شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۹۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
نماینده مردم بهبهان و آغاجاری خطاب به دولت یازدهم :
محمدباقر شریعتی دامه داد: مردم مظلوم و محروم خوزستان گناهی مرتکب نشدند که از بی تدبیری سازمان محیط زیست و نهادهای مرتبط در این فضای آلوده به هزاران بیماری پیدا و پنهان نفس بکشند.
نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه نگاه ملی مسئولان به پدیده ریزگردها می تواند مشکلات زیست محیطی را حل کند، گفت: سازمان محیط زیست باید در جهت جلوگیری از انتقال آب کارون و خشکی تالاب ها برای مقابله با پدیده ریزگردها تلاش کرده و از نگاه سیاسی به این موضوع پرهیز کند.

محمد باقر شریعتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پدیده ریزگردها در استان خوزستان، گفت:  در دیدار هفته گذشته مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس سازمان محیط زیست، وی نبود بودجه را مهم ترین عامل عدم پیگیری حل مشکل ریزگردها عنوان کرد، اما باید تاکید کرد که این موضوع پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر از سوی دولت بودجه قابل توجهی برای مقابله با ریزگردها در نظرگرفته نشده باشد، این موضوع نشان از ضعف ساختاری سازمان محیط زیست در عدم توجیه دولت نسبت به اهمیت موضوع ریزگردها دارد و باید تاکید کرد که این وضعیت  بحرانی ملی است؛ زیرا نفس کشیدن برای ۵ میلیون هم وطن در کربلای ایران سخت شده است.

وی تصریح کرد: مواضع دوگانه سازمان محیط  زیست در انتقال آب کارون یکی از عوامل تشدید ریزگردها است، متاسفانه سازمان محیط زیست حتی حاضر نشد که  از ۵ میلیون خوزستانی مظلوم عذرخواهی کند، بنابراین باید به این نکته اشاره کرد که سازمان محیط زیست از کمبود بودجه رنج نمی برد، بلکه سوء مدیریت و عدم کارآمدی مجموعه مدیریتی مهم ترین ضعف این سازمان است.

تصمیمات مقطعی بحران محیط زیستی را افزایش می دهد

شریعتی با بیان اینکه محیط زیست با نگاه صرف سیاسی اداره نمی شود، افزود: رئیس سازمان محیط زیست به عنوان بالاترین مقام مسئول محیط زیستی کشور باید هیات دولت را توجیه می کرد، زیرا رئیس جمهور و هیات دولت از تخصیص بودجه برای حل مشکل ریزگردها خبر دادند، اما باید پذیرفت که در حال حاضر ضعف ساختاری و مدیریتی و نگاه سیاسی و تصمیمات مقطعی مهم ترین عوامل تشدید بحران محیط زیست کشور است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: مردم مظلوم و محروم خوزستان گناهی مرتکب نشدند که از بی تدبیری سازمان محیط زیست و نهادهای مرتبط در این فضای آلوده به هزاران بیماری پیدا و پنهان نفس بکشند.

سازمان ملی مبارزه با ریزگردها باید تاسیس شود

شریعتی تصریح کرد: در سال گذشته و از ابتدای سال جاری از رئیس جمهور و سازمان محیط زیست در خواست شد که نسبت به تاسیس سازمان ملی مبارزه با ریزگردها اقدام نمایند، زیرا این موضوع ملی شده و بخش قابل توجهی از کشور درگیر این معضل است، اما متاسفانه هیچ توجهی از سوی مسئولان دراین خصوص صورت نگرفت.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از عوامل تشدید ریزگردها انتقال های بی رویه آب از سرشاخه کارون است و درحال حاضر بدون توجه به خشکسالی های شدید نه تنها مطالعه و اجرای انتقال آب هنوز ادامه دارد، بلکه علاوه بر طرح های موجود، طرح انتقال های دیگری نیز پیشنهاد می شود، غافل از اینکه دیگر نمی توان توجیهات دیروز را با شرایط امروز پیوند زد.

خشکی تالاب ها یکی از عوامل تشدید ریزگردها است

شریعتی افزود: در بحث سایر تالاب های خشک شده در مقایسه با دریاچه ارومیه باید گفت که یک رفتار و سیاست دوگانه مشاهده می شود، که نشان از بی توجهی مطلق به تالاب هایی دارد که اهمیت آنها کمتر از دریاچه ارومیه نیست، از این رو هیچ شورایی برای احیاء تالاب ها و مبارزه با این موضوع در نظر گرفته نشده است و خشکی تالاب ها یکی دیگر از عوامل تشدید ریزگردها است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب  و منابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: سد سازی ها  برروی حوزه کارون باعث افزایش تبخیر از سطح حوزه شده است، با توجه به اینکه کارون در اقلیمی قرار دارد که متوسط بارش هایش در حدود ۲۵۰ میلی متر است، اما تبخیرها بیش از ۲۵۰۰ میلی متر می باشد، ضمن اینکه برنامه ریزی سدهای ساخته برای تولید انرژی و برق در سطح ملی است،  اما کارون توانایی ساخت سدهای جدید را نداشته و مورد فشار مضاعف زیست محیطی و اجتماعی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد:  بنابراین نباید فراموش کرد که وزارت نیرو باید در بخش آب با در نظر گرفتن ارزش ذاتی، امنیتی ، اقتصادی و زیست محیطی این ماده حیاتی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار توجه کند، اما در حال حاضر با ساختن سدهای بسیار عملا تالاب های خوزستان روبه خشکی است، بنابراین باید ساخت سدهای جدید روی کارون متوقف شده و از انتقال هرگونه آب جلوگیری شود، اما متاسفانه عدم برنامه ریزی بلند مدت یکی دیگر از عوامل شرایط موجود است.

نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان، گفت: مسئولان باید به رفع مشکلات استان ها از جمله پدیده ریزگردها نگاه ملی داشته باشند، زیرا اگر این مشکل در پایتخت به وجود می آمد به طور قطع شرایط به گونه دیگری رقم می خورد، اما امیدواریم روزی رسد که مسئولان نگاه عادلانه و یکسانی به همه نقاط کشور داشته باشند.





comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
البوغبیش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
comment
0
1
comment زنده باد نماینده متفاوت بهبهان که همیشه با شجاعت مثال زدنی حامی مردم خوزستان میباشد....دمت گرم شریعتی
comment
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
comment
1
0
comment آقای شریعتی لطفا برو این حرفا رو به رییس جمهور، رییس سازمان محیط زیست و سایر مسئولین بگو شما مصونیت دارین برین یقه مسئولین رو بگیرین و حق مردم رو بگیرین. ما خودمون میدونیم مظلومیم و محرومیم و مریض.
ما مردم با اعتراضامون از طریق شبکه های اجتماعی تونستیم صدای مسئولین رو در بیاریم نه شما نمایندگان ... خوزستان که حالا از خواب بیدار شدین.
برید ببینید بازیگران سینما، ورزشکاران، و سایر مردم چطور با مردم خوزستان همدردی کردن.
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
comment
0
1
comment خوزستان پاکم آرزوست . امیدوارم با تلاش شما نمایندگان ملت بخش کوچکی از مشکلات تمام نشدنی خوزستان حل بشه. ایده بنیاد ملی ریزگردها خیلی خوبه ولی ای کاش دولت هم تو فکر ما جنوبی ها هم باشه ، همش تو فکر اصفهان و تهران هستن.
comment
نسیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
comment
0
0
comment این اقا چند وقته نماینده است تو هشت سال دوره احمدی نژاد کجا بود که همه کارشکنی ها در محیط زیست در زمان اتفاق افتاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار