اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۳۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
دکتر ایدنی:بسیاری از مواد غذایی مصرف آنها موجب سوء تغذیه شده و منجر به ناامنی غذایی می‌شوند
مراسم نمادین آغاز هفته ملی سلامت 94 با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس تقی زاده مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان، دکتر سیدیان معاون بهداشت دانشگاه و دکتر موگهی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و جمعی از مدیران ستادی دانشگاه و اداره کل آموزش و پرورش استان در مدرسه دخترانه شهیده مهشاد شیرازی برگزار گردید.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مراسم نمادین آغاز هفته سلامت ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و ایام ماه مبارک رجب گفت: بسیاری از فعالیت هایی که در کشور عزیزمان، چه در حوزه آموزش و چه در حوزه بهداشت و دیگر بخش ها انجام می شود، برای ارتقاء سطح سلامت شما دانش آموزان که آینده سازان این ممکت هستید انجام می شود.

ایدنی ادامه داد: از سوی سازمان جهانی بهداشت، روز 7 آوریل برابر با 18 فروردین ماه «روز جهانی بهداشت» نام گرفته است و همه ساله برنامه هایی در گرامیداشت این روز در سراسر جهان برگزار می شود.

رئیس دانشگاه در ادامه با اشاره به  اهمیت «سلامتی» در جامعه و نقشی که انسان سالم می تواند در شکل دهی و توسعه پایدار جامعه داشته باشد، خاطرنشان کرد: در کشور ما با توجه به اهمیت و جایگاه خاص مقوله سلامتی؛ تعیین زمان بیشتر از یک روز برای گرامیداشت برنامه های مرتبط با سلامت مورد توجه قرار گرفته و روزهای 18 تا 24 فروردین به عنوان هفته ملی سلامت در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به تعطیلات نوروزی و فرصت کم و محدود برنامه ریزی و اجرای برنامه های مربوط به هفته سلامت، از سال گذشته روال بر این شد تا هفته اول اردیبهشت به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: همه ساله متناسب با خطراتی که سلامت جهانی را تهدید میکند یک شعار از سوی سازمان جهانی بهداشت، در جهت آگاه سازی و فرهنگ سازی در جهت رفع این معضل خواهد بود انتخاب میشود و امسال با توجه به نقشی که غذا در مسئله سلامت دارد شعار "ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره"به عنوان شعار سازمان جهانی بهداشت در نظر گرفته شد.

ایدنی افزود: بدلیل اینکه ممکن است شعاری که در سطح جهانی مطرح میشود با شعاری که در کشور ما نیاز است به علت ضرورت موضوع، مداخلاتی در جهت توجه بیشتر به آن صورت گیرد، متفاوت باشد، با توجه به مشکلاتی که در حوزه سلامت و بهداشت داریم یک شعار بومی و ملی هم انتخاب میشود و شعار هفته سلامت امسال "عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت"می باشد.

وی تصریح کرد: بهداشت و سلامت هم در حیطه فردی و هم در حیطه اجتماعی، یک مسئله چند بعدی است، سلامت را فقط نداشتن بیماری نمی گویند، زیرا سلامت ابعاد مختلفی همچون جسمی، روحی و روانی و اجتماعی دارد و فرد در هر زمینه اختلال داشته باشد فرد سالم نخواهد بود و وقتی که فردی سالم نباشد کارآمد نخواهد بود و نمیتواند نقش فردی و اجتماعی خود را ایفا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به مسئله غذا که زمنیه ساز بسیاری از بیماریها است، امسال توجه ویژه ای بر روی ایمنی غذا شده است. بیش از 50 درصد عواملی که روی سلامت مردم موثر است مسائل کلانی است که خارج از حوزه بهداشت و درمان تعریف میشود و یکی از این حوزه های تاثیرگذار مسئله غذا است. غذایی که به مصرف مردم میرسد، از طریق زنجیره ای تامین میشود که از مرحله کاشت شروع میشود و مراحل آبیاری و سم پاشی، برداشت مواد غذایی، انتقال مواد غذایی، عرضه آن به فروشندگان و از فروشندگان تا به سفره مردم را شامل میشود که در هرمرحله از این زنجیره ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و غذا را از ایمن بودن خارج کند و به یک عامل بیماری زا تبدیل شود.

ایدنی اظهار کرد: اگر در برنامه‌هایی که برای محافظت از مردم اجرا می‌شوند، مسئله غذا و تاثیر آن را در ارتقاء سلامت نادیده گرفته شود؛ با مشکلاتی مواجه می‌شویم که امروزه بسیاری از کشورهای جهان با آن مواجه شده‌اند.

وی گفت: بسیاری از مواد غذایی، ارزش غذایی پایینی دارند و مصرف آنها موجب سوء تغذیه شده و منجر به ناامنی غذایی می‌شوند و متاسفانه برخی از استان‌های کشور از نظر غذایی در معرض ناامنی مواد غذایی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بسیاری از این مشکلات، به فرهنگ و سبک زندگی مردم مرتبط است. ما با فاصله گرفتن از مواد غذایی که به طور سنتی در کشور ما مصرف می‌شد، الگوی مواد غذایی غربی را پذیرفتیم که مصرف بالای چربی‌ها و غذاهای آماده و میزان بالای نمک و افزودنی‌ها را در خود دارد. این الگو موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون و دیابت می‌شود و مشکلاتی در بزرگسالی برای همه ایجاد می‌کند.

ایدنی بیان کرد: این الگوی غذایی، زمینه‌ساز بسیاری از سرطان‌ها است و لازم است که مداخله‌ای صحیح و ضروری در اصلاح سبک غذایی در زندگی به وجود آید.

وی ادامه داد: اهمیت شعار روز بهداشت و سلامت، زمانی روشن می‌شود که بدانیم در این هفته برنامه‌هایی در حوزه بهداشت، طراحی و اجرا می‌شود که عمدتا در زمینه آموزش و آگاه‌سازی مردم و همچنین تعامل فراوان فرابخشی و بین‌بخشی در ساختار درون دانشگاه و بیرون از دانشگاه علوم پزشکی است.

ایدنی گفت: هدف نظام بهداشت و درمان، ارتقاء سلامت و افزایش طول عمر با کیفیت است و همچنین تلاش در جهت تامین امکانات در مناطقی است که کمبودهایی در حوزه سلامت دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این که همکاری با آموزش و پرورش در اجرای برنامه های هفته سلامت، نمونه‌ای از همکاری‌های فرابخشی جهت ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان به عنوان گروه تاثیرگذاری در خانواده ها و اجتماع است، گفت: در سال گذشته ارتباط بسیار خوبی با آموزش و پرورش خوزستان برقرار شد و در جریان آن، 2 کتاب سلامت با موضوع آموزش خودمراقبتی و آموزش مباحث پایه ای سلامت برای دانش‌آموزان طراحی و در قالب زنگ سلامت در طی هفته در مدارس اجرا شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در پایان به اهداف برگزاری هفته سلامت اشاره کرده و اظهار داشت: آموزش و فرهنگ سازی، جلب مشارکت های مردمی، سازمانهای دولتی، غیر دولتی و مردم نهاد و جلب حمایت مسئولین از مهمترین اهداف برگزاری هفته سلامت است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
comment
0
0
comment دانشکده بهداشت اهواز چرا در همچنین مواردی اینهمه منفعل عمل می کند و هیچکدام از مسئولین آن در اینچنین موارد فعالیت و تحرکی ندارد !؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار