اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
ایدنی گفت: در حال حاضر تا حد زیادی مشکلات دریافت‌های غیر متعارف حل شده است و در صورت بروز تخلف توسط ارائه دهندگان خدمات درمانی با آنها بدون تعارف برخورد خواهیم نمود، کما اینکه تا کنون با پیگیری هایی که انجام داده ایم برای 10 مورد متخلف در خوزستان حکم صادر شده است و بعضا" مطب آنها به مدت 3 ماه تعطیل شده است.
نشست خبری هفته سلامت با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه، دکتر سعید سیدیان معاون بهداشتی دانشگاه، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون غذا و دارو دانشگاه و تعداد کثیری از اصحاب رسانه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.
 

سال 93 سالی فراموش نشدنی در تاریخ کشور در حوزه سلامت می باشد
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه و توجه ویژه آنها به مقوله سلامت و ذکر این نکته که همواره یکی از بهترین جلسات وی، جلسه با خبرنگاران و اهالی مطبوعات می باشد اظهار داشت: سال 93 سالی فراموش نشدنی در تاریخ کشور در حوزه سلامت می باشد.  اتفاق خوبی که در سال 93 افتاد، در ابتدا ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری و پس از آن اجرای طرح تحول نظام سلامت با یک حمایت و اجماع همگانی در سطح کشور بوده است که این طرح پاسخی به پرسش های مردم بود که همین سوالات و پرسش ها، شاخص هایی بود که سازمان بهداشت جهانی آنها را وظایف اساسی دولت ها که تامین عدالت در سلامت می باشد عنوان داشته است.
 

هزینه‌ای که بیماران در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کنند در شهرها به 6 درصد و در روستاها حدود 3 درصد است
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان نمود: طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از مهم‌ ترین برنامه‌ های دولت یازدهم طراحی و طی مراحل مختلف  در سراسر کشور به مرحله اجرا درآمد.این طرح در حالی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت که پیش از این در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه به صراحت تأکید شده بود پرداخت مستقیم مردم باید ازحدود57 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کند، اما علیرغم هدف گزاری و داشتن دغدغه از سالیان پیش، این موضوع نه تنها در عمل مغفول ماند که رقم پرداخت از جیب مردم درسال 1392 متاسفانه به بیش از 60 درصد افزایش یافت.

ایدنی گفت: برقراريعدالتو کاهش هزينه‌‌هاي خدمات بهداشتي ودرماني نیز یکی از هدف‌های مهم طرح تحول سلامت است. امروز اکثر مردم خبر دارند هزینه‌ای که بیماران در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کنند در شهرها به 6 درصد و در روستاها حدود 3 درصد است.  
 

یکی از نخستین ثمرات این طرح، حل مشکل بحران دارو در کشور بود
قائم مقام وزیر بهداشت در استان اظهار داشت: یکی از نخستین ثمرات این طرح، حل مشکل بحران دارو در کشور بود. البته همیشه گرانی و کمبود بعضی از داروها وجود داشته و دارد اما با مدیریت وزارت بهداشت، کمبود داروها که در مرداد سال 92 به 270 قلم رسیده بود، در حال حاضر به حدود 30 قلم رسیده است، این در حالی است که ارز اختصاص داده شده برای ورود دارو طی همین مدت 30 درصد کاهش یافته و این معنای عملی مدیریت جهادی است.
 
 
بیش از هشت میلیون نفر از هموطنان که فاقد بیمه سلامت بودند، طی یک سال گذشته بیمه شدند
ایدنی ادامه داد: یکی از آرزوهای مسئولان نظام در تمام سال‌های گذشته، بیمه شدن مردم در نقاط مختلف و همه شهرها و روستاها بوده که این موضوع هیچ‌گاه عملی نشد. با شروع طرح تحول نظام سلامت، مسئولان مربوطه با همت و کوششی مثال زدنی برای انجام این کار مهم کمر همت بستند و خوشبختانه بیش از هشت میلیون نفر از هموطنان که فاقد بیمه سلامت بودند، طی یک سال گذشته بیمه شدند.
 
بزرگترین مخالفان طرح تحول نظام سلامت، تهیه و توزیع کنندگان لوازم و تجهیزات پزشکی هستند
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بزرگترین مخالفان طرح تحول نظام سلامت، تهیه و توزیع کنندگان لوازم و تجهیزات پزشکی هستند که همواره درصدد ایجاد مشکل بر سر راه اجرای این طرح هستند، خاطرنشان ساخت: پیش از اجرای این برنامه، تقریباً همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع داده می‌شدند. این میزان در حال حاضر در کشور به 2/3 درصد کاهش یافته است، یعنی از هر 100 بیمار، تنها 3 نفر برای خرید لوازم از بیمارستان خارج می‌شوند. با شروع این طرح، قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و اِستنت های قلبی هم به طور متوسط ۴۲٪ کاهش یافته است.
 
وی افزود: دسترسی به اقلام دارویی در بیمارستان ها از ۳۲۰ قلم پیش از آغاز طرح به ۷۵۰ قلم افزایش پیدا کرده و دسترسی به ملزومات مصرفی در بیمارستان‌ها نیز از ۱۴۸۰ قلم پیش از شروع طرح به ۲۱۳۰ قلم رسیده است.پیش از آغاز طرح تحول نظام سلامت، ۱۴۵۰پزشک متخصص در مناطق محروم کشور حضور داشتند و امروز این تعدادبه۳۹۰۰نفر رسیده است و علاوه بر این ۱۴۵۵پزشکعمومیهم دراین مناطق مشغول خدمت شده‌اند که با مشوق هایی که در این قسمت لحاظ کردیم توانستیم پزشکان زیادی را مشغول به خدمت کنیم.
 

وضعیت ظاهری ساختمان‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی سامان یافته است
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اجرای طرح ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دانشگاهی ابراز نمود: از دیگر مفاد طرح تحول نظام سلامت که باعث افزایش رضایت بیماران شده، سامان یافتن وضعیت ظاهری ساختمان‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی است. اینک در 560 بیمارستان در سراسر کشور شاهد پیشرفت 85 درصدی نوسازی، تعمیر و تجهیز هستیم، علاوه بر این‌ها تلاش شده کیفیت مواردی نظیر امکانات اقامتی، غذای بیماران و... نیز اصلاح شود.

ایدنی بیان داشت: طی یک سال گذشته در کشور، ۵۸۵ کلینیک ویژه هم برای ارائه خدمات ویزیت سرپایی استاندارد با تعرفه دولتی راه‌اندازی و تجهیز شده است. از زمان شروع این برنامه بیش از ۲۰ میلیون ویزیت در این کلینیک‌ها انجام شده است. از ظرفیت های فرابخشی در این زمینه استفاده های خوبی شده مانند کلینیک امام خمینی (ره) جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که به صورت اقماری پزشکان و متخصصان دانشگاه در آنجا با هزینه دولتی ارائه خدمات میکنند.
 

افزایش ۵ درصدی نسبت زایمان طبیعی به سزارین 
وی افزود: با توجه با آمار بالای سزارین و فاصله ی ما با استانداردهای جهانیتصمیم بر این شد که با شروع این طرح ملی، برنامهترویجزایمانطبیعی نیز آغاز شود که تا کنون حدود ۳۴۰ هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شده و همین موضوع سبب افزایش ۵ درصدی نسبت زایمان طبیعی به سزارین در کل کشور و بهبود بیشتر این نسبت در خوزستان شده است.
 
 
14 پایگاه اورژانس هوایی برای پوشش راه‌های فرعی و صعب العبور
 
قائم مقام وزیر بهداشت در خوزستان گفت: سومین علت مرگ و میر در کشور ما حوادث رانندگی است. نکته ای که از نظر پزشکی قابل اهمیت بود زمان زیاد برای رسیدن بیمار به اورژانس بود که باعث میشد هموطنان ما جان خود را از دست بدهند. برنامهگسترشپوششخدماتاورژانسهوایی یکی از بخش‌های مهم طرح تحول سلامت است و همان‌طور که در خبرها شنیده یا دیده‌اید، ۱4 پایگاه اورژانس هوایی برای پوشش راه‌های فرعی و صعب العبور ایجاد شده که به طور متوسط ۵ مأموریت در هر روز انجام داده‌اند. به این ترتیب طی ۳۵۱ پرواز، ۶۱۱ بیمار و مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که یکی از این 14 پایگاه اورژانس هوایی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.
 

هفته سلامت نیز اعلان خطر برای بیماری های پر خطر می باشد
ایدنی ادامه داد: خدمات تخصصی مورد نیاز مردم در مناطق محروم با لحاظ کردن بسته های تشویقی برای پزشکان به آنها ارائه شد و پزشکان در تمامی نقاط خوزستان و مناطق محروم حضور دارند. ارائه خدمات درمانی، توسعه اورژانس ها، افزودن تخت های درمانی و ... همگی مبارزه با معلول است و افزایش طول عمر با کیفیت هدف غایی نظام سلامت است.سیمای بیماری ها در کشور ما بیماری های قلبی و عروقی سرطان ها بیماری های اختلالات روانی وبیماری های تنفسی است. ما سعی بر اصلاح روند تغذیه و زندگی مردم داریم و به جای اینکه تمرکز کنیم بر روی بیماری های واگیر دار باید به بیماری های غیر واگیر نیز توجه کنیم. هفته سلامت نیز اعلان خطر برای بیماری های پر خطر می باشد.
 
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: برنامه گسترش نظام سلامت بهداشت و درمان در مناطق حاشیه نشین، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و شهرهایی با جمعیت 20 تا 50 هزار نفر نیز اجرایی شده است. 95 خانه بهداشت در استان خوزستان افتتاح شده و در کل کشور 2000 خانه بهداشت در سال 93 شروع به ساخت کردند که 1100 خانه بهداشت افتتاح شدند.
 
از  1600 پزشک خانواده جذب شده در کشور، 112 پزشک در استان خوزستان بوده است
 
ایدنی گفت: در حوزه بهداشت در کشور 4892 پزشک در حوزه بهداشت و در طرح پزشک خانواده مشغول فعالیت بودند و به این تعداد 1600 پزشک در سال 93 اضافه شدند. در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و با توجه به دافعه های بسیار زیاد از قبیل ریزگردها و گرمای هوا، تمایل ماندگاری در استان ما پایین است، اما با این حال از این 1600 پزشک 112 پزشک در استان خوزستان بوده است.
 
اقدامات عملیاتی در فاز دوم طرح تحول نظام سلامت یعنی تحول در حوزه بهداشت
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: ارائه7قلممکمل برای 3 گروه مادران باردار، اضافه شدن کودکان زیر 2 سال و دختران 7 سال به بالا به سبد دارویی خانه‌های بهداشت،اضافهشدنواکسن پنتاوالان به نظام واکسیناسیون کشور برای پیشگیری از بیماری‌های مهم واگیر در کودکان که در این خصوص لازم به ذکر است در بسیاری از کشورهای جهان این واکسن تزریق می‌شد و تا پیش از شروع طرح تحول، ایران در این زمینه جایگاه مناسبی در آمار جهانی نداشت، افزایش اقلام دارویی خانه‌های بهداشت از 270قلم به 436قلم، افزایش تعداد ماما از 4718نفر در سال 1392به 5046نفر در مهر ماه 1393 (یعنی جذب 328نفر مامای جدید) همه و همه از اقدامات عملیاتی در فاز دوم طرح تحول نظام سلامت یعنی تحول در حوزه بهداشت می باشد.
 
 
هدف از فاز سوم طرح تحول نظام سلامت، منطقیکردن تعرفه‌های خدمات پزشکی بود
 
وی در ادامه ضمن اشاره به اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت و بازنگری در تعرفه‌های خدمات پزشکی بیان نمود: در این مرحله برای 1700 خدمت نوین پزشکی که پیش از این فاقد تعرفه مصوب بودند، تعرفه گذاری صورت گرفت. در عین حال 300 خدمت جدید که سابقاً هزینه آن به طور کامل از جیب مردم پرداخت می‌شد تحت پوشش بیمه قرار گرفت و اکنون مردم صرفاً فرانشیز این خدمات را پرداخت می کنند.
 
ایدنی گفت: با توجه به این نکات، هدف این مرحله از طرح تحول نظام سلامت، منطقیکردن تعرفه‌های خدمات پزشکی بود، کاری که بیش از بیست سال انجام نگرفته و نرخ خدمات ثابت مانده و تغییر نکرده بود. این شرایط اصلی‌ترین عامل سوق خدمات سلامت به سمت پرداخت‌های غیر رسمی (دریافت زیر میزی) محسوب می‌شد. متاسفانه تعرفه های پزشکی از سال 1364 تغییر نکرده بود و همین امر باعث بوجود آمدن مناقشاتی بین مردم و جامعه پزشکی می شد و تعرفه ها مبنای خاصی نداشت و مداخله ی بسیار موثر بازنگری تعرفه های پزشکی بود و رشته هایی که مادر طب هستند مانند جراحی داخلی اطفال، داوطلبان زیادی برای تحصیل به علت تعرفه های پاین نداشتند.
 
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: با برداشتن این گام و شروع به کار سامانه تلفنی 1690 برای دریافت شکایات مردم، در حال حاضر تا حد زیادی مشکلات دریافت‌های غیر متعارف حل شده است و در صورت بروز تخلف توسط ارائه دهندگان خدمات درمانی با آنها بدون تعارف برخورد خواهیم نمود، کما اینکه تا کنون با پیگیری هایی که انجام داده ایم برای 10 مورد متخلف در خوزستان حکم صادر شده است و بعضا" مطب آنها به مدت 3 ماه تعطیل شده است.
 
امیدواریم این طرح ملی که باعث آرامش خاطر و رضایت ملت شریف ایران شده با قوت و قدرت ادامه یابد
 
ایدنی در پایان خاطرنشان ساخت: امیدواریم این طرح ملی که باعث آرامش خاطر و رضایت ملت شریف ایران شده با قوت و قدرت ادامه یابد. برای انجام این مهم، همه دستگاه‌ها و به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید همراهی کنند تا منابع مالی پایدار برای ادامه کارآمد طرح تأمین شود و از این طریق، خدمات شایسته بهداشتی و درمانی با هزینه معقول در اختیار مردم سراسر کشور قرار گیرد. ان‌شاءا...
 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
comment
0
0
comment جناب دکتر ایدنی با خسته نباشد
برخی از پزشکان اخیرا پول نقد برای عمل و در اصطلاح پول دستی می گیرند.برای آن چه چاره ای اندیشیده اید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار