شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۸۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
دولت تدبير و اميد از ابتداي شروع به كار سعي داشت كه با چهره ​هاي خشن و نازیبای نابرخورداري مردم از خدمات سلامت، برخورد معقول و منطقی داشته باشد.
دكتر اسماعیل ايدني در جلسه ارزيابي عملكرد بيمه روستاييان و عشاير و پزشك خانواده  اظهار کرد: هدف غايي همه نظام​هاي سلامت در جهان، افزايش طول عمر با كيفيت است. پاسخ​گويي شفاف به مطالبات مردم و عدالت در سلامت از ديگر اهدافي است كه نظام سلامت بايد بتواند آن​ها را تامين كند.
 
وی افزود: پس از پيروزي انقلاب، تحولات بسيار خوبي در حوزه سلامت در كشور ما رخ داد، به طوري كه اميد به زندگي كه در اوايل انقلاب در كشور ما 40 سال بود در حال حاضر به 73 و 71 سال به ترتيب در زنان و مردان رسيده است و اين نشان مي​دهد كه سرمايه​گذاري​هايي كه در حوزه سلامت انجام شده، بسيار موثر بوده است.
 
ایدنی ادامه داد: نظام شبكه ای بهداشتی كه در مجموعه بهداشت و درمان در كشور ما طراحي شد، يك الگوي بي​نظير و كم‌نظير در سراسر جهان است؛ اين شبكه از دستاوردهاي پيروزی انقلاب آن هم در شرايط جنگ بود.
 
وی تصریح کرد: حاصل طراحی و اجرای این نظام شبكه ای اين بود كه سيماي بيماري​ها و مرگ و میر در كشور ما كه غالبا ناشی از بيمارهاي عفوني بود، تغيير پيدا كرد و اميد به زندگي افزايش یافت.
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز توضيح داد: در 35 سال گذشته تغييراتي در كشور ما رخ داد كه اين تغييرات شامل جابه‌جايي جمعيت و تغییر سيماي بيماري​ها بود و در پی این موارد، لازم بود كه نظام سلامت ما متناسب با اين تغييرات خود را تطابق دهد و موضع گیری منطقی و لازم در برابر تغييرات را پيش​بيني كند.
 
وي ادامه داد: اگر بخواهيم منصفانه نگاه كنيم، حداقل در 15 سال اخير غفلت​هاي عظيمي داشته​ايم. اين غفلت​ها به اين صورت بود كه ما به جاي اين كه اولويت هایمان را روي بهداشت، پيشگيري و كنترل عوامل خطرزا بگذاريم، بر روي كنترل معلول​ها گذاشتيم.
 
ایدنی افزود: در این مدت، بخش​هاي قلبی و عروقي، تروما، شيمي‌درماني و سرطان​ها توسعه زيادي پيدا كرد، نظام ارجاع بيمار در سطوح دوم و سوم و اورژانس​های پيش‌بيمارستاني نیز سعي كردند توسعه یابند؛ ولي اين توسعه در حقيقت در راستاي مبارزه با معلولیت بود و نه مبارزه با علت.
 
وی گفت: اين غفلت، ما را به جايي رساند که بخش زيادي از منابع مالي نظام سلامت امروزه به حوزه درمان و مبارزه با بيماري​هايي مانند سرطان اختصاص دارد.
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز تصريح كرد: سبك زندگي و الگوي زندگي در كشور ما تغييرات قابل ملاحظه ​اي داشته است. جابه‌جايي جمعيت و حركت مردم از روستا به سمت شهر، موجب شده که عمده مردم شهرنشين باشند و حاشيه شهرها به عنوان مناطق پرخطر براي نظام سلامت ما محسوب شوند.
 
وی ادامه داد: با توجه به پرخطر بودن حاشيه شهرها لازم بود که نظام سلامت در اين زمينه فرصت​ها، تهديدها، نقاط قوت و ضعف را شناسايي کرده و متناسب با آن برنامه​ريزي كند. در اين راستا دولت تدبير و اميد از ابتداي شروع به كار سعي داشت كه با چهره ​هاي خشن و نازیبای نابرخورداري مردم از خدمات سلامت، برخورد معقول و منطقی داشته باشد.
 
ايدني عنوان كرد: طبق گزارش‌ها، پیش از این در بخش سلامت پرداخت از جيب مردم بين 60 تا 70 درصد بود و ساليانه جمعیت عظيمي از مردم كشور ما به خاطر هزينه​ هاي سلامت زير خط فقر مي​رفتند. چالش​هاي بسيار سنگيني وجود داشت كه در حقيقت كارآمدي نظام سلامت ما را زير سوال مي​برد و لازم بود كه مداخله پولي در اين زمينه انجام شود.
 
وی بيان كرد: مداخله پولي از ديد بسياري از منتقدان نظام سلامت باز هم به معني استمرار مبارزه با معلول بود ولي واقعيت اين است كه اين حقيقت تلخي بود كه مردم دچار مشكلات جدي در حوزه دريافت خدمات سلامت بودند.
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز گفت: براي اين‌كه بتوانيم مشكلات را به صورت كوتاه​مدت و فوري مورد توجه قرار دهيم، توجه به درمان شرط اساسي بود؛ ولي اگر تمام تلاش ما معطوف به اين شود كه تنها مشكلات درماني را حل كنيم و از توجه به اين‌كه چگونه مي​توان اختلالاتی كه سيماي بيماري​ها را در كشور تشكيل مي​دهند، كنترل کرد، چشم بپوشيم؛ موجب می‌شود که هزينه​هاي بسیاری را در بخش درمان متحمل شويم.
 
وی افزود: در اين راستا علاوه بر برنامه تحول سلامت در بخش درمان، برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت را نيز مورد توجه قرار داديم. آن چيزي كه برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت را در ذهن بسياري از نظریه پردازان حوزه سلامت متمايز و قابل دفاع مي​كند، جهت​دار بودن آن در سمت نیل به ایجاد عدالت در سلامت است.
 
ایدنی گفت: برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت، افردي را كه در جامعه نابرخورداري دارند، هدف قرار مي‌دهد. این برنامه از روستاها و شهرهاي 20 هزار نفر و حاشيه كلان​شهرها شروع شد و بيماري‌هاي قلبي عروقي، فشارخون بالا، بيماري​هاي روان‌پزشكي و مشكلات تغذيه​اي را در بر مي​گيرد و در اين راستا غربالگري و مداخله لازم انجام مي​شود.
 
وی تصریح کرد: اين دوران براي ما دست ​اندركاران حوزه سلامت يك فرصت طلايي است زیرا با وجود مشكلات شديد مالي كه دولت با آن مواجه است، نگاه خوبي به حوزه سلامت معطوف شده و منابع مالي قابل قبولي براي آن تعريف شده است.
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز در پایان با اشاره به اين فرصت ايجاد شده، گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری و اينكه همگرايي بي​سابقه‌ای بين سياست​گذاران و متوليان اصلي نظام سلامت ایجاد شده، بايد بتوانيم از این فرصت در جهت بهبود نظام سلامت کشور استفاده كنيم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
بی خیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
comment
0
0
comment پس از پيروزي انقلاب، تحولات بسيار خوبي در حوزه سلامت در كشور ما رخ داد، به طوري كه اميد به زندگي كه در اوايل انقلاب در كشور ما 40 سال بود
وجدانان این امار از کجا اوردید... شاید این تجویز درمانی شما در غالب طرح تحول سلامت باشد
بی خیال
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار