شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱

 

شوشان: خوزستان شاید از معدود استان هایی باشد که تاکنون نماینده زن در مجلس به خود ندیده است. البته بودند و هستند زنان خوزستانی که به پست های مختلف مدیریتی رسیدند و جایگاهی در شوراها و مدیریت های شهری دارند اما جای خالی یک زن در مدیریت سیاسی استان مشاهده می شود. بحث بر سر رای نیاوردن زنان خوزستانی ست در مجلس شورای اسلامی. در هشتمین دوره انتخابات مجلس ، زنانی همچون نیلوفر میکائیلی و زیبا صالح پور شرکت نمودند و حتی صالح پور به دور دوم نیز رفت اما در رقابتی تنگاتنگ با سید شریف حسینی و فلسفی از ماراتن انتخابات جا ماندند. انتخابات نهمین دوره مجلس نیز بی شباهت به دور گذشته نبود ؛ مریم ابریشم کار و خیریه نیسی و دیگر کاندیداهای زن خوزستانی از دور رقابت ها بازماندند و باز هم هیچ زنی از خوزستان به مجلس ره نیافت و بر صندلی های سبز ننشست. مریم ابریشمکار که عنوان جوان ترین کاندیدا را به خود اختصاص داده و آمدن او به اهواز ، تا اندازه ای هراس به دل کاندیداهای دیگر انداخته بود ، پس از " شکست " در انتخابات به دانشگاه برگشته و در انتظار انتخابات شورای شهر به سر می برد. به قول خودش می خواهد از این " شکست" پلی بسازد برای پیروزی در یک انتخابات دیگر.

خانم مریم ابریشمکار چه شد که کاندیدا شدید؟

فکر می کردم که موفق می شوم

چند درصد احتمال موفقیت می دادید؟

واقعا امیدوار بودم

می گویند هزینه انتخاباتی شما سرسام آور بود؟

برعکس این مورد است که شما می گویید. متاسفانه مسئله ای که قبل از کاندیدا شدن فراموش کردم همین هزینه های تبلیغات بود. من به عنوان یک جوان نمیتوانستم هزینه هایی را پرداخت کنم.

مگر مردم به هزینه و پول رای می دهند؟

خیر . دیدگاه مردم باز شده و از روی شایستگی انتخاب می کنند اما باز در این بین افرادی هستند که تنها به زرق و برق ستادها نگاه می کنند.

به عنوان یک خانم چه برنامه ای داشتید که کاندیدا شدید؟

بزرگترین نیاز جوانان امروز اشتغال است و فضاهای آموزشی ، پژوهشی و ورزشی . متاسفانه به خاطر فاصله ای که نسل نماینده های کنونی با جوانان امروزی دارند درک نمی شود و من به عنوان کسی که در بین جوانان بودم و مشکلاتشان را می دیدم تصمیم به کاندیداتوری گرفتم.

چقدر رای آوردید؟

با وجود اینکه هزینه های تبلیغات من نسبت به دیگر کاندیدها خیلی کم بود و با توجه به اینکه مدت زیادی نیست که در اهواز هستم خوشبختانه توانستم برای اولین بار 36 هزار و 500 رای از رای های ماخوذه را به خود اختصاص دهم و رای قابل قبولی را کسب کنم که امیدوارم این پشتوانه ای باشد برای آینده.

اینجور که مشخص است باز هم به فکر انتخابات هستید؟

این شکست در انتخابات علاوه بر اینکه پله ای شد برای کارهای آینده ، اعتماد به نفس خودم و کسانی که هم سطح من هستند را بالا برد و انگیزه را برای حضور در دوره های بعد در من بوجود آورد.

چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

در حال حاضر درخواست های زیادی برای کارهای مختلف مدیریتی شهر ، کاندیدای شورای شهر و .. شده و برای خدمت رسانی به مردم در حال بررسی این موارد هستم.

حتما کاندیدای شورا می شوید؟

بله . شاید جزو افرادی باشم که به شورای شهر را فقط با دید خدمت رسانی به مردم شهر نگاه می کنم. به تنها چیزی که فکر می کنم این است که به عنوان شخصی که خودم جوان هستم و بین جوانان حضور دارم آن هم جوانان تحصیلکرده ای که که واقعا" مسائل و مشکلات و دغدغه های شغلیشان زیاد است بیشتر می توانم به حل مسائل مربوط به آنها بپردازم.

و اگر در انتخابات شورای شهر نتوانستید موفق شوید؟

در صورتی نیز که نتوانستم راه یابم در همان مسئولیتی که دارم خدمت رسانی خود را انجام می دهم .

لحظه ای که برای انتخابات مجلس ثبت نام می کردید به فکر آسیب دیدن جایگاه علمی خود در دانشگاه در صورت رای نیاوردن بودید؟

انتخابات یک صحنه رقابت است باید از دو بُعد به آن نگاه کنیم .یک بُعد منفی و یک بُعد مثبت ، یک بُعد موفقیت و یک بُعد شکست. یعنی اگر فردی با یک پشتوانه مالی و تخصصی خیلی قوی در صحنه انتخابات حضور یابد و فکر کند که واقعا انتخاب می شود باز شکست می خورد.

چرا زنان خوزستانی تاکنون جایگاهی در مجلس نداشتند؟

نصف جمعیت استان ما را زنان تشکیل می دهد و متاسفانه این یک واقعیت است که زنان خوزستانی جایگاهی در نظام سیاسی استان ندارند. این امر بیشتر از این ناشی می شود که 90 درصد از خانم ها هنوز اعتماد بنفس کافی را کسب نکرده اند .

همه زنان کشور مد نظر شماست یا فقط خوزستان؟

در شرایط کنونی ما زنان خوزستان نسبت به جوامع دیگر هنوز خودمان را نشناختیم که می توانیم وارد بشویم و مدیریت ها را به دست بگیریم. در صورتی که در هر استانی که این اتفاق بیفتد موفقیت آن بیشتر خواهد بود. باید این آگاهی بوجود بیاید که مشکلات زنان را تنها یک زن می تواند درک کند و راه حل مناسبی برای آن پیدا کند و به مشکلات و مسائل آنان با دید مدیریتی نگاه کند .

اعتقاد دارید که خانم های خوزستان اعتماد به نفس ندارند؟

این دیدگاه در بین کسانی وجود دارد که تحصیلکرده نیستند و در جامعه های سنتی بزرگ شده اند و خودشان وارد جامعه نشده اند تا مسائل و مشکلات را درک کنند. و بیشتر افرادی این دیگاه را دارند که نتوانسته اند توانایی های خودشان را به منصه ظهور برسانند اما افراد تحصیل کرده که حضوی فعال در جامعه دارند اعتقاد دارند که خانم ها خیلی راحت برای بعضی مسائل راه حل ایجاد می کنند.

چه راه حلی برای این معضل دارید؟

اقدامات زیادی در این زمینه می توان انجام داد به عنوان مثال رسانه ها می توانند با مراجعه به زنان موفق جامعه دیدگاه دیگر افراد را نسبت به این امر کاهش دهند .

حضور یک وزیر زن چه تاثیری در تقویت جایگاه مدیریتی زنان در جامعه  داشته است  ؟

در شرایط کنونی در بین وزاری ما در دولت تنها یک خانم حضور دارد و اگر به مدیریت و میزان کارکرد او توجه کنیم تاکنون این وزیر نه استیضاح شده و نه مورد مورد انتقاد شدید قرار گرفته که نمایندگان مجلس بخواهند در کار مدیریتی او قضاوت منفی کنند و این نشان می دهد که زنان با وجود اینکه مسئولیت های سنگینی در زندگی شخصی دارند اما در جامعه کاری نیز میتوانند موفق ظاهر شوند.

شما بین شخصیت امروزی و دیروزی زن تفاوتی می بینید؟

زنان دیروز مدیر نبودند و توان مدیریتی آنها کم بود اما امروزه زنان ما الهه ای از احساسات ،تجربه و مدیریت است.

رمز موفقیت جامعه در تمام عرصه ها را چه می دانید؟

رمز موفقیت ما این است که از دید جنسیتی خارج شویم و به مسائل بصورت جنسی نگاه نکنیم اما پیش از آن باید فراقومیتی فکر کنیم و بعد بصورت فراجنسی عمل کنیم.

سعی کنیم نیروهای تخصصی را از هر قومیت و جنسیتی که هستند وارد صحنه کنیم و در جای مناسب قراردهیم و با توجه به اینکه قشر عظیمی از جامعه ما را جوانان تشکیل میدهند جوانان را بصورت اساسی وارد کارهای مدیریتی و اجرایی کنیم.

و در پایان ؟

نمایندگان کنونی باد در نظر داشته باشند که مسائل و مشکلاتی که در گذشته داشته اند با مسائل امروزه تفاوت دارد و حتما باید از مشاوران جوان و خانم در جهت بررسی مسائل و مشکلات استفاده کنند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار