شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
مدیرعامل شرکت تعاونی قیرجم هندیجان:
شرکت تعاونی قیرجم هندیجان، نخستین تولید کننده در شهرک صنعتی شهرستان هندیجان و تنها کارخانه بخش خصوصی تولید قیر 70- 60 در استان خوزستان می باشد. در بحث نحوه فروش تولیدات شرکت های داخلی استان نیز همین ذهنیت و آسیب وجود دارد، با توجه به حمایت و تاکید استاندار از تولیدات داخلی در مصارف درون استانی بازهم شاهد همین چرخه ی ناقص در استان هستیم. متاسفانه حتی سیستم اداری استان هم هنوز به این باور و ذهنیت و درک درست نرسیده است.
شوشان - گفتگو از : پدرام طاهری 

اشاره :
شرکت تعاونی قیرجم هندیجان، نخستین تولید کننده در شهرک صنعتی شهرستان هندیجان و تنها کارخانه بخش خصوصی تولید قیر 70- 60 در استان خوزستان می باشد. 

محمود عبادی جوان کارآفرین خوزستان و بعنوان یک صنعتگر فعال از سال 1389 بعنوان مدیرعامل شرکت تعاونی قیرجم هندیجان با راه اندازی یک کارخانه قیر در راستای سازندگی خوزستان و ایجاد اشتغال برای جوانان مرز و بوم خود گام های مفید و تلاش های بسیار نموده است.

از بدو تاسیس این کارخانه یکی از مشکلات وی و بسیاری از فعالان بخش خصوصی فقدان یک ذهنیت خودباوری و اعتماد نسبت به تولید محصولات کارخانجات و شرکت های درون استانی در نگاه مدیران و دیگر اجزای استان است که باعث شده تاکنون به چشم اندازی که پیش روی فعالیت هایشان ترسیم کرده اند دست پیدا نکنند.

این در حالی ست که محصولات تولیدی شرکت قیرجم بعنوان یک نمونه از حمایت تولیدات داخلی می تواند در مصارف شهرداریها، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن ، پیمانکاران سراسر استان که مشغول در پروژه های عمرانی هستند مورد استفاده قرار گیرد.

در این گفتگو ضمن بررسی چالش هایی که صنعت گران خوزستانی در مسیر توسعه استان با آن مواجه هستند، دیدگاه ها و راه کارهای مدیرعامل شرکت تعاونی قیرجم هندیجان را برای جلب نگاه و تغییر ذهنیت اجتماعی و مدیریتی استان خوزستان نسبت به تولیدات داخلی استان را جویا می شویم.

1- روند تاسیس شرکت تعاونی قیرجم را بیشتر توضیح دهید؟
استارت تأسیس کارخانه قیرجم از 23/4/89 در شهرستان هندیجان زده شد و در 23/12/92 براساس استانداردهایی که برای تولید قیر 70- 60 دریافت کرد کار خود را آغاز کرد . 
استاندارد ملی ایران 12505 برای قیر 70- 60 تعریف شده است که به کارخانه قیرجم هندیجان تعلق گرفت و براین اساس مجوز تولید، راه اندازی و بهره برداری به شرکت قیرجم تعلق گرفت.

2- چند نوع استاندارد برای قیر تعریف شده است ؟
استانداردهای قیر برای خود تعریف مشخصی دارند. چهار نمونه 50- 40 و 70- 60 و 100- 85 و ام، سی ( M.S) و دیگر استانداردها که البته چهارنمونه فوق برای جاده سازی ، آسفالت و استفاده شرکت های ایزوگام کاربرد دارد. شرکت قیرجم با دریافت دو مدرک qal و brs در حوزه مدیریت و عضویت در انجمن کیفیت ایران دارای علامت استاندارد ملی ایران و عرضه کننده در بوس کالاهای ایران برخوردار است. نکته ای که اضافه کنم، مواد اولیه بنام وکیوم با توم که پایه انواع قیر است را ما از شرکت نفت می گیریم و براساس استاندارد تعریف شده به انواع قیر تبدیل می کنیم که براساس استاندارد ملی است.

3- در حال حاضر آیا شرکت تعاونی قیرجم هندیجان به افقی که برای خود مشخص کرده دست یافته است؟
خیر، متاسفانه به دلیل مسائلی از جمله توزیع ناعادلانه قیر و نبود حمایت از تولیدات بخش خصوصی باعث تعطیل شدن پروژه شد. از زمان بهره برداری تاکنون به همین شکل ثابت باقی ماند و این مسئله باعث فقدان چرخه ی سرمایه و راکد ماندن سرمایه گذاری صورت گرفته و ممانعت از ایجاد حداقل 20 تا 30 فرصت شغلی ثابت شده و حتی نگهداری شرکت نیز برای ما هزینه بر شده است. 

4- اشاره کردید به مسئله ی توزیع ناعادلانه قیر در کشور. لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

یک طرف این مسئله شیوه توزیع قیر توسط دولت است و طرف دیگر قضیه ، شرکت های بزرگ مانند پاسارگاد و جی اصفهان هستند که از پشتوانه نور چشمی و حمایتی دولت برخوردار هستند و بازار قیر ایران دست این شرکتهاست که عرضه مصارف غیر مصارف داخلی کشور را در اختیار دارند از طرفی دولت هم چالش را بیشتر می کند مثلا امسال براساس مصوبه دولت و تایید مجلس توزیع قیر دولتی به شهرهای با جمعیت بیست هزار نفر و زیر بیست هزار نفر حدود دو میلیون تن  قیر موظف است که برای مصارف زیرساخت ها توسط بنیاد مسکن و سایر نهادهای زیر مجموعه دولت عرضه شود، همانطور که دولت دارد به جاهای مورد نیاز از طریق پاسارگاد و جی بازار را تامین می کند، ما فعالان بخش خصوصی از دولت درخواست داریم در این سیکل بوجود آمده از تولیدات ما هم برای مصارف مورد نیاز کشور و استان استفاده کند و برای تامین زیرساخت ها خریداری کند الان در خوزستان یکی از مهمترین مشکلات تامین مواد اولیه برای تولید است و ما مجبوریم از استانهای مجاور مانند شیراز، بندرعباس، مواد وکیوم باتوم را تامین کنیم.

 در صورتی که در پالایشگاه آبادان این مواد موجود است . امسال ما برای رفع این مسئله مکاتبه داشتیم و از طریق فرمانداری شهرستان هندیجان درخواست کردیم این درخواست به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارایه شد و این درخواست هم با پیوست مدارک به مدیریت پالایشگاه آبادان داده شد مدیریت پالایشگاه درخواست ما را ارجاع دادند به مدیریت تلفیقی وزارت نفت و آن وزارتخانه مذکور در پاسخ اظهار کردند: در حال حاضر مواد مورد نیاز شما را نمی توانیم تامین کنیم . اگر در آینده توان تولید پالایشگاه بالا رفت آنوقت با شما همکاری می کنیم. 

در بحث نحوه فروش تولیدات شرکت های داخلی استان نیز همین ذهنیت و آسیب وجود دارد، با توجه به حمایت و تاکید استاندار از تولیدات داخلی در مصارف درون استانی بازهم شاهد همین چرخه ی ناقص در استان هستیم. متاسفانه حتی سیستم اداری استان هم هنوز به این باور و ذهنیت و درک درست نرسیده است. 

5- به نظر شما چه دلایلی وجوددارد که با وجود تاکید استاندار بر استفاده از تولیدات داخلی در پروژه های عمرانی ، این امر میسر نمی شود؟
 بطور مثال شرکت پاسارگاد چون فعالیتش در مجموعه ی پالایشگاه آبادان انجام می شود نگاه مثبتی نیز به محصولات آن است و مصرف کننده خصوصی و دولتی از آن استفاده می کنند، این طرز فکر اشتباه وجود دارد که مگر می شود بخش خصوصی  از این توان برخوردار باشد که قیر پالایشگاهی تولید کند؟
6- آیا شرکت قیرجم هندیجان توانایی تولید قیر در سطح پالایشگاهی را دارد؟
بله، همین که ما طبق مستندات ، دریافت استانداردهای لازم برای تولید این محصول را کسب کرده ایم نشانگر آن است از این سطح توانایی تولید و رضایت مشتری برخوردار هستیم، هیچ تفاوتی بین محصول تولیدی ما و محصول تولیدی پالایشگاه آبادان ، و شرکت پاسارگاد و جی به لحاظ کیفیت وجود ندارد، ما توانایی داریم از این مزایا را برای محصولات تولیدی شرکت قیر جم را با این مزایا که مشتریان بخش دولتی و خصوصی خدماترسانی کنیم ، ارائه مشاوره در خصوص شناخت از قیر و روش استفاده قیر در آسفالت، کیفیت قیر بالا طبق استاندارد ملی ایران، عرضه قیر شرکت 10 الی 30 تومان پایین تر از قیمت بورس کالای ایران، نگهداری قیر خریداری شد، در شرکت بدون پرداخت هزینه ، تحویل در اسرع وقت مطابق با درخواست مشتری، تحویل آنالیز قیر نقطه نفوذپذیری و نقطه نرمی در زمان خرید از محصول شرکت که نشان دهنده و تایید کننده قیر است ما این امتیازات را برای جلب رضایت مشتریان ارائه می دهیم .

7- با توجه به ویژگی هایی که برای تولیدات شرکت قیرجم هندیجان برشمردید راهکار شما برای تعامل چیست؟
ببینید ، در حال حاضر کیفیت آسفالت درخوزستان نامطلوب است ما در تولید قیر استاندارد برای آسفالت با کیفیت آمادگی همکاری با شرکت پاسارگاد و جی را داریم ما با توجه به تجربیاتی که در بحث کیفیت مطلوب و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی کسب کرده ایم ، آمادگی تعامل داریم تا ارگان های مصرف کننده دولتی و خصوصی درباره نحوه ، شیوه ، استفاده از قیر در سیکل تولید آسفالت با کیفیت خدمات و راهکار ارائه دهیم.

 8- و در پایان :
دیدگاه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم های دشمن است که تاکید ایشان بر حمایت از تولید داخلی است ولی متاسفانه این دیدگاه هنوز در سیستم مدیریت کشور و در ذهنیت مدیران جا نیفتاده است. شرکت قیرجم هندیجان یک نمونه از قربانیان این ذهنیت فقدان حمایت از تولیدات داخلی و قرار گرفتن در چرخه ناقص است. ما هم یک پالایشگاه کوچک هستیم در خوزستان و شهرستان هندیجان که تمام آنچه برای راه اندازی و فرایند تولید از نصب دستگاه ها تا راه اندازی شرکت بر طبق رعایت اصول استاندارد حرکت کردیم. در پایان جا دارد قدرشناسی کنم از جناب دکتر مقتدایی استاندار محترم خوزستان مشاور ایشان جناب حاج جمال درویش، دکتر حاجتی معاونت مدیریت و برنامه ریزی استاندار، آقای جعفری نسب فرماندار شهرستان هندیجان ، محمدیان رئیس شرکت شهرک های صنعتی استان ، شهردار هندیجان ، رئیس و اعضای شورای شهر هندیجان که حمایت های این مدیران محترم باعث انگیزه و شوق به ادامه فعالیت است. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار