اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۳۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
به همت دانشگاه شهرداری اهواز برگزار شد:
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اظهار كرد: در حوزه وزارت صنايع، چندين شهرك صنعتي آلاینده لغو مجوز شدند و به تعدادي نیز كه درخواست مجوز داشتند، مجوز داده نشد. همچنین هيچگونه مجوزي از مهر ماه سال گذشته براي انتقال آب از كارون به هيچ جاي كشور داده نشده است.
شوشان؛ علیرضا عبدالله نژاد:  به همت مرکز علمی و کاربردی شهرداری اهواز و برای نخستین بار همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان در سالن اجتماعات این مرکز علمی و کاربردی و با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه  برگزار شد.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز 
ضمن خیرمقدم به کارشناسان ،اساتید دانشگاه ، متخصصین ، فعالان اجتماعی و اهالی رسانه گفت: از مهم ترین مقوله‌های مرتبط با ریزگردها که نیاز به بررسی مبرم، فوری و قاطع دارد، پیامدهای روانی و اجتماعی پدیده ریزگردها در خوزستان است، اگرچه راهکارهای حل آن‌ها نیز نیاز به ارائه است.

اسماعیل احمدی فر  بیان داشت: به همین منظور امروز  در این سمینار، پیامدهای روانی - اجتماعی ریزگردها و راهکارهای حل با  حضور دکتر متصدی معاون محیط انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسی ایران و رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن مددکاری ایران ارائه و بررسی می‌شود.گفت: دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز بنا دارد همایش های همانند این برنامه را در سال آینده نیز دنبال کند.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز بیان داشت: ریزگردها به عنوان نمادی از درهم ریختگی اکولوژیکی که برای حیات گیاهی، جانوری و انسانی بسیار خطرناک هستند به شمار می آیند ریزگردها روزنه های ریز در برگ گیاهان و درختان را گرفته و عمل تنفس را مختل می کنند. چرخه زیستی جانوران مثل زاد و ولد و مهاجرت با فراوانی ریزگردها دچار بی نظمی می شود. علاوه بر اثرات مخرب روانی، بر روی انسان بیماری های ریوی و تنفسی را نیز تحمیل می کنند و در مجموع می توان گفت ریزگردها در حوزه های بهداشت و سلامت، اقتصاد، محیط زیست و امور اجتماعی هزینه های بالایی را بر ما وارد می کنند.

احمدی فر یادآورشد: اما این ریزگردها تنها جسم و جان مردم را هدف نگرفته است بلکه از نظر اجتماعی، اقتصادی و روانی نیز زندگی مردم را دستخوش تغییراتی کرده است از جمله آنها به اثرات گرد و خاک بر روح و روان مردم، اثرات اقتصادی بر زندگی مردم و استان، از بین رفتن محصولات کشاورزی که بر اقتصاد کل کشور تاثیرگذار است می توان اشاره کرد.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز  ادامه داد: بنابراین تاثیرات ریزگردها و گرد و خاک تنها به مشکلات جسمی ختم نمی شود بلکه نشانه های روحی و روانی هم در انسان به وجود می آورد؛ اضطراب، تغییرات خلقی، بیقراری، افسردگی، سردرد، احساس خستگی و کاهش تمرکز از عوارض روانی تنفس ریزگردها است.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز تصریح کرد: گرد و خاک و آلودگی طولانی  بر روابط اجتماعی شهروندان هم تاثیر می گذارد. انسان موجودی اجتماعی است که از طریق ارتباط با همنوعان خود نیازهایش را برآورده می کند در حالی که در هوای آلوده به علت کاهش اکسیژن و اختلال در عملکرد مغز، فرد به مرور مهارت های اجتماعی خود را از دست می دهد و دچار مشکل می شود.

درباره وضعيت هورالعظيم به جد در حال پيگيري هستيم و تاکنون 24 آب‌راه براي آن ایجاد كرده‌ايم

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  در همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان که در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز برگزار شدگفت: يكي از موارد فراموش‌شده بحث آلايندگي ريزگردها، پيامدهاي رواني و اجتماعي آن است. در بسياري از دستگاه​‌ها و سازمان​ها فعاليت​هايي در زمينه كنترل و كاهش آلودگي​ها انجام مي​دهيم اما اگر به بحث علمي آلودگي برگرديم خواهیم دید که تنها جسم نيست كه تحت تاثير آلودگي قرار مي​گيرد بلكه اجتماع نيز تحت تاثير آلاينده قرار مي​گيرد.

 دکتر سعید متصدی در سمینار علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان و راهکارهای مقابله با آن، که امروز در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آثار رواني و اجتماعي آلاينده​ها بخش عمده​اي از آثار آلاينده​ها است. آلاينده​ها همچنين آثار هنري، گنجينه​ها و اموال ما را تحت تاثير قرار مي​دهند. قطعا براي حل مشکلات در هر كدام از این موارد، استراتژي​ و برنامه نيز تدوين مي​شود، در این میان شايد مساله​اي كه بيشتر به آن توجه شده اين بوده كه دستگاه‌هاي مسئول براي مقابله با آلاينده​هايي مانند ريزگردها چه كرده​اند؟

وی ادامه داد: اگر به موارد قانوني خودمان برگرديم مي‌بينيم كه اين سوال را بايد از همه پرسيد و نه تنها از يك دستگاه ناظر. به عبارت ديگر حفاظت از محيط زيست در كل دنيا اين نيست كه يك نفر ناظر داشته باشد یا يك دستگاه كارهاي آن را انجام دهد زیرا اين سيستم قديمي شده و شكست خورده است.

متصدی بيان كرد: نتیجه اين كه همه ذي​نفعان را در نظر نگيريم و تنها روي چند مورد دست بگذاريم و از آن​ها مسئوليت‌خواهي كنيم اين مي‌شود كه هيچ چیز به نتيجه نرسد؛ ما نيز اين راه را رفتيم و به نتيجه نرسيديم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:​ در سال 1992 سران دنيا جمع شدند و فكر كردند كه چرا محيط زيست حفظ نمي​شود چرا با وجود اين همه قانون باز هم محيط زيست مايويايي خودش را ندارد و زندگي راحتی را نداريم.

وی با اشاره به عملکرد گذشتگاه در قبال محیط زیست، توضيح داد: رودخانه كارون در گذشته ده متر يا بيشتر از اینها عمق داشته است اما اکنون وضعیت آب این رودخانه به گونه​اي است كه كسي جرات دست زدن به آن را ندارد. در درياها نیز به دلیل آلودگي كسي جرات شنا كردن ندارد. چرا اين اتفاق افتاده است؟

متصدي عنوان کرد: پاسخ دنيا اين است كه به سمت فلسفه كنترل زيست محيطي رفته‌اند تا آلودگي را كنترل کرده و محیط زیست را تنها به دست يك گروه بسپارند. اما اين گروه يا ارگان چقدر قدرت دارد؟ چقدر تجهيزات و امكانات دارد؟ و وضعيت همين مي‌شود كه اکنون با آن مواجه​ايم.

وی اظهار كرد: بعد از 1992 دنيا به اين نتيجه رسيد فلسفه​اي كه مي‌تواند جوابگو باشد، فلسفه مديريت زيست محيطي است، نه اين‌كه آن را كنترل كنيم بلكه بايد آن را مديريت كنيم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان كرد: مديريت محيط زيست تابع مشاركت همه ذي​نفعان است، چه كسي كه توليد مي​كند و چه كسي كه اثر آن را مي‌پذيرد.

وی ادامه داد: در اصل پنجم قانون اساسي ما آمده كه حفظ محيط زيست وظيفه‌ای عمومي است يعني تنها يك دولت، ​يك دستگاه و يك قوه وظيفه ندارد بلكه همه ما در برابر اين مساله وظيفه​منديم و اگر اين را قبول كنيم آن وقت مي‌توانيم آينده​اي بهتر داشته باشيم.

متصدي افزود:​ ما از نظر علمي هيچ چيز از دنيا كم نداريم و تنها يك نكته وجود دارد كه دنيا مشکل سیستم مدیریت محیط زیست را حل كرده اما ما هنوز بر آن پافشاري داريم. دنيا سيستمش را از كنترل زيست محيطي به مديريت زيست محيطي تغيير داده ولي ما هنوز بر كنترل زيست محيطي اصرار داريم و هنوز هم مردم ما مي‌گويند چرا فلان دستگاه كارش را درست انجام نمي​دهد

وی با بیان این که حفظ محيط زيست وظيفه همه مردم است و تك تك شهروندان در این زمینه مسئوليت دارند، گفت: انجام مسئوليت اجتماعي، نيازمند فراهم آمدن مقدماتي است. وجود اطلاع و آگاهي كامل، از موارد اولیه این مقدمات است. وظيفه دستگاه​ها و ناظران مملكتي در اين جا مشخص مي​شود؛ ما به عنوان سازمان محيط زيست موظف هستيم اطلاعات شفاف و دقيق در اختيار مردم قرار دهيم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: گام نخست برای وارد کردن مردم در چرخه حفظ محيط زيست اين است كه در اين چرخه اطلاعات دقيق و شفاف به مردم داده شود.

وی ادامه داد: مشاركت اجتماعي آن است که فرد هم در تصميم​گيري، هم در كنش اجتماعي و هم در بهره‌برداري از نتيجه، شريك باشد. بدین ترتیب، اگر در تصميمي كه گرفته شده، نظر مردم نیز تامين شود و آن​ها مجاب شوند، از آن حمايت مي​كنند و وقتي از تصمیمی حمايت شود، نتيجه مي​دهد.

متصدی تصریح کرد: از سال گذشته اطلاعات پايش را بدون هيچ ملاحظه​اي در اختيار مردم قرار داده‌ايم و این اطلاعات كاملا دقيق است. در استان خوزستان 20 ايستگاه داريم كه بضاعت ما هستند ولي دقيقا اطلاعات آن​ها را به مردم مي​دهيم. در این جهت، درباره گردوغبار نيز هرچه كه بضاعتمان بوده است، اطلاعات را به مردم داده‌ايم.

وی افزود: بايد تلاش كنيم علاوه بر شفافيت، دقت و قدرت آماري لازم را نيز براي ارائه اطلاعات به مردم داشته باشيم تا بتوانند از آن استفاده كنند. مردم بايد به عنوان كمك​دهنده حفاظت محيط زيست وارد شوند و مشاركت واقعي داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات بازدارنده در خصوص آلاینده‌های محیط زیست اظهار كرد: در حوزه وزارت صنايع، چندين شهرك صنعتي آلاینده لغو مجوز شدند و به تعدادي نیز كه درخواست مجوز داشتند، مجوز داده نشد. همچنین هيچگونه مجوزي از مهر ماه سال گذشته براي انتقال آب از كارون به هيچ جاي كشور داده نشده است.

وی گفت: وضعيت کنونی محیط زیست کشور به اين دلیل است كه ما محيط زيست را از خودمان نمي​دانيم و همه ما انتظار داريم كسي بيايد و آن را درست كند و تحويل ما بدهد.

متصدی ادامه داد: چرا كارون، این قدر آلوده است؟ براي اينكه خود ما فاضلاب​ها را در آن تخليه مي​كنيم و ما نيز از همان آب استفاده مي​كنيم و تبعات اجتماعي اين موضوع آثاری روي ما مي​گذارد كه وحشتناك است.

وی با اشاره به خشک کردن تالاب هورالعظیم در سال‌های گذشته بیان کرد: ما نمي​توانيم منافع ملي را از بين ببريم؛ منطقه نفتی آزادگان شمالي و جنوبي ارزیابی زیست‌محیطی شده و طبق ارزيابي‌ها مي​توانسته استخراج و اكتشاف نفت داشته باشد. در ارزيابي اوليه اكتشاف،​ استخراج در داخل آب عنوان شده بود ولی به دليل سوءمديريتي كه در چند سال گذشته اتفاق افتاد و بنا بر قراردادي كه با چيني​ها منعقد شد، چين الزام كرد كه آب تالاب را خشك کرده و نفت را استخراج كند و اين اتفاق افتاد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان كرد: متاسفانه قرارداد بسته شد و هور را خشك كردند و بعد نیز در منطقه اكتشاف انجام شد. مهرماه 92 كه من به سازمان آمدم از وزارت نفت توضيح خواستم كه به چه حقي اين كار انجام شده است؟

وی گفت: درباره وضعيت هورالعظيم به جد در حال پيگيري هستيم و تاکنون 24 آب‌راه براي آن ایجاد كرده‌ايم.

متصدي خاطرنشان كرد: اشكالي كه در سيستم​هاي ما وجود دارد اين است كه بستر اطلاع​رساني مردمي را نداريم. صدا و سيما بايد به دنبال اين باشد كه واقعيت​هاي اجتماعي را در اختيار مردم قرار دهد

وی اظهار کرد: هم​اكنون يكي از مواردي كه در بحث مشاركت اجتماعي در اين مصوبه قرار داديم اعطاي وام و تسهيلات كم بهره به مردم براي درست كردن منازلشان است و 24 ميليارد تومان دولت براي اين كار قرار داده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان كرد: امسال براي هورالعظيم و پنج تالاب استان خوزستان بودجه تعیین شده و براي مالچ​پاشي و کاشت گياهان نیز بودجه اختصاص داده​ايم.

وی گفت: انتظار نداشته باشيد كه سيستم ما يك آلودگي را يك روزه از بين ببرد. ما چندين سال درگير آن بوده​ايم اما فعاليت​ها كفايت نمي​كرده است. اکنون كارون را با درياچه اروميه لینک كرده​ايم يعني امروز هر تصميمي براي اروميه گرفته مي​شود سعي مي​شود براي كارون هم گرفته شود.

بحران ريزگردها مختل كننده توسعه اجتماعي خوزستان است


رييس كميته مداخله در بحران انجمن روانشناسي ايران گفت: اقداماتي كه تاكنون براي ريزگردها صورت گرفته آن طور كه بايد نتوانسته مثمرثمر باشد و گرد و غبار اين روزها به نوعي طنز تبديل شده است.

به گزارش ایسنا ؛ دكتر امير عسکري در همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان که در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز برگزار شد اظهار کرد: مردم بهترين كارشناساني هستند كه در منطقه حضور دارند و با مساله ريزگردها كاملا آشنا هستند و نيازي نيست ما بخواهيم آمار و ارقام دروغي به آنها بگويم.

وي ادامه داد: اين كه خاستگاه گرد و غبار كجاست در حوزه كاري ما نيست بلكه حوزه مهم براي ما اين مردمي هستند كه تحت تاثير رواني و اجتماعي اين معضل قرار گرفته اند.

عسکري با بيان اين كه تعریف سلامت در سازمان جهاني بهداشت تنها جنبه جسمي ندارد بلكه شامل همه جنبه هاي اجتماعي و رواني نيز مي شود، افزود: متاسفانه يكي از بديهاي مسايل اجتماعي بر عكس مسايل پزشكي اين است كه مشكلات رواني و اجتماعي در طولاني مدت بروز مي كند و در همان موقع خود را نشان نمي دهد.

مدرس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تصريح كرد: از جمله مواردي كه نشان دهنده سلامت رواني افراد است، مي توان به درك افراد از پتانسيلهاي خود، توانايي مقابله با استرسها، توانايي كاركردن به صورت مفيد و ثمربخش و توانايي مشاركت در جامعه اشاره كرد.

اين روانشناس اظهار كرد: بحران ريزگردها در واقع به نوعي موجب اختلال در عملكرد اجتماعي مردم شده است. همچنین وجود ريزگردها موجب به وجود آمدن بحرانهايي در مسايل اقتصادي و مشاغل نيز شده است.

وي توضيح داد: وقتي پديده اي به نام بحران گرد و غبار ايجاد مي شود، براي ما بسيار مهم است كه وضعيت شهر قبل از وقوع بحران چگونه بوده است. همچنين بعد از بحران دو نكته بسيار قابل توجه است اول اينكه چقدر جامعه آسيب پذير است و دوم اين كه چقدر جامعه ما تاب آور است. جامعه اي مي تواند از سلامت رواني برخوردار باشد كه در برابر بحرانها مقاوم بوده و خود را با شرايط تطبيق دهد.

عسکري اضافه كرد: بحران ريزگردها در واقع مختل كننده توسعه اجتماعي در خوزستان است و افراد در اين حالت ميل و رغبت براي شركت در فعاليتهاي اجتماعي را ندارند. به طور كلي هر بحراني پيامدهاي خاص خود را دارد ولي ما بايد از ديد مثبت به آن نگاه كنيم.

رييس كميته مداخله در بحران انجمن روانشناسي ايران با بيان اين كه هنوز پيامدهاي روانشناختي ريزگردها به طور كامل مطرح نشده است، گفت: مسايل روانشاختي عواملي هستند كه با بروز پي در پي ريزگردها ممكن است بيشتر شود. در هنگام بروز پديده گرد و غبار فرد احساس خطر دايمي مي كند كه مي تواند استرس را به همراه داشته باشد و اين استرس به مرور زمان به لحاظ رشته شغلي و روانشناختي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد.

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد: ريزگردها استرس مضر براي افراد ايجاد مي‌كنند كه نه تنها بر جسم بلكه بر روان نيز تاثير مي گذارند. همچنين مشكلات جسمي تنها ناشي از ريزگردها نيستتد بلكه استرس مضر ناشي از ايجاد گرد و غبار موجب تضعيف سيستم ايمني بدن شده و در پي آن فرد مستعد بيماري مي شود.

وي با بيات اين كه يكي ديگر از تاثيرات ريزگردها پايين آمدن آستانه تحمل افراد است، خاطرنشان كرد: در روزهاي گرد و غبار مشاهده شده است كه كلافگي در ميان مردم بسيار بيشتر است و همين حساسيت به وضعيت، موجب ايجاد پرخاشگري و عصبانيت مي شود.

رييس كميته مداخله در بحران انجمن روانشناسي ايران با اشاره به اين كه سرزنش از ديگر پيامدهاي گرد و غبار است گفت: فرد در هنگام گرد و غبار با خود مدام اين جمله را تکرار مي كند كه چرا بايد اين جا باشيم و به خاطر عدم داشتن شرايط اقتصادي به منظور مهاجرت خود و مسئولان را مقصر مي دانند.

عسکري ادامه داد: عدم تمركز دانش آموزان، انزوا، گوشه گيري، ترس، احساس ضعف و ناتواني از ديگر پيامدهاي ناشي از گرد و غبار است. بحران ريزگردها موجب مي شود كه مردم از خانه هاي خود بيرون نيايند و در نتيجه نمي توانند در مشاركتهاي اجتماعي حضور داشته باشند كه همين امر پويايي را از جامعه سلب مي كند.

وی تاكيد كرد: البته در زمينه خودكشي در زمان گرد و غبار آماري نداريم و نياز است كه پژوهشهايي در اين زمينه صورت گيرد.

مدرس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: فرار مغزها و نخبگان و خروج سرمايه ها از استان از ديگر پيامدهاي گرد و غبار است. همچنين گرد و غبار اين حس را در فرد پديد مي آورد كه مورد ظلم واقع شده است.

عسکري بيان كرد: يكي از راهكارهاي مناسب براي مقابله با بعضي مشكلات رواني ـ اجتماعي، اطلاع رساني و شفاف سازي است. اگر اطلاع رساني به صورت دقيق صورت گيرد، موجب كاهش استرس مي شود. مسئولان نيز بايد در زمان بحران به توزيع رايگان ماسك، شير، آب ميوه ، پذيرش رايگان بيمارها در بيمارستانها و ارائه آموزشهای مناسب براي دانش آموزان بپردازند.

وي افزود: ايجاد يك وب سايت تخصصي كه بتواند همه اطلاعات را به صورت كامل در زمينه هاي پزشكي، اقليمي، منطقه اي و جامعه شناختي در اختيار مردم قرار دهد، بسيار مفيد خواهد بود. همچنين درباره مسائل امنيتي نيز بايد تهميدات لازم انديشيده شود.

رييس كميته مداخله در بحران انجمن روانشناسي ايران با بيان اين كه انطباق و سازگاري با شرايط بسيار حايز اهميت است، گفت: مردم بايد خودشان را آماده كنند و در همين منطقه زندگي كنند و با شرايط سازگار شوند. مسئولان نيز بايد امكانات لازم براي انطباق هر چه سريعتر مردم در منطقه فراهم آورند.عضو شوراي شهر اهواز گفت: آسیب توجه نكردن به خوزستان، تنها به خوزستان نمي رسد. خوزستان همه چيز دارد و همه كشور درگير با آن است و اگر به خوزستان برسيد، ايران براي هميشه سرافراز خواهد بود.
 
آيا بحران ريزگرد​ها از جنگ بدتر است؟

 جانعلي خورشيدي عضو شورای شهر اهواز نیز  در همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان که در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز برگزار شد  اظهار کرد: خوزستان پايتخت دفاع مقدس است، خوزستان مهد دليران است. خوزستان نقطه استراتژي ايران است اما مصداق این شعر است كه مي​گويد تا نگريد ابر كي خندد چمن/ تا نگريد طفل كي نوشد لبن، تا نگريد طفلك حلوافروش / ديگ بخشايش نمي​آيد به جوش.

وی افزود: جنگ را چه كسي اداره كرد؟ چگونه اداره كرديم؟ آيا بحران ريزگرد​ها از جنگ بدتر است؟ ما مي​توانيم با ريزگردها مقابله كنيم. ايران با همه دنيا جنگيد و امروز تنها نياز به عزم است. مسئولان عزيز ما مي​خواهيم که اگر ضعفی هست ضعف​ها را پوشش دهيد. بس است ديگر.


عضو شوراي شهر اهواز با اشاره به مشکلات پدیده ریزگردها و گرد و غبار تصریح کرد: مردم خوزستان فهيم و ايثارگر هستند و هشت سال جنگ را اداره كردند. امروز مي​طلبد كه برای حل مشکل گرد و غبار، همه مسئولان آستين​ها را بالا بزنند. اگر نخبگان از استان خوزستان بروند چه كسي این استان را اداره مي​كند؟

وی گفت: روزي ما گفتيم كه سرشاخه​هاي كارون آب را نبريد. اما كسي گوش نكرد. من خواهش مي​كنم تحليل​ها بهتر شود و مدیران آستين​ها را بالا بزنند.

خورشیدی تصریح کرد: ما همان طور كه زير گلوله باران صداميان ايستاديم، باز هم در خوزستان مي​مانيم و ريزگردها نابود مي​شوند و به فضل الهي و با درايتي كه در دولتمردان و به فرمان مقام معظم رهبري مي​بينيم؛ اين مشكل هم برطرف خواهد شد.

 58درصد مشكلات این معضل منشاء داخلي دارند

به گزارش ایسنا؛ هوشنگ شيرمردي، دیگر عضو شوراي شهر اهواز نیز در این سمینار اظهار كرد: همه مي دانيم كه دو سوم استانهاي كشور درگير معضل گردوغبار هستند و 58 درصد مشكلات این معضل منشاء داخلي دارند.

وی ادامه داد: گفته شده که 20 استان كشور درگير گردوغبار بوده و 190 هزار هكتار نیز منشاء ريزگردها هستند. اگر همه استانها با هم متحد شوند و هر استان متولي بهسازی یک هزار هكتار شود، قطعا مي توانيم 58 درصد منشاء داخلي را ريشه كن كنيم.

عضو شوراي شهر اهواز اظهار كرد: اگر تنها شير و ماسك توزيع كنيم كه دردي دوا نمي شود. مقام معظم رهبري و دیگر مسئولان، همه اعلام مي كنند به مشكلات خوزستان برسيد. لذا ما بايد ريشه اصلي را بررسي كنيم.

وی بيان كرد: يكي از راهكارها اين است كه كارگروهي از همه استانها و سازمانهای متولي تشكيل دهيم تا شاهد نباشيم كساني بيايند و بگويند عذاب الهي بر خوزستانيها نازل شده است.

گفتنی است پروز پدیده ریزگردها در ماه گذشته زندگی مردم استان خوزستان و بخصوص کلانشهر اهواز را مختل کرد.این پدیده مدارس و ادارات استان را در برخی شهرها در سه روز متوالی تعطیل کرد.
همین موضوع باعث شد تا وزیر بهداشت درمان و علوم پزشکی به عنوان نماینده دولت به استان خوزستان سفر کرده تا علل و عوامل آن را از نزدیک بررسی کند.پس از بررسی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هیات دولت اعتبارات خوبی را برای مبارزه با این پدیده به تصویب رساند






















comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
comment
1
0
comment حتما باید پیام تشکر بفرستیم که انتشار بدین
comment
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
comment
0
0
comment باتشکر وقدردانی ازجناب عبدالله نژاد به خاطر انتشار همچین گذارش مهم حیاتی .
comment
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
comment
0
0
comment باز هم تشکر از شوشان بابت گزارش خوبتان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار