شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۹
مهدی حجت پدر معنوی سازمان میراث فرهنگی ایران ، باغ موزه دفاع مقدس خوزستان را طراحی می کند.

به گزارش ایرنا در نشست بررسی باغ موزه دفاع مقدس استان که روز دوشنبه در سرسرای اداری استانداری خوزستان برگزار شد طراحی باغ موزه دفاع مقدس استان به مهدی حجت پدر معنوی میراث فرهنگی و معاون سابق سازمان میراث فرهنگی کشور سپرده شد.

حجت در این نشست گفت: باغ موزه دفاع مقدس خوزستان باید دارای انعکاس و برد بین المللی باشد.

وی طراحی این موزه و پاسخگویی به خون شهدای دفاع مقدس را کاری دشوار توصیف کرد و افزود: این موزه باید بتواند از همه جنبه ها شان بین المللی خود را حفظ کند.

رییس ایکوموس ایران، با بیان اینکه این موزه دارای دو بخش محتوایی و کالبدی است اظهار کرد: قرار گرفتن این باغ موزه در خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس با هر نقطه از کشور متفاوت است. 

وی 'موزه' را 'معلم' جامعه دانست و گفت: در واقع افرادی که به موزه وارد می شوند همانند مدرسه مطالب مهمی فرا می گیرند با این تفاوت که رابطه موزه با مخاطبانش عاطفی، عینی و تاثیرگذار است.

حجت تاکید کرد: برای انتقال ارزش های جامعه به نسل آینده موثرترین روش، موزه است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت عمده ای میان موزه جنگ و موزه دفاع مقدس وجود دارد افزود: موزه ای که طراحی می کنیم باید جمیع افراد جامعه را مخاطب قرار دهد و آنها را به سمت خود جذب کند.

رییس سابق سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: اکنون استقبال از موزه های دفاع در کشور مطابق انتظار نیست و ما نمی خواهیم این موزه به سرنوشت آنها دچار شود.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس فقط در خط مقدم جبهه اتفاق نیفتاده است اضافه کرد: همه قشرهای جامعه در همه سنین باید مخاطب این موزه باشند، علاوه بر این موزه دفاع مقدس باید مطابق شرایط امروز و خدمتگزار نسل های آینده باشد.

حجت اظهار کرد: آرزو دارم این موزه جایی باشد که بازدیدکنندگان را متحول و باور آنها را نسبت به ارزش های دفاع مقدس تقویت کند.

وی یکی از معایب این موزه را محل قرار گیری آن در حاشیه شهر اهواز دانست و افزود: مزایای این مکان قرار گرفتن در ساحل کارون است که با توجه به طرح های در حال اجرای گردشگری رودخانه می تواند بسیار موثر باشد.

وی همچنین با بیان اینکه پای کار ایستاده ام گفت: در مرحله نخست فهرستی از افرادی که باید با آنها صحبت کنم تهیه کرده ام تا بتوانم ایده ها و پیشنهادها را سامان دهم.

باغ موزه دفاع مقدس خوزستان در زمینی به مساحت 10 هکتار در پارک شهروند اهواز ساخته می شود.

حجت، دکترای معماری و حفاظت از بناهای تاریخی دانشگاه یورک انگلستان دارد. او بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی است و 10 سال مسئولیت این سازمان را بر عهده داشت. حجت همچنین معاون امور برنامه های سازمان صدا و سیما، معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی، عضو شورای عالی سازمان اسناد ملی کشور، عضو شورای عالی معماری و شهرسازی، رییس شورای مرکزی نامگذاری اماکن کشور، مشاور رییس دانشگاه تهران، رییس پروژه تونل رسالت، ریس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران تاکنون، مسئول کمیته طرح های معماری سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران تاکنون، عضو کمیته پژوهشی استانداردسازی عمرانی و زیرساخت های شهری را عهده دار بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار