شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
دکتر ایدنی:
ایدنی گفت: هرگونه تخلفی که در زمینه دریافت وجه غیرمتعارف بابت ارائه خدمات پزشکی صورت بگیرد، به طور قاطع با آن برخورد خواهد شد و استان خوزستان از جمله مناطقی بوده که گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تضمین سلامت غذا نیاز به همکاری‌ها و ارتباطات گسترده فرابخشی و بین سازمانی هم در چرخه تولید و هم در چرخه توزیع و مصرف دارد.

اسماعیل ایدنی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز اظهار کرد: هر ساله 18 فروردین ماه به مناسبت روز جهانی بهداشت در نظر گرفته شده که در کشور ما به خاطر تعطیلات نوروز و لزوم برنامه ریزی و آمادگی بیشتر برای اجرای برنامه‌های متنوع مرتبط با سلامت مردم، این روز به یک هفته تحت عنوان هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت ماه گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: شعار این روز برای امسال «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» است که لزوم توجه همگانی و تمرکز بیشتر بر مسئله غذا و سلامت غذا را منعکس می‌سازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به مخاطراتی که در مسیر تهیه و تولید و توزیع غذا وجود دارد و ذکر این مهم که تضمین سلامت غذا نیاز به همکاری‌ها و ارتباطات گسترده فرابخشی و بین سازمانی هم در چرخه تولید و هم در چرخه توزیع و مصرف دارد گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور به عنوان بازوان اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آزمایشگاه‌های کنترل کیفی بسیار پیشرفته‌ای مجهز هستند که به صورت مستمر در حال کنترل و ارزیابی سلامت مواد غذایی تولید و عرضه شده هستند تا بتوانند به نوبه خود سلامت مواد غذایی عرضه شده به مردم را تضمین کنند.

ایدنی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، هیچگونه کوتاهی در کنترل و ارزیابی سلامت مواد غذایی وارد شونده و یا توزیع شونده در استان رخ نخواهد داد تصریح کرد: در این زمینه هیچ‌گونه کوتاهی نخواهیم کرد اما همان گونه که مستحضر هستید، امکان دستیابی حداکثری به این مسئله مهم، تنها توسط دستگاه بهداشت و درمان در کشور میسر نخواهد بود و سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط همچون وزارت جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بازرگانی، بنکداران، اصناف مختلف و... همه و همه باید با همکاری و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر، تلاش کنند تا سلامت مواد غذایی در سطوح مختلف تامین شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان ادامه داد: در کنار شعار روز جهانی بهداشت، یک شعار بومی و ملی هم به عنوان شعار هفته سلامت انتخاب می‌شود که شعار هفته سلامت امسال «عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت» است که به منظور تحقق این مهم، از سال گذشته با حمایت تمام ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به دنبال فرمایشات گرانبهای مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلان نظام سلامت توسط ایشان و همچنین عزم راسخ دولت تدبیر و امید برای خدمتگزاری به مردم، طرح تحول نظام سلامت کلید خورد و عملیاتی شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز در بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، میزان پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های بستری و درمان خود که به عنوان یک شاخصه وجود عدالت در سلامت مطرح است، در مراجعین شهری به 6 درصد و در مراجعین روستایی به 3 درصد کاهش پیدا کرده و علاوه بر آن، ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای درمان بیماران نیز توسط خود بیمارستان تهیه و ارائه می‌شود و دیگر، همراهان بیمار برای تهیه این لوازم و داروها و خدمات سلامت، به بیرون از بیمارستان ارجاع داده نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: پیرو اجرای فرمایش مقام معظم رهبری و نیز در راستای سیاست‌های جدید جمعیتی نظام برای ترویج افزایش جمعیت، زایمان طبیعی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت کاملا رایگان شد.

ایدنی با اشاره به مقوله ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم گفت: با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم برای ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم استان، از ابتدای مهرماه سال گذشته تعداد 71 پزشک متخصص در این زمینه جذب و در شهرهای محروم استان توزیع، همچنین از ابتدای سال 1393 بیش از 112 پزشک عمومی، جذب خانه‌های بهداشت روستایی شده‌اند تا به آمار قابل قبول پوشش بالای 90 درصدی جذب پزشک خانواده برای مناطق روستایی دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت و تحول در حوزه بهداشت افزود: پیش از آغاز سال نو، تامین بهداشت حاشیه شهرها را با افتتاح پایگاه سلامت منطقه حاشیه‌ای زویه 2 علی آباد آغاز کردیم و به زودی 60 پایگاه سلامت دیگر نیز که برای حاشیه شهرهای پرجمعیت در نظر گرفته بودیم، آغاز به کار می‌کنند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به فاز سوم طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: نکته دیگر در این زمینه، نظارت بر تعرفه‌های خدمات پزشکی است که از یک سو این تعرفه ها با کدگذاری‌های جدید عادلانه گشتند و از سوی دیگر نظارت بر اجرای دقیق این تعرفه‌ها در نظر گرفته شد.

ایدنی در پایان گفت: هرگونه تخلفی که در زمینه دریافت وجه غیرمتعارف بابت ارائه خدمات پزشکی صورت بگیرد، به طور قاطع با آن برخورد خواهد شد و استان خوزستان از جمله مناطقی بوده که گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته است.

در حاشیه این مراسم، ایستگاه سنجش سلامتی برای برادران و خواهران توسط مرکز بهداشت شرق اهواز برپا شده بود که به ارائه خدمات سلامتی به نمازگزاران می پرداخت. همچنین بسته های آموزش سلامت تدارک دیده شده توسط روابط عمومی دانشگاه نیز در بین نمازگزاران توزیع شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار