اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به اينكه شهرداري از سازمان خدماتي به نهادي اجتماعي تبديل شده گفت : سازمان خدماتي تا ديروز به دنبال بازوي قوي بود و امروز به دنبال فكرهاي قوي مي گردد و انديشه قوي مي خواهد .
سي و يكمين اجلاس معاونين فرهنگي و اجتماعي شهرداري هاي كلانشهرها با برگزاري مراسم افتتاحيه آغاز به كار كرد.

به گزارش سايت شهرداري اهواز در مراسم افتتاحيه اين اجلاس كه در هتل پارس اهواز برگزار شد،  سيد خلف موسوي شهردار اهواز ضمن خيرمقدم به معاونين فرهنگي و اجتماعي كلانشهرها و مراكز استانها و تشكر از زحمات و تلاشهاي آقاي آهن جان ، شهر را يك كالبد بي روح و روح آن را فرهنگ دانست و افزود : رسالت معاونتهاي اجتماعي و فرهنگي و ديگر سازمانها اعتلاي روح شهرهاست اگر قرار است اين شهرها با ما صحبت كنند از طريق حوزه فرهنگي صحبت مي كنند شهرداري ها بايد منشا تحولات فرهنگي و اجتماعي در شهرها باشند .اگر به تمام مولفه ها توجه نكنيم ما را به جاي ديگري مي برند .

 شهردار اهواز در ادامه گفت : اسوه ي ما مدينه النبي است و در اين مدينه آنچه حاكم است قانون و مقررات و اسلام است دين اسلام به عنوان دين كامل در زمان پيامبر بر تمام مولفه ها حاكم بوده است .

 ما هم در حوزه فرهنگ بايد به اين الگو توجه كنيم . زيرا دشمنان به دنبال شكست اين تجربه مردم سالاري ديني هستند . اكنون مهمترين استرا‍ت‍ژي دشمنان اسلامي ايجاد تفرقه است ولي ما هم وظايفي داريم و كاري كه تاكنون كمتر انجام شده است تبادلات فرهنگي است كه بايد بين شهروندان انجام شود در همين راستا ما تجربه برگزاري جشنواره اقوام را داشتيم اين تبادلات فرهنگي موجب هم افزايي و تقويت فرهنگ ملي مي شود .همچنين ما براي مقابله با شبيخون فرهنگي بايد به خرده فرهنگها هم توجه كنيم .

وي در ادامه به ترس غرب از اسلام اشاره كرد و گفت : دشمنان براي مقابله با اسلام شبكه هاي زيادي ايجاد كرده اند يكي از راههاي مقابله با اين تفرقه توجه به خرده فرهنگها و قوميتهاست كه هويت ملي حضور يافته و برنامه هايشان را انجام دهند.

موسوي ضمن تشكر از حاضران در اجلاس گفت : مقام معظم رهبري لقب خوبي به خوزستان هديه دادند كه هيچ وقت نبايد از يادمان برود ايشان فرمودند (( خوزستان دروازه ورود تشيع است)).
شهردار در پايان اظهار اميدواري كرد ، در اين اجلاس نتايج كاربردي بدست آيد و در عمل از اين نتايج استفاده شود.
 
در ادامه اين مراسم حجت الاسلام امرودي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ضمن تبريك حلول ماه رجب و تشكر از ميزباني خوب شهرداري ، شوراي شهر و مسئولين شهر اهواز گفت : اهواز از شهرهايي است كه ما به هيچ وجه در آن احساس غربت نمي كنيم در واقع همه ي ايراني ها متعلق به خوزستان هستند . وجب به وجب در خاك خوزستان خون برادري ، پدري ،دوستي ريخته شده است . افتخار همه ايراني هاست كه در دفاع از كشورشان سهم دارند.

وي در ادامه به تشريح سير تكاملي شهرداري ها پرداخت وگفت: شهرداري ها در يك دوره مسئول خدمات شهري بودند و در اين حوزه خدمت مي كردند سپس احساس شد شهرداري ها در اين زمينه به بلوغ رسيدند . مرحله دوم اين مسير ، مسير عمراني بوده زيرا احساس مي شد مناطق محروم زيادي داريم با تلاش در مسير عمراني نيز به بلوغ رسيدند . مسير سوم مسائل اجتماعي مانند حاشيه نشيني ، تكدي گري ، آسيبهاي اجتماعي ، اعتياد و...است كه متاسفانه با توسعه شهرها آسيبها جدي تر شده است. شهرداري ها در اين حوزه ورود پيدا كردند تا به مرحله چهارم رسيدند و احساس شد بايد رويه هاي تكراري عوض شود امروز نگاهمان اين است كه هدف فرهنگي تعريف كنيم و براي آن پيوست عمراني بنويسيم. انسان امنيت ، اوقات فراغت مي خواهد و زاد و ولد و كسب مال حلال دارد اين هدف است در واقع شهر براي انسانهاست و نه انسانها براي شهر.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به اينكه شهرداري از سازمان خدماتي به نهادي اجتماعي تبديل شده گفت : سازمان خدماتي تا ديروز به دنبال بازوي قوي بود و امروز به دنبال فكرهاي قوي مي گردد و انديشه قوي مي خواهد . رويكرد عوض شده تا ديروز مي گفتيم زباله ها را خوب جمع كنيم امروز مي گوييم زباله كم توليد كنيم زباله آسيبي به محيط زيست مي زند قابل جبران نيست.

وي افزود : رويكرد شهرداري عوض شده است ما سازمان خدماتي نيستيم بلكه نهادهاي اجتماعي و فرهنگي هستيم در اين مرحله قرار است نيازهاي انسانها را رفع كنيم اگر ورود گسترده پيدا كنيم تنوع كارمان باعث مي شود كه عمق كار كم شود .بنابراين بايد هدف گذاري كرد . دراين همايش 3 اقدام رخ مي دهد . نكته اول اينكه ما ابتكار همديگر را مرور مي كنيم ، نكته دوم اينكه با تصويب آئين نامه ها وحدت رويه پيدا مي كنيم و نكته سوم اينكه وقتي وارد اهواز مي شويم باويژگي ها و ابتكاراتي كه دارد آشنا مي شويم.

امرودي در بخش ديگري از سخنراني خود در افتتاحيه سي ويكمين اجلاس معاونين اموراجتماعي و فرهنگي كلانشهرها و مراكز استانها به كارگروههاي تخصصي اجلاس اشاره كرد و گفت: امسال در اين دوره 6 كارگروه تشكيل مي شود كه شامل كارگروه سلامت ، كارگروه ورزش ، كارگروه بانوان ، كارگروه آموزشهاي شهروندي ، كارگروه آسيبهاي اجتماعي و كارگروه فرهنگي است كه هركدام به بررسي موارد خود خواهند پرداخت.

در بخش ديگري از اين افتتاحيه حجت الاسلام والمسلمین سعادت نیا رئیس شورای شهر اهواز ضمن خوش آمد گويي به معاونين اموراجتماعي وفرهنگي كلانشهرها و مراكز استانها و تبريك ايام ماه رجب گفت:ماه رجب متعلق به اهل بیت بوده و مناسبت های مختلف دینی به این ماه زیبایی های خاصی داده است.

وي با بيان اينكه همه جای ایران برای ما ارزش داشته و در قلب و فکر و اندیشه ماست گفت: خوزستان مدفن انبیا بوده و تمدن چند هزار ساله چغازنبیل را دارد. در بحث تشیع این استان دروازه تشیع و پایتخت دفاع مقدس است. در ایران یک مشهد الرضا داریم ولی خوزستان نیز مشهد شهدای کشور است. امسال اهواز به عنوان پایتخت کتاب به همت مسئولان و ظرفیت های ایجاد شده انتخاب شد.همه ایرانی ها ارادتمند به اهل بیت به ویژه امام رضا (ع) هستیم ولی همه این اهل بیت و به ویژه امام هشتم ارادتشان به علی ابن مهزیاری است که وکیل چهار امام بوده و بقعه اش در اهواز است.

رئيس شوراي شهر اهواز افزود:اگر حرفی از اقتصاد، امنیت و فرهنگ به میان بیاید نام خوزستان می درخشد و سوابق تاریخی و تمدنی این استان این درخشش را اثبات می کند.امیدوارم این ظرفیت ها باعث شود تا بیشتر خدمت کنیم و از این گونه نشست ها که یک فرصت است بیشتر استفاده کنیم.

وي با اشاره به اينكه در آستانه هفته شوراها هستيم گفت:شوراها یک برکت برای نظام اسلامی بوده و نمادی از مردم سالاری دینی است و بار سنگینی را از دوش دولت برداشته است.شورای شهر اهواز در سه دوره گذشته 9 نفره بوده ولی در دوره چهارم 21 نفره شد. در حال حاضر این شورا هشت کمیسیون دارد.

سعادت نیا خطاب به معاونین فرهنگی شهرداری های کشور گفت: به حقوق شهروندی باید بیشتر توجه کرده و پررنگ تر دیده شود. اگر حقوق شهروندی را پررنگ تر دیدید بسیاری از ناهنجاری ها به هنجار تبدیل می شود.

 بی توجهی به حقوق شهروندی باعث تبدیل هنجارها به ناهنجاری ها می شود بنابراین باید بر حقوق شهروندی بسیار تأکید کنید.مسئولان قضایی اعلام کرده بودند که در حال حاضر 15 میلیون پرونده در دست بررسی است در صورتی که اگر به حقوق شهروندی توجه شود بسیاری از این مشکلات کاسته می شود.آداب مختلف به ویژه سبک زندگی را در قالب حقوق شهروندی به مردم آموزش دهید. اگر خروجی این اجلاس بر حقوق شهروندی تأکید کند باعث می شود تا رضایت مردمی افزایش پیدا کند.با توجه به حقوق شهروندی می توانیم هزینه ها را کاهش داده، شادابی را در میان مردم ایجاد کرده و در نهایت نیز شاهد تحقق همزبانی دولت و ملت باشیم.وقتی شهروندان حقوق خود را بدانند در بخش های مختلف خانواده، اداره و شهری کمتر دچار خطا می شوند.

وي در پايان گفت:در سال جاری برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم تا هشت خانه سلامت را در شهر اهواز راه اندازی کنیم.

فرج اله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در سی و یکمین نشست معاونین فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهرها و مراکز استان ها به میزبانی اهواز اظهار کرد: پیچیدگی های روابط اجتماعی در کلانشهرها هر روز بیشتر می شود. معاونت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها رسالت های گسترده ای را داشته و باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر خود توجه بسیاری داشته باشند.

وی افزود: رشد روز افزون شهرها به ویژه پدیده حاشیه نشینی که تقریبا همه شهرها نیز با آن روبرو هستند شرایطی را رقم زده که معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها باید روز به روز بیشتر از گذشته به برنامه های فرهنگی توجه کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: مسائل اجتماعی شهرها بسیار مهم بوده و هیچ اداره یا سازمانی و حتی شهرداری ها بدون وجود و حضور مردم نمی توانند مسائل اجتماعی و فرهنگی شهرها را مدیریت کنند.

خبیر یادآور شد: معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها باید در حوزه فعالیت خود باید توجه ویژه ای به مردم داشته باشند. در کلانشهرها مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد و متاسفانه هنوز موفق نشده ایم که مدیریت یکپارچه شهری را رعایت کنیم.

وی عنوان کرد: مدیریت یکپارچه شهری می تواند حوزه وظایف و محدوده عمل هر مجموعه ای را مشخص کند ولی برای تحقق آن نیاز به همکاری و هم افزایی گسترده بین شهرداری و مسئولان هستیم تا شهرها به خوبی اداره شوند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: توجه شهرداری ها به کارهای عمرانی و ساخت و ساز هم خوب بوده به افزایش بیشتر رضایتمندی شهروندان کمک می کند. اما باید در نظر داشت که اگر به حوزه فرهنگی و اجتماعی توجه نکنیم به بیراهه رفته ایم.

خبیر تأکید کرد: فرهنگ شهروندی را باید مورد توجه ویژه ای قرار داده و باید شرایطی در شهرها ایجاد شود که همه مردم احساس آرامش کنند. متاسفانه در حال حاضر شهرها این آرامش را نداشته و با مشکلاتی مواجه هستند که به نظر من راه حل اصلی رفع این مشکلات مشارکت مردم است.

وی ادامه داد: معاونین فرهنگی و ورزشی شهرداری ها باید نسبت به آگاهی بخشی مردم و جلب مشارکت در امور شهری بیشتر اهمیت دهند تا در امور شهری یک شرایط مناسب را برای احساس آرامش مردم فراهم کنند. البته توجه به جلب مشارکت مردم در اداره بهتر شهر فراهم می کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان گفت: باید به اقشار مختلف مردم پرداخته و آنها را به مشارکت در امورات مختلف شهری علاقمند کرد تا شاهد موفقیت های بیشتری شویم. درست است که حوزه خدماتی، رفاهی و عمرانی مهم است ولی آگاهی بخشی و بالا بردن سطح فرهنگ شهروندی و ارتقا فرهنگ عمومی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

خبیر عنوان کرد: مردم باید شهر را مثل خانه خود بدانند و این احساس به صورت واقعی اگر ایجاد باشد همه برنامه ها به خوبی عملیاتی می شوند. با وجود اینکه کلانشهرها با محدودیت های زیادی در حوزه های مختلف روبرو هستند ولی اگر روی مقوله افزایش سطح آگاهی مردم و فرهنگ شهروندی کار نکنیم دچار مشکل می شویم.

وی تصریح کرد: بسیاری از نارسایی ها در امور شهری به دلیل عدم توجه به مسائل فرهنگ شهروندی است. اگر جهت گیری ها در شهرداری درست باشد و ساختارها به نحوی طراحی شود که شرایط مطلوب زندگی را برای شهروندان فراهم کنیم بسیار موفق خواهیم بود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در پایان گفت: اگر محیط مناسب و زمینه رشد فرهنگی شهروندان را ایجاد کنیم باعث خلق افتخارات جدید در شهرها می شویم. اگر مردم به این نتیجه گیری برسند که باید نمادهای افتخاری را به شهر خود تحویل دهند قطعا مشارکت بیشتری خواهند داشت.

همچنين در اين مراسم شعر خواني توسط دختربچه 8 ساله و مداحي توسط حاج صادق آهنگران يادگار 8 سال دفاع مقدس انجام شد. اجراي گروه سرود ناشنوايان بخش ديگري از اين برنامه بود.
در اين اجلاس پس از افتتاحيه كارگروههاي تخصصي با حضور اعضاء كارگروهها برگزاري گرديد.





نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار