اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
دکتر بابك مختاري رئیس پارك علم و فناوري خوزستان اظهار كرد: هم‌زماني برگزاري نمايشگاه پژوهش و نمايشگاه كتاب به مثابه حضور تمام اهالی ادب و علم استان بوده است و جا دارد از حسن تصميم مسئولان در برگزاري همزمان اين نمايشگاه‌ها قدرداني كرد.
آيين اختتامیه هفته پژوهش و فناوری خوزستان همراه با تجليل از پژهشگران و فناوران برتر، امروز در محل استانداري برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار علمي‌و‌آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه‌خوزستان – فرج‌الله خبير معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در این مراسم اظهاركرد: وقتي عقل در انسان‌ها وجود دارد طبيعتا گرايش به سمت تحقيق و پژوهش در انسان‌ها رفتار بسيار منطقي است كه از آن‌ها سر مي‌زند.
 
وي افزود: ما اگر چه در زمينه ارايه مقالات علمي رشد چشمگيري داشتيم اما واقعا تاسف‌برانگيز است كه جايگاه ديگران كجا وجايگاه ما كجاست و كشورهاي صنعتي 4.5 درصد از توليد ناخالص داخلي را صرف امور دفاعي، 5.2 درصد صرف امور آموزش، 4.7 درصد صرف بهداشت و 2.5 درصد صرف تحقيق و پژوهش و توسعه تكنولوژي مي‌كنند.
 
خبیر در ادامه یادآور شد: در كشورهاي در حال توسعه كه ما نيز جزيي از اين كشورها محسوب مي‌شويم 5.3 درصد از توليد ناخالص داخلي در امور دفاعي، 3.8 درصد در آموزش ، 1.6 درصد در بهداشت و 0،4 درصد در تحقيق و پژوهش صرف مي‌شود.
 
معاون سياسي اجتماعي استانداري خوزستان با اشاره به این‌که در کشور يك ششم اعتبار سایر كشورهاي صنعتي از توليد ناخالص داخلي که صرف پژوهش مي‌شود را صرف تحقيق و پژوهش مي كنيم‏، افزود: به ازاي هر يك ميليون نفر در ژاپن 5 هزار پژوهشگر ، در آلمان 3 هزار پژوهشگر، در آمريكا 5700 نفر و در كره جنوبي 1500 نفر و در ايران 100 پژوهشگر داريم. به عبارتي 22.5 درصد محققان دنيا در اروپا و 18.5 درصد در آمريكا، 18.5 درصد در آسيا و 0.9 درصد در اقيانوسيه وجود دارد.
 
وي افزود: وقتي ما پژوهشگر و محقق تربيت كنيم اما زمينه كار براي آن‌ها فراهم نباشد هم‌چون ديگر نيروهاي تربيت‌شده ، جذب كشورهاي خارجي مي‌شوند و همان بحث فرار مغزها را مشاهده خواهيم كرد.
 
خبير با بیان این‌که ارتباطات دانشگاه‌هاي ما با بخش اجرا و بخش خصوصي ارتباطاتي گسسته است، تصریح‌کرد: در کشور ما ارتباطات به صورت سيسماتيك برقرار نيست. بخش خصوصي ما در جريان تحقيق و پژوهش چقدر از دانشگاه استفاده مي‌كند و یا چقدر بودجه صرف پژوهش و فناوری مي‌كند؟!
 
وي  در ادامه تاکید کرد: ما در جريان پژوهش مي‌توانيم دانش نو كسب كنيم يا در دانش‌هاي كسب‌شده سال‌هاي گذشته، كاربردهاي تازه پيدا كنيم. ما از طريق پژوهش مي‌توانيم با دنياي پيرامون خود بيشتر ارتباط برقرار کرده و كسب درآمد كنيم چرا که كسب در آمد از پژوهش مساله مهمي است.
 
در اين مراسم هم‌چنين دكتر محمد رعايايي‌اردکانی سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز اظهاركرد: در نمايشگاه هفته پژوهش و فناوری خوزستان سمينارهاي نيازسنجي برگزار شد كه هدف آن‌ها شناخت معضلات و مسايل صنعت و جامعه بوده است. هفته پژوهش استان با زنگ پژوهش آغاز شد كه اين مراسم در يكي از مدارس اهواز با حضور مدير كل آموزش و پرورش و معاون استانداري خوزستان برگزار شد.
 
رعايايي تصريح كرد: در هفته پژوهش و فناوری امسال 21 سمينار نيازسنجي برگزار شد كه در برگزاري اين سمينارها 13 سازمان همكاري داشتند وبرگزاری این سمینارها مورد استقبال قرار گرفت. يكي از كارهاي خوب هفته پژوهش، افتتاح مركز تحقيقات فولاد بوده است كه آن را به فال نيك مي‌گيريم.
 
وی در ادامه با بیان این‌که ‌اگر چه بحث علم و پژوهش بحثي جدا از فناوري است‏، تصریح‌کرد: اما تلاش و هدف ما اين است كه در حوزه‌های علم و پژوهش و فناوري به جايگاه اول در منطقه برسيم. در حال حاضر كشور از نظر توليد علم و مقالات در مجلات خارجي در جهان رتبه 17 و در آسيا رتبه 5 در منطقه رتبه يكم را دارد. كشور از نظر توليد علم و مقالات از سال 2006 تا سال 2013 رشد بسيار خوبی داشته است كه جاي قدرداني دارد و در واقع در زمينه چاپ و توليد مقالات با دستيابي به جايگاه اول منطقه به هدف خود رسيده‌ايم و این رتبه خوبي است.
 
در اين مراسم همچنین دکتر بابك مختاري رئیس پارك علم و فناوري خوزستان اظهار كرد: هم‌زماني برگزاري نمايشگاه پژوهش و نمايشگاه كتاب به مثابه حضور تمام اهالی ادب و علم استان بوده است و جا دارد از حسن تصميم مسئولان در برگزاري همزمان اين نمايشگاه‌ها قدرداني كرد.
 
وي با اشاره به این‌که در نمايشگاه هفته پژوهش و فناوری در بخش دستاوردهاي پژوهشی 34 شركت و دستگاه اجرايي حضور داشتند و  سپس يك شركت دیگر نیز به تعداد آن‌ها افزوده شد‏، تصریح‌کرد: در بخش فن‌بازار 26 شركت كننده داشتيم كه تعداد آن‌ها در مقایسه با سال گذشته يكسان بوده است. هدف ما از فن بازار نهادينه‌كردن تبديل علم به ثروت در جامعه بود.
 
رئیس پارك علم و فناوري خوزستان عنوان كرد: با توجه به نظر سنجي‌هاي صورت گرفته درباره ميزان رضايت كلي غرفه‌داران از نمايشگاه، 14 درصد آن‌ها گزينه عالي، 37 درصد خوب و 42 درصد گزينه متوسط، 5درصد ضعیف و 2 درصد گزينه خيلي ضعيف را اعلام كرده اند.
 
مختاري ادامه داد: تقريبا 7 درصد گزينه ضعيف و خيلي ضعيف و 93 درصد نمايشگاه را در سطح متوسط به بالا ارزيابي كرده‌اند. 22 درصد بازديدگان نيز نمايشگاه را عالي، 42 درصد خوب 26 درصد متوسط و 10 درصد ضعيف ارزيابي كرده اند.
 
مختاري در ادامه یادآور شد: نكته جالب نمايشگاه این بود که 26 درصد از بازديدكنندگان از طريق شبكه‌هاي مجازي از برگزاري نمايشگاه آگاه شده بودند كه اين مساله قدرت رسانه‌هاي نوظهور را نشان مي‌دهد.
 
وي با اشاره به این‌که60 شركت كننده در نمايشگاه هفته پژوهش و فناوری حضور داشتند، اظهار داشت: 10 درصد این شرکت‌ها را به عنوان برترين‌ها انتخاب كرديم كه آن‌ها براساس نظرسنجي‌هاي صورت‌گرفته توسط ستاد اجرايي انتخاب شدند. سعي كرديم غرفه‌هاي منتخب سال گذشته انتخاب نشوند تا رغبت و انگيزه‌اي براي ساير دستگاه‌ها وجود داشته باشد.
 
در اين آیین قاسم سواري سنگوری مدير كل منابع انساني و تحول اداري استانداري خوزستان اظهار كرد: ما امسال با توجه به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در زمينه پژوهش، تلاش كرديم كه هفته پژوهش امسال  را با رويكردهاي جديدي از طريق آسيب‌شناسي نمايشگاه‌ها و هفته پژوهش سال‌هاي گذشته، متمايز از سال‌های گذشته برگزار كنيم.
 
وي افزود: يكي از نكات موردتوجه در نمايشگاه امسال، ورود بخش خصوصي و لحاظ‌كردن توانمندي‌هاي بخش خصوصي بود و تلاش کردیم از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي استفاده كنيم. امسال با همكاري كارگروه تحول وپژوهش استان تشكلي را تصويب كرديم كه بتواند پژوهشگران بخش آزاد را مديريت و ساماندهي كند که اين مركز انجمن پيشگامان علم و فناوري نام دارد و اميدواريم اين تشكل بتواند حلقه واسطه دستگاه هاي اجرايي و بخش خصوصي باشد.
 
در اين مراسم در ادامه گفتگو دکتر نجم الدین ساکی سرپرست دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: كشوري که دستش از علم تهي است نمي تواند توقع عزت، استقلال، هويت، شخصيت،امنيت و رفاه داشته باشد به عبارتي علم، عزت مي‌بخشد.
 
وي افزود: ايجاد ارتباط قوي بنياد نخبگان و حوزه سلامت جهت حفظ سرعت رو به جلو سلامت و بهداشت استان، استفاده از پژوهشگران و نخبگان در مراكز دولتي و غير دولتي مرتبط جهت آشنايي با ساختار مديريتي و پايين‌آوردن سن مديران آينده جهت افزايش كارايي و بازدهي مديران، تاسيس اتاق‌هاي فكر بنياد نخبگان در استانداري و فرمانداري‌ها جهت رصد عملكرد پژوهش و آموزشي مديران مراكز و كمك به حل چالش‌ها و انجام مطالعات بنيادي و ميداني با استفاده از ظرفيت استان‌ها و تمركز بنياد نخبگان در استعداديابي در مناطق محروم استان و كمك آموزشی و پژوهش به دانش‌آموزان نيازمند از جمله پيشنهادات ما است.
 
ساكي بيان كرد: نگاه به پژوهش نبايد نگاهي ويتريني باشد و به نخبگان و پژوهشگران نگاهي ابزاري در فصل خاص نبايد داشت.
 
به گزارش خبرنگار ايسنا در پايان اين مراسم با حضور مسئولين استاني از سازمان‌ آب و برق خوزستان ، اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري، دانشگاه پيام‌نور، شركت فولاد اكسين خوزستان، شركت فولاد كاران جم، و پژوهشكده آبزي پروري جنوب كشور، به عنوان غرفه‌هاي برتر ، از سيد محمود كاشفي‌پور، محمود خاكسار مهابادي، كوروش حيدري شيرازي، منصور فريد، غلامرضا رجبي، عطالله سيادت، ابراهيم پناه‌پور، ايمان دانايي، سعيد گلستان، عبدالع‌لي موحدي‌نيا، منوچهر مكوندي، فاخر رحيم، سيد محمد علوي، سيد سيف‌اله بلادي موسوي، نجم‌الدين ساكي، حجت‌الاسلام و المسلمين رضا حيدري، حجت‌والاسلام و المسلمين محمد‌رضا شوشتري، محمد بهرامي، حسين خيامي، محمد‌جواد محمدي‌، منوچهر شكريان، دانش عباس‌شهني، سعيده حاجي‌زماني، امين دريا‌سفر، مهدي نيكو، ماندانا شهنواز، مهرداد دليلي، عاطفه رشنويي، پيمان كاظمي‌نژاد، سيد‌سجاد صالحي قلعه‌سفيد، هوشنگ حسوني‌زاده، مهدي شريفي، گشتاسب چراغيان، كامران ميرزاشاهي، احمد نادري، ناصر رجبي فرد، روح‌اله موسوي، ايمان زارعي ، مجتبي گهستوني، سرهنگ پاسدار دكتر رضا زيلابي، سرهنگ‌دوم علي حسينی، ستوان‌يكم احمد هميالي، حسن گرمسيري، مهران معماري، محمدحسن جزايري، علي انصاري، ريحانه طائي، ارس شيراني، جمشيد مقدسي، رضا كياني‌نژاد، سرگرد‌پاسدار فيروز ممبيني، مهدي شيخ‌نيا، اميررضا بندري، حسين نگهبان به عنوان پژوهشگران برتر و از روساي دانشگاه شهيدچمران اهواز، پارك علم و فناوري، اداره كل منابع انساني و تحول اداري استانداری خوزستان به عنوان دست اندركاران برگزاري هفته پژوهش و فناوری تقدیر شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار