اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۹۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
نگاه ویژه وزارت نیرو به طرح های توسعه ای صنعت آب و برق در خوزستان
افتتاح سد انحرافی رامهرمز، خط انتقال آب به تاسیسات دارخوین، تامین آب شهرستان شادگان از طرح غدیر، بهره برداری از پروژه شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعیبیه و ایستگاه پمپاژ آن، افتتاح افزایش ظرفیت آب شرب آبادان از طرح غدیر، بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دژ دشت آزادگان،و بازدید از سد بالارود اندیمشک و طرح آبرسانی دزفول از جمله برنامه‌های سفر سه روزه وزیر نیرو به استان خوزستان بود.
حمید چیت چیان، وزیر نیرو به همراه مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مدیرعامل توانیر و معاون پارلمانی خود به منظور بازدید و بهره برداری از تاسیسات صنعت آب و برق وارد استان خوزستان شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، وزیر نیرو، پس از ورود به خوزستان با هیات همراه بعد از ظهر چهارشنبه با مدیران عامل و مسئولان صنعت آب و برق خوزستان در سالن جلسات ساختمان مرکزی سازمان آب و برق خوزستان تشکیل جلسه داد.

در این نشست، مشکلات آب شرب خوزستان، طرح آبرسانی غدیر، جنوب شرق و شمال شرق خوزستان مطرح و برای رفع مشکلات طرح 550 هکتاری بحث و تبادل نظر شد.

مشکلات قطعی آب و برق در گرمای تابستان خوزستان، جمع آوری برق های غیر مجاز و چگونگی وصول مطالبات برق از شرکت ها نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، شامگاه چهارشنبه، وزیر نیرو با هیئت همراه با حضور در بیت آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز با وی دیدار و گفتگو کردند.

افتتاح سد انحرافی رامهرمز، خط انتقال آب به تاسیسات دارخوین، تامین آب شهرستان شادگان از طرح غدیر، بهره برداری از پروژه شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعیبیه و ایستگاه پمپاژ آن، افتتاح افزایش ظرفیت آب شرب آبادان از طرح غدیر، بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دژ دشت آزادگان،و بازدید از سد بالارود اندیمشک و طرح آبرسانی دزفول از جمله برنامه‌های سفر سه روزه وزیر نیرو به استان خوزستان بود.

افتتاح ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعیبیه 

ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعیبیه با حضور حمید چیت چیان، وزیر نیرو صبح روز پنجشنبه ششم خرداد افتتاح شد.

چیت چیان در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران این طرح از جمله سازمان آب وبرق خوزستان، مشاور و پیمانکار طرح و مدیران در به ثمر رسیدن این طرح نقش داشته اند، افزود: عاملی که باعث خوشحالی من از این طرح شد این بود که شبکه فرعی ۳ و ۴ توسط همکاران ما در جهاد کشاورزی و موسسه جهادنصر همزمان با شبکه های اصلی یک و دو اجرا شده است.

وزیر نیرو گفت: در خوزستان یک حرکت عظیم جهادی در حال اجراست. سالهای سال وزارت نیرو و سازمان آب و برق شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی را انجام داده بودند ولی چون شبکه های ۳ و ۴ اجرا نشده بود استفاده شایسته از آن بعمل نمی آمد.

وی ادامه داد: با استقرار دولت یازدهم و با اجازه مقام معظم رهبری دولت امکان یافت به میزان یک ونیم میلیارد از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه شبکه های آبیاری در خوزستان هزینه کند که باعث یک حرکت جدید گردید و در حال حاضر در کل استان خوزستان شاهد یک حرکت عظیم هستیم که هم در اشتغال و هم در افزایش درآمد کشاورزان موثر خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: ما در سال های اخیر شاهد یک خشکسالی در کل کشور هستیم. به عنوان یک نمونه در سال جاری میزان بارش استان خوزستان ۴۵ درصد نسبت به دراز مدت کاهش پیدا کرده است و طبیعتا وقتی بارش کم شد آورد رودخانه هم کاهش پیدا می کند و امکان اجرای برنامه پیش بینی شده نخواهد بود.

چیت چیان افزود: در حال حاضر به به دلیل شرایطی که وجود دارد و کمبود در رودخانه های کارون و کرخه مشکلاتی ایجاد شده است اما کشاورزان باید سعی کنند با مصرف کم آب تولیدات خودشان را به ثمر برسانند و میزان آبی که صرفه جویی می شود باعث می شود که ما بتوانیم به کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آب تخصیص دهیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: من اطمینان دارم این امکان وجود دارد که به کل ۵۰۰ هزار هکتاری که از طرح مقام معظم رهبری در خوزستان است آب تخصیص یابد به شرط اینکه جهاد کشاورزی و مردم وزارت نیرو همت کنند.
چیت چیان در ادامه در خصوص سدگتوند اظهار داشت: در خصوص سد گتوند نکات مختلفی تسط افراد گوناگون مطرح شده است. بنده به عنوان مسئول بخش آب عرض می کنم که وزارت نیرو برای چاره جویی مشکلات راهکارهای علمی، فنی دقیقی دارد. ما در حال بررسی تکمیلی هستیم و با دستور رییس جمهور کارگروهی ویژه با حضور وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده است که با همکاری دانشگاه تهران ودانشگاه شهید چمران بهترین راهکار برای این مشکل انتخاب خواهد شد.

وی در ارتباط با مزایای سدگتوند گفت: سدگتوند، طرح خوبی است و مشکلاتی دارد که باید حل شود. در همین فروردین ماه امسال یک سیلاب بزرگ در لالی اتفاق افتاد که اگر سدگتوند این سیلاب را کنترل نمی کرد آب به شهرهای مسیر رودخانه من جمله اهواز و شوشتر خسارات و تلفات فراوانی را تحمیل می کرد و ممکن بود تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست بدهند.

چیت چیان در مورد آب شرب روستاها نیز اظهار داشت: خوشبختانه در یک همکاری موثر مجلس این اجازه را به وزارت نیرو داد که ۵۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صرف آبرسانی روستاها بشود که جهش بزرگی در این زمینه انجام خواهد شد که در همین منطقه شوشتر و گتوندهم روستاهایی هستند که با این اعتبارات مشکل آب شرب شان حل خواهد شد.
وزیر نیرو در پایان بیان داشت: دوستان مستحضرند که دشمنان به ما شرایطی را تحمیل کردند که میزان صادرات نفت ما به نصف کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که با توطئه دشمنان قیمت نفت نیز به نصف کاهش پیدا کرده است و این یعنی درآمد نفتی کشور یک چهارم شده است. طبیعی است این بر روند تخصیص اعتبارات دولت تاثیر گذاشته است. در همین راستا تعدادی از طرح ها مشکل اعتبار پیدا کرده اند و محدودیت هایی ایجاد شده است اما امید داریم که با کمک خداوند بتوانیم خدمات مناسبی را به مردم ارائه کنیم.

حمیدرضا خدابخشی، معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص کلیات این طرح بیان داشت: شبکه آبیاری و زهکشی واحد عمرانی شرق شعیبیه با وسعت 72 هزار هکتار در پنجاه کیلومتری شمال اهواز و 40 کیلومتری جنوب شوشتر و ساحل غربی رودخانه شطیط (کارون) واقع شده است. آب اراضی این شبکه توسط یک واحد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 10.5 مترمکعب بر ثانیه تامین می گردد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی احداث شبکه و ایستگاه پمپاژ از سال 1381 آغاز که با هزینه ای بالغ بر یک هزار و 75 میلیارد ریال آماده بهره برداری شده است.

خدابخشی افزود: از اهداف اصلی این طرح می توان به تامین و توزیع آب جهت توسعه کشاورزی، بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک، رشد اقتصادی و اشتغال نیروی انسانی و افزایش سطح درآمد مردم منطقه اشاره کرد.

وی در مورد مشخصات فنی این طرح گفت: ظرفیت این ایستگاه پمپاژ 10.5 مترمکعب برثایه است و تعداد 8 دستگاه الکتروپمپ ملخی شناور در این ایستگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

خدابخشی درباره مشخصات فنی شبکه اظهار داشت: در این طرح ۱.۲ کیلومتر، کانال درجه یک ۱۹.۵، کانال درجه دو ۲۳ کیلومتر، زهکش درجه یک ۲۲ کیلومتر و زهکش درجه دو ۶ کیلومتر کار شده است. همچنین در این پروژه ۱۶۴۰۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۲۱۵۵۰۰۰ مترمکعب خاکریزی، ۱۹۴۰۰۰۰ مترمکعب کانال کنی، ۱۲۶۰ تن آرماتوربندی و ۵۶۳۰۰ مترمکعب بتن ریزی انجام شده است.
حجت الاسلام محمد سادات ابراهیمی نیز در این مراسم اظهار داشت: در این پروژه کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام شده است. از سال 1384 این طرح شروع شده و نزدیک به 10 سال به طول انجامید که نهایتا با حمایت های مهندس چیت چیان، وزیر نیرو این طرح به سرانجام رسید.
وی گفت: کشاورزی یکی از اساسی ترین بخش های طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است و یکی از بخش هایی است که می تواند به داد کشور برسد اما این بخش مغفول است.

نماینده مردم شوشتر و گتوند بیان داشت: همانطور که مطلع هستید شوشتر یک از مراکز مهم کشاورزی کشور است. منتهی مردم این منطقه مشکلاتی دارند که در شان آنها نیست. که مسئولین انتظار می رود به آنها رسیدگی کنند .
وی در انتها گفت: یکی از دلایلی که نمایندگان خوزستان مخالفت جدی خود را با انتقال آب کارون اعلام می کنند آسیب هایی است که بخش کشاورزی خوزستان وارد می کند.

آغاز عملیات اجرایی خط آبرسانی به شهرهای شمال شرق رامهرمز 
همچنین در دومین روز از سفر وزیر نیرو به خوزستان پیش از ظهر پنجشنبه عملیات اجرایی خط آبرسانی به شهرهای شمال شرق رامهرمزآغاز شد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان هدف از اجرای این طرح را تامین کمی و کیفی آب آشامیدنی شهرهای شمال شرق خوزستان اعلام و اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه که در صورت تامین اعتبار لازم سه سال به طول می انجامد آب مورد نیاز شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، صیدون، هفتکل و رامهرمز و 139روستای واقع در مسیر به میزان 52 میلیون متر مکعب در سال از سد کارون 3 تامین می شود.

"صادق حقیقی پور" افزود: طول خط انتقال پروژه 184کیلومتر و ظرفیت تصفیه خانه آن 235هزار متر مکعب در شبانه روز است.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه که برای آن تونل انتقال آب به طول پنج هزار و 200متر احداث می شود 556هزار نفر زیر پوشش خط قرار می گیرند.

حقیقی پور گفت: هشت هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه برآورد شده است.

با توجه به مشکلات کمی و کیفی آب آشامیدنی رامهرمز با احداث آبگیر و تصفیه خانه واقع در روستای کلگه در 60کیلومتری شمال شرقی رامهرمز و با اجرای 60کیلومتر خط انتقال فولادی با برآورد 700میلیارد ریال برای تامین 24هزار متر مکعب آب در شبانه روز نیاز میان مدت این شهرستان تامین می شود.

همچنین عملیات اجرایی احداث ساختمان امور آب شمال شرق آغاز شد.

بهره برداری از سد انحرافی رامهرمز 
در ادامه سفر،  بهره برداری از سد انحرافی رامهرمز وکانال انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز با حضور وزیر نیرو و حاج رسولی ها مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز شد. 
وزیر نیرو در این مراسم گفت: با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوف توسعه ملی در کنار شبکه های اصلی اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی شتاب بیشتری گرفته است.

"حمید چیت چیان" روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از سد انحرافی رامهرمز و کانال انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز افزود: امکان بهره برداری بهینه از شبکه های بزرگ آبیاری و زهکشی اصلی اجرا شده در خوزستان به دلیل ساخته نشدن شبکه های فرعی وجود نداشت که با اعتبار تخصیص یافته، توسعه شبکه های سه و چهار در دست اجراست.

وی اضافه کرد: امید است منابع وزارت نیرو هم برای این کار فراهم شود تا دو دستگاه(وزارت نیرو و جهاد کشاورزی) کار توسعه شبکه ها را انجام دهند.

چیت چیان گفت: توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی در خوزستان برای وزارت نیرو بسیار اهمیت دارد.
وی اظهار کرد: خوزستان دشت حاصلخیزی است و منابع آبی خوبی دارد و امکان برداشت دو تا سه محصول در سال در این استان هست و این ایجاب می کند که طرح های شبکه های آبیاری و زهکشی دراین استان اجرا شود.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به شروع عملیات اجرایی عملیات آبرسانی به رامهرمز در قالب طرح تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان افزود: مردم در این شهرها سال ها منتظر برخورداری از آب با کیفیت مطلوب و رفع مشکل آب آشامیدنی بودند که امروز این طرح آغاز شد و لوله گذاری برای آن نیز انجام می شود.

وی افزود: ابتدا برای رامهرمز از منطقه ای در بالادست رودخانه جره آب تامین و با ادامه آن تا دریاچه سد کارون3 ادامه می یابد و تامین آب آن نیز از طریق دریاچه سد خواهد بود.

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به بهره برداری سد انحرافی رامهرمز گفت: این طرح امکان تامین آب برای شبکه های آبیاری و زهکشی را فراهم می کند.

وزیر نیرو همچنین از نیروگاه بهبهان دیدن کرد و در جریان روند فعالیت های این نیروگاه قرار گرفت.

بهره بر داری از خط انتقال آب به تاسیسات دارخوین و تامین آب شهرستان شادگان 
وزیر نیرو در مراسم بهره برداری از خط انتقال آب به تاسیسات دارخوین و تامین آب شهرستان شادگان از طرح غدیر که با حضور محمد حاج رسولی ها مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز شد ، با اشاره به افزایش سرانه مصرف آب در کشور افزود: حقیقتا اجرای طرح غدیر افتخار بزرگی برای وزارت نیرو است. خطی که انشاءالله با تکمیل آن از سد دز تا آخرین نقطه 430 کیلومتر است و در مقیاس بین الملل نمی توان نمونه ای پیدا کرد که برای انتقال آب شرب این مقدار کار انجام شده باشد که در اینجا باید به همه دست اندرکاران این طرح دست مریزاد گفت.

 وی افزود: غیر از طرح غدیر دو طرح انتقال آب شرب در استان خوزستان تصمیم گرفته شده که انجام شود. یکی تامین آب شرب برای شهرهای شمال شرق استان از سدکارون 3 است که کلنگ آن امروز در رامهرمز به زمین زده شد  و مذاکراتی با صندوق توسعه ملی صورت گرفته که این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شود. همچنین در مورد شهرهای جنوب شرق خوزستان هم تصمیم گیری شد که قرار بر این شده است که شرکت آب و فاضلاب کشور ظرف یک ماه بررسی کند و نتایج را جهت بررسی به ما اعلام کند. همه این طرح ها علاوه بر طرح عظیم 550 هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان است.

چیت چیان تصریح کرد: در حال حاضر اگر چه همه پروژه‌های مورد نیاز بخش آب را در تمام نقاط کشور اجرا می کنیم اما از مردم می‌خواهیم با صرفه حویی ما را در این کار یاری کنند. 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در شرایطی که درآمدهای نفتی در حد یک چهارم درآمدهای چند سال گذشته است، با صرفه جویی و کاهش هزینه ها می توانیم در برابر تحریم ها مقاومت کنیم و با درست مصرف کردن، کاهش هزینه ها در جهت مسیر توسعه کشور محقق می شود. 
وی با اشاره به انتقال آب از حوزه های آبی خوزستان به استانهای دیگر اظهار کرد: من به شما اطمینان می‌دهم که نه برای کشاورزی و نه صنعت هیچ آب جدیدی به حوزه های دیگر منتقل نمی شود و آب فقط برای شرب و در حد ضرورت منتقل می شود. 

وزیر نیرو در خصوص اجرای پروژه های آبرسانی که در خوزستان در حال انجام است، گفت: 25 شهر استان و بیش از 1600 روستا از طرح آبرسانی غدیر بهره مند خواهد شد. همچنین با همکاری بخش خصوصی سرمایه گذاریهایی انجام شده است تا با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی طرح های آبرسانی شهرهای شمال شرق استان انجام شود و چندین شهر از منابع آب سد کارون 3 استفاده خواهند کرد. 

چیت چیان بیان کرد: طرح جدیدی برای برخی شهرهای استان در نظر داریم که در قالب آن در شهرهای نزدیک خلیج فارس مجتمع های آب شیرین کن نصب و آب را شیرین و به این شهرها منتقل می کنیم و برای شهرهای دور از خلیج فارس نیز از طریق سد کوثر آب شرب تأمین خواهدشد.

وی اظهار کرد: به مردم خوزستان اطمینان می دهم که در مدت زمان قابل قبولی، از آب با کیفیت برخوردار خواهند شد.

در این مراسم احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: چشم انداز استان بسیار روشن است و در مقوله آب و فاضلاب، شرب و برق در بخش شهری و روستایی برنامه و بسته کاملی داریم که بزودی اجرا خواهد شد. 

وی افزود: همچنین برنامه عملیاتی و جامعی در جهت حل مشکلات آب شرب شهرها و روستاها داریم که طی این برنامه درصدد هستیم در ابتدا، شهرهای هویزه و دشت آزادگان را از آب شرب با کیفیت بهره مند کنیم. 

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: وضعیت شبکه آب شهری خوزستان مناسب نیست. متاسفانه با این همه حجم سرمایه گذاری که در زیرساختها انجام شده، آب در شبکه‌ها تلف می شود و نیاز به اقدامی اساسی در این زمینه داریم. 
سیاحی از وزیر نیرو خواست تا مشکل بهمنشیر و اروند رود حل شود تا دیگر شاهد شوری آب برای نخیلات آبادان و خرمشهر نباشیم. 

همچنین عبدالله تمیمی، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم دارخوین و شادگان سال هاست که نگران تأمین آب شرب خود بودند و خوشبختانه با بهره بردای از طرح آبرسانی غدیر در دارخوین، دیگر شاهد مشکل آب شرب در این منطقه نخواهیم بود. 

وی با اشاره به انتقال آب از حوزه های آبی خوزستان به استانهای دیگر خاطرنشان کرد: ما با انتقال آب از حوزه های آبی خوزستان به مناطق دیگر مخالفیم زیرا اولویت، تخصیص آب به مردم خوزستان است. 

تمیمی تصریح کرد: انتقال آب اگر برای شرب باشد، ما مشکلی نداریم اما این میزان آبی که در حال انتقال است بیش از شرب بوده و به نظر می رسد برای مصارف دیگر همچون صنعت و کشاورزی منتقل شده است. 

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از اراضی خوزستان به دلیل کمبود آب در حال نابودی است. به طور مثال در سال‌های گذشته از هر هکتار اراضی گندم 8 تن برداشت میشد امروز این میزان به 300 کیلوگرم در هکتار هم نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد: شوری آب در اراضی استان به حدی بالا است که اراضی را دچار مشکل کرده است.

وزیر نیرو که به دلیل فشردگی برنامه های سفر به یکی از خبرنگاران وعده گفت و گوی مطبوعاتی در نخستین فرصت را داده بود پیش از حضور در صدا و سیما برای انجام مصاحبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی خوزستان  در سالن کنفرانس سازمان آب و برق خوزستان حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تاکید وزیر نیرو بر ایجاد نگرش جدید نسبت به اقتصاد آب شرب در کشور 
حمید چیت چیان در پایان نخستین روز سفر کاری خود به خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: باید در کشور نسبت به موضوع اقتصاد آب شرب نگاه جدیدی وجود داشته باشد تا بتوان متکی بر درآمد شرکت های خدمات رسان این شرکت ها را توانمند کرد تا در کنار نوسازی شبکه ها از هدر رفت آب جلوگیری شود.

وی همچنین درباره مسئله انتقال آب هم گفت: در دوران فعالیت دولت یازدهم هیچ گونه انتقال آبی برای مصارف کشاورزی و صنعت از خوزستان به دیگر نقاط کشور انجام نمی شود و تنها در مواقع ضرورت برای مصرف آشامیدنی این انتقال صورت خواهد گرفت. 

چیت چیان از رهاسازی آب سدها برای جبران کمبود آب در خوزستان خبر داد و اظهار کرد: آورد رودخانه کارون در سال جاری 10میلیارد متر مکعب بوده و پیش بینی می شود تا پایان شهریور امسال به 12.7 میلیارد متر مکعب برسد اما مجموع رهاسازی آب در رودخانه کارون برای استفاده کشاورزان تا پایان شهریور 13.5میلیارد متر مکعب خواهد بود که 800 میلیون متر مکعب از این مجموع از محل ذخایر موجود است. 

وی اضافه کرد: در خصوص کیفیت آب رودخانه کارون، سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت دارد که مطالعاتی در این زمینه داشته و شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در خوزستان تشکیل شده است، امید می رود در نتیجه این مطالعات بتوان وضعیت رودخانه کارون را به وضعیت مطلوب برگرداند. 
وزیر نیرو درباره نقش سد گتوند درمهار سیلاب شهرستان لالی نیز اظهار کرد: در روزهای اول تا سوم فروردین سیلاب مهیبی در این منطقه اتفاق افتاد و ماکزیمم دبی جریان سیلابی به شش هزار و یکصد متر مکعب رسید.

وی افزود: کارشناسان معتقدند اگر سیلابی در کارون با دبی بالای شش هزار متر مکعب به وجود آید تمام شهر اهواز زیر جریان سیلاب قرار می گیرد و اولین نفع بزرگی که از سد گتوند عاید خوزستان و کشور شد این بود که سیلاب لالی را توانست کنترل کرده و جلوی جریان سیلاب به سوی اهواز و شهرهای واقع در حاشیه روخانه کارون را بگیرد. 

وزیر نیرو گفت: این خطر بسیار بزرگ از سر مردم اهواز رفع شد و امید است با تمهیدات اندیشیده شده به طور کامل مسئله سد گتوند حل شود. چیت چیان درباره مسئله شوری رودخانه کارون گفت: این مسئله یک مسئول واحد ندارد و تمام زهاب های کشاورزی که وارد کارون می شود بویژه زهاب مجتمع های نیشکر به شدت میزان شوری آن را بالا می برد.

وی تصریح کرد: امروز که سوال کردم ای سی کارون در خروجی گتوند کمتر از 1200میکروموس است و وقتی به خرمشهر و آبادان می رسد این رقم به 3700میکروموس افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه فاضلاب های شهری و قسمت عمده زهاب های کشاورزی وارد رودخانه کارون و باعث شوری آن می شود، تاکید کرد: وزارت نیرو موظف به پرداخت خسارت به افرادی که در منطقه دچار خسارت می شوند نیست. 

وزیر نیرو اضافه کرد: به عنوان مسئول وزارت نیرو از مردم اهواز عذرخواهی می کنم که نتوانستیم تمام مشکلات فاصلاب این شهر را حل کنیم امید است با اتمام اقدام ها شرایط مطلوبی را داشته باشیم. 

وزیر نیرو درباره محدودیت کشت هم گفت: در سال آبی 93 – 94 در خوزستان میزان بارش 45 درصد نسبت به متوسط سال های قبل کاهش یافته است، اگر محدودیتی در کشاورزی ایجاد می شود به دلیل محدودیت منابع آب بوده و بنا نیست کسی خسارتی به دلیل این کمبود پرداخت کند. 

وی افزود: این به دلیل وضعیتی است که در طبیعت رخ داده ، ممکن است دولت به دلیل خسارت های خشکسالی کمک هایی کند اما بنا نیستبه دلیل کمبود آب خسارتی پرداخت شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در هیچ جای جهان بابت کمبود آب به کشاورزان خسارتی پرداخت نشده است.

وزیر نیرو در ابتدای برنامه های روز سوم سفر خود به خوزستان از تاسیسات فاضلاب خرمشهر دیدن کرد. در ادامه واحدهای 5 و 6 گازی نیروگاه خرمشهر و همزمان پست 400کیلوولت شهید جهان آرا خرمشهر با حضور حمید چیت چیان بهره برداری شد.

بهره برداری از واحدهای بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه آبادان و بازدید از تاسیسات فاضلاب این شهر دیگر برنامه های وزیر نیرو بود.

وزیر نیرو پس از این به سمت دشت آزادگان حرکت کرد.

بهره برداری از افزایش ظرفیت آب شرب آبادان از طرح غدیر 
در سفر به دشت آزادگان طرح افزایش ظرفیت آب شرب آبادان از طرح غدیر بهره برداری شد .
در این طرح که برای آن یک هزار و 450میلیارد ریال هزینه شده 20 هزار متر مکعب در روز به ظرفیت آب شرب آبادان اضافه شده است.
با این افزایش ظرفیت با احتساب 190هزار متر مکعب قبلی ظرفیت آب شرب آبادان به 210هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش یافت.در  قالب این طرح 70کیلومتر خط GRP و فولادی احداث شده است.

بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دژ 
در سومین روز از سفر وزیر نیرو  به خوزستان شبکه آبیاری و زهکشی دژ که در اراضی میانی جنوب کرخه نور واقع در دشت آزادگان مورد بهره برداری قرار گرفت.
با بهره برداری از این طرح چهار هزار و 805 هکتار اراضی کشاورزی زیر پوشش قرار گرفت.
طول کانال اصلی این طرح 3.4 کیلومتر ، طول کانال های درجه یک و دو آن 22 کیلومتر و طول زهکش های درجه یک و دو این طرح نیز 23 کیلومتر است.
استفاده بهینه از آب باایجاد شبکه مکانیزه، افزایش محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال از عمده اهداف این طرح به شمار می آید.
اجرای این طرح افزون بر 240میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

آخرین برنامه روز سوم سفر وزیر نیرو به بازدید از طرح آبرسانی دزفول و برگزاری جلسه بررسی احداث و تکمیل سد خاکی بالارود در شهرستان اندیمشک با حضور مسئولان این شهرستان اختصاص داشت.

سد بالا رود اندیمشک از نوع خاکی با هسته رسی است که 77.5متر ارتفاع دارد.
حجم مخزن این سد 131میلیون متر مکعب بوده و 12هزار و 800هکتار اراضی کشاورزی را زیر پوشش می برد.
این سد هم اینک 75درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار پایان سال 95 آبگیری خواهد شد.
برای ساخت این سد تاکنون 900میلیارد ریال هزینه شده اس و تکمیل آن به یک هزار میلیارد دیگر اعتبار نیاز دارد.
این سد همچنین توانایی تولید 11.5گیگاوات ساعت انرژی برقآبی را دارد.

عملیات اجرایی طرح آبرسانی به دزفول از سال 85 آغاز شده و هدف  طرح افزایش دبی آب به میزان یک هزار و 820لیتر در افق سال 1415 است.

با این طرح که هم اینک 22درصد پیشرفت فیزیکی دارد برداشت از منابع آب به نسبت 60درصد از منابع زیرزمینی و 40درصد از منابع آب های سطحی خواهد بود.

این طرح در صورت تامین اعتبار تا چهار سال آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

تاکنون 340میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و تکمیل آن به یک هزار و 400میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

وزیر نیرو جمعه شب خوزستان را از محل فرودگاه دزفول به سمت تهران ترک کرد.















comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
comment
1
0
comment حالا یعنی اب کارون رو برای صنعت و کشاورزی اصفهان و یزد و کرمان منتقل میکنید دیگه؟!!
یعنی اینکه تلاشهای مردم و مسئولان خوزستان برای نجات کارون و جلوگیری از طرحهای ظالمانه انتقال اب بی نتیجه بوده و لابی های قدرتمند اصفهان و کرمان بی توجه به نیازهای مردم خوزستان میخواهند اب کارون را به استانهای خود ببرند!!
فقط میتوان گفت: به خدا واگذارتان میکنیم...
comment
abu
|
Germany
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
comment
0
1
comment سایت محترم شوشان
یکای اندازه گیری توان تولید انرژی (الکتریکی یا هرنوع دیگه) گیگاوات یا مگاوات است ولی وقتی گفته می شود فلان گیگاوات ساعت یعنی این مقدار انرژی در بازه زمانی معین، پس لطفا قسمتی از متن رو که گفته شده نیروگاه بالارود اندیمشک ... گیگاوات ساعت تولید داره، اصلاح بفرمایید. یعنی یا بنویسید فلان مقدار گیگاوات یا فلان گیگاوات ساعت در فلان مدت
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار