اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
گرد و غبار شدید دیروز  اهواز و دیگر شهرهای خوزستان، کم سابقه بود. شدت باد و خاک به حدی بود که زندگی روزمره در 10 شهرستان استان خوزستان از حالت عادی خارج شد، عبور و مرور مختل و مدارس و دانشگاه ها و ادارات تعطیل شدند. در این میان مسئولان خوزستان درباره این پدیده که زندگی را در استان هر روز سخت تر می کند، هر کدام نظری دارند.

هاشم بالدي، مديركل مديريت بحران خوزستان، در گفتگوي زنده تلويزيوني که 19 بهمن ماه از برنامه کنکاش سيماي خوزستان پخش شد، درباره وقوع گرد و خاك دیروز اظهار کرد: پيرو هشداري كه سازمان مديريت بحران كشور و همچنين اداره كل هواشناسي خوزستان درباره وقوع مجدد گرد و خاك در استان اعلام شد، روز گذشته (شنبه) اعلاميه اي بر همين اساس صادر و به كليه فرمانداري ها ابلاغ شد.

غلظت گردوخاك دیروز؛ بیش از 10 هزار ميكروگرم

وي افزود: بر اساس نقشه های هواشناسي، در اين هفته وزش باد شديد به همراه پديده گردوخاك پيش بيني شده بود. بنابراين با دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز، هلال احمر و بيمارستانها در جهت مقابله با مشکلات گرد و خاک، هماهنگي هاي لازم صورت گرفت.

بالدی ادامه داد: امروز نيز مطابق نقشه هاي هواشناسي، حركت گردوخاك از ماهشهر شروع شد و سطح شهرستانهاي اهواز، آبادان، رامشير و دشت آزادگان و چندين شهرستان ديگر را فرا گرفت. اين در شرايطي بود كه در ماهشهر غلظت گردوخاك بالاي 10 هزار ميكروگرم اعلام شده بود.

مديركل مديريت بحران خوزستان گفت: طبق آمار اداره كل حفاظت محيط زيست و اندازه گیری ايستگاههاي سنجش هوا، میزان غلظت گردوخاك ماهشهر 10 هزار ميكروگرم و اهواز حدود 8 هزار و 500 ميكروگرم اعلام شد.

شمال و شرق استان بارانی می شود

وی گفت: البته از اواخر امروز شاهد بارندگي بسيار خوبی در شمال و شرق استان خواهيم بود و احتمال بارش باران به میزان بیش از 50 ميليمتر وجود دارد.

بالدی اظهار كرد: با توجه به كاهش قدرت ديد افقی رانندگان، توصيه می شود كه در جاده ها رانندگي نكنند و در صورت ضرورت، سرعت مطمئنه را رعایت كنند.

وي ادامه داد: با توجه به وقوع گردوخاك در روزهاي نهم و دهم بهمن ماه، ستاد بحران خوزستان انجام اقدامات مقابله ای با اين پديده را در دستور كار قرار داده و هم اكنون 220 هزار ماسك توسط هلال احمر بين سازمانهاي مردم نهاد توزيع شده است. اين ماسكها كاملا رايگان و از طريق هلال احمر و با هماهنگي فرمانداري بين مردم توزيع مي شود.

پیش بینی وقوع سیلاب

مديركل مديريت بحران خوزستان اظهار كرد: بر اساس اطلاعيه اي كه روز گذاشته منتشر شد، وقوع سيلاب نيز در برخي نقاط پيش بيني شده بود که بنابراين تمهيدات ويژه اي براي جلوگيري از بروز مشكل انديشيده شده است.

وی افزود: در اوايل آذرماه امسال در اثر بارندگي در ايذه شاهد وقوع سيلاب در سطح شهر بوديم كه با توجه به تجربه اي كه در اين زمينه داشتيم، به شهرستانهاي شمال و شرق استان در خصوص وقوع سيلاب نيز هشدار داده شد.

هزینه شستشو و سختی کار محاسبه می شود

بالدی عنوان کرد: شوراي هماهنگي مديريت بحران اطلاعات لازم در خصوص افت فشار آب و هزينه هاي كه به مردم براي شستشو متحمل مي شود را احصا كرده تا به صورت يارانه به مردم پرداخت شود.

مديركل مديريت بحران خوزستان در خصوص لزوم تعيين حق سختي كار در استان با توجه به شرايط جوي گفت: اين موضوع به استانداري پيشنهاد شده و در این راستا، ضريبي به عنوان سختي كار به كليه كاركنان دولت اضافه مي شود. همچنين هزينه درمان بيماراني كه به دليل گردوخاك به بيمارستانها مراجعه مي كنند، محاسبه شده است.

وی ادامه داد: اين دو مورد در حال بررسي است و در صورتي كه به امضاي استاندار برسد، براي تاييد نهايي به معاون اول رييس جمهور ارسال خواهد شد.

چرا ادارات دیر تعطیل شدند؟

بالدي درباره تعطيلي ديرهنگام كارمندان در هنگام وقوع گردوخاك امروز گفت: دستورالعملي در مديريت بحران تدوين شده كه بر اساس اين دستورالعمل درباره تعطيلي مدارس، مراكز آموزشي و ادارات تصميم گيري مي شود، و باید بر اساس شاخصهايي كه وجود دارد، ميزان غلظت گردوخاك در شهرستانهاي درگير با اين موضوع مشخص شود تا بتوان درباره تعطيلي تصميم گرفت. امروز 10 شهرستان از 20 شهرستان استان خوزستان تعطيل شدند.

حق بدی آب و هوای خوزستانی ها چه شد؟

وي افزود: حق بدي آب و هوا دو سال پيش به دليل وقوع گردوخاك در استان مصوب شده بود و در حقوق كاركنان دولت اعمال مي شد ولی به دليل مشكلات تأمين اعتبار حذف شد. در شوراي هماهنگي مديريت بحران مجددا اين موضوع پيشنهاد شده اما آنچه كه اهميت دارد اين است كه اين امر نياز به مصوبه دارد كه در حال پيگيري است.

مديركل مديريت بحران خوزستان گفت: بررسی كانونهاي داخلي وقوع گرد و غبار در خوزستان مستلزم انجام مطالعات دقيق و حساب شده است، اما نبايد از كانونها و منشا برون مرزي آن غافل شويم. لذا در اين شرايط انجام اقدامات اضطراري لازم است و به يك ضرب العجل نياز دارد.

بالدي درباره امكان بارور سازي ابرها در استان خوزستان گفت: شواهد علمي نشان مي دهد كه احتمال 50 درصدي توليد باران وجود دارد.

خاک روی در و دیوارها باید آزمایش شود

وي گفت: لازم است در استان خوزستان با هماهنگي شبكه بهداشت استان، خاكهايي كه بر روي سطح شهر نشسته آزمايش شوند تا كانون آنها شناسايي شود.

مديركل مديريت بحران خوزستان گفت: اكنون جهت وزش باد و حركت ريزگردها در اولويت نيست بلكه مشكل اكنون گردوخاك است.

به هيچ عنوان از منزل خارج نشوید

به گزارش ایسنا؛ در ادامه این برنامه، دكتر سيد سعيد سيديان، رييس مركز بهداشت خوزستان در ارتباط تلفني اظهار كرد: شهروندان در اين شرايط به هيچ عنوان از منزل خارج نشوند و در صورتی که برای ضرورتی مهم به خیابان می روند، از ماسكهاي مناسب استفاده كنند.

وی افزود: چنانچه ماسك در دسترس نباشد، ميتوانند پارچه نخي را خيس كرده و جلوي بيني و دهان خود بگيرند كه اين امر موجب مي شود از نفوذ حجم زيادي آلاينده ها جلوگيري كند.

در صورت تنگی نفس فورا به مراکز درمانی بروید

سیدیان ادامه داد: بيماران قلبي، ريوي، سالمندان و كودكان در اين شرايط جوي بيشتر در معرض خطر هستند. بيماران قلبي ريوي چنانچه داروهايي برای شرايط اضطراري براي آنها تجويز شده، حتما از اين داروها استفاده كنند و افراد اگر دچار تنگي نفس شدند به سرعت به مراكز درماني مراجعه كنند.

رييس مركز بهداشت خوزستان اظهار كرد: به دليل انتشار گردوخاك در فضا لازم است شهروندان از خريدن مواد غذايي از دوره گردها به شدت پرهيز كنند.

وی گفت: در این شرايط، مصرف شير مي تواند در كاهش عوارض ناشي از گردوخاك تاثيرگذار باشد.

ماسک خوب چه ماسکی است؟

سيديان درباره بهترين ماسكها در اين شرايط گفت: بهترين ماسكي كه شهروندان مي توانند در اين شرايط از آن استفاده كنند، در دسته بندي (P2 (N99 و (P3 (N100 هستند. اين نوع ماسكها هم اكنون در داروخانه هلال احمر موجود و با قيمت پاييني عرضه مي شوند.

لنجها به دریا نروند

به گزارش ایسنا؛ كوروش بهادري، مديركل هواشناسي خوزستان نیز در ارتباطی تلفني با این برنامه اظهار كرد: سامانه كم فشار از امروز همراه با تندباد شديد در استان حاكم شده كه در پی آن، شاهد وقوع پديده گردوخاك در شهرستانهاي اهواز، سوسنگرد، ماهشهر، هنديجان و شادگان بوديم.

وي گفت: همچنين پيش بيني شده كه از امروز بارشها در نقاطي از استان آغاز شود لذا از فرمانداري شهرهايي كه در حاشيه رودخانه و دريا قرار دارند، درخواست شده به دليل مواج بودن دريا از درياروي لنج ها و كشتيهاي كوچك جلوگيري شود و با وجود احتمال وقوع سيلاب انتظار ميرود اقدامات لازم در جهت جلوگيري از بروز مشكلات انجام گيرد.

کدام شهرها بارندگی شدید دارند؟

مديركل هواشناسي خوزستان خاطرنشان كرد: در شهرهاي الوار گرمسيري، حسينيه، دزفول، بهبهان، ايذه، دهدز، و مسجدسليمان بارش باران سنگين خواهد بود.

بهادري اظهار كرد: سرعت باد كه 55 كيلومتر بر ساعت بوده افزايش پيدا نخواهد كرد و شروع بارانها از سه شنبه نيز سنگين خواهد شد به طوري كه احتمال دارد در شهرهاي شمالي و شرقي استان ميزان بارش به 100 ميليمتر برسد.

وی گفت: همچنين از امروز تا سه شنبه وزش تندباد را در برخي از نقاط استان خواهيم داشت.

قدرت دید در جاده های خوزستان؛ 70 متر

به گزارش ایسنا؛ در ادامه سرهنگ قاسم قدرتي، رييس پليس راه خوزستان نيز در ارتباطی تلفني اظهار كرد: همان طور كه مشاهده شد، وضعيت گردوغبار موجب شده شعاع ديد به حداقل برسد و در جاده هاي استان ديد رانندگان بيشتر از 70 متر نیست.

وی تصریح کرد: بنابراين توصيه مي شود رانندگان به هيچ عنوان وارد جاده نشوند و سلامتي خود را به خطر نياندازند.

وي ادامه داد: لازم است رانندگان با سرعت مطمئنه و رعايت فاصله اقدام به رانندگي كنند و به هيچ عنوان وارد مسير مقابل نشوند چرا كه عدم رعايت اين مقررات موجب وقوع تصادفات مرگبار خواهد شد.

رييس پليس راه خوزستان گفت: از آن جا که به هنگام وقوع پديده گردوخاك، سطح راهها مملو از خاك نرم مي شود و زماني كه این خاک با آب باران تركيب مي شود، سطح لغزنده اي توليد مي كند؛ لازم است رانندگان مقررات را بيش از پيش رعايت كرده و از انجام هرگونه اقدام ناگهاني از جمله ترمز گرفتن يا عوض كردن دنده هنگام رانندگي بپرهيزند.

تغییر جهت حرکت گرد و خاک در خوزستان

به گزارش ایسنا؛ احمدرضا لاهيجان زاده، مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان نیز در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: از ده سال پيش كه ريزگردها وارد استان شدند، كانون اين پديده عمدتا از كشورهاي همسايه بوده است. مطالعات صورت گرفته نشان مي دهد در طول اين مدت تا سال 92 عمدتا منشا اين گردوخاك تا 70 درصد از كشور عراق بوده است.

وي ادامه داد: گردوخاك امروز از سمت ماهشهر به سمت اهواز حركت كرد و با توجه به جهت باد در زمستان كه از جنوب شرق يعني شهرستانهاي ماهشهر، هنديجان است؛ گردوخاك به سمت شادگان، اهواز، انديمشك، دزفول، و شوش گسترش یافت.

چون باران نبارید...

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان افزود: متاسفانه امسال در اين محور اصلا بارندگي نداشتيم و گردوخاكي كه پيش از اين با وزش باد 10 تا 12 متري به هوا برميخاست، اكنون با وزش باد 5 متري نيز در فضا منتشر مي شود.

وی عنوان کرد: عمده مسير گردوخاك امروز شهرستانهاي اهواز، بهبهان، دزفول، آبادان، شادگان، بوده است و در ساعت 11 صبح امروز گردوخاك در ماهشهر و اهواز به شدت گسترش يافت.

همه چیز در یک ساعت اتفاق افتاد

لاهيجان زاده گفت: باد جنوب شرقي باد زمستانه است و چون در گذشته در اين نقطه از استان خوزستان بارندگي صورت ميگرفت، اين كانون گردوخاك فعال نمي شد اما با كاهش بارندگي اين كانون فعال شده و موجب وقوع گردوخاك شد به طوري كه شرايط نزديك به استاندارد، در مدت يك ساعت به سطح بحران تغییر کرد.

شرایط خوزستان با کمیته و کارگروه حل نمی شود

به گزارش ایسنا؛ سيد شريف حسيني، نماينده اهواز نیز در ادامه گفتگوهای تلفنی این برنامه اظهار كرد: اگر فكر مي كنيم شرايط موجود با كميته و كارگروه حل ميشود، حل نخواهد شد.

وی افزود: ما به اين نتيجه رسيده ايم كه در توان دولتها نيست كه این مشكل را حل كنند. 9 تا 10 مورد از 12 موردي كه در كميته اي كه بدين منظور تشكيل شد، مورد بررسي قرار گرفت مربوط به كانونهاي داخلي گردوغبار استان است. وقتي دولتها مشکلات كانونهاي داخلي را نمي توانند حل كنند، كانونهاي خارجي را هم نخواهند توانست.

افت تحصیلی و بیماریهای خاص با خاک می آیند

حسینی ادامه داد: شرايط موجود با تعطيلي مدارس و دادن حق فوق العاده سختي كار قابل حل نيست و اثراتي كه بر جاي مي گذارد که افت تحصيلي دانش آموزان و بروز بيماريهاي خاص در استان را در پی خواهد داشت.

نماينده اهواز عنوان کرد: در دولت قبل هم اين كميته ها تشكيل شده بود. امروز هم اعلام مي كنم كه هيات دولت بايد در خوزستان مستقر شود و وزرا در استان اين مشكلات را بررسي كنند.

وی گفت: مالچ پاشي 200 هزار هكتار را وزارت نفت متعهد شد كه 12.5 درصد از آن از دولت قبل تاكنون اجرا شده و تا وقتي كه اين اقدامات به طور كامل انجام نشود خاك با ما زندگي مي كند.

حسيني ادامه داد: دولت بايد اعتبار لازم را مثل درياچه اروميه براي اقداماتي كه باید در استان خوزستان صورت گيرد، منظور كند.

خوزستان در دولت نماینده ای ندارد

نماينده اهواز اظهار كرد: وزارت نيرو براي پر آب كردن تالابها بايد حق آبه تالاب هورالعظيم را افزايش دهد. نوع نگاه دولت به استان خوزستان نيز بايد تغيير كند. وقتي 6 نفر از وزراي كابينه از يك استان باشند، همه توجه خود را به آن استان معطوف خواهند داشت. متاسفانه ما در هيات دولت نماينده اي نداريم و اين مشكل خوزستان است.

پس از دریافت اطلاعات، بلافاصه تعطیلی اعلام شد

به گزارش ایسنا؛ احمد سياحي، معاون عمراني استانداري خوزستان نیز در گفتگويی تلفني با اين برنامه اظهار كرد: تعطيلي امروز شهرهای خوزستان پس از دريافت اطلاعات از حفاظت محيط زيست و هواشناسي صورت گرفت و بلافاصله در شهرهايي كه بيشترين ميزان ريزگردها را داشتند، تعطیلی اعلام كرديم.

وي ادامه داد: بايد پذيرفت كه متوسط بارندگي امسال نسبت به دوره مشابه حدود 24 درصد كاهش يافته است. كانونهای گردوخاك علاوه بر شرق سوريه، عراق، شرق اردن و شمال عربستان به عنوان كانونهاي خارجي و كانونهاي گردوخاك داخل در استان خوزستان، شمال شرق اهواز، هنديجان، ماهشهر و اهواز بوده اند.

حق آبه تالابهای خوزستان را بدهند

معاون عمراني استانداري خوزستان اعلام كرد: كاهش آب ورودي به تالابها يكي از عوامل وقوع اين پديده بوده كه تامين حق آبه تالابها مي تواند در كاهش اين وضعيت موثر باشد. البته كاهش نزولات جوي و ميزان رطوبت خاك موجب شد که خاك با حداقل وزش باد به هوا بلند شود.

سياحي اظهار كرد: وزارت نيرو متعهد شد كه حق آبه تالاب هورالعظيم را بر اساس آورده رودخانه تامين كند اما بايد توجه داشت كه آورد رودخانه ها از 83 ميليارد مترمكعب در سال به 40 ميليارد متر مكعب در سال رسيده و باید در خصوص مديريت آب برنامه ريزي لازم را داشت.

وي افزود: از يك ماه و نيم پيش ورود زهكشهاي نيشكر به تالاب هورالعظيم آغاز شد ولی با این وجود، بحث جدي ما تامين حق آبه تالابها است. علاوه بر آن که وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم به تالابها بستگي دارد، همچون سپر طبيعي در جلوگيري از نفوذ ريزگردها عمل مي كنند.

اولویت، واکنش سریع

سياحي افزود: اولويت اول، اجراي برنامه واكنش سريع و كوتاه مدت است كه با جلساتی كه نماينده استان خوزستان در مجلس و استاندار با دكتر ابتكار و هيات وزرا داشته اند، كاهش مشكلات مردم هنگام وقوع اين پديده در اولويت قرار گرفته است.

وي با اشاره به طرح 200 هزارهكتاري مالچ پاشي و جنگل كاري اظهار كرد: 30 هزار هكتار در استان خوزستان در معرض فرسايش اساسي قرار دارد. ستاد مقابله با ريزگردها در اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان، كانونهاي اين پديده را در استان شناسايي و همه دستگاهها نیز برنامه هاي كوتاه مدت خود را به وزارتخانه های مربوطه ارسال كرده اند تا برنامه هاي بلندمدت و كوتاه مدت براي دولت ارسال شود.

همه چیز، مالچ پاشی نیست

معاون عمراني استانداری خوزستان گفت: همه موارد به بحث مالچ پاشي بر نمي گردد. مالچ پاشي بر اراضي ماسه اي صورت می گيرد که لازمه اين امر، بارش باران به حد 25 ميليمتر است.

ماهشهر، کانون گرد و خاک

به گزارش ایسنا؛ منصور قمر، فرماندار ماهشهر نیز در اين ارتباط تلفني با این برنامه اظهار كرد: شدت باد امروز به 15 متر بر ثانيه رسيد كه سابقه نداشت و اين موضوع موجب ناراحتي شهروندان در شهرستان ماهشهر شد. در همان لحظات اوليه وضعيت به اطلاع ستاد بحران رسيد و مدارس و پس از آن ادارات ماهشهر تعطيل شدند.

وي ادامه داد: در همان ساعت اوليه، ديد به زير 200 متر و غلظت به 10 هزار ميكروگرم رسيده بود كه اكنون رو به كاهش است. البته هواشناسي اعلام كرده كه احتمال ادامه اين پديده وجود دارد.

خشکسالی و باز هم خشکسالی

به گزارش ایسنا؛ سيد شكرخدا موسوي، ديگر نماينده اهواز نيز در ادامه گفتگوهای تلفنی این برنامه اظهار كرد: 8 تا 10 سال است كه با پديده ريزگردها مواجه هستيم و علت اصلي آن نيز خشكسالي است. تمام كارشناسان معتقد بودند عمده منشا اين گردوخاك در عراق و تنها 20 درصد از منشا اين گردوخاك در استان خوزستان از ورودي چذابه تا اهواز است اما اخيرا به يكباره با پديده ای غيرمنتظره مواجه شديم كه در داخل كشور به وجود آمده است.

وی افزود: امروز اين اتفاق جديد رخ داد كه جهت باد با وجود اينكه از جنوب شرق به غرب بوده اما موجب برخاستن گردوخاك شديد در منطقه شد و به عبارتي يك بحران منطقه اي را ايجاد كرد كه در حدفاصل بهبهان، ديلم، ماهشهر و اهواز رخ داد.

موسوی ادامه داد: با شدت يافتن اين پديده در استان خوزستان طي روزهاي اخير، بلافاصله نامه مفصلي از طرف نمايندگان استان به رييس جمهور نوشته شد و حتي بين نمايندگان مجلس توزيع گشت تا همه متوجه اوضاع استان خوزستان شوند.

نماينده اهواز گفت: بايد به فكر بيابان زدايي از هنديجان و بهبهان تا ماهشهر باشيم.

خوزستان بين مسائل غيرطبيعي محاصره شده است

وی تصریح کرد: به عبارتي مي توان گفت بين مسائل غيرطبيعي كه در استان خوزستان رخ داده، محاصره شده ايم لذا مردم بايد آگاه باشند كه آنچه كه در توان ما است در حال انجام هستيم اما اين پديده، پديده اي بسيار بزرگ است.

موسوي گفت: قرار است به منظور پیگیری مشکل گرد و خاک، معاون برنامه ريزي رييس جمهور به همراه دكتر ابتكار سفري به استان خوزستان داشته باشند.

آمادگی برای مقابله با بیماریهای تنفسی

به گزارش ایسنا؛ دكتر اسماعيل ايدني رييس دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز نيز در اين ارتباط اظهار كرد: امكانات لازم براي مقابله با بيماريهاي تنفسي ناشي از پديده گردوخاك در بيمارستانها مهيا است.

وی افزود: در واقع در مساله ريزگردها بيشتر نگران عوارض مزمن و مشكلاتي هستيم كه پس از وقوع اين پديده بروز مي كند.

توزیع ماسک رایگان از سوی هلال احمر

ایدنی در خصوص توزيع ماسك رايگان در سطح شهرها گفت: ماسك رايگان در داروخانه ها توزيع نمي شود. با تامين اعتبار از سوي ستاد بحران، ماسكها از سوي هلال احمر توزيع مي شود و حوزه بهداشت و درمان بيشتر در مسائل درماني فعاليت ميكنند. اما درباره اثرگذاري اين ماسكها در شرايط گردوخاك بايد گفت که حداكثر استفاده مفيد از اين ماسكها 10 ساعت و بستگي به حجم آلايندگي دارند كه با اين سطح آلايندگي حداكثر استفاده از آنها قطعا كاهش مي يابد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: يكي از مشكلات ماسكها اين است كه چون تنفس بازدمي مرطوب است، ماسكها هنگام استفاده خيس مي شوند و پس از يك ساعت، ماسك قابل استفاده نخواهد بود.

ماسکها تاييديه وزارت بهداشت دارند

به گزارش ایسنا؛ دكتر علي خدادادي، مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان نیز در ادامه این گفتگوهای تلفنی گفت: 220 هزار ماسك داراي تاييديه وزارت بهداشت براي توزيع ميان مردم تهيه شده كه از نوع N100 و نانو مي باشد. این ماسکها به طور رايگان در مبادي ورودي شهر، مركز شهر و مكانهاي پر تردد در حال توزيع است. همچنين در فرودگاه اهواز تعدادي ماسك توزيع شده است.

وي افزود: نيروهاي امدادي هلال احمر و آمبولانسها در سه نقطه ميدان چهار شیر، كيانپارس و خيابان امام خميني(ره) مستقر شده اند. همچنين ماسكها در ميدان چهارشير، حسينيه ثارالله، ميدان شهدا و مبادي ورودي شهر نيز توزيع مي شود.

انتقال آب کارون، از دلایل بروز گرد و غبار

به گزارش ایسنا؛ ناصر سوداني، ديگر نماينده اهواز نيز در اين گفتگوی تلفنی اظهار كرد: مناطقي از عربستان سعودي از منشاهای اصلي پديده گردوغبار است اما دولت عربستان كمترين همكاري را با مهار ريزگردها داشته است. همچنين منطقه بين النهرين عراق اكنون در دست داعش است و همچنين منطقه اي كه بر اساس توافقنامه كاشت نهال به تعداد 5 ميليون اصله، قرار بود درختکاری شود، چون در اختيار داعش است از دست ما خارج شده است.

وي افزود: توقف بيش از 10 ساله طرح مالچ پاشي در عراق و عربستان و خشكي تالابها، دليل ديگري براي افزايش اين پديده بوده است.

سودانی گفت: همچنين انتقال آب از سرشاخه هاي كارون كه متاسفانه با سفرهايی که هيات دولت به استانها از جمله اصفهان و استانهاي مركزي داشته اند و قول و قرارهايي كه هيات دولت براي تأمين آب شرب و حتي صنعتي و كشاورزي به اين استانها داده اند، در كاهش رطوبت و تغيير جلگه خوزستان از نيمه خشك به خشك كاملا موثر بوده و اين يكي از منشاهاي ريزگردها به شمار مي رود.سوداني گفت: اين پديده خوزستان را با خطرات جدي روبرو مي كند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار