اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۸۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
مدیرکل اوقاف خوزستان:
حجت الاسلام سیدمحمد طباطبایی افزود: چنانچه طبق نیات واقفین ، موقوفه ها در خدمت جامعه قرار گیرد ضمن آنکه بخشی از بار دولت در خدمت به محرومان و نیازمندان جامعه کاسته می شود در آبادانی مناطق کمتر توسعه یافته نیز مفید و راهگشا خواهد بود.
 مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: حرکت به سمت درآمدزایی موقوفه های استان به عنوان یک مجموعه اقتصادی درون زا می تواند اقتصاد مقاومتی را تقویت کند و در خدمت مردم قرار گیرد.

حجت الاسلام سیدمحمد طباطبایی چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خوزستان افزود: چنانچه طبق نیات واقفین ، موقوفه ها در خدمت جامعه قرار گیرد ضمن آنکه بخشی از بار دولت در خدمت به محرومان و نیازمندان جامعه کاسته می شود در آبادانی مناطق کمتر توسعه یافته نیز مفید و راهگشا خواهد بود.

وی با بیان اینکه بسیاری موقوفه های دیگر استان ها با همدلی و مشارکت مسئولان و مردم به سمت درآمدزایی و آبادانی مناطق کمتر توسعه و دورافتاده سوق یافته است افزود: در استان خوزستان اینگونه نیست و به صورت خواسته یا ناخواسته به موقوفه ها کم لطفی می شود و در برخی در اذهان عمومی به غلط موقوفه ها را مشکل زا مطرح می کنند.

وی می گوید: نیات واقفین به طور قطع این بوده که با وقف بخشی از دارایی و اراضی خود و درآمدزایی ، مشکلات مردم حل شود نه اینکه مشکلی برای مردم درست شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خوزستان با بیان اینکه بیش از 95درصد اراضی مشهد و 100درصد شهر خدابنده در استان زنجان وقف است و مردم در آن مناطق با پرداخت اجاره موقوفه به راحتی و آرامش به زندگی خود ادامه می دهند و این شهرها از قبل موقوفه ها توسعه یافته شده اند افزود: برخی نمی خواهند درک کنند که موقوفه مشکل گشا و نه مشکل زا است و وقف و موقوفه نه تنها ضدآبادانی نیست بلکه با توسعه و آبادانی دقیقا همخوانی دارد.

حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه موقوفه های زیادی در استان وجود دارد که اگر برخی اجازه دهند مطابق نیات واقف ساماندهی شود و درآمدزایی صورت گیرد می تواند تحول اقتصادی و آبادانی به دنبال داشته باشد افزود: هم اکنون سه دانگ شهر رامشیر وقف است که چنانچه به وقف عمل شود و اجاره اندک موقوفه به اوقاف پرداخت شود بسیاری از محرومان در مناطق روستایی رامشیر از آن بهره مند می شوند و اقتصاد معیشتی آنان متحول خواهد شد.

وی تصریح کرد در بسیاری از مناطق کشور که به وقف عمل می شود توسعه یافته و در جایی که موقوفه بلااستفاده و یا به آن تعرض شده ساکنان آن در فقر و تنگدستی به سر می برند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان به برخی که دانسته یا نادانسته به موقوفه تعرض می کنند و در اذهان عمومی چنین وانمود می کنند که باید مشکل موقوفه را حل کنیم اظهار داشت: این حرف کاملا نادرستی است که طرح می شود که موقوفه مشکلی برای منطقه به وجود آورده است به عکس اگر دیگران اجازه دهند تا اوقاف به عنوان امین موقوفه ورود کند و موقوفه را از مهجوریت خارج کند مشاهده خواهند کرد که موقوفه به چه میزان می تواند در خدمت تعالی و پیشرفت کشور قرار گیرد.


**درآمد بقاع متبرکه استان در همان بقعه هزینه می شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در باره درآمد بقاع متبرکه استان گفت: درآمد بقاع متبرکه استان در همان بقعه هزینه می شود و به جای دیگر ولو اینکه نیاز باشد صرف نمی شود.

حجت الاسلام طباطبایی افزود: از مجموع اعانات و هدیه های مردمی به بقاع متبرکه تنها هشت درصد به خزانه واریز می شود که دولت چند برابر آن را به صورت وام برمی گرداند.

وی گفت: در سامانه ای که در اوقاف و امور خیریه طراحی شده 15درصد هدایای مردمی برای کارهای فرهنگی همان بقعه جدا می شود و بقیه نیز در عمرانی بقعه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی درآمد بقاع متبرکه استان را در کل قابل توجه ندانست و افزود: درآمد همه بقاع متبرکه استان کمتر از یک امامزاده در تهران است و این طرح های عمرانی و فرهنگی بقاع متبرکه در استان را با نارسایی های جدی رو به رو کرده است.

وی گفت: برای کارهای عمرانی همه بقاع و حرم امامزادگان استان وام گرفتیم و پارسال 20میلیارد ریال تنها از سازمان متبوع برای حرم مطهر علی ابن مهزیاراهوازی (ع) برای شروع گام دوم طرح توسعه این حرم پرداخت شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش می کنیم وضعیت بقاع متبرکه استان از هر حیث ساماندهی شود و به معنای واقعی به قطب فرهنگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است تبدیل شوند.



**411بقعه متبرکه در سامانه اوقاف و امور خیریه استان ثبت شده است 

حجت الاسلام طباطبایی گفت: از مجموع 724بقعه و مکان مورد احترام مردم در استان ، 411بقعه در سامانه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ثبت شده از این تعداد 12بقعه متبرکه شاخص هستند.

وی افزود: البته ممکن است یک مکان مذهبی در استان مورد احترام مردم باشد ولی مورد تایید اوقاف نباشد و ما نمی توانیم به عنوان اوقاف از آن حمایت کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان در باره طرح توسعه حرم دانیال نبی (ع) گفت: بخشی از حرم مربوط به میراث فرهنگی است ولی آمادگی داریم برای توسعه و بهسازی حرم مطهر با میراث فرهنگی همکاری و تعامل نزدیکی داشته باشیم.

وی گفت: هنوز اعتباری برای توسعه طرح دانبال نبی(ع) از سوی اوقاف پرداخت نشده و آنچه تاکنون در این حرم انجام شده از محل آورده پیمانکار بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در ادامه از وعده سازمان مدیریت و برناهه ریزی استان برای کمک به طرح های عمرانی بقاع متبرکه خبر داد و گفت: پارسال یک ریال اعتبار دولتی با وجود اینکه مصوب شد ولی تخصیص نیافت و دست ما خالی بود.

وی گفت: امسال 20موقوفه در دست مرمت داریم و طرح جامع برای 25بقعه متبرکه استان نیز تهیه شده است.



** طرح کمک 20میلیارد ریالی شهرداری برای طرح توسعه حرم علی ابن مهزیار اهوازی در شورای شهر اهواز تصویب نشد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با انتقاد از کم توجهی و بی میلی برای دستگاه های عمومی و فرهنگی برای کمک به وضعیت عمرانی بقاع متبرکه استان ، از شورای اسلامی شهر اهواز در تصویب نکردن طرح کمک 20میلیارد ریالی به طرح توسعه حرم علی ابن مهزیار اهواز(ع) به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: اعتبارات خوبی برای طرح های فرهنگی شهرداری اهواز هزینه می شود ولی برای مشارکت در طرح توسعه علی ابن مهزیار اهوازی که یک مجموعه فرهنگی و مذهبی است و می تواند نماد مذهبی و فرهنگی استان و اهواز تلقی شود پاسخ منفی دریافت می کنیم.

وی گفت: به گمان برخی دوستان ، اوقاف درآمد بالایی دارد و می تواند بقاع را از محل درآمدهای خود ساماندهی کند ولی باید توجه داشت که برای یک کار فرهنگی عمومی و مذهبی همه باید همراهی کنند تا روح مشارکت جمعی در استان تقویت شود.

بنا به این گزارش در این بازدید رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خوزستان به نقش رسانه در ترویج وقف و صیانت از موقوفه ها به عنوان یک وظیفه ملی و دینی اشاره و بر تعامل بیشتر ایرنا با اوقاف و امور خیریه استان در بخش های فرهنگی و اطلاع رسانی تاکید کرد.

محسن بهاروند از رویکرد و اهتمام سال های اخیر سازمان اوقاف و امور خیریه به رسانه ها با هدف استفاده از ظرفیت های رسانه ای را به منظور ترویج سنت حسنه وقف در خور تقدیر دانست و گفت: در این راستا خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی به عنوان نبض نظام در چارچوب وظایف خود آماده همکاری بیشتر برای تحقق بخشیدن اهداف فرهنگی و دینی اوقاف و امور خیریه و اهتمام جدی به حفظ حقوق موقوفه هاست.

وی به ظرفیت های مهم ایرنا در اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایرنا با شش زبان زنده دنیا اخبار خود را منتشر می کند و با داشتن 32نمایندگی در نقاط مختلف جهان و 63نمایندگی استانی و شهرستانی از قابلیت ها و ظرفیت های خوبی برای اخبار و اطلاع رسانی شفاف و تاثیرگذار برخوردار است.

وی با بیان اینکه مردم مخاطب اصلی ایرنا هستند خاطر نشان کرد تاکید ما بر انتشار صادقانه اخبار مورد نیاز مردم و مجموعه دستگاه های دولتی و عمومی است تا بتوانیم اعتماد عمومی به رسانه رسمی کشور را ارتقا دهیم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
comment
0
0
comment با سلام
... با همه این تفاصیر مردم نجیب و ولایت مدار رامشیر با کوشش نماینده خود در مجلس شورا اسلامی و امام جمعه محترم در جلسات متعدد با اوقاف کشور و موافقت ولی فقیه امام خامنه ای با موضوع تبدیل به احسنت اراضی رامشیر موافقت کردند/ چرا حکم ولی امر مسلیمن را اجرا نمیکنند ... رابعا ار روزی که اوقاف مدعی رامشیر وحومه شده بیا اعلام رسم بکنه چه قدر درآمد کسب کرده و چقدر در موقوف خرج نموده مگر سید بزرگوار نمی گوید که محرمیت زدایی کردیم یا میکنیم از تمامی اصحاب رسانه دعوت مکنم به رامشیر بیایند و گزارش تهیه کنند ولی با مردم گفتگو نمایند نه با مسولین چون مسولین غیر بومی هستند و یکی دو سال میآیند و میروند کاری به این موضوعات ندارند عجزانه از شما اصحاب رسانه دعوت مینمایم کار را پیگیری نماید.
پاسخ ها
comment
مطلع
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
comment
comment فقط سیدعبدالرضاحسینی فرد مدیر سابق اوقاف تونست نابسامانی های اوقاف رو مدیریت کنه ...
یک سوال از اوقاف استان از موقه ای که سیدعبدالرضا حسینی عوض شده چقدر بودجه تونستید جذب کنید و چقدر به مساجد بودجه دادید ...
مشکل زمین های رامشیر رو هم ایشان پیگیری کردند.ایشان ... نگاه ...بعضی از مسئولین استانی رو اصلاح کرد و زمان مدیریت مصلحی ..نامه به مقام معظم رهبری نوشت و مقام معظم رهبری موافقت کرد که زمینها تبدیل به احسن بشوند /ولی .... این طرح زمین ماند و کاری انجام نشد......
comment
خیلی مطلع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
comment
0
0
comment ایشان ... تنها شخصیتی است که توانست دریک ماه هفت بقعه از جمله علی بن مهزیار را خراب کند ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار