شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۲۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز :
دکتر کاوه جاسب با بیان اینکه اینکه ابتلا به انواع بیماری های سرطانی در خوزستان در حال افزایش است گفت: از عوامل اصلی ایجاد سرطان می توان به عوارض هشت سال جنگ تحمیلی،گرد و غبار و آلودگی های محیطی اشاره کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اینکه ابتلا به انواع بیماری های سرطانی در خوزستان در حال افزایش است گفت: از عوامل اصلی ایجاد سرطان می توان به عوارض هشت سال جنگ تحمیلی،گرد و غبار و آلودگی های محیطی اشاره کرد.

'کاوه جاسب' روزیکشنبه در همایش علمی بررسی ظرفیت های گردشگری رودخانه کارون در محل اداره کل محیط زیست خوزستان افزود: 85 درصد از عوامل سرطانی محیطی و 15 درصد ژنتیکی است و بر اساس تحقیقات سال 91 انواع سرطان ها پس از بیماری های قلبی و سوانح جاده ای سومین عامل مرگ و میر در کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مصرف دخانیات و الکل، مصرف غذا و مایعات داغ،قرار گرفتن در معرض امواج و پرتوها،مصرف داروهای شیمیایی،در معرض آفتاب بودن،چاقی و بی خوابی از دیگر عوامل بروز سرطان است.

پزشک متخصص بیمارستان شفای اهواز ویژه بیماران سرطانی با بیان اینکه مواد نگهدارنده موجود در برخی از غذا ها نیز می تواند موجب بروز سرطان شود گفت: مواد نگهدارنده ای مانند نیترات و نیتریت که در فرآورده هایی همچون سوسیس و کالباس برای کاهش خطر ابتلا به باکتری و طعم دادن به این محصولات استفاده می شود، زمانی که در دمای سرخ کردن قرار می گیرد، نیترات موجود این مواد به نیتروزآمین تبدیل می شود که ماده ای بسیار سرطان زا است. 

وی با اشاره به وضعیت رودخانه کارون گفت: یکی از مشکلات اصلی رودخانه کارون آلاینده های شهری و صنعتی بویژه آلاینده های بخش کشاورزی است.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپوراهواز با اشاره به اینکه منشاء بخش عمده بیماری سرطان در خوزستان، ترکیبات آب آلوده و ترکیباتی مثل سرب و جیوه است گفت: سهم آلاینده های رودخانه کارون به ترتیب بخش کشاورزی با 48 درصد، فاضلاب شهری 27 درصد و صنعت 23 درصد است.

جاسب افزود: در 14 نوامبر 2004 'ارنستو کارمونا' روزنامه نگار شیلی در گزارشی اعلام کرد: هزاران کیلوگرم اورانیوم بر روی عراق و افغانستان ریخته شده که تمام منطقه اطراف را به اورانیوم آلوده کرده که این مناطق شامل ایران، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، چین، هند، عربستان سعودی، سوریه، لبنان، فلسطین است.

وی گفت: موسسه تحقیقات سرطان (IARC) در گزارش سال 92 خود بطور رسم گزارش داده آلودگی هوا و ذرات معلق آن درگروه نخست موارد ایجاد سرطان است.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: همان زمان سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز برای دومین بار اهواز، مرکز تولید نفت ایران را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد که مانند دیگر شهر های فهرست 10 شهر آلوده WHO شهری به شدت صنعتی است.

جاسب گفت: مراجعات جدید بیماران سرطانی به بیمارستان شفا اهواز در سال های 75 تا 91 افزایش چشمگیری داشته به طوری که تعداد بیماران جدید از 223 نفر در سال 75 به 998 نفر در سال 91 رسیده و این در حالی است که جمعیت خوزستان در این مدت حداکثر 25 درصد رشد دارد.

وی افزود: از سوی دیگر تعداد روزهایی که پدیده گرد و غبار در خوزستان اتفاق افتاده نیز در سال های 80 تا 91 (از زمان نصب دستگاه های سنجش آلودگی هوا) افزایش حدود 800 درصدی آلودگی هوا را نشان می دهد بنابراین در صورتی که آلودگی هوا به عنوان یک شاخص آلودگی محیط زیست آب، هوا، غذا در نظر گرفته شود، میان افزایش تعداد بیماران سرطانی و تعداد روزهای وقوع پدیده گرد و غبار می توان به یک ارتباط منطقی و مستقیم رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تشکیل کمیته ی تحقیق و بررسی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ،شهرداری، اداره آب و فاضلاب، هواشناسی، شهرداری و سازمان حفظ محیط زیست و استفاده از تصفیه خانه جدید اهواز می تواند در شناسایی بهتر عوامل موثر در افزایش سرطان و کاهش این بیماری در اهواز کمک کند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
comment
0
0
comment انچه در 10سال گذشته بر سر محیط زیست خوزستان امده است را میتوان بعنوان فاجعه قرن معرفی کرد؛ اقایان مسئول بهتر است بیش از این از نجابت و صبوری مردم خوزستان سو استفاده نکنید و برای حل معضلات زیست محیطی خوزستان چاره اندیشی کنید؛ خشکی تالابها و کم ابی رودخانه های استان از عوامل اصلی بروز گرد و غبار و الودگی شدید هوای خوزستان است
راستی برای چندمین بار مسئولان خلف وعده کردند و بقولهایشان برای توزیع سوخت پاک(بنزین و گازوئیل یورو4)در استان خوزستان عمل نکردند!!
comment
نويد قائدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
comment
0
0
comment جناب دكتر عزيز لطفا هر موضوع و مشكل و نقصي را به 8 سال دفاع مقدس مرتبط نكنيد
دوران دفاع مقدس شاخصه هاي آلودگي استان خوزستان وضعيت آب شرب و بهداشت همگاني و عمومي و محصولات توليدي لبني و خوراكي چگونه بود؟
استفاده از سموم نا متعارف شيمياي در توليد محصولات كشاورزي و يا توليد روغن هاي خوراكي بي كيفيت و ورود برنج هاي آلوده به موارد آرسنيكي و.........
تر خدا چشم هاي خود را بروي واقعيت ها نبنديد و مردم را گمراه نكنيد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار