شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دیدار با آیت اله شفیعی:
ایدنی با اشاره به این که فاز سوم طرح تحول نظام سلامت مربوط به کاهش پرداخت از کل جامعه است، گفت: برای اینکه بستر دریافت های خارج از تعرفه در کشور جمع شود و زمینه دریافت وجوه خارج از تعرفه برچیده شود لازم بود که یک بازبینی در ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت به ویژه خدمات پزشکی در کشور صورت گیرد.
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه به همراه، حجت الاسلام سید محسن شفیعی مسئول نهاد نمیاندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان، حجت الاسلام عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر علی خدادادی قائم مقام دانشگاه، دکتر منصور آرزومند رئیس اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات، دکتر مالک کنانی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون غذا و دارو، دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری، دکتر عبداله رفیعی معاون توسعه آموزش، دکتر ساسان موگهی، معاون دانشجویی فرهنگی، دکتر سید جلال هاشمی رئیس دانشکده پزشکی و مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن سال جدید با حضرت آیت الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند.

دکتر اسماعیل ایدنی در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید، به شرح اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت، گسترش عدالت در سلامت بخصوص در کاهش میزان پرداخت های درمانی از جیب مردم بوده است، در عین حال دستاوردها و نتایج دیگری از جمله افزایش کیفیت خدمات و گسترش برخورداری مردم از خدمات درمان را نیز به دنبال داشته است.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان ادامه داد: پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت یکی از عوامل شکاف های اجتماعی است. متاسفانه در سال‌های اخیر هزینهٔ پرداختی از جیب مردم به میانگین 60 در بیمارستان های خصوصی و دولتی و مشخصا 37 درصد در بیمارستان های تابعه وزارت بهداشت رسیده بود و تهیهٔ آن برای مردم مشکل بود که با اجرای مرحله اول طرح تحول نظام سلامت، حداکثر پرداختی مردم در مناطق شهری 10 درصد و در مناطق روستایی 5 درصد شد.

ایدنی با بیان اینکه توجه به حوزه درمان نباید باعث غفلت از حوزه بهداشت شود گفت: باید به سمت اصلاح زیر ساخت های حوزه سلامت برویم و اصلاح زیر ساخت ها یعنی توجه ویژه به بخش بهداشت که فاز دوم طرح تحول نظام سلامت به ارتقاء سطح شاخص های بهداشتی در مناطق روستایی و حاشیه کلان شهرها و حوزه های شهری برای غربالگری بیماری های مزمن اختصاص دارد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور به برنامه‌های دیگر این طرح اشاره کرد و افزود: کاهش جراحی‌های سزارین و رایگان کردن هزینه‌های زایمان طبیعی در همهٔ بیمارستان‌ها از برنامه های دیگر این طرح است.

این مقام مسئول افزود: همچنین در بعد خدمت رسانی به مناطق محروم، اقدامات بسیار خوبی انجام شده و نیرو های تخصصی مورد نیاز با توجه به جمعیت مناطق مختلف استان فراهم شده و بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی از نعمت وجود نیروهای تخصصی و فوق تخصصی برای خدمت رسانی به مردم برخوردار می باشند.

وی با اشاره به این که  فاز سوم طرح تحول نظام سلامت مربوط به کاهش پرداخت از کل جامعه  است، گفت: برای اینکه بستر دریافت های خارج از تعرفه در کشور جمع شود و زمینه دریافت وجوه خارج از تعرفه برچیده شود لازم بود که یک بازبینی در ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت به ویژه خدمات پزشکی در کشور صورت گیرد.

ایدنی گفت: فاز سوم طرح تحول نظام سلامت نیز با ابلاغ کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت اجرایی شد که گام بسیار مهمی در تعدیل هرچه بیشتر پرداخت هزینه های مردم در زمینه دریافت وجه در مراکز خصوصی و دولتی اعمال شده است، چرا که یکی از مشکلات مردم، ناتوانی در پرداخت هزینه های درمانی چه در بیمارستان های دولتی و چه در بیمارستان های خصوصی بود که با اجرای کتاب ارزش گزاری نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت، سهم پرداختی بیمار در شهر‌ها از 10 درصد به 6 درصد و در مراکز روستایی از 5 درصد به3درصد کاهش یافت که  این مهم در ایجاد رضایتمندی مردم بسیار تاثیرگذار است.

رییس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که بسیاری از تعرفه های غیرعادلانه با اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت اصلاح شده اند، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این کتاب ،زمینه تخلف در  تعرفه ها برطرف شد و پس اجرای تعرفه های کتاب جدید به تخلفات پزشکی که مربوط به دریافت هزینه غیر متعارف از مردم است رسیدگی می‌شود و مجازاتی چون توبیخ و ابطال پروانه مطب نیز در نظر گرفته شده است.

حضرت آیت الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید گفت: فرصت خدمتگزاری به مردم یک نعمت الهی است که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسئولان باید در خدمت رسانی به مردم علاوه بر تلاش شبانه روزی، نیت خالص نیز داشته باشند تا بتوانند موفق شوند و دعای مردم بدرقه راهشان باشد.

آیت الله شفیعی در ادامه به شغل شریف پزشکی اشاره کرد و گفت: پزشکان باید بدانند که قسمتی از شفای بیماران که خداوند متعال به آنها عطا میکند از طریق اطبا صورت میپذیرد، پس همیشه در همه اقدامات رضای خداوند را مدنظر قرار دهند و ان شاء الله اقدامات خود را همیشه با نیت خیر همراه سازند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار