اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
وی افزود: ازطرفی ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون وارد بافت های ریوی می شوند و اثرات بیماری زای خود را نشان می دهند و ذرات بزرگتر در مجاری تنفسی رسوب می کنند و بسته به محل رسوب، اثرات بیماری زای این ذرات متفاوت است.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در روزهای اخیر در اهواز و شهرهای دیگر استان، مردم از تردد و ورزش در اماکن باز خودداری کنند.

دکتر اسماعیل ایدنی در گفت و گو با خوزنیوز اظهارداشت: به طورکلی، یکی از عوامل آلودگی هوا ریزگردها هستند که سایز این ذرات با یکدیگر متفاوت است؛ ذراتی که سایز آن ها از 10 میکرون بالاتر است امکان ورود به دستگاه تنفسی را ندارند و روی زمین سقوط می کنند؛ ولی اگر میزان ریزگردها بین 2.5 تا 10 میکرون باشد ذرات در هوا معلق شده و وارد دستگاه تنفسی می شوند.

در اماکن باز تردد و ورزش ممنوع و استفاده از ماسک واجب است

وی افزود: ازطرفی ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون وارد بافت های ریوی می شوند و اثرات بیماری زای خود را نشان می دهند و ذرات بزرگتر در مجاری تنفسی رسوب می کنند و بسته به محل رسوب، اثرات بیماری زای این ذرات متفاوت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: ذراتی که وارد مجاری ریوی می شوند عامل ایجاد برونشیت و حملات تنگی نفس، آسم و خس خس سینه و اگر بزرگتر باشند می توانند در تبادلات گازی و اکسیژن گیری خون توسط ریه ها ایجاد اختلال کنند.

ایدنی عنوان کرد: خود ذرات ممکن است حاوی عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاصی باشند و خطر آن ها بسته به محتویات، فرق می کند. ریزگرد ها ممکن است حاوی قارچ، هاگ، میکروب و مواد حساسیت زا باشد که خطر آلرژی را به همراه دارند؛ اما در اغلب موارد ذرات تنها حاوی سیلیس هستند که اثرات آن بر بدن موضعی است.

وی ادامه داد: درحال حاضر به بیماران قلبی، ریوی و افراد سالم توصیه می شود که از ماسک استفاده کنند و معمولا ماسک های موجود در بازار با قیمت بالاتر دارای کیفیت بهتری هستند. نوع ماسک ps2 فیلترینگ خوبی ایجاد می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: به همه مردم توصیه می شود به دلیل غلظت بیشتر آلودگی هوا در محیط های باز، از تردد خودداری کنند و همچنین ورزش در این شرایط آب و هوایی برای همه ممنوع و بسیار خطرناک است، زیرا هنگام ورزش حجم هوایی که وارد ریه ها می شود بیشتر است و غلظت بالاتری دارد.

ایدنی یادآورشد: درحین ورزش تنفس از بینی به تنفس دهانی تبدیل می شود و این موضوع به دو دلیل خطر ورود گردوغبار را به بدن دوچندان می کند؛ نخست آن که در تنفس به وسیله بینی نوعی فیلترینگ طبیعی در مسیر انجام می شود که در تنفس دهانی وجودندارد؛ علاوه بر آن، مسیر تنفسی بینی مسیری پرپیچ و خم است، درحالی که در تنفس دهانی هوا بطور مستقیم وارد بدن می شود که خطرات بیشتری دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه بیمارستان های سطح شهر از آمادگی خوبی برای پذیرش بیماران برخوردارند و تعدادی تخت اضافه نیز درصورت افزایش مراجعه به اورژانس بیمارستان ها پیشبینی شده است.
برچسب ها: گردوغبار ، ریزگردها ، خوزستان ، اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار