اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
 با آغاز فصل برداشت برنج در خوزستان رییس انجمن برنج خوزستان پیش بینی کرد امسال 177هزار و 600تن برنج مرغوب از شالیزارهای استان برداشت شود.

'محمد سواری' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 74هزار هکتار از اراضی شوش ، شوشتر ، دزفول ، دشت آزادگان ، کارون ، خرمشهر ، شادگان ، باغملک ، ایذه و میداوود زیر کشت برنج قرار گرفت که پیش بینی می شود 296هزار تن شالی برداشت که از این میزان 177هزار و 600تن برنج سفید تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی گفت: در سال زراعی گذشته حدود 110هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت برنج قرار گرفت که از این میزان 250هزار تن برنج سفید به دست آمد.

سواری علت کاهش سطح زیرکشت برنج در خوزستان را محدودیت در کشت این محصول استراتژیک ناشی از کمبود آب ، کم رغبتی شالی کاران استان در کشت این محصول و افزایش هزینه ها و نهاده های کشاورزی عنوان کرد.

رییس انجمن برنج خوزستان در ادامه با اشاره به کم اشتیاقی مردم در مصرف برنج داخلی استان گفت: باید با فرهنگ سازی برنج را به درون سفره های مردم آورد تا تولیدکنندگان این محصول دغدغه فروش محصول خود را نداشته باشند.

سواری تصریح کرد: مسوولان باید در عمل از تولیدات استانی حمایت کنند تا به کمک بخش خصوصی و رسانه ها مصرف برنج بومی استان را در یک فرایند زمانی معقول نهادینه کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از برنج پارسال استان در انبارها وجود دارد به واردات بی رویه برنج خارجی به استان اشاره کرد و گفت: واردات برنج خارجی در موقع برداشت این محصول در استان به منزله تیرخلاصی است که به سمت تولیدکننده شلیک می شود.

سواری تاکید کرد: برای حمایت از تولیدکننده ، واردات برنج باید بشدت کنترل شود تا نیاز و تقاضا به سمت و سوی مصرف برنج داخلی معطوف شود.

وی گفت: کسی مخالف واردات برنج خارجی نیست ولی این واردات باید برنامه ریزی شده و هدفمند صورت گیرد و بنا به نیاز واقعی کشور ، واردات این محصول در زمان خاصی انجام شود.

به گفته رییس انجمن برنج خوزستان ، در سال های اخیر به دلیل ایجاد ذائقه جدید ، مصرف کنندگان به برنج خارجی عموما هندی گرایش پیدا کرده اند.

استان خوزستان پس از استان های گیلان و مازندران سومین تولیدکننده برنج در کشور است و عنبربو و چمپا دو گونه مهم برنج تولیدی خوزستان به شمار می رود.

استان خوزستان با تولید سالانه 13.2میلیون تن محصول زراعی و باغی به ارزش 60هزار میلیارد ریال رتبه نخست را در کشور دارا می باشد.

گندم ، جو ، ذرت دانه ای و علوفه ای ، نیشکر ، خرما ، صیفی جات و محصولات جالیزی ، کلزا و کنجد ، انواع مرکبات ، زیتون و انار از مهمترین محصولات زراعی و باغی استان خوزستان محسوب می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار