امروز انجام دادیم این است که سعی کردیم مشکلات خود را در زمینه های بهداشتی و فضای سبز از طریق مشارکت دانشجویی حل کنیم. یکی از کارمندان با سابقه ما در این زمینه علاقه زیادی دارد و گروه های کوچک دانشجویی درست کرده که یا از طریق انجمن اسلامی یا مستقل پیش من می آیند و با هماهنگی من به عنوان مسئول دانشکده هر روز و هفته رسیدگی و برطرف کردن یکی از مشکلات و کمبودهای دانشکده را مورد توجه قرار می دهند.

این استاد گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه چمران اهواز در نتیجه گیری بحث خود گفت: اگر ما بخواهیم برای خدمت رسانی به شهروندان اهوازی به نیروهای شهرداری اهواز محدود شویم با توجه به حجم و گستردگی فعالیت ها بسیار امر بعیدی است که همه مشکلات رفع شوند. طبیعتأ باید مشارکت شهروندان را در این زمینه جلب کرد.

دکتر جلیلی فر اظهار داشت: فعالیت های شهرداری باید به سمتی سوق پیدا کند که افراد مشکلات شهر را مشکلات خود بدانند و از این طریق مطمئن باشید همبستگی اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پايان افزود: در نهایت پیشنهاد من تقویت تشکل های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت مشارکت جویی آحاد مردم است که می تواند نقش مهمی در ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان داشته باشد.

دکتر آقایی: تکریم بازنشستگان، جلوگیری از مهاجرت

«دکتر حسین آقایی جنت مکان» رئیس اداره حقوقی و امور قراردادهای دانشگاه چمران اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: از زمانی که رئیس دولت تدبیر و امید در مناظره های انتخاباتی خود گفت که من سرهنگ نیستم و حقوقدانم، این خود در واقع رساندن یک پیام به جامعه بود که باید برای تغییرات فرهنگی در جامعه دست به کار شد و فکر می کنم بعد از همین هم بود که آرایش سیاسی انتخابات تا حدود زیادی تغییر کرد و مردم هم پیام را گرفتند که اگر می خواهید تحولی و همبستگی ایجادشود باید رو بیاوریم به مسائل فرهنگی.

استاد گروه حقوق دانشگاه شهيد چمران اهواز و وکیل پایه یک دادگستری در ادامه اظهار داشت: در یک سالی که دولت تدبیر و امید آمده می بینم که در جاهای مختلف مثل استانداری و شهرداری بحث در باب تبیین راهبردهای فرهنگی خیلی زیاد شده، هر چند ممکن است برخی اوقات جرقه ای باشد و ادامه نیابد اما همین که مجالی در این باب اختصاص می یابد و حتی می بینیم که خود آقای استاندار بیش از حوزه های دیگر می نشیند و در بحث های فرهنگی شرکت می کند و مجمع مشورتی حقوق فرهنگی را تشکیل داده که آثار خوبی داشته، جای امیدواری است.

دکتر حسین آقایی جنت مکان افزود: خواست ما پیوستگی و تخصصی شدن این جلسات است با موضوعات مشخص که می بینیم در همین راستا هم حرکت می شود.

این پژوهشگر، جرم شناس و قاضی سابق دادگستری در پایان سخنان خود گفت: در سطح ملی شاهد پدیده فرار مغزها هستیم اما در استان خوزستان شاهدیم که کوچ بازنشستگان نیز به آن پدیده اضافه شده است. در حالی که یکی از مهم ترین دلایل افزایش همبستگی اجتماعی بین شهروندان به اذعان همه جامعه شناسان، انتقال تجربیات است. گاهی یک جوان و پیرمرد در قطار با هم دوست می شوند. چرا؟ چون یکی تجربیات خود را منتقل می کند و دیگری مشکلاتش را. با این که تفاوت سنی فراوان است اما به دلیل احساس مشترکی که پیدا می کنند بسیار نزدیک می شوند.

دکتر آقایی ادامه داد: بنابراین شهرداری می تواند راه های تسهیل انتقال تجربیات از نسل قدیم به نسل جدید را برای تعمیق همبستگی اجتماعی فراهم کند و این احساس پوچی را که بازنشستگان ما که هم سرمایه فکري و هم سرمایه مادی هستند و مرتب دارند از استان می روند را از بین ببرد و فکری شود برای تقویت همبستگی اجتماعی.

 
مهندس راستی؛ حرکت از مدیریت سنتی به مدیریت علمی

«مهندس مجتبی راستی» استاد دانشگاه های استان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: ابتدا باید همبستگی را تعریف کنم؛ ایجاد و تحکیم ارتباط میان افراد با تکیه بر مشترکات را همبستگی گویند. که در آیه 200 سوره آل عمران نیز این معنا آمده است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ که «وَ رابِطُوا»مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل كردن نيروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همين وصل كردن نيروها، اما نه تنها نيروى مقاومت در برابر شدائد، بلكه همه نيروها و كارها، در جميع شؤون زندگى دينى، چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشى.

این استاد دانشگاه توضیح داد: این مشترکات می تواند قومیت، زبان، مذهب، دین و اخلاقیاتی باشد که در جامعه وجود دارد و هر کدام از این ها سطحی از ارتباط را در بر می گیرند مثل دایره های متداخلی که در نظر می گیریم که دایره ای مذهب، دایره ای دین، دایره ای زبان و دایره ای اخلاق است. مهم این است که در سطح جامعه تاکید بر مشترکات باشد و این دایره ها به محل نزاع اجتماعی تبدیل نشود.

مهندس راستی افزود: از وقتی انقلاب صنعتی مناسبات خاص خودش را در جوامع ایجاد کرد، سازمان ها الگوهای مدیریتی نوینی بنا نهادند یعنی از مدیریت سنتی به مدیریت علمی، فنی و تخصصی و بعدها تکامل پیدا کردند به الگوهای شهروند مشارکت جو. همراه با این، گفتمانی که در سازمان ها و جوامع وجود داشت تحول پیدا می کند از گفتمان اقتدارگرا و تکلیف محور به گفتمان حق مدار و حقوق مدار. مثلاً کارگری که کار می کرد مانند فیلم عصر جدید چاپلین به نیروی کار و بعد به نیروی انسانی، بعدتر منابع انسانی و در انتها به سرمایه انسانی ارتقاء و تکامل می یابد. حالا ما می توانیم بدون توجه به این تجاربی که از دهه 1880 تا دهه 70 میلادی در قرن بیستم تا کنون ادامه یافته یا تجربه خود را داشته باشیم یا این که از طریق آموزش و اکتساب تجربیات آن ها ما خودمان دستاوردهای آن ها را در جامعه خود پیاده سازی کنیم.

مهندس راستی با تصریح این مطلب که تحول الگوهای مدیریت، منجر به تحول گفتمانی می شود، گفت: تا پدیده ای تبدیل به فرهنگ نشود، قابل عملیاتی شدن نیست. به عنوان مثال با دستور و بخشنامه سازمانی نمی توان شهروند مشارکت جو را پرورش داد. چرا که هر فنی تا تبدیل به فرهنگ اجتماعی نشود قابل اجرا نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه به اخلاقیات در سطح جامعه گفت: این اخلاقیات است که حقوق شهروندی را باز تولید می نماید و البته دین ما سرچشمه این اخلاقیات است. اصولاً مبانی و اساس حقوق بشر و حقوق شهروندی در دین ما آمده است. توجه کنید به آیاتی چون «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ» که مبیّن کرامت ذاتی و حقوق انسان است که در قانون اساسی ما هم تصریح شده است.

یا آیه ای در خصوص برابری همه آحاد و رفع تبعیض نژادی است در سوره مبارکه الحجرات آیه ۱۳ «يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثى وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ». یا آیه مبارکه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» و بسیاری آیات دیگر که به خوبی نشان می دهد منابع دینی ما سرچشمه لایزالی برای ایجاد جامعه فاضله است.

مهندس راستی به مقتضیات جدید ایجاد شده اشاره کرد و گفت: شبکه ای شدن ساخت و بافت اجتماعات بشری، یعنی وقوع هر گونه تحولی در جامعه منوط ایجاد تحول در شبکه های آن جامعه خواهد بود. مردم برای بیان و انتقال نظراتشان باید تشکّل داشته باشند و ما نیز باید اجازه بدهیم این تشکلات کارکرد خود را داشته باشند.

وی در پایان گفت: حقوق شهروندی باید بر اساس اصل حق مداری، مبنای ایجاد و تحکیم همبستگی اجتماعی در بین شهروندان باشد.

دکتر بختیارپور؛ توجه بهngo ها

دکتر علی بختیارپور مشاور استاندار خوزستان و معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: بنده به جهت این که در استانداری خوزستان به مسائل امنیتی و انتظامی به عنوان یک مشاور از دریچه اجتماع می نگرم، یکی از آسیب های عمده ای که در استان ما وجود دارد و مرکزیت آن هم از همه پررنگ تر هست را این عدم رغبت مردم به مشارکت در سازمان های مردم نهاد مي دانم حتی زمانی که شما مردم استان را تشویق به عضویت در ngo ها می کنید می بینید که رغبتی وجود ندارد تا عضو این سازمان ها شوند.

مشاور استاندار در امور انتظامی و امنیتی اضافه کرد: بنده پس از تحقیق و تامل در باب علل بی رغبتی مردم به عضويت در سازمان های مردم نهاد متوجه شدم که تلقی مردم این است که ngo ها سازمان هایی صددرصد سیاسی هستند که حتماً می باید دارای مواضع زاویه دار با نظام باشد، معترض باشد و علی آخر. در حالی که مدام اصرار می کنیم که مثلاً شما اگر یک ngo  تشکیل دهید برای آب یا نان سالم و در هر شرایط سیاسی این ngo  را نگه دارید خوب بخش قابل توجهی از حقوق مردم استیفا می شود.

این استاد دانشگاه و دکترای جغرافیای سیاسی افزود: به عنوان مثال وقتی گزارشات متعددی می آید از مردمی که عزیزانشان را بر اثر شرایط بد درمان و یا تشخیص های ناصحیح در استان ما از دست داده اند،ngo ها می توانند با هدف رفع این مشکلات فعال شوند، متنها رغبت وجود ندارد و این عدم تمایل مردم ناشی از یک واهمه و خوفی هست که می ترسند انگی بخورند و به سمتی روند که به اصطلاح کددار شوند. این ها زمینه هایی است که برای جاری کردن حقوق بشر و حقوق شهروندی جزء موانع ما محسوب می شود.

دکتر علی بختیارپور با اشاره به گفته یکی از حاضران در خصوص ضعف هویت شهری در جامعه ایرانی، خاطر نشان ساخت: نه تنها هویت شهری که هویت ایرانی نیز دچار چنین نقیصه ای است. علتش هم کم سوادی برخی افراد است که به بحث هویت می پردازند می باشد. ما بارها از آدم های تحصیل کرده شنیده ایم که هویت ایرانی را منطبق بر هویت فارس می دانند در حالی که می دانیم چنین چیزی نیست. حتی در تلویزیون خودمان دیدم که در برنامه ای تلويزيوني می گفتند مردم شوش متشکل از ایرانیان و اعراب هستند، این واقعأ فاجعه است که چنین سایه جهل و بی سوادی بر ساختار فرهنگی و نرم افزاری ما حاکم باشد که چنین برنامه ای بدون دقت لازم در خصوص چنین موضوع مهمی ارائه شود.

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان گفت: بنابراین اگر می بینیم که هویت اهوازی شکل نگرفته است ناشی از نقیصه ای است که اساساً در تعبیری که از هویت ایرانی ارائه می شود وجود دارد. نکته دیگر این است که ما از سوی مردم خیلی حرف می زنیم. پیش از شهردار شدن آقای موسوی در فلکه دانشگاه بنری را با این محتوا دیدم که شهروندان عزیز نظر به درخواست های مکرر شما و مشکلات بهداشتی اغذیه فروشان خیابان انوشه تصمیم به جمع آوری این خیابان داریم در حالی که در یک برآورد اولیه نشان می داد که 460 خانوار در این خیابان نان می خورند و اگر کسی پرسشنامه ای در شهر اهواز تهیه کند هیچ شهروند اهوازی قائل به این نیست که این جا باید برداشته شود.

دکتر بختیارپور خطاب به موسوی شهردار اهواز گفت: اگر ساعت سه نصف شب یک دختر بد حجاب در این محل و خیابان که در سابق برخی جرائم در آن اتفاق می افتاد و برخی از افراد آن جا دارای سوابقی هستند، حضور داشته باشد کسی کوچک ترین تعرضی به آن نمی کند، یعنی امنیت کامل در آن جا برقرار شده است. چرا؟ برای این که معیشت مردم در آن جا تامین شده است. آن جایی که مردم خودشان دارند راهکار می سازند برای این که در تنگناها معیشت خود را تامین کنند می بینیم که چنین بنری زده می شود که بر اساس درخواست مردم...خوب مردم خیلی درخواست ها دارند چرا کسی به آن ها توجه نمی کند. متاسفانه برخی مسئولین خواسته های خود را پای مردم می نویسند و این از سوی مردم حرف زدن بسیار ناپسند است.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیچیدگی های مقوله شهر، تصریح کرد: ما شهر را یک پدیده می بینیم. اساساً شهر یک سازه قابل ساختن نیست. شهر یک پدیده اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی است که در طول تاریخ این نگرش ها با هم ممزوج شده و در شاکله شهر تبلور می یابند، پس شهر علت وجودی می خواهد. مثل یک انسان که اگر علت وجودی نداشته باشد ثانیه ای زنده نمی ماند و خودکشی خواهد کرد شهر هم علت وجودی می خواهد.

بختیارپور در خصوص موضوع مهم نمادسازی در شهرها گفت: لازم نیست که این نمادسازی تنها در مجسمه سازی از افراد شاخص و برجسته یک شهر دیده شود بلکه در پوشش گیاهی و فضای سبز یک شهر هم می توان این نمادها را دید. من خیلی خوشحالم که شهرداری اهتمام به کاشت نخل دارد اما امیدوار بودم که از درخت کنار نیز در فضاهای شهری استفاده می شد چرا که انسان ها با نمادهای شهری ارتباط برقرار می کنند. مثلاً در منطقه شلنگ آباد شاهد نامگذاری مدرسه ای به نام قائم مقام فراهانی بودیم که با فرهنگ آن منطقه هیچ تناسبی نداشت، بستگی و همبستگی اجتماعی یعنی این که نام چنین مدرسه ای اگر مجید سیلاوی باشد یقیناً ارتباط معنوی ایجاد خواهد شد و مردم منطقه به هویت ملی به واسطه آن شخصیت گره می خورند.

مشاور استاندار در امور انتظامی و امنیتی اظهار داشت: من نمی گویم از نمادهای ملی در محیط های شهری استفاده نکنیم اما باید به سطح اجتماع خود نیز اشراف داشته باشیم. اگر در سطحی است که وضعیت هویت ملی را با همه ویژگی هایش پذیرفته است هیچ اشکالی ندارد که از نمادهای ملی استفاده کنیم، اما این نهضتی که شروع شده و شما از اسامی محلی مانند شهید هاشمی، دقایقی و بسیاری از سرداران شهید برای نامگذاری ها استفاده می کنید ناشی از جبر روزگار و مسائل اجتماعی است که باید از سه دهه پیش آغاز می شد و شاید هم مقداری دیر شده باشد.

وی افزود: وابستگی و پیوستگی شهروند اهوازی به شهرش علت می خواهد و شهروند گاهی این علت و گمشده را در محیط و گاهی در سازه های شهری می یابد و جای تاسف است که از دهه سی تا کنون هنوز یک نماد استاندارد قابل توجه شهری در اهواز طراحی نشده است و نمادهای گذشته نیز زیر پای تحولات شهری له شده است. در حالی که مردم باید به لحاظ کالبدی با شهرشان ارتباط برقرار کرده و احساس کنند در اهواز هستند.

دکتر بختیارپور، پارک ساحلی را نمونه خوبی برای آموزش تعامل بین شهروندان دانست و ضمن تمجید از تعامل انسانی مطلوبی که در اهواز بین شهروندان وجود دارد از سطح نامطلوب تعامل شهروندان با منظر شهری، پوشش گیاهی و محیط های شهری انتقاد کرد و خواستار مناسب سازی محیط هاي شهری برای استفاده شهروندان در فصول سخت آب و هوایی سال شد.

دکتر بدیعی: ساخت شهر با مشارکت مردمی

دکتر مجتبی بدیعی عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: من در قریب اتفاق شهرهای استان خوزستان فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی داشته ام. موضوع پایان نامه ام هم ساخت با مردم یا مشارکت مردم بوده است.

وی افزود: آخرین مسئولیتم در استان بازسازی آبادان در سال های بعد از جنگ بود. به خوبی خاطرم هست که محله قلعه دزفول را با کمک خود مردم بازسازی کردیم. تجربه خوبی هم در بازسازی روستاي ساريه از توابع شهرستان دشت آزادگان و روستاي عنکوش شوش که تبدیل شدند به سردمدار روستاهای بازسازی شده خوزستان، پشت سر گذاشتیم. بنابراین حرف های من در این جلسه هم از منظر معماری و شهرسازی است و هم از نگاه اجتماعی و فرهنگی.

دکتر مجتبی بدیعی اضافه کرد: ببینید دوستان! اگر می خواهید مردم بیایند جلو، راهش خیلی ساده است به شرط این که به هدف خودمان مومن باشید. ما اصلی داریم به نام کثرت در وحدت و وحدت در کثرت. هر چقدر بخواهیم وحدت را تزریق کنیم به تضاد تبدیل می شود و اگر بخواهیم به وحدت پایدار دست پیدا کنیم باید بگذاریم که انسان ها خودشان باشند. یکی از دوستان در این جلسه گفت که ما چه کنیم تا مردم اهوازی شوند من می گویم که خدا کند مردم هرگز اهوازی نشوند، مردم خودشان بمانند، عرب های ما عرب بمانند، بختیاری هایمان بختیاری بمانند، بهبهانی های ما بهبهانی بمانند، دزفولی ها و شوشتری هایمان، دزفولی و شوشتری بمانند، فاجعه اجتماعی ما این است که دو شخصیتی هستیم! بزرگ ترین بلای اجتماعی ما این است که آن چه هستیم با آن چه که می نمایانیم دو تا است و این نفاق محصول این است که ما را اجازه نمی دهند که آن چه هستیم بمانیم، وقتی آدم ها چیز دیگری نشان می دهند که نیستند؛ مگر نه آن که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»، نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد.

استاد معماری دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: چرا می گویند ملت ایران سرسلسله ملت هایی هستند که نصیحت کنندگان غیرعاملی هستند، همه ما از باب نصیحت کردن قوی هستیم اما از باب عمل کردن به همان چیزی که به آن نصيحت مي كنيم بسیار ضعیف هستیم. در حالی که در جوامع پیشرفته می بینیم که کمتر به هم نصیحت می کنند اما به تمام آن اصول، چارچوب و ضوابط عمل می کنند.

  دکتر بدیعی تصریح کرد: جناب شهردار! یک زمانی امام بزرگوارمان می گفت که اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر است تا رهبر بگویید. متاسفانه برخی دوستان که کاسه داغ تر از آش هستند در تاویل و تفسیر امام می فرمودند که حضرت امام تعارف می کنند، در حالی که می بینیم همین ادبیات امام در فرمایشات معصومین (ع) هم وجود دارد. می خواهم نتیجه بگیرم که مردم به معنای واقعی کلمه ولی نعمت ما هستند، این مسئله اگر برای ما جا افتاد دیگر به مردم منت نمی گذاریم که شما را در کارها مشارکت دادیم، بلکه ایجاد زمینه های مشارکت مردم در کارها را وظیفه ذاتی خود می دانیم چون اصولاً حکومت به مردم تعلق دارد، مسئولان و مدیران اجرایی ما باید بدانند که به نیابت از مردم دارند بر آن ها مدیریت می کنند و اگر این مسئله برایمان مسجل شد دیگر خضوع و خشوع پایداری در ما بوجود می آید که انجام وظیفه خود را منتی بر مردم نمی دانیم.

بدیعی اعلام کرد: پس اگر می خواهیم همبستگی اجتماعی در شهرمان ایجاد شود باید هویت ملی و هویت محلی را در کنار یکدیگر تقویت کنیم؛ یعنی عمل به همان شعاری که می گوید؛ جهانی بیاندیشیم، ملی تصمیم بگیریم و محلی زندگی کنیم. در سایه تنوع و رنگارنگی زندگی محلی است که هویت ملی می تواند در عرصه جهانی ظهور و بروز پیدا کند. چرا که، مظاهر شهری با بنیان های فکری و اندیشه گی ما ارتباط تنگاتنگ دارند.

این استاد برجسته معماری و شهرسازی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که شهروند خوب آن نیست که تابع محض سیاست های شهری باشد، گفت: وقتی توحید و امنیت در جامعه حاکم بود، آدم ها از بروز و ظهور آن چه که هستند پرهیز نمی کنند و این تفاوتی که از ارکان خلقت است در جامعه شهری خود را نشان می دهد، در این شرایط است که قومیت برای کسی منزلت نخواهد داشت و مشارکت سیاست ورزانه مردم و نه مشارکت ابزاری آن هاست که به آن ها منزلت می بخشد. در حالی که پایه مشارکت، مشارکت در تصمیم گیری است.


دکتر علوی، آگاهی رسانی و جلب مشارکت عمومی

«سید رضا علوی» عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: همبستگی اجتماعی در علم جامعه شناسی به احساس مسئولیت متقابل بین گروه های اجتماعی گفته می شود که آن را با دو ویژگی آگاهانه بودن و از روی اراده و اختیار بودن تعریف می کنند. تعبیر دیگر، مشارکت عمومی است که آن هم در جامعه شناسی به قبولی همکاری آگاهانه گروه ها در فعالیت های مدنی گفته می شود که آن هم از روی اراده و آگاهی است.

این استاد دانشگاه و فعال با سابقه فرهنگی و رسانه ای در ادامه خاطرنشان ساخت: فعالیت هایی که ما می خواهیم در حوزه افزایش همبستگی اجتماعی شهروندان در شهرداری صورت دهیم دو وجه مشترک دارد. اول آگاهانه بودن و دوم ارادی بودن فعالیت هاست نه آن که دستوری و از روی بخشنامه باشد. به عنوان مثال، شهرداری در بحث نظافت عمومی شهر فعالیت های فرهنگی نظیر پخش تیزر، چاپ تراک و اطلاعرسانی رسانه ای صورت می دهد، اگر در این اطلاع رسانی ها تلاش کنیم پیامدهای عدم رعایت نظافت عمومی در شهر را به شهروندان گوشزد کنیم یعنی سطح آگاهی های آن ها را افزایش دهیم، خود به خود به سمت جلب مشارکت عمومی پیش رفتیم ولی اگر خدای نکرده تبلیغات تهدیدآمیز انجام دهیم که اگر مثلاً راس ساعت اقدام به بیرون گذاشتن آشغال های خود نکنید مطابق قانون با شما برخورد می شود خوب طبیعتاً بخش ارادی بودن و از میل بودن این فعالیت های فرهنگی را از بین برده ایم.

علوی با بیان این مطلب که مردم ما به میزان بالایی از بلوغ رسیده اند و باید اجازه داد آزادانه کار خودشان را انجام دهند، گفت: افزایش آگاهی شهروندان از طریق آموزش شهروندی صورت می گیرد و با اهتمام به این مقوله فرهنگی به طور حتم همبستگی اجتماعی شهروندان افزایش خواهد یافت.


دکتر حق منش؛ نماد سازی زمینه ایجاد همبستگی

«دکتر حق منش» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اهواز نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: استفاده از ظرفیت نخبگان در مدیریت شهر اهواز را به فال نیک می گیرم اما امیدوارم این گونه جلسات استمرار داشته باشد و هدف از برگزاری این جلسات استفاده از نظرات جامعه دانشگاهی و نخبگان باشد و البته از این نظرات در عرصه عمل نیز استفاده شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: به صراحت می گویم که یکی از مولفه های مهم ایجاد همبستگی اجتماعی نماد و نمادسازی است. بگذارید با یک مثال و نمونه برجسته بحث خود را ادامه دهم. شهرستان آبادان از قبل انقلاب متشکل از قومیت های متفاوت و متنوعی بوده است حتی به لحاظ تنوع مذهبی و زبانی از پیچیدگی هایی به مراتب بیشتر از شهر اهواز برخوردار است. اما وقتی وارد شهر آبادان می شوید، از هر کسی که می پرسید کجایی هستی، پیش از آن که بگوید، عربم، ترکم، بختیاریم، ترکم و یا لرم می گوید من آبادانی هستم، چرا؟ چون در آبادان، نمادهایی تولید و ایجاد شده که آن نمادها فراتر از قومیت ها هستند، نه این که بخواهیم قومیت ها را نابود کنیم، نه، این کار درست و منطقی نیست و قومیت ها یک فرصت هستند، اما برای ایجاد همبستگی اجتماعی در شهرهایی که از تنوع قومی برخوردارند می بایستی نمادهایی تولید شود که کارکردی فراتر از قومیت ها داشته باشند.

دکتر حق منش تصریح کرد: از جمله این نمادهای تاثیرگذار در آبادان، لهجه بخصوص این شهر، دمپایی ابری، عینک ریبون، تیم فوتبال صنعت نفت و پالایشگاه آبادان می باشند، اما می خواهم به همین بهانه یک گلایه کنم از مدیران شهری که در اهواز در خصوص نمادسازی کم کاری کرده اند. در اهواز تا کنون چه کرده ایم تا هویتی فرادست قومیت های موجود ایجاد کنیم؟ اصلاً آیا این که یک هویتی در این شهر بنام هویت اهوازی ایجاد شود منافاتی دارد با این که من بختیاری باشم. عرب باشم. ترک باشم. کرد باشم یا هر قومیت دیگری داشته باشم، اما اهوازی باشم! آیا اسم این مساله نفاق است؟ من فکر نمی کنم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اهواز خطاب به شهردار اهواز پیشنهاد داد: شما می توانید از رودخانه کارون به عنوان یک نماد بین نسلی و همه پذیر استفاده کنید چرا که کارون ظرفیت خوبی است برای ایجاد همبستگی اجتماعی در میان شهروندان. این که می بینیم برای دفاع از کارون همه قومیت های خوزستانی همدل و همزبان می شوند نشان می دهد که رودخانه کارون می تواند تبدیل به یکی از نمادهای مهم در شهر اهواز شود. یا مرقد مطهر علی بن مهزیار اهوازی که می تواند یک نماد مذهبی برای اهواز باشد. یا پل معلق که می تواند یک نماد شهری باشد. اما از همه این ها مهم تر جناب آقای موسوی! ما مفتخریم که اهواز پایتخت مقاومت و ایثار کشور است، این پایتخت مقاومت چه نشانی از آن فداکاری ها و ایثارها دارد؟ آیا با نام گذاری یک پل، یک خیابان و یک بلوار به نام شهیدان، ما رسالت خود را انجام داده ایم. یا این که برای نماد سازی؛ نیازمند کارهای محکم تر، ریشه ای تر و جدی تری هست؟

دکتر حق منش در پایان سخنان خود از حرکت جدیدی که در شهر اهواز تحت عنوان ورزش همگانی در پارک ها صورت می گیرد تمجید کرد و اظهار داشت: این که هنوز در شهر شاهد پدیده زشتی چون انداختن آشغال از ماشین های عبوری هستیم، بسیار زشت و ناراحت کننده است و فعالیت های نافذ فرهنگی در پیشگیری از وقوع چنین مسائلی موثر خواهد بود.

 
پرویزی بابادی، نبود فرهنگ شهرنشینی و شهروندی

«افشار پرویزی بابادی» از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: فرهنگ، مجموعه یا نظامی از ارزش ها، احساسات، نهادها، رویکردها، رسم ها و رسوم و عادات، تربیت، فلسفه و هنر و ابداعات و اختراعات است که بین یکایک افراد مشترک بوده و همانند میراث تاریخی به نسل های بعدی منتقل می گردد.

وی افزود: فرهنگ به الگوهای رفتاری و کرداری مردم معنا می بخشد و انسان را صاحب هویت و شخصیت می کند. فرهنگ شامل عناصر مادی و معنوی است که  مهمترین عامل انسان سازی است. در یک کلام مجموعه ای از پندارها و کردارها که طی زمان شکل گرفته اند و همه ی مردم به آن باور داشته و به صورت عادت درآمده است . یکی از واحدهای شهرداری واحد امور فرهنگی و اجتماعی است و شهرداری با توجه به گستردگی بیشتر نسبت به سایر ارگان ها و ادارات در انجام کارهای فرهنگی می تواند با وسعت بیشتری عمل کند.

افشار پرویزی بابادی اظهار داشت: مشکل کلانشهر اهواز که شاید به جرات می توان گفت مشکل بسیاری دیگر از کلان شهرها است، نبودن و نداشتن واژه ی بسیار مهم و کلیدی شهروند است. ما شهروند نشده ایم چرا که عادات و رسوم و ایل و قوم و تبار را وارد زندگی شهری کرده ایم، مردم داریم، فرد داریم، اجتماع داریم، اما واقعیت تلخ عدم روند حرکتی از مفهوم مردم به ایجاد شهروند است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: هویت شهروندی است که می تواند بستر را برای رشد و توسعه شهر فراهم سازد، تنوع قومی در اهواز آن چنان بالاست که وقتي این پتانسیل بالقوه در مرحله بالفعل درآمد، نه تنها نقطه ی قوت نمی گردد بلکه پاشنه ی آشیل تحولاتی است که مانع دستیابی به پیشرفت است، اقوامی که بعضاً با سیاست گذاری های غلط در سایر بخش ها و نهادها روز به روز آستانه ی صبر و تحملشان کمتر شده و زمینه را برای بروز مشکلات مساعد می گرداند. مردم و اقوامی که در طول تاریخ به شهادت تاریخ به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زیسته اند و در امتزاج ایشان قوم های دیگری نیز به وجود آمده است، با توجه به بستر تاریخی این گونه مسائل بسیار دردناک می گردد که مردم اقوام ما چرا در پروسه ی شهروند شدن با توجه به تمامی مشترکات موجود مقاومت کرده اند.

افشار پرویزی بابادی افزود: آسیب شناسی این نوع مقاومت منفی خود مبحث مفصل و جامعی می طلبد، به هر روی باید بپذیریم که برای پیشرفت و توسعه باید به دنبال تکمیل پروسه ی شهروند بود و چاره ای جز این نیز در این برهه از تاریخ نداریم و نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بزرگ استان و شهر ما که باعث عدم پیشرفت شده مهاجرت شدید روستاها به سوی شهرها و حاشیه نشینی است، فرهنگ شهر نشینی، کمبود سرمایه، نداشتن امکانات شهری، کج ریختی ساخت و سازها که به فرهنگ برمی گردد و عدم نظارت آن، نبودن امنیت در شهر که خود قصه ی دراز است، یکی  دیگر از مشکلات را می توان روند مشکوکی دانست که در خارج از شهرداری هستند، و به دنبال سیاسی کردن شهرداری هستند، در هر حال چگونه می خواهیم از این وضعیت به وضعیت مطلوب برسیم، وقتی فرهنگ مشترک داریم، پس بیاییم برای وحدت بخشی شهروندی بر روی مشترکات موجود کار کنیم نه افتراق ها.

افشار پرویزی بابادی به رهکارهایی در زمینه افزایش همبستگی اجتماعی در میان شهروندان اشاره کرد و گفت: از جمله این روش ها می توان به ایجاد فرهنگ سراها، کتابخانه ها، پارک ها و بوستان های فرهنگی، ایجاد جشنواره های بومی و فرهنگی  با اهداف شهروندی، سامان دهی جشن ها و اعیاد و عزاداری ها، ایجاد یک فضای مشخص برای جشن ها و گردهمایی همگانی، نمایشگاه دائمی برای ایجاد بازارچه های دائمی صنایع و محصولات فرهنگی و بومی و دستی، ایجاد تشکل ها و انجمن های مردم نهاد و دادن فضا به تشکل ها، ایجاد بازارهای خود اشتغالی، ایجاد تعاونی ها و از همه مهمتر ایجاد خواهر خواندگی با همه شهرهای جهان که شباهت با اهواز دارند در قالب سیستم خواهرخواندگی و ایجاد قرارداد، می توان زمینه را برای ورود سرمایه گذار مهیا کرد.

این فعال اجتماعی، فرهنگی در پایان سخنان خود پیشنهادات دیگری ارائه داد که عبارت بود از؛ ایجاد رابطه جهت آموزش مردمی خصوصاً با آموزش و پرورش، استفاده از مردم به عنوان شورایار یا هر عنوان دیگری، استفاده از زعمای اقوام در قالب مشاوران شهرداری خصوصاً در مناطق محروم؛ باشد که شاهد روند حرکت از مردم به سوی شهروند باشیم.

مهندس خدابخشی؛ بازشگت به حوزه آکادمیک

«مهندس حمیدرضا خدابخشی»، رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: در این جلسه گفته شد که باید به قول و سخن خود مومن باشیم، حتماً شنیده اید که «الناس علي دين ملوكهم» يعني: مردم از رفتار و كردار رهبران و مسئولين تبعيت مي كنند، من می خواهم از موضوع لزوم ایجاد همبستگی اجتماعی بین شهروندان به این مساله گریزی بزنم که در استان خوزستان بایستی به فکر همبستگی بین مدیران باشیم.

خدابخشی با بیان این مطلب که مردم و افکار عمومی با هوش هستند، افزود: مطالبی که در سطح شهر تحت عنوان اختلاف میان مسئولان و مدیران پراکنده می شود نقش مخربی در ایجاد همبستگی اجتماعی میان شهروندان دارد. آن ها به خوبی متوجه می شوند که در مقوله مشارکت مورد استفاده ابزاری قرار می گیرند یا این که مدیران جامعه به نخبگان و نمایندگان مردم به عنوان برآیند افکار عمومی می نگرند و به راستی در پیِ اعمال اراده مردم در حوزه مدیریتی خود هستند.

رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان اظهار داشت: در جلسه قبلی بر لزوم تطبیق حوزه اجرا با حوزه علمی و برنامه ریزی تاکید شد، در این جلسه هم با توجه به مطالب عرضه شده پیشنهاد من بازگشت به حوزه آکادمیک و علمی است. حتی اگر تجارب علمی لازم برای حل یک معضل هم وجود نداشت می توان از طریق پژوهش و فرآیندهای مطالعاتی، مشکلات موجود را از میان برداشت.

وی اظهار داشت: همبستگی اجتماعی زمانی آغاز می شود که منافع مردم بهم گره خورده و درگیر شود. جهت این همبستگی البته همیشه همسو با جهت حرکتی مدیران نیست. گاهی ممکن است در سیستم های اداری تصمیماتی خلاف مصالح یا اراده عمومی اتخاذ شود و ما در عین حال انتظار داشته باشیم که مردم از ما و تصمیم گرفته شده حمایت کرده و در آن راستا نیز حرکت کنند، پس باید تصمیم سازی ها بر اساس منافع مردم باشد تا آن ها همراهی کنند. این منافع ممکن است مادی و معنوی باشد. آن جا که تصمیمات بر اساس ارزش های مشترک عمومی نیز باشد می توانیم شاهد همبستگی اجتماعی و همراهی عمومی در سطح جامعه باشیم.

مهندس حمیدرضا خدابخشی در پایان سخنان خود بر لزوم توجه به اشتراکات فرهنگی، حمایت شورا و شهرداری از تشکیل و فعالیت ngoها، حمایت از تیم های ریشه دار ورزشی و نمادسازی در سطح شهر اهواز با اولویت کارون تاکید کرد.
 

مهندس کیوانی؛ اهواز واحد

«سعید کیوانی» مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: برگزاری این گونه جلسات نشان دهنده میزان اهمیت بالای حوزه فرهنگ در ذهن مدیران و مسئولان شهر دارد که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته درکشور مالزی برای افزایش همبستگی اجتماعی بین شهروندان، اظهار داشت: کشور مالزی دارای ترکیب جمعیتی و قومی متکثر و متنوعی است. از این رو سعی کردند تحت عنوان شعار «مالزی واحد» یا به زبان انگلیسی، وان مالیشیا و یا به مالایی، ستو مالیشیا، میان مذاهب، نژادها و زبان های مختلف در این کشور همبستگی ایجاد کنند. این شعار با هدف وحدت نژادهای سه گانه این کشور جنوب شرق آسیا رواج یافت و «نجیب تون رزاق» را برای به دست گرفتن سکان هدایت مالزی و رسیدن به قدرت یاری کرد. این شعار ریشه در نگرانی هایی داشت که از بروز اختلافات قومی کشور مالزی بوجود آمده بود. از آن پس بود که در کشور مالزی فرهنگ کار برای مردم بدون توجه به مذهب و رنگ و نژادشان نهادینه شد و این کشور به یکی از قدرت های اقتصادی منطقه ای با تکیه بر همبستگی اجتماعی ایجاد شده تبدیل گردید.

کیوانی افزود: یکی از مشکلات جامعه شهری در اهواز، نگاه نا امیدانه این جامعه به آینده است. این که شهروندان اهوازی شهر خود را مدام با برخی شهرها مقایسه می کنند ناشی از همین نگاه است. من فکر می کنم شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی که خود یک رسانه و تریبون است می تواند امید و نشاط را به شهروندان تزریق کند. شهروندانی که نجیبانه همه مشکلات را تحمل می کنند و سختی های هشت سال جنگ، دوران نداشتن ها و ساختن ها را تحمل کردند، بدون شک با طرح های فرهنگی نشاط آور همراهی خواهند کرد.

این فعال با سابقه فرهنگی و اجتماعی با اظهار امیدواری در خصوص دارا بودن نیازسنجی و پیوست فرهنگی پروژه های عمران شهری، گفت: با اهتمام به تعلقات اجتماعی و اشتراکات فرهنگی می توان به یک باور اجتماعی مشترک دست پیدا کرد.

 وی در پایان پیشنهاد داد کمیسیون های کاری با حضور نمایندگان اصناف مختلف برای افزایش همبستگی اجتماعی بین شهروندان تشکیل شود و بانک ایده های فرهنگی برای جذب آرا و نظرات نخبگان ایجاد شود.


دکتر مختاری؛ بافت های شهری ناهمگون در برابر کلیّت شهر 

دکتر بابک مختاری رئیس پارک علم و فناوری خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: اگر تاریخ را کمی به عقب برگردانیم و بُرشی از تاریخ را ورق بزنیم، من فکر می کنم اهوازِ پیش از انقلاب و اهوازِ قبل از دهه هفتاد شهروندِ اهوازی داشت و حالا باید بررسی کنیم که ببینیم چه اتفاقاتی از دهه هفتاد به بعد افتاده است که ما الان آن هویّت اهوازی را نداریم و دست یابی به علل چنین نقیصه ای نیازمند کار پژوهشی و علمی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران و استاد برجسته شیمی اضافه کرد: در بحث هایی که شد، دیدیم و شنیدیم که بر موضوع قومیت فارغ از فرصت یا تهدید بودن آن، به عنوان یکی از نقاط تمایز در جامعه خوزستانی تاکید شد اما به نظرم نقاط افتراق و تمایز دیگری نیز در استان خوزستان و شهر اهواز وجود دارند که نباید در سایه قومیت بدون توجه بمانند که این ناهمگونی ها هم گسستگی ایجاد می کند و هم مانعی برای ایجاد همبستگی اجتماعی در بین شهروندان خواهد بود.

دکتر مختاری با انتقاد شدید از ناهمگونی هایی که در بافت شهری اهواز وجود دارد توضیح داد: شرکت نفت در منطقه شهرک نفت یک بافت شهری ساخته، شرکت ملی حفاری نیز بافت شهری خود را تاسیس کرده، همچنین سازمان آب و برق، دانشگاه شهید چمران و سایر سازمان ها، شرکت ها و نهادها نیز بافت شهری خود را بدون توجه به بافت کلّی در شهر اهواز ایجاد کرده اند.

وی افزود: در هر یک از این بافت های متفاوت شهری که توسط این شرکت ها ایجاد شده شاهد شکل گیری و استقرار یک سبک زندگی خاص، فرهنگ خاص، سلیقه خاص و سطح مشارکت خاص هستیم که نه تنها با جامعه شهری در اهواز متجانس نیست بلکه بافت غیر همگونی در شهر اهواز ایجاد نموده است و جالب این که این مناطق با سایر محلات و مناطق اهواز در ارتباط نیستند.

دکتر مختاری اظهار داشت: نهادهای ملی و کشوری مستقر در شهر اهواز نیز در مقایسه با سایر استان ها وضعیت منحصر به فردی دارند و به ناهمگونی بافت شهری اهواز معضل نا همگونی اداری را افزوده اند، این که شرکت های نفت، ملی حفاری، فولاد و سازمان آب و برق و بسیاری دیگر از مرکز استراتژیک اقتصادی مستقر در شهر اهواز از مجموعه مدیریتی استان تبعیت نمی کنند و مانند جزایر خودمختاری که تابع سیاست های کشوری هستند، عمل می کنند شرایط بغرنجی را در اهواز بوجود آورده و به نظرم مانع بزرگی در راستای ایجاد سطح مناسبی از همبستگی اجتماعی در میان شهروندان اهوازی به شمار می روند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که وضعیت مهاجرت در شهر اهواز باید بطور ویژه مورد بررسی و توجه قرار گیرد، گفت: در کنار معضل مهاجرتی که به طور فزاینده در شهر اهواز در حال جریان است باید برای توانمند سازی حاشیه نشینی موجود در شهر اهواز برنامه های ویژه ای ارائه داد و در نهایت پیشنهاد می کنم مرکز پژوهش های مستقل و با بودجه و اعتبار مناسب به عنوان نهادی برای تصمیم سازی و با توافق شورا و شهرداری تشکیل شود و به عنوان مغز تصمیم گیری در شهرداری اهواز استقرار یابد.


وحید کیانی؛ شهرداری متولی همبستگی

«وحید کیانی» شاعر برجسته و فعال فرهنگی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان سخنان خود را با یک شعر آغاز کرد و گفت:

ما بی تو و هزار داغ و یک دل داریم

بر حادثه ها امید باطل داریم

یک روز و دو روز نیست این مشکل ما

ما سیصد و شصت و پنج مشکل داریم

وی در سخنان کوتاه خود با اشاره به جایگاه و نقش فعالان فرهنگی و هنری در ایجاد همبستگی اجتماعی بین شهروندان خواستار توجه بیشتر به مساله فرهنگ در شهر اهواز شد و گفت: در کنار توجه نرم افزاری به مساله فرهنگ که شعار سال جاری نیز می باشد باید برای تامین فضاهای سخت افزاری، اماکن و تاسیسات فرهنگی نیز که در شهر اهواز با کمبود آن ها مواجه هستیم برنامه کلانِ جدی وجود داشته باشد.

کیانی در پایان افزود: اگر فرهنگ عمومی در یک شهر به سطح مناسبی رسید و ارتقاء یافت می توانیم شاهد اجرایی شدن مفهوم توسعه یافته ای مثل همبستگی اجتماعی در یک شهر باشیم.

رمضانپور؛ آموزش شهروندی و آموزش شهروندی

مجید رمضانپور مدرس عکاسی و از فعالان با سابقه فرهنگی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: خلاء امروز جامعه شهری ما آموزش شهروندی است.

وی افزود: در دهه هفتاد شاهد اتفاقی بودیم که بافت اجتماعی شهرهای ما را تحت تاثير خود قرار داد و آن اتفاق این بود که عشایر بدون تجربه زندگی روستایی وارد شهرها شدند و خود را به یک باره در بافت و ساخت اجتماعی شهرها یافتند. از این روست که ما خیلی شهرنشین داریم اما آيا مطابق تعاریفی که من آموخته و یاد گرفته ام، شهروند داریم؟! در چنین جامعه ای شهروندان یا به همان تعبیری که گفتم شهرنشیان می دانند که چه انتظاراتی باید از شهرداری داشته باشند و شهرداری باید چه کاری انجام دهد، اما نمی دانند که آن ها هم وظایفی در قبال مدیریت شهری دارند که در صورت انجام آن وظایف است که مفهوم «شهروند» شکل می گیرد.

مجید رمضانپور اضافه کرد: شهرداری در حوزه ارائه خدمات فرهنگی باید روش های نوین و جدیدی اتخاذ کند که با مقتضیات روز و پیشرفت های تکنولوژیک صورت گرفته هم نوا باشد. شهرداری نباید از علم روز و یا فناوری های نوین ارتباطی عقب بماند. پس، استفاده از تکنولوژی های ارتباطی می تواند نقش مهمی در ایجاد همبستگی اجتماعی در بین شهروندان داشته باشد.

این مدرس عکاسی و فعال فرهنگی به لزوم برگزاری مراسمات فرهنگی عمومی و مشترک بر اساس علایق مورد پسند شهروندان و مطابق ارزش های مورد علاقه آن ها تاکید کرد و در پایان خاطرنشان ساخت: پیش از این که نمادسازی کنیم و به این مقوله مهم در ساخت فرهنگ و هویت بومی توجه داشته باشیم باید از نمادهای گذشته خود صیانت کنیم و راه این مساله معرفی درست این نمادهای موجود است.

مهندس چنانی، ارشاد استان؛ بازوی فرهنگی شهرداری

ناصر چنانی از صاحبنظران و مدیران برجسته فرهنگ و هنر استان نیز که به عنوان نماینده اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان حضور يافته بود ، گفت: با توجه به اهمیت و نقش برجسته ای که نهاد شهرداری در توسعه و تعمیق باورهای فرهنگی در سطح جامعه دارد، ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با رهنمود جناب آقای قنواتی مدیرکل این اداره یک جلسه شورای معاونین را به موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان و نقش اهالی فرهنگ استان در نهادینه سازی این مقوله فرهنگی اختصاص دادیم و اگر شهرداری عزم و اراده جدی برای ورود به عرصه فرهنگ سازی دارد، اداره کل ارشاد استان این آمادگی را دارد که در قالب انعقاد یک توافقنامه بازوی اجرایی فرهنگ سازی در خصوص ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان باشد.

این فعال فرهنگی و مدیر اجرایی افزود: ظرفیت و ابزاری که در اختیار مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد متشکل از نیروی انسانی خوش فکر، خلاق و ارزشمندی است که می تواند تحولات عظیمی در جامعه ایجاد کند چرا که اهل فرهنگ و هنر استان، صاحب ایده، فکر، آگاهی، علم و سلیقه هستند و چه وسیله ای برای انتقال مفاهیم و آموزه های فرهنگی تاثیرگذارتر از هنر است که در آیینه تئاتر، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی و محافل نوراني قرآنی تبلور می یابد.

ناصر چنانی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تصمیم دارد از ظرفیت خرده فرهنگ ها و آداب و سنن محلی و قومی برای ایجاد سامانه نشاط و شادابی در شهر اهواز استفاده کند که تاثیر زیادی در ایجاد حسّ تعلق و همبستگی ملی و اجتماعی در جامعه شهری خواهد داشت.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان ضمن اعلام آمادگی اداره ارشاد استان برای مشارکت با شهرداری در خصوص ایجاد نمادها و المان های شهری، با بیان این مطلب که از شهرداری اهواز درخواست می کنم که منطقه ای را برای عرضه کتاب ایجاد کند، افزود: با توجه به توانمندی هایی که در استان و شهر اهواز در زمینه هنرهای نمایشی وجود دارد پیشنهاد می کنم شهرداری اهواز محلی را نيز برای اجرا و ارائه تئاترهای خیابانی اختصاص دهد.

لفته منصوری، گفت و گو عامل همبستگی

«لفته منصوری» نویسنده و فعال باسابقه فرهنگی و رسانه ای استان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: برای حل معضلات اجتماعی و گره های فرهنگی ، ما نیاز به گفت و گو در باب خیلی از مسائل داریم و از این رو برگزاری چنین جلساتی بسیار مغتنم می باشد.

وی افزود: تاریخ مدیریت شهری در ایران نشان می دهد که مدیران بیشتر با دید مصرف کننده به مردم نگاه می کنند لذا مردم توده وار و منزوی می شوند.

منصوری بر لزوم تامل و کنکاش در خصوص پدیده هایی چون مهاجرت، مشارکت خواهی و مشارکت جویی و چارچوب مشخص کردن برای مردم در مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: علی رغم این که می گوییم شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است و یا برخی دوستان، دولت را کوچک می دانستند اما توده های مردم همه چیز را از شهرداری به عنوان نماینده دولت طلب می کنند ، دولتی که بسیار بزرگ است.

این فعال فرهنگی، اجتماعی تصریح کرد: محلات،  بنیادی ترین حلقه واسط بین شهر و شهروند می باشند و با این ملاحظه که می خواهیم از قومیت عبور کنیم این محلات هستند که می توانند به خوبی این کار ویژه را بر عهده داشته باشند و بسیاری از مشکلات ما را حل کنند. اصولاً تاکید بر موضوع قومیت حساسیت زاست. چون به هر شکلی آن را مطرح کنیم، قومیت یعنی یک هویت جدا و لاجرم یک هویت دیگر در مقابلش ایجاد می شود و این قصه سر دراز دارد.

منصوری اظهار داشت: هر محله از طریق فراهم آوردن بنیادهای هویتی برای افراد و با در بر داشتن این ویژگی های خاص باعث می شود که ساکنان آن محل نوعی احساس تعلق به محله خود داشته باشند.

وی اظهار داشت: با ایجاد فضاهای نیمه خصوصي و نیمه عمومی مانند زمین های ورزشی و پارک های محله ای مشروط به اینکه به محل های استفاده عمومی تبدیل نشود و آرامش محله را برهم نزده و تنها منحصراً توسط افراد آن محله مورد استفاده قرار گیرند می توانیم محلات را به مولفه های افزایش همبستگی اجتماعی تبدیل کنیم اما این فضاها باید در اختیار مردم گذاشته شود و به فضایی برای هواخوری، گردهمایی، بازی کوکان و استراحت سالمندان، گفت و گو و آشنایی مردم محله تبدیل شود.

این نویسنده برجسته خوزستانی گفت: شهرداری می تواند با توزیع امکانات و خدمات در محلات شهر، عامل عمده تشدید تعارضات شهری را از میان بردارد. یعنی هر چه عدالت  بیشتری در توزیع امکانات شهری وجود داشته باشد تعلق خاطر مردم محلات به مقوله شهر و اعتماد مردم به شهرداری افزایش می یابد.

منصوری اضافه کرد: توسعه فضاهای سبز، گذشته از تاثیرات زیست محیطی که با توجه به شرایط اقلیمی محله ای دارد در تقویت روابط اجتماعی و افزایش تماس های مردم با هم تاثیر شگرفی دارد.

وی توسعه محل تجمع ساکنین محلات مثل مساجد، کتابخانه ها، بازارچه های محله ای را ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: باید برای تکوین پایگاه همبستگی اجتماعی، نوعی درک و احساس شهروندی توسط سازمان ها و نهادهای خدماتی مثل شهرداری از طریق آموزش های عمومی آموزش داده شود.

منصوری در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که؛ واقعیت های اجتماعی را ببینیم اظهار داشت: شهر یک فضای کالبدی و اجتماعی است، محله باید محور باشد چرا که این ظرفیت را دارد که کاربری قوم، طبقه اجتماعی و حتی سبک زندگی را بر عهده گیرد.


مهندس نادری؛ لزوم ایجاد رویدادهای فرهنگی

محمود نادری، سرپرست سابق حوزه هنری خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: شهر اهواز شهر بسیار مظلومی است. بزرگ ترین رودخانه کشور از میان این شهر می گذرد و از قدیم هم تمام ساختمان های این شهر، پشت به کارون ساخته شده است. یعنی هیچ کس این موضوع را ندیده و فکر می کردند یک آبراهه ای است که باید فاضلاب به آن ریخته شود.

این فعال فرهنگی و اجتماعی فزود: در سفری که چندی پیش به نقاط دور دست کشور داشتم برایم جالب بود که مردمی که هزاران کیلومتر با اهواز فاصله دارند در خانه شان یک عکس در کنار پل سفید یا همان پل معلق دارند. بگذاریم خیلی راحت مردمی که در این جغرافیا زندگی می کنند محل های مورد علاقه شان را به نام هایی که دوست دارند بخوانند تا ارتباط عاطفی و تعلق خاطر آن ها قطع نشود.

نادری با بیان این مطلب که آبادان را بازار ته لنجی ها و اهواز را فلافل فروشان خيابان انوشه نجات می دهند، گفت: ساخت ابنیه ای مثل موزه هنرهای معاصر، کتابخانه مرکزی و طراحی رویدادهای فرهنگی و نورپردازی ساختمان سیلو که تبدیل به یکی از نمادهای اهواز می شود، شهرداری را که یک نهاد به لحاظ تاريخي محبوبي در میان مردم نیست به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی ارتقاء می دهد و شهرداری می تواند چهره خود را در شهر از این طریق ترمیم نماید.

سرپرست سابق حوزه هنری خوزستان اضافه کرد: پیشنهاد مشخص من طراحی رویدادهای فرهنگی به نام شهر اهواز است. مردم و نخبگان کشور به نام این رویدادها به اهواز می آیند و شهر اهواز برایشان به یک خاطره تبدیل می شود و بر خلاف برخی دوستان خیلی علاقمندم که شهروندان اهوازی از دایره قومیت خود خارج شده و خود را دارای هویت اهوازی بدانند. چرا که بسیاری از استان های ما به نام مراکز آن استان ها هستند و اهواز از این نظر نباید زیر سایه خوزستان قرار گیرد و باید نام اهواز برجسته شود. این وظیفه را به خوبی می توان با تولید کتاب، فیلم، نمایش، تئاتر و سایر محصولات فرهنگی به انجام رساند.

نادری در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم نامگذاری میادین و خیابان های شهر به نام نویسندگان شاخص و هنرمندان برجسته اهوازی، گفت: پیشنهاد می دهم برای اهواز چشم اندازی تهیه شود مانند چشم انداز 1404 که همه شاخص های فرهنگی، عمرانی، خدماتی و اجرایی در آن دیده شود.


دکتر شهابی؛ لزوم رعایت حقوق شهروندی

«دکتر شهابی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: حقوق شهروندی یک مساله دو طرفه میان شهروندان و مدیران شهری است، هر کدام از مسئولین و شهروندان، تکالیفی دارند که در صورت انجام دو طرفه این تکالیف است که می توانیم بگوییم در یک شهر حقوق شهروندی رعایت می شود.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر اظهار داشت: اهواز به نظر من تنها کلانشهر کشور است که وضعیتی نامناسب تر از بسیاری شهرستان ها دارد این در حالی است که در این شهر سرمایه در گردش و ذخیره زیادی وجود دارد. و یک مشکل عمده شهر اهواز این است که کارهای عمرانی بزرگ در این شهر انجام نمی شود، حتی در زمینه پیاده رو هم دچار کمبود و مشکل هستیم.

شهابی با بیان این مطلب که انجام کارهای عمرانی در شرایط امروز اهواز، اولویت بیشتری نسبت به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: شهروندان اهوازی نیازمند آرامش هستند و می توان با تزریق رفاه و تامین سرانه های استاندارد زندگی شهری، این آرامش را برای آن ها به ارمغان آورد.

دکتر آل غفور؛ نقش مهم مدرسه و دانشگاه

«دکتر محسن آل غفور» عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: رشته من علوم سیاسی است و طبیعتاً به مقوله همبستگی اجتماعی از این منظر می نگرم.

وی افزود: در نگاه فرهنگی به همبستگی اجتماعی، خانواده از عوامل مهم جامعه پذیری سیاسی محسوب می شود. و تا کودکان ما در خانواده هستند مشکلات کمتری دارند. جالب است که به محض ورود فرزندان ما به مدرسه، مشکلات و نابهنجاری های فرهنگی آن ها آغاز می شود. گویی در او ظرفیت ارتباط گیری با قومیت های مختلف پرورش داده نشده به همین دلیل است که از دل مدرسه جوک های قومی بیرون می آید.

آل غفور نتیجه گیری کرد: باید شهرداری برای فرهنگ سازی و آموزش شهروندی از مدرسه به عنوان دومین کانون جامعه پذیری سیاسی، کار خود را آغاز کند و با استفاده از فضای کودکانه فرزندان ما در مدارس، در راستای ایجاد همبستگی میان اقوام مختلف استفاده کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن اذعان به مشکلات فرهنگی در مدارس و دانشگاه ها، خواستار تقویت فعالیت های آموزش و فرهنگ سازی در این دو حوزه توسط شهرداری شد و تصریح کرد: بیش از آن که علاقمند باشم که بگویم شهرداری برای ایجاد هویت اهواز و همبستگی اجتماعی بین شهروندان چه کارهایی باید بکند، می خواهم بگویم که شهرداری چه کارهایی نباید بکند. گاهی اوقات دخالت کردن دستگاه های دولتی و نگاه های دستوری، وضعیت فرهنگی جامعه را بدتر می کند.

آل غفور توضیح داد: این روزها فاصله گرفتن مردم ما از برخی آموزه های فرهنگی به دغدغه برخی تبدیل شده در حالی که ملت ما در طول قرن های گذشته نشان داده اند که هیچ گاه از اسلام فاصله نگرفته و کوتاه نمی آیند و به خوبی می توانند ارزش های دینی خود را با آیین های ملی همراه نمایند.

 بلادیان؛ انطباق حقوق شهروندی با آموزه های اسلامی

«موسی بلادیان» رییس ستاد اقامه نماز خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: اسلام برای همه پرسش های ما پاسخ های راهگشایی دارد و توصیه می کنم دوستان دانشگاهی با مراجعه به کتب علمای بزرگ در برابر برداشت های انحرافی بایستند.

بلادیان با اشاره به نقش شهید مجدزاده و شهید جمال پور در جلوگیری از انحرافات عقیدتی جوانان دانشجوی اهوازی در سال های سخت و پُر آشوب 56 و 57 گفت: متاسفانه ما در حق این نخبگان مخلص که نقش مهمی در روشنگری و مبارزه با التقاط و روی آوردن جوانان به دین داشتند کم کاری کردیم و جا دارد تلاش بیشتری برای آشنایی نسل جدید با این عزیزان صورت دهیم.

صاحب امتیاز روزنامه فرهنگ جنوب ادامه داد: بارها عرض کرده ام که ما در شناخت اسلاممان مشکل داریم. به این معنا که وقتی به اسلام عمل کرده ایم موفق بوده ایم و هرگاه به اسلام عمل نکرده ایم و از این دین آسمانی دور افتاده ایم، ناموفق شده ایم. بنابراین معتقدم مشکل امروز ما جهل نسبت به اسلام است.

بلادیان اظهار داشت: باید در مساله حقوق شهروندی منطبق با آموزه های اسلامی حرکت کنیم، وقتی به نقل مکرر معصومین (ع) بعد از نماز و عبادت پروردگار هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به مردم نیست پس باید در زمینه حقوق شهروندی و رعایت حرمت شهروندان از این آموزه ها استفاده نماییم.

این فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان این مطلب که حقایق دین ما در بسیاری مسائل مغفول مانده است، گفت: به عنوان مثال سدّ معبر و یا صدای بلند مداحی اگر باعث آزار مردم شود روا نبوده و به لحاظ شرعی مشکل دارد.
بلادیان در پایان افزود: شهروندی مطلوب همان است که مولفه ها و مشخصاتش در عهدنامه مشهور مالک اشتر از زبان حضرت علی(ع) بیان شده است. همان که امام ما فرمود؛ «مردم دو دسته‏اند: يا برادر دينى تو هستند، يا انسانى مانند تو» و باید فرازهایی از این کلام بلند را در سطح شهر نصب نماییم.

دکتر عبدالخانی؛ نقش زنان در تعمیق همبستگی

دکتر لنا عبدالخانی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: بانوان در موضوع ایجاد همبستگی اجتماعی در میان شهروندان نقش مهم و رسالت بزرگ و تعیین کننده ای بر دوش دارند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: شهر فرهنگی تحقق نمی یابد مگر این که بانوان به کارکرد انسان ساز خود عمل کنند.

عبدالخانی با توجه ویژه به موضوع مهاجرت در شهر اهواز گفت: باید به عناصر رشد ادغام نشده در شهرهای بزرگ توجه کنیم. چرا که افراد زیادی داریم که در شهرها کار می کنند ولی انس و بستگی به آن شهر ندارند و در واقع شهر سکونتگاه غیر رسمی و محل کار آن هاست که طبيعتاً برای آموزش شهروندی به این افراد باید راهکارهای جدیدی اتخاذ کرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم افزایش سهم زنان در فرآیندهای تصمیم گیری و تصمیم سازی گفت: در چشم انداز فرهنگی و اجتماعی که برای شهر اهواز در صدد تدوین هستیم می بایست سهم عمده ای برای بانوان شایسته اهوازی در نظر گرفته شود.

 دکتر شفیعی؛ لزوم توجه به حوزه عمومی

«دکتر ندا شفیعی» استاد دانشگاه نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: رشته بنده علوم ارتباطات است و از این منظر به بحث همبستگی اجتماعی ورود می کنم. یورگن هابرماس از متفکران برجسته علوم اجتماعی و فلسفه است که به موضوع حوزه عمومی در بحث مشارکت اجتماعی توجه دارد. در واقع امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می‌توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفتگو قرار دهند.


این استاد علوم ارتباطات اظهار داشت: حوزه عمومی جایی بین جامعه مدنی و دولت هاست، اگر به این حوزه عمومی توجه کنیم مثل سالن های تئاتر، کتابخانه ها، موزه ها و هر جایی که می شود در آن جا تجمع فرهنگی داشت و مردم در آن جا بتوانند با یکدیگر حرف بزنند بسیار در ایجاد همبستگی اجتماعی نقش مهمی خواهد داشت.

شفیعی ادامه داد: در حوزه تکنولوژی های ارتباطی ما در حال عبور از وب یک به سوی وب دو می باشیم، در وب یک از مخاطب پرسیده می شود و خواسته می شود که او بیاید و نظر بدهد اما در وب دو، شبکه های اجتماعی، فضا و صفحات در به رایگان در اختیار مخاطب قرار داده و از او خواسته می شود که در موضوعات مشارکت کند و از آن جایی که با این روش جذابیت برای مخاطب زیاد می شود، همه به سمت شبکه های اجتماعی می روند.

عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: ما باید چگونه عمل کنیم که فضاهای مجازی را وارد زندگی واقعی کنیم؟ همین صفحات اجتماعی را به محل های عمومی ببریم و گفت و گو و گفتمان عمومی بین مردم را رواج دهیم.

 دکتر لطفی؛ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی

«دکتر کیوان لطفی» عضو هیات علمی دانشگاه و استاد علوم ارتباطات نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: هر چه تناقضات درون سیستم شهرداری را کمتر کنیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بالاتر می رود و شهروندان یکی یکی خودشان سوار بر قطار مشارکت می شوند.

این فعال فرهنگی اجتماعی ادامه داد: ما از روش های خدماتی شهرهایی مثل مشهد و تهران کپی می کنیم و می گوییم شهروند ساعت 9 شب آشغالت را دم در بگذار اما به سازمان پسماند نمی گوییم که این ساعت آشغال شهروندان را جمع آوری کند.

لطفی اظهار داشت: باید نخبگان شهرداری اهواز بیشتر شناسایی شوند و آن نخبگان هم البته روحیه اجرایی داشته باشند.

لطفی در پایان خاطرنشان ساخت: معمولاً پژوهشگران در اتاق های مطالعه می نشینند و خیلی روحیه اجرا و مواجهه را ندارند. در عین حال مدیران اجرایی خیلی روحیه پژوهشی ندارند. اتاق های فکر واقعی فارغ از رفتارهای سیاسی تشکیل دهیم. مبانی نظری را که ده ها سال است داریم مرور می کنیم کنار بگذاریم و وارد گود شویم که مطمئناً اگر چرخ های شهرداری خوب بچرخد حال مردم خوب می شود.

 مهندس خورشید؛ مدیریت مدرن بستر همبستگی

هومن خورشید از فعالان فرهنگی و دانشگاهی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: اگر در شهر اهواز، مشکلی را صد نفر دارند باید آن ها را هدایت کنیم که در قالب یک ngo مشکل خود را انتقال دهند.

خورشید با بیان این مطلب که، ما نمی توانیم در یک جامعه مدرن مشکلاتمان را با شیوه عشایری اداره کنیم، اظهار داشت: شورا و شهرداری یک ابزار مدرن است و باید به شیوه مدرن هم اداره شود و با مردم برخورد نماید.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم از ظرفیت جزایر رودخانه کارون در جهت ایجاد نشاط و شادابی برای شهروندان استفاده کنیم و به نظرم کارون می تواند به نماد همبستگی بین شهروندان تبدیل شود.
 
 
كوراوند: عدالتخواهي، دانش دوستي، فرهنگ پروري

«فردين كوراوند» شاعر و نويسنده نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: با سپاس از مجموعه ي شهرداري اهواز، كه دغدغه مندي و تلاش خود را براي تبيين راه بردي مناسب در حوزه فرهنگ كلانشهر اهواز به مشاركت گذاشته است، اجازه دهيد در مبحث خود را با درخواست  تشكيل «كارگروه هاي تخصصي» شروع كنم: لازم مي دانم، در نخستين گام و به منظور ارتقاي سطح كيفي اين جلسات، بر  لزوم تخصصي سازي نشست هاي هم انديشي تاكيد مي كنم. پيشنهاد مي كنم، متخصصصان و نخبگان محترم در حوزه هاي مختلف، در كارگروه هاي مجزا و موجز تري تعريف شوند و هر كارگروه، الزامات و نواقص و نياز هاي ضروري بخش خود را رصد و تبيين نمايند.

وي افزود: به نظر مي رسد با توجه به گستره فيزيكي و تنوع موضوعي اين ميدان تحقيق، «كارگروه هاي مشورتي»،  احتمالاً نيازمند تشكيل كميته هاي مجزا در دلِ هر كارگروه باشند.

كوراوند تصريح كرد: وظيفه و هدف ديگر مجموعه ي فرهنگي شهرداري اهواز مي تواند، تلاش براي ارائه چهره اي فرهنگي از شهر اهواز باشد. بدون هرگونه تعارف و علي رغم همه ي تلاش ها و با وجود پتانسيل موجود در فرهنگ خوزستان، كلانشهر اهواز چهره فرهنگي بارزي از خود نمايش نمي دهد. حسي كه از شهر اهواز در ذهن ساكنان شهر و نيز مردمان ديگر نقاط كشور منتشر مي شود بايد آميخته با مهرباني، عدالتخواهي، دانش دوستي، فرهنگ پروري، هنروري، جوانمردي، نوع دوستي، اقتدار، امنيت، شهر دوستي، عزت مندي و ديگر فضايل انساني باشد. متاسفانه حجم اخبار اميد بخش و محدوده انعكاس اين خبرها معدود و محدود است. ابزارهاي فرهنگي شهرداري كلانشهر اهواز نيازمند تعريف فعاليت هاي مستمر براي تزريق فضاي نشاط و اميد در سطوح مختلف شهروندان مي باشد.

اين شاعر و نويسنده اظهار داشت: به عنوان مثال، يكي راه هاي جدي در معرفي چهره ي شهر اهواز ، معرفي بزرگان و نخبگان فرهنگي و هنري و ورزشي اين شهر به صورت برگزاري نكوداشت و  يادمان، ساخت ميدان و تنديس، برپايي كنگره ها و جوايز ادبي و تحقيق و نشر كتاب هاي پژوهشي و...  است كه پيشنهاد مي كنم  نوع و نحوه ي آن، به كارگروه هاي تخصصي واگذار شود.

كوراوند ادامه داد: پيشنهاد ديگر، بكارگيري و فعال سازي نيروي انساني مجرب و متخصص در تصميم گيري هاي فرهنگي شهرداري اهواز است. از آنجا كه پرورش و توليد نيروي انساني آگاه و دقايق و دغدغه هاي محيطي، امري زمان بر و پر هزينه است، شهرداري اهواز مي تواند، در مقاطع مختلف از توان و انرژي و ايده پردازي نخبگان فرهنگي موجود در فضاي انديشگي شهر استفاده كند. استفاده ي هدفمند و به هنگام از ظرفيت هاي تشكل يافته ، ضريب و سرعت موفقيت را افزايش خواهد داد. شناخت و معرفي اين نيروهاي فني مي تواند با مشورت كارگروه ها و با عنوان كميته هاي فني صورت بپذيرد.

وي گفت: بدون هرگونه تعارف معتقدم، يكي از دلايل عقب ماندگي فرهنگي و عقيم ماندن فعاليت هاي فرهنگي، در اين شهر، حضور و تصميم گيري هاي نيروهاي ناآشنا با ظرفيت ها ي شهر بوده است. مَصدَر يا مشاوري كه قرار است در اهواز، محلِ صدور يا مشاوره ي  تصميم گيري باشد، بايسته و شايسته است كه اين شهر و اين شهروندان را دوست داشته باشد. نيازمند است ،كوچه ها و بناها و خاطرات اين شهر را بشناسد و علاقه مند باشد. به همين ادله و برهان، پيشنهاد مي كنم، در امور مختلف شهر، اولويت شهرداري، بكارگيري نيروي فرهنگي موجود و مستقر و مطلع شهر اهواز باشد.

اين شاعر و نويسنده به اعتقاد بنده يكي از مهم ترين جلوه هاي خدمت شهرداري اهواز در حوزه ي فرهنگ، جديت در ورود و گسترش ِ ساختِ ابنيه و وعده گاه هاي فرهنگي با تاكيد رويه و رويكرد نشاط افزايي است. شهرداري اهواز براي خدمات دادن به شهروندان خود با كمبود لوكيشن و ميعادگاه هاي فرهنگي مواجه است. تعداد سالن هاي تخصصي، وعده گاه هاي كاربردي، مسيرهاي ارتباطي و ديگر زيربناهاي از اين دست بسيار اندك و ناكافي است. به عنوان مثال، ما يك سالن صد نفره كاربردي براي برگزاري نشست هاي تخصصي نقد بررسي در حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري نداريم. يك  سالن استاندارد نمايش (تئاتر) با رعايت موازين حرفه اي نمايش نداريم. مردمان شهر  اهواز از يك سالن سر باز چند هزار نفري براي تجمع مردم در اعياد و مراسم ملي و مذهبي و بزرگداشت و سوگواري هاي مندرج در تقويم، محروم هستند. يك سالن استاندارد پنج هزار نفره براي اجرا و ارائه ي گروه هاي موسيقي ِ مورد علاقه عمومي در اهواز وجود ندارد. مطمئنا در ديگر بخش هاي فرهنگي نيز چنين نيازي احساس مي شود. و شايد بتوان با بهره گيري از توان اجرايي شهرداري محترم اهواز و در پروژه هاي چندساله در كاهش اين نقيصه موفق بود. چرا كه بي شك، كار فرهنگي و هنري بدون در دست داشتن اين ابزار ، سخت و دشوار و ناكارآمد خواهد بود.

فردين كوراوند در پايان توضيح داد: براي  آن كه شهروندان محترم كلانشهر اهواز، شاهد بهره برداري و بهر وري از رشد و ارتقاء فرهنگي اين شهر باشند، اصرار بر تداوم  و استمرار خدمات فرهنگي هنري توسط شهرداري، بسيار ضروري ست. يكي از مشخصه هاي مهم هر فعاليت فرهنگيِ تاثير بخش و موثر، تداوم و اصرار بر برگزاري درست و قاعده مند آن است. پيشنهاد مي كنم، شهرداري اهواز، هدف عالي و غايي خود را منزلگاه هاي كوتاه مدت تعريف كند و در اين هدف گذاري به فربه سازي امكانات موجود و مشاركت دادن نهادهاي فرهنگي همسو  اهتمام ورزد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
بانک ایده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
comment
0
1
comment یک پیشنهاد:
ایجاد " بانک ایده " در شهرداری اهواز با هدف مشارکت فعالانه شهروندان و نخبگان خاموش جامعه بمنظور ارائه ایده های خلاقانه برای حل معضلات شهری و تسریع در روند توسعه و رفع عقب ماندگیهای گسترده کلانشهر محروم اهواز.
comment
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
comment
1
0
comment به نظر می رسد که خروجی این جلسات در حد تئوری می باشد و ایده های ارایه شده بیشتر برای مردم شناخته شده و برای منتقدان کلیشه ای و برای مدیران بی معنا شده است. اقایان حاضر در جلسه شما حقیقت اکثریت شهروندان اهوازی از قوم عرب هستند غافلید یا تجاهل العارف می کنید...چرا هیچگونه فعال فرهنگی اجتماعی و علمی از نخبگان عرب در جلسات حضور ندارند. این نشان می دهد که بیشتر این جلسات خوراک رسانه ای است و برخی از افراد حاضر بیشتر دنبال اسم و شهرت در استان و پایتخت هستند تا ارایه راهکار عملی و سازنده...وضع و چیدمان و المان شهری خود بازتاب این واقعیت ای تلخ و زخمهای دیرینه است. بیشتر این مدیران قبلا در امتحان خود از نگاه مردم مردود شده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار