اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
تیلاپیا، میهمان ناخوانده ای که این روزها عرصه را بر میزبانان در زیستگاه های آبی تلابهای خوزستان تنگ کرده و باعث نگرانی صیادان و کارشناسان محیط زیست شده، یک ماهی مهاجم و پرخور است که بومی های منطقه آن را شانک هور می نامند.
تیلاپیا، میهمان ناخوانده ای که این روزها عرصه را بر میزبانان در زیستگاه های آبی تلابهای خوزستان تنگ کرده و باعث نگرانی صیادان و کارشناسان محیط زیست شده، یک ماهی مهاجم و پرخور است که بومی های منطقه آن را شانک هور می نامند. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره وجود این ماهی که سر و کله آن سه چهار سالی در تالاب بین المللی شادگان، رودخانه کارون و چند منطقه دیگر مشاهده شده است، هشدار می‌دهد و می گوید: افزایش آمار تیلاپیا در منابع آبی استان جدی است و اثر آن شاید پنج سال دیگر و زمانی که دیگر در تالابها ماهی محلی وجود نداشته باشد مشخص شود.
آقای لاهیجان زاده به رتبه نخست تنوع زیستی تالاب بین المللی شادگان با 85 گونه ماهیان دریایی و تالابی و میگو در رده بندی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره و بر ضرورت حساسیت و برنامه ریزی برای شناسایی و کنترل این گونه مخرب تاکید می کند.
او می گوید: تیلاپیا خوردن گیاهان را ترجیح می‌دهد اما درصورتی که نتواند خود را با گیاهان سیر کند از پلانکتون‌ها، ماهی ها و تخم های آنها نیز نمی گذرندو گوشتخوار میشوند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان معتقد است، به علت آنکه آثار و عواقب بعدی حضور این میهمان ناخوانده تاکنون به صورت دقیق مشخص نیست نیاز است هرچه سریعتر محققان و دستگاه های مربوط دست به کار مطالعه و پژوهش در خصوص راه‌های مقابله با تیلاپیا شوند.
تیلاپیا دارای دو نوع اقتصادی و غیر اقتصادی است،گونه ای که در آب‌های خوزستان وجود دارد و نوع بسیار مخرب آن با نام زیلی، در واقع گونه هرز و بدون ارزش اقتصادی است.
این گونه جثه ای کوچک دارد و تهدیدی جدی برای تنوع زیستی آبی، ماهیان بومی و پوشش گیاهی تالاب‌هاست.
دوره رشد تیلاپیا سریع و بین دو تا پنج ماه است وبدون حضور جنس نر تخم ریزی میکند و دراین مدت بالغ و آماده تخم ریزی و زادو ولد می شود .
مدیرکل شیلات خوزستان هم می گوید: این ماهی در آب‌های استان گونه مهاجم و از طریق آب‌های مشترک با عراق وارد کشور شده است.
آقای مغینمی می افزاید: این‌ گونه وحشی صرفه اقتصادی ندارد و با گونه‌های بومی رقابت می‌کند و به علت مقاومت زیاد، سرانجام آنها را از بین می‌برد.
او اضافه می کند: با ورود ماهی تیلاپیا به آب های استان موضوع را به سازمان محیط زیست اعلام و همکاری در زمینه شناسایی و مقابله با آن را درخواست کردیم همچنین این ماهی علاوه بر آب‌های آزاد، وارد استخرهای پرورش ماهی (بیشتر در اطراف خرمشهر) و باعث افت تولید ماهیان پرورشی شده است.
یکی از ساکنان منطقه و صیادان محلی تیلاپیا می گوید: به تازگی در تالاب شادگان و رودخانه کارون ماهی تیلاپیا به وفور دیده و به علت فراوانی وارد بازار استان هم شده است.
حکمت شهروند اهوازی هم که فروشنده غذاهای دریایی در بازار اهواز است، می گوید: مدتی است که یک ماهی حدود 300 گرمی به بازار آمده که به علت پایین بودن قیمت ، مشتریان زیادی پیدا کرده است.
آقای مولا معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم با بیان اینکه آسیب ‌رسانی این ماهی به گونه‌های بومی و پوشش گیاهی آب‌های خوزستان محرز شده است، می گوید: با اینکه نحوه و میزان آسیب‌رسانی این ماهی تاکنون به طور دقیق شناسایی نشده است ولی به نظر می رسد تیلاپیا با این روندی که در پیش گرفته به مرور ذخیره غذایی برای ماهیان بومی باقی نمی‌گذارد و آنها را با فقر غذایی مواجه می کند.
رئیس مرکز آبزی پروری جنوب هم می گوید:‌ تاکنون راهی برای کنترل و محدود کردن این نوع ماهی نیافته ایم که هم سفره ماهیان بومی منطقه در آبهای خوزستان شده است .
آقای مرمضی می افزاید: کارشناسان عراقی هم از آثار تیلاپیا اعلام نگرانی کرده اند زیرا تقریبا در همه منابع آبی عراق نفوذ کرده است.
قادر ماهیگیر شادگانی می گوید: مدتی است ماهی تیلاپیا بلای جان ماهیان و آبزیان هور شده است.
او می افزاید: زندگی بسیاری از افراد بومی به ماهیگیری بستگی دارد که با وجود این ماهی و کاهش صید ، شغل بسیاری از آنها به خطر افتاده است . 
کارشناسان محیط زیست خوزستان می گویند: این‌گونه ماهی که نخستین ‌بار در آب‌های دارخوین مشاهده شده ، به تدریج به دیگر حوزه ها راه پیدا کرده اما دراین فاصله متاسفانه اقدامی برای پیشگیری از ازدیاد و زاد و ولد آن انجام نشده و پیشروی آن حالا به حدی رسیده است که در تمام آب‌های استان یکه تازی می کند.
مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها و آبزیان می گوید: این‌گونه از نظر گوشتی قابل مصرف است ولی مرغوبیت چندانی ندارد و از نظر ارزش غذایی نسبت به ماهی های دیگر ویتامین و روغن های مفید کمتری دارد اما به علت قیمت پایین و ارزان در مقایسه با ماهیان مرغوب با استقبال مردم در بازار مواجه شده است .
آقای مرمضی می افزاید: ماهی تیلاپیا دربرابر سرما مقاومت کمی دارد و اگر دمای آب شور به صفر و آب شیرین به زیر 10 درجه برسد به احتمال زیاد از بین خواهد رفت.
وی اضافه می کند: این آمادگی وجود دارد تا در صورت اختصاص بودجه ای مناسب یک کار مطالعاتی زیستی در خصوص تکثیر این ماهی و راههای پیشگری از ازدیاد آن انجام شود زیرا به طور کلی نمی توان این گونه مخرب را از آبهای استان خارج کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار