شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
روزنامه فرهنگ جنوب در ستون ویژه های خود نوشت: 

 نزدیک به دو ماه از پایان ماراتن انتخاب پایتخت کتاب ایران باقی مانده و تکاپو در شهرهای مختلف برای مصادره این عنوان روز به روز بیشتر می شود و در این بین نیز ، اهواز تلاش کرده از کورس این رقابت ها جا نماند و مسئولین مربوطه سعی کرده اند با طرح ها و تفاهم نامه های مختلف در این مسیر گام بردارند اما سوال اینجاست که آیا اهواز شایستگی چنین مقامی را دارد؟

بی شک ، کسب این عنوان می‌تواند جایگاه اهواز را تغییر و ارتقا بدهد؛ همچنین کسب این عنوان می‌تواند جوانان این خطه را متوجه اهمیت کتاب کند و اهل کتاب و نویسندگان ما هم می‌توانند از کسب این عنوان مفتخر شوند. اما باید توجه کنیم که تنها کسب این عنوان مهم نیست و این اهمیت دارد که ما بعد از کسب آن چه برنامه‌هایی داریم و در صورت کسب آن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

نگاهی به ویژگی " پایتخت جهانی کتاب" از سوی یونسکو می تواند الگوی مناسبی برای مسئولین اهواز برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران باشد. به عنوان نمونه ، کمیته تصمیم‌گیرنده اعطای عنوان پایتخت جهانی کتاب دلیل انتخاب بانکوک را به عنوان پایتخت جهانی کتاب " ایجاد انگیزه برای سهیم شدن و شرکت مردم در زنجیره تامین کتاب، حضور فعال بازیگران تایلندی در پروژه‌ای ادبی که از قبل به همین منظور طراحی شده و همچنین عمل به تعهدات در حوزه نشر " اعلام کرده‌است. 

در همین زمینه همایون قنواتی مدیرکل ارشاد به ذره بین گفت که برای اینکه بتوانیم اهواز را به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی کنیم برنامه های فراوانی در دست اجراست که از جمله می توان به تقدیر و تجلیل از نویسندگان، ناشران و اصحاب فرهنگ اشاره کرد و همچنین قرار بر این است که پارک کتاب، شهرکتاب، شبکه های مجازی کتاب طراحی شود و با این فعالیت ها مردم از آخرین اخبار نشر اطلاعات کافی را پیدا کنند. همچنین در حوزه نمایشنامه نویسی فعالیت های خوبی صورت گرفته و از آثار ادبی برای فیلمنامه و نمایشنامه نویسی استفاده خواهیم کرد.

وی این را هم گفت که یکی دیگر از فعالیت های مد نظر این است که در یک بازی مهم فوتبال بر روی پیراهن فولاد خوزستان عنوان " اهواز پایتخت کتاب " را درج کنیم که از این طریق می توان در بالا بردن سرانه مطالعه و گرایش به کتابخوانی قدم هایی برداشت. البته مدیرکل ارشاد خوزستان معتقد است که از ظرفیت های موجود برای معرفی استان استفاده نکرده ایم و فرهنگ کتابخوانی به خوبی در استان ما با توجه به فرصت های پیش آمده مورد توجه قرار نگرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار