اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
پای استاندارخوزستان به مساله بنکداران کشیده شد
عبدالحسن مقتدایی در این ارتباط عنوان کرد: ورود کامیون و وانت‌بار به داخل شهر ممنوع است و مردم از این وضعیت ناراضی هستند؛ لذا باز هم می‌گوییم که مجتمع آن‌ها ساخته شده و باید هر چه زودتر در این مکان مستقر شوند.
سرانجام پس از فراز و نشیب‌های ریز و درشت استان در ارتباط با انتقال و جابه‌جایی بنکداران اهوازی، کار به مقامات قضایی کشیده شده و تا پایان این ماه قرار بر تعیین تکلیف است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، موضوع بنکداران در این استان از سال 71 مطرح شد و در کنار طرح انتقال آهن‌فروشان، در سال‌های اخیر مکانی با 50 هکتار مساحت توسط بخش خصوصی در شرق اهواز قطعه‌بندی و 720 پلاک پیش‌بینی و مقرر شد در این مجتمع 620 ساختمان تجاری و 100 واحد برای خدمات جانبی ساخته شود.

طبق آخرین اعلام شهرداری اهواز از این تعداد 359 پلاک به بنکداران واگذار شده و در حال ساخت و ساز هستند، تاکنون تعدادی به مجتمع نقل مکان کرده و در حال ادامه کسب و کار هستند.

با این وجود تعداد دیگری با ایجاد مزاحمت و صلب آسایش برای شهروندان با مطرح کردن ادعاهایی همچون مشکلات زیست محیطی در اطراف مجتمع قصد دارند افکار عمومی را نسبت به اجرای این طرح مخدوش کنند.

* اولتیماتوم استاندار خوزستان به بنکداران

سال گذشته بود که استاندار خوزستان خطاب به بنکداران گفت:«مغازه‌هایتان را می‌بندیم».

عبدالحسن مقتدایی در این ارتباط عنوان کرد: ورود کامیون و وانت‌بار به داخل شهر ممنوع است و مردم از این وضعیت ناراضی هستند؛ لذا باز هم می‌گوییم که مجتمع آن‌ها ساخته شده و باید هر چه زودتر در این مکان مستقر شوند.

وی ادامه داده بود: دو سال به آن‌ها فرصت دادیم و با اهدای وام و زمین مشکلاتشان را حل و زیرساخت لازم را برای آن‌ها فراهم کردیم. لذا دیگر بیشتر نمی‌توان به آن‌ها مهلت داد و امروز باید در مکان تعیین شده قرار گیرند.

استاندار خوزستان همچنین عنوان کرده  بود: بارها خبر خارج شدن بنکداران از مرکز شهر اهواز شنیده و اعلام شده بنکداران باید تا فلان روز از شهر خارج شوند اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجتمع بنکداران اهواز شامل 720 قطعه زمین بوده که در حال حاضر 63 واحد آن به بهره‌برداری رسیده و 189 قطعه آن در حال آماده‌سازی است.


* مشکلات همچنان بر قوت خود باقی ‌است

با این وجود باز هم مشکلات در این زمینه بر قوت خود باقی بود و برگزاری جلسات و هشدار و تهدیدهای مسئولان نیز راه به جایی نبرد.

در این زمینه از سویی حق با بنکداران است چون جابه‌جایی‌شان ملزم به هزینه‌کرد چندین برابری آنها خواهد بود و از سوی دیگر با مسئولان امر، که بنا به اظهارنظرهای مختلفشان در جلسات و حتی رسانه‌های مختلف صرفا منافع مردم را در نظر گرفته‌اند.

این وضعیت کار را امروز برای مردم، مسئولان و بنکداران سخت کرده و به باریکه هشدار و اقدامات قضایی کشانده که امید است با رعایت همه جوانب این بحث به شیوه‌ای که نه «سیخ بسوزد و نه کباب» قائله پیدا کند.

* بنکداران ملزم به خروج از هسته مرکزی شهر شدند

بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی شهر و فرمانداری شهر اهواز، همه بنکداران و عمده‌فروشان مواد غذایی  مستقر در هسته مرکزی شهر تا پایان آبان‌ماه جاری ملزم به خروج از مرکز شهر شدند.

در این مصوبه آمده است که پس از ضرب‌العجل تعیین شده از فعالیت بنکداران جلوگیری به عمل خواهد آمد و در زمینه آنها اعمال قانون خواهد شد.

محدوده اجرای طرح (هسته مرکزی شهر حد فاصل خیابان‌های آیت‌الله بهبهانی – جاده ساحلی شرقی و خیابان رضوی – جمهوری است).

لازم به ذکر است که از هشت سال پیش بحث جابه‌جایی بنکداران از هسته مرکزی شهر مطرح شده و سایت جدیدی در شرق اهواز  آماده‌سازی شد تا بنکداران  بتوانند از  این سایت جدید الاحداث در شرق کلانشهر اهواز بهره‌برداری کنند.


* فرماندار پیگیری قاطعانه می‌کند

این بار فرماندار اهواز آخرین مهلت برای جابه‌جایی بنکداران را 30 آبان‌ماه امسال اعلام کرد و اظهار داشت: اول آذر با بنکداران مرکز شهر برخورد قانونی می‌شود.

اسماعیل ارزانی بیرگانی اضافه کرد: این افراد می‌توانند به هرجایی به جز مرکز شهر نقل مکان کنند و ما به خود بنکداران نیز گفته‌ایم که به هر منطقه‌ای دوست دارند، جابجا شوند و ما نیز مشکلی با این قضیه نداریم.

وی در رابطه با عنوان شدن آلودگی و در معرض خطر بودن اجناس بنکداران در مجتمع جدید واقع در کنار صنایع فولاد گفت: یک فرد به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه ادعا کند، بلکه مقامات مربوطه از قبیل مسئولان محیط زیست و بهداشت حق اظهارنظر در این زمینه را دارند که در زمان‌های قبل و حال حاضر سلامت محیط را تایید کردند.

فرماندار اهواز با بیان اینکه هیچ کاسبی را نمی‌توان به زور وادار به کاسبی در جایی کرد، ادامه داد: برخی از بنکداران مرکز شهر در جای دیگر محلی را خریداری کرده اما هنوز در مرکز شهر نیز دفتر دارند؛ برخی هنوز مغازه خود را نساخته و تعدادی نیز جابجا شده‌اند.

ارزانی بیرگانی از جمله مشکلات استقرار بنکداران در هسته مرکزی شهر را آلودگی و ترافیک دانست و گفت: علاوه بر عبور ماشین‌های سنگین، هر روز ساعت‌های زیادی این خیابان‌ها به دلیل تخلیه بار مسدود می‌شود و مزاحمت زیادی برای شهروندان به وجود می‌آورند.


* از سویی حق با بنکداران است

وی تاکید کرد: قیمت محل‌های جدیدی که برای بنکداران در نظر گرفته شده چندین برابر ملک پیشین آنها ارزش دارد.

فرماندار اهواز گفت: حرف دیگر بنکداران این است که یا همگی با هم جابجا می‌شوند یا هیچ یک محل کسب خود را تغییر نمی‌دهند که این نکته قابل دفاع است زیرا اگر دسته‌ای در مرکز شهر باقی بمانند، دیگران محل کسب خود را از دست می‌دهند.

ارزانی بیرگانی عنوان کرد: مجتمع بنکداران در شرق اهواز نیز برای باقی افراد در نظر گرفته شده که دارای چند مشکل است و تا زمان افتتاحیه این اشکالات نیز برطرف می‌شود.

فرماندار اهواز با بیان این که نمی‌توانیم جمعیت یک شهر را فدای خواسته 20 نفر کنیم گفت: جابجایی بنکداران از هسته مرکزی شهر زیر نظر ستاد ساماندهی شهر اهواز و متشکل از دستگاه‌هایی چون استانداری، دادگستری، دادستانی، مقامات قضایی، نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری، اداره اماکن و راهنمایی و رانندگی است و نمایندگان تمامی این دستگاه‌ها در صبح روز اول آذرماه برای انجام اقدامات قانونی در محل مرکز شهر حضور خواهند داشت.

* هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خوزستان از انتقال قطعی بنکداران از ھسته مرکزی کلانشھر اھواز خبر داد و اظهار کرد: طبق قانون، بنکداران مستقر در ھسته مرکزی اھواز که تعداد آنان به 130 واحد می‌رسد باید در مھلت مقرر محل کسب خود را از مرکز شھر به ھر نقطه دلخواه جابه‌جا کنند.

ولی‌الله فتاحی افزود: ضرب‌الاجل انتقال بنکداران از ھسته مرکزی اھواز به دیگر مناطق شھر تا 30 آبان‌ماه 93 به پایان می‌رسد.

وی به وجود مشکلات متعدد ناشی از فعالیت بنکداران در ھسته مرکزی شھر اھواز اشاره کرد و گفت: آلودگی‌ھای زیست محیطی، ترافیک سنگین، مزاحمت برای شھروندان و آسیب‌ھای اجتماعی و روانی ناشی از استقرار بنکداران سبب مشکلات جدی برای شھروندان اھواز به ویژه برای ساکنان ھسته مرکزی شھر شده است.

فتاحی در پایان گفت: از مدت‌ھا پیش ھشدارھای لازم به بنکداران داده شده و دیگر ھیچ عذر و بھانه‌ای پذیرفته نیست.


* مدیریت شهری بسترسازی کند

عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز با بیان اینکه بنکداران اهوازی باید مدیریت شوند، گفت: بنکداران نباید لزوماً در یک نقطه شهر متمرکز باشند.

سید محمدجواد رضوی اظهار کرد: بنکداران اهوازی از سال 1382 قرار بود از هسته مرکزی شهر اهواز خارج شوند و از مرکز شهر فاصله بگیرند، در این دستور بخشی از بنکداران به شرق اهواز منتقل شدند و تعدادی نیز در مرکز شهر باقی ماندند با این استدلال که مکان جدید مناسب کار آنها نیست و باید مکان دیگری به این منظور آماده شود.

رضوی تصریح کرد: بنکداران نباید لزوما در یک نقطه شهر متمرکز باشند بلکه باید مکان‌های متعددی در شرق و غرب شهر برای فعالیت این قشر آماده شود بلکه با تجمع بنکداران در یک نقطه شهر دسترسی کامیون‌هایی که از استان‌های دیگر وارد شهر می‌شوند، راحت‌تر می‌شود و دسترسی بنکداران نیز به استان‌های دیگر تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: البته تمرکز بنکداران در یک نقطه مزایا و معایبی دارد که جمع شدن آنها در یک نقطه موجب می‌شود خرده‌فروشان همه اجناس خود را از یک جا تهیه کنند و ترافیک در شهر کاهش یابد.

رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه شهر اهواز دارای چندین ورودی است در صورتی که بنکداران در چند نقطه شهر متمرکز شوند، این موضوع فوایدی برای این قشر را در بر دارد.

این عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: اگر در سمت غرب شهر یک مرکز برای بنکداران در نظر گرفته شود که تردد به شهرهای اندیمشک، شوش و رامهرمز برای این قشر راحت‌تر شود، در شرق اهواز نیز برای تردد به شهرهای به ایذه و مسجدسلیمان، هندیجان و رامشیر مشکل کمتری داشته باشند.

رضوی در پایان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید این بسترسازی را برای بنکداران داشته باشد و فضای شهر را برای فعالیت این قشر مناسب کند، یادآور شد: در تهیه زیرساخت‌ها و امکانات از قبیل برق، آب و گاز باید برنامه‌هایی برای این صنف تدوین کند.

به هر حال امید است با رعایت همه جوانب، این بحث به شیوه‌ای که نه «سیخ بسوزد و نه کباب» قائله پیدا کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار