اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
 معصومه ابتکار روز یکشنبه در حاشیه همایش "ایست! آب نیست"، در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان اظهارکرد: سازمان محیط زیست چند جلسه درباره موضوع آلودگی هوا و گرد و غبار در خوزستان برگزار کرده است.

به گزارش زیست آنلاین به نقل از مهر معاون رئیس جمهوروی با بیان اینکه آلودگی هوا ناشی از سوخت و فرآورده‌های نفتی با سیاست‌های اتخاذ شده کاهش یافته است، افزود: یکی از واحدهای فراوری نفت سنگین در شهر اهواز به دستور سازمان محیط زیست میزان فراوری خود را کاهش داده است.
 
رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: برای بهبود وضعیت آلوگی هوا هم اکنون بنزین استاندارد در اهواز توزیع می‌شود و اقداماتی نیز توسط وزارت نفت در حال اجراست.
 
ابتکار با بیان اینکه مسئله گردوغبار ناشی از کانون‌های داخلی و خارجی است، تصریح کرد: مشکل گردوغبار بیش از 10 سال است به صورت جدی وجود دارد و فقط محدود به خوزستان نیست.
 
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: به خاطر وقوع یک پدیده شدید آلودگی هوا طی هفته گذشته استانداری خوزستان جلسه‌ای برگزار کرد. همچنین یک جلسه ویژه نیز با نمایندگان استان خوزستان تشکیل دادیم و بعد از ارائه گزارش بنده در هیئت دولت رئیس‌جمهور دستور داد تا کارگروهی با حضور اعضای دولت در این زمینه تشکیل شود.
 
ابتکار با اشاره به اینکه چهارشنبه گذشته کارگروه مقابله با گرد و غبار استان خوزستان با حضور تمام دستگاه‌ها تشکیل شد، عنوان کرد: در این جلسه دستگاه‌های مختلف برنامه‌های خود را برای مقابله با گرد و غبار اعلام کردند. بخشی از برنامه‌های یاد شده در این جلسه مربوط به واکنش سریع بود چرا که در هنگام وقوع پدیده‌های شدید آب و هوایی نیازمند واکنش سریع هستیم و پس از آن نیز دستگاه‌های مختلف برنامه‌ها و اقدامات میان مدت خود را برای کاهش گرد و غبار مطرح کردند.
 
وی با بیان اینکه جمع‌بندی این گزارش‌ها آماده شده و در جلسه امروز هیئت دولت یا جلسه آینده ارائه می شود، تصریح کرد: براساس یک برنامه میان مدت نسبت به مهار کانون‌های بحرانی گرد و غبار در خوزستان باید تلاش کنیم.
 
ابتکار یاد آور شد: باید توجه داشت میزان بارندگی در کل کشور کم بوده و این موضوع سبب تشدید آلودگی شده است.
 
وی درباره تفاهمنامه جهانی برای مقابله با پدیده گرم شدن زمین، اظهارداشت: این تفاهمنامه جهانی در ادامه مذاکرات تغییرات آب و هوایی است که هم اکنون برای تنظیم توافق جدید در حال انجام است. اواخر سال میلادی در پاریس اجلاس نهایی مربوط به توافق جدید در زمینه تغییرات آب و هوایی تشکیل می شود.
 
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این مذاکرات در حدود دو سال است که در حال انجام است افزود: ایران به صورت فعال به عنوان یک کشور در حال توسعه در آن حضور داشته و دیدگاه کشورهای در حال توسعه را درباره ضرورت سهم‌بندی صحیح در بحث تولید گازهای گلخانه‌ای مطرح می‌کند.
 
ابتکار با بیان اینکه مقرر است صندوقی جهانی برای تغییرات اقلیم تأسیس شود اظهار کرد: در این مذاکرات منافع ملی و دیدگاه کشورهای در حال توسعه را مطرح می کنیم و تجربیاتی را برای مقابله با آثار منفی گرم شدن زمین به دست آوریم و اطلاعات به دست آمده به ما برای مواجه با خشکسالی کمک کند.
 
وی در خصوص آلودگی هوای تهران عنوان کرد: آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر شده است و امسال در مقایسه با سال گذشته 3 یا 4 روز هوای سالم‌تری داشته‌ایم که دلیل آن حذف بنزن بود.
 
رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: از سال 88 به بعد بنزن در شهر تهران بسیار بالا بود که تمام اندازه‌گیری‌ها این موضوع را تأیید می‌کند.
 
وی تاکید کرد: هم اکنوم بنزن در شهرهای تهران، اراک، کرج، تبریز، مشهد و اصفهان به حد مجاز رسیده است. 7 هزار پی پی ام گازوئیل عرضه شده در تهران و سایر شهرها گوگرد داشت که هم اکنون این عدد به 157 رسیده است.
 
ابتکار خاطر نشان کرد: در سال‌های 91 تا 93 هوای شهر تهران بسیار تغییر کرده اما بهبود کیفیت هوا همانند یک کلید نیست که آن را خاموش و روشن کرده و اعلام کنیم هوا خوب شده و مقصر این آلودگی نیز تنها یک نهاد نیست بلکه همه باید در این زمینه کمک کنند.
 
وی ادامه داد: هم اکنون 5.5 میلیون دستگاه خودرو در تهران در حال تردد است و در چنین وضعیتی امکان ندارد شاهد افزایش روزهای سالم در یک سال باشیم.
 
ابتکار با بیان اینکه دولت هم اکنون گام اصلی خود را در بهبود سوخت قرار داده است اظهار کرد: در تولید خودرو به سمت اجرای استاندارد رفته‌ایم و 5 خوردو که این استاندارد را اجرا نکردند شماره‌گذاری نشدند البته مردم و رسانه‌ها نیز باید برای کاهش آلودگی هوا همکاری کنند.
 
رئیس سازمان محیط زیست افزود: هم اکنون وضعیت آلودگی هوا ناشی از سوخت و بنزین بهتر شده ولی رفع آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد.
 
وی در خصوص اقدامات این سازمان برای آموزش دانش‌آموزان به منظور مصرف بهینه آب، اظهارکرد: سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه‌ای را در حال اجرا دارند که در زمینه‌های مختلف از جمله ورود موضوعات محیط زیستی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در دستور کار است.
 
وی افزود: نیازمند نگاه علمی به بحث محیط زیست و مصرف آب هستیم. دانش‌آموزان باید بدانند که چرخه تولید آب بیولوژیک است و اگر به هر دلیلی این چرخه آلوده شود نمی‌تواند آب تولید کند. آموزش و پرورش می‌تواند مصرف بهینه آب را در جامعه به دانش‌آموزی فرهنگ‌سازی کند.
 
ابتکاراظهار با تاکید بر اینکه  باید از همه جهات از منابع آب حفاظت کنیم اظهارکرد: باید الگوی مصرف را در بخش کشاورزی تغییر دهیم چاره‌ای جز تغییر فرهنگ مصرف نداریم.
 
وی یاد آورشد: آموزش و پرورش در مدارس از طریق آموزش‌های رسمی و فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواند مصرف بهینه آب را فرهنگ‌سازی کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار