اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۳۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان:
کار بزرگی که می‌خواهیم با انجام آن هلال‌احمر خوزستان به‌عنوان قطبی در خاورمیانه نقش‌آفرینی کند، مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان خاورمیانه در استان خوزستان است. امیدواریم با همکاری نهادهای بین‌المللی این کار هرچه زودتر شروع شود.
اشاره:خوزستان اولین میزبان رئیس جمعیت هلال‌احمر در‌سال جدید بود؛ این سفر به گفته دکتر ضیایی در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت صورت گرفت. با حضور ضیایی در خوزستان کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام خمینی (ره) افتتاح شد. دکتر ضیایی در مراسم افتتاح این مرکز از جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان بازوی توانمند وزارت بهداشت در ارایه خدمات درمانی به مردم یاد کرد و گفت: «جمعیت هلال‌احمر هم اکنون و همچنین در آینده نزدیک با قوت بیشتر به منظور پیشبرد طرح تحول نظام سلامت کشور، با راه‌اندازی مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی از این طرح حمایت لازم را انجام خواهد داد.» اما برنامه‌های حوزه سلامت تنها یک بخش از برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان در‌سال جاری است؛ برنامه‌هایی که با سفر رئیس جمعیت به این استان به‌طور چشمگیرتری پیگیری خواهد شد. جمعیت هلال‌احمر خوزستان با ٨٠‌هزار داوطلب سومین جایگاه را در میان استان‌های کشور دارد. برای بررسی دستاوردهای سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر به خوزستان و بررسی برنامه‌های مختلف هلال‌احمر این استان با دکتر علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان هم‌صحبت شده‌ایم. او در این گفت و گو ضمن تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر به بیان اهم برنامه‌های این جمعیت در‌سال ٩٤ می‌پردازد؛ آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت وگو است:

با سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر به خوزستان شروع کنیم؛ این سفر چه دستاوردهایی داشت؟

استان خوزستان پتانسیل‌های بسیاری دارد؛ ظرفیت‌هایی مثل شرایط جغرافیایی که هم‌مرز با کشور عراق است و همین‌طور جمعیت و وسعت زیاد؛ از طرف دیگر یک استان صنعتی و نفتی به حساب می‌آید و تولیدات کشاورزی بالایی دارد. همه اینها زمینه لازم را برای توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برای هلال‌احمر فراهم می‌کند. یکی از حوزه‌هایی که در جمعیت هلال‌احمر زمینه توسعه و ارایه خدمات دارد؛ حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی است که با توجه به طرح تحول نظام سلامت و فراهم شدن زمینه لازم برای نقش‌آفرینی جمعیت در این حوزه، اقدام به همکاری مشترک با دانشگاه علوم پزشکی کرده و مراکز درمانی مشترکی را با این دانشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از آنها کلینیک تخصصی و فوق تخصصی است که در راستای صیانت از طرح تحول نظام سلامت و توسعه بخش‌های توانبخشی است؛ با توجه به اثر مثبت سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر مراکز دیگری را ایجاد خواهیم کرد؛ برای نمونه در هفته آینده مرکز طب هسته‌ای راه‌اندازی خواهد شد.

مرکز جامع سرطان به کجا رسیده؟

کار بزرگی که می‌خواهیم با انجام آن هلال‌احمر خوزستان به‌عنوان قطبی در خاورمیانه نقش‌آفرینی کند، مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان خاورمیانه در استان خوزستان است. امیدواریم با همکاری نهادهای بین‌المللی این کار هرچه زودتر شروع شود.

بله؛ این کلینيک افتتاح شده و درحال خدمات رسانی است.


این کلینیک چه خدماتی ارایه می‌دهد؟

این کلینیک درمانگاهی است که داروخانه هم در کنار آن وجود دارد و پزشکان متخصص با تجهیزات موجود تنها با هزینه ٣٦٠٠تومان مراجعه‌کنندگان را ویزیت می‌کنند؛ یعنی هزینه ویزیت فوق تخصص تنها ٣٦٠٠تومان است؛ این یک فرصت خیلی خوب برای شهروندان خوزستان است.


به بحث امداد و نجات در استان خوزستان برسیم؛ این بخش درحال حاضر با چه وضعیتی روبه‌رو است؟

ما در این حوزه سه مشکل عمده داریم: فقر لجستیک، فقر مالی و فقر نیروی انسانی. این سه مورد کاملا مشهود است و رئیس جمعیت هلال‌احمر در سفر خود از نزدیک با مسائل، مشکلات و پتانسیل‌های موجود در استان آشنا و دستور اقدامات لازم برای رفع این کمبودها داده شد؛ اقداماتی برای رفع کمبود آمبولانس یا تأمین اعتبار برای توسعه پایگاه امداد و نجات هوایی غرب و جنوب کشور و همچنین تجهیز پایگاه‌ها به خودروهای امداد و نجات و آمبولانس.

وضعیت پایگاه‌های امداد و نجات به چه صورت است؟ در‌سال ٩٤ پایگاهی اضافه خواهد شد؟

ما حدود ١٨ پایگاه امداد و نجات داریم که باتوجه به وسعت استان نیاز به ١٨ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، ٣ پایگاه ساحلی و یک پایگاه هوایی دیگر احساس می‌شود که بتواند جوابگوی نیاز استان باشد.

 وضعیت بالگردها به چه صورت است؟ یک بالگرد دارید، درست است؟

یک بالگردی داریم که برای مسائل امدادی به کار می‌رود و در موضوع انتقال بیماران و همکاری با اورژانس قدرت مانور کمی دارد. نیاز به تهیه یک بالگرد با قدرت مانور وجود دارد و قرار است به‌زودی این اتفاق بیفتد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در سفر خود به خوزستان اشاره‌ای بر مسأله تمرکززدایی داشتند...

بله؛ مهم‌ترین مشکلی که جمعیت استان‌ها با آنها روبه‌رو است، همین مورد است که رئیس جمعیت قول مساعد برای تفویض اختیار به مراکز را دادند و امیدواریم با این اقدام خلاقیت بیشتری به کار گرفته شود و راه‌حل‌های مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری و درآمد پایدار به وجود ‌آید تا به این وسیله بخش مهمی از مشکلات جمعیت حل شده و در حوزه‌های مختلف به سلامت در جامعه کمک‌رسان باشد.

 استان خوزستان با بحران‌هایی مثل کم‌آبی و بحث ریزگردها مواجه است؛ جمعیت هلال‌احمر برای حل این گونه بحران چه برنامه‌هایی دارد؟

ما می‌خواهیم به ریزگردها به‌عنوان یک بحران نگاه کرده و برای آموزش و پیشگیری فعالیت کنیم تا بتوانیم در سلامت شهروندان خوزستانی با بحث خودمراقبتی تاثیرگذار باشیم؛ باید یک برنامه آموزشی جامع داشته باشیم. خوزستان بیش از ٢‌میلیون جوان دارد و این مسأله پتانسیل مهمی برای آموزش‌های همگانی و ارایه آموزش‌های خودمراقبتی در حوزه‌های مختلف ازجمله بحث ریزگردها به حساب می‌آید. از طرف دیگر در زمان وقوع این پدیده کارهای مشخصی مثل ارایه خدمات اورژانسی، انتقال بیماران و ارایه لوازم پیشگیری مثل ماسک را انجام می‌دهیم.


جمعیت هلال‌احمر خوزستان از جمعیت‌هایی است که برنامه‌های مناسبتی ویژه‌ای هم برگزار می‌کند؛ اگر مایل هستید در این مورد هم صحبت کنیم.

بله؛ ما برنامه‌های مناسبتی مختلفی برپا می‌کنیم که البته همین مسأله هزینه‌های بسیاری را به ما تحمیل می‌کند؛ برنامه‌هایی مثل راهیان نور و اربعین حسینی که هلال‌احمر به‌‌رغم تنگناها نهایت جدیت را داشته و همیشه مورد تقدیر قرار گرفته. اما با این وجود برای ارایه این خدمات ردیف بودجه مشخصی وجود ندارد و امیدواریم این مسأله حل شود تا بتوانیم برای زائران عزیز خدمات ویژه‌ای داشته باشیم.

بحث جذب داوطلب، موردی است که همواره در اولویت جمعیت‌های مختلف قرار دارد؛ جمعیت هلال‌احمر خوزستان چه برنامه‌هایی در این حوزه دارد؟

در این بخش طرح‌های مختلفی مثل محرومیت‌زدایی داشته‌ایم که توسط شبکه وسیعی از داوطلبان شکل گرفته و با ارایه خدمات داوطلبانه در حوزه‌های مختلف، هدایت اردوهای جهادی و یا اقدام به جمع‌آوری منابع موردنیاز برای حل مشکلات جامعه عمل می‌شود. نیروهای داوطلب پتانسیل بالایی دارند و از تمامی اقشار جامعه شکل گرفته‌اند. این نیروها در خوزستان باتوجه به مقاومت‌های ٨ساله، هم‌افزایی بیشتری نسبت به دیگر مکان‌ها دارند؛ این رویه روز به روز تقویت می‌شود و مردم خوزستان آماده‌تر در صحنه‌ها حضور پیدا کرده و به خدمات داوطلبانه می‌پردازند.

در آخر، درباره فازهای بعدی مجتمع پشتیبانی عملیات امداد و نجات جنوب غرب کشور بفرمایید؛ این فازها چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

ما برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم و همکاری‌های مشترکی با منطقه آزاد اروند داشته‌ایم.با توجه به برنامه توسعه کشور و توسعه جمعیت هلال‌احمر و نیازهای استان یک برنامه استراتژیک ٤ساله تدوین کرده‌ایم که امیدواریم با برنامه محور بودن بتوانیم برای ارتقای جایگاه جمعیت هلال‌احمر قدم موثری برداشته باشیم.فاز دوم این مجتمع به بهره‌برداری رسیده و نیاز به توسعه دارد؛ اگر بالگرد تهیه شود، مشکلی نیست.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
comment
0
1
comment این مرکز برای بیماران عراقی و خارج از کشور که جیب های پر از دلار دارند راه اندازی می شود یا برای قشر مستضعف جامعه خودمان . آیا فقط پولداران از آن استفاده خواهند کرد یا فقرا و قشر زحمتکش جامعه !
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار