درويش بیان کرد: فيلم"رستاخیز" توانست خيلي از شخصيت هاي بزرگ دنيا را در عرصه فني و هنري به خودش جذب كند. ارتباطي كه در طول فيلم با مراجع ديني و علمي وجود داشت موجب شد تا بهره هاي فراواني را از مشورت با آنها ببرد.
جلسه ستاد حمایت و استقبال از فیلم سینمایی "رستاخیز" ساخته احمدرضا درویش چهارشنبه (3 تیر94) در خوزستان برگزار شد.
علیرضا چرخابي، سرپرست حوزه هنري خوزستان، در این جلسه اظهار كرد: حوزه هنري حمايت و تلاش خود را براي گسترش برنامه هاي هنري دنبال مي كند. فيلم رستاخيز طليعه خوبي براي استان خوزستان است. اين واقعه سينمايي تاريخي و ماندگار است. حوزه هنري تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت تا اكران آن را از عيد فطر آغاز كند.
سرپرست حوزه هنري خوزستان با بیان این که اين دومين نشست براي فيلم سینمایی "رستاخیز" است تصریح کرد: اميدوارم از ظرفيت دستگاه هاي همسو استفاده شود تا بتوانيم شروع و اكران اين فيلم را همزمان با عيد فطر در خوزستان داشته باشيم.
در ادامه همايون قنواتي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، توضيح داد: در اواخر سال 85 سعي و تلاش بسياري شد تا اين فيلم در استان خوزستان توليد شود. رفت و آمدهاي زيادي با مديران وقت استان صورت گرفت. از مناطق بسیاری در استان خوزستان بازديد شد ولي به هر دليلي موقعيت توليد آن در استان فراهم نشد.
وی اظهار امیدواری کرد: اكران خوبي از فیلم رستاخیز را در استان شاهد باشيم چراکه با توجه به اين كه اين فيلم به دو زبان عربي و فارسي است ظرفيت بسيار خوبي براي پخش شدن در استان خوزستان دارد.
قنواتی با اشاره به سالنهای نمایش فیلم در خوزستان گفت: همه سالنهايي كه در استان وجود دارند و زير نظر نهادها، موسسات و دستگاههاي مختلف هستند مي توانند امكان پخش اين فيلم را براي همه مردم فراهم آورند تا بخش بيشتري از مردم از دیدن آن بهرهمند شوند.
وی افزود: اين فيلم بر اساس هويت ايراني و اسلامي ما ساخته شده است. لذا بايد فضايي ايجاد كنيم تا همه مردم آن تماشا كنند. اميدوارم كه رقم فروش این فيلم در استان قابل توجه باشد.
همچنین احمدرضا درويش، کارگردان فیلم سینمایی "رستاخیز"، خاطرنشان کرد: تاريخ سرزمين و ملت ما بدهكار خوزستان است. همه ما مديون اين سرزمين هستيم چون منطقه خوزستان دُرّ درخشان هويت تاريخ معاصر ما است.
او با بیان این که تلاش وسيعي در طول ساليان دراز از سوی تمام سينماگرانی كه خودشان را مديون كشور ميدانند صورت گرفته تا در جهت بنيانهای هويتي خودشان گام بردارند اظهار کرد: فيلم "رستاخير" فقط بخش كوچكي از ظرفيتهاي سينماي ايران است و مدعي نيست كه همه سينماي ايران است. البته اين كه يک فيلم يا اثری تنها خودش را در كليت يک مقوله مهم مدرن هنري در سینما و آن هم در سينماي ايران شاخص بداند نگاه دقیقی نخواهد بود.
این کارگردان سینما با اشاره به این که "رستاخيز" يک دغدغه است ادامه داد: اين فيلم محصول سينماي ايران است؛ محصول 30 سال تلاش سينماگران، مديران و همه كساني كه دغدغه ارتقاي فرهنگ و هنر جمهوري اسلامي ايران را دارند. "رستاخیز" در حوزه موضوعي و مضموني برخوردار از مقولهای است كه سرآمد و قله هدايت شيعه و ايراني است. يعني حادثه كربلا و نهضت حضرت سيدالشهداء (ع).
او با بیان این که اين فيلم به خاطر نسیمی که از اهل بيت (ع) به آن وزيده ميتواند حایز اهميت باشد تاکید کرد: فیلم "رستاخیز" چند ويژگي دارد؛ اولین ویژگی آن این است که سرمايه دولت در آن صرف نشده است. نه اين كه بودجه نبوده يا داده نشده است بلکه اصلا بودجه لازم نبود چراكه كاری براي امام حسين (ع) باشد نياز به پول رسمي ندارد.
درویش ادامه داد: دوم این که علت ماندگاری سيره اهل بيت و نام سيدالشهداء (ع) این است كه مردم و عاشقان به صورت خودجوش براي آن تلاش ميكنند و مردم باني كار امام حسين (ع) هستند. در واقع ما به اهل بیت (ع) احتياج داريم و آنها احتياجي به ما ندارند. لذا نيازي به رديفهاي بودجهای هم نيست.
وی اضافه کرد: نيازهاي مالي اين فيلم از جيب عاشقان سيدالشهداء (ع) تأمين شده است. اكثر سرمايهگذاران اين فيلم خارج از كشور هستند. يعني نيروهاي خارج از كشور سهم مهمي در ساخت اين فيلم دارند و همین نکته ثابت ميکند كه عاشقان امام حسين (ع) محدود به مرزهاي داخلي کشور نيستند و نام امام حسين (ع) در همه جای دنيا رسوخ كرده و طالب دارد.
این کارگردان بیان کرد: من و همكارانم افتخار مي كنيم که در سینمای ایران در مسيري گام برداشته ايم كه توانسته ايم به يک تکیهگاه عظيم تكيه كنيم و اين اعتماد را ايجاد كنيم تا سرمايه گذاري صورت گيرد. البته نهادهاي نظام و نيروهاي لشكري و كشوري نيز بسيار از ما حمايت كردند و ما در آغوش آنها فيلم را ساختيم.
او با اشاره به شرطي كه براي توليد اين فيلم داشتند گفت: تلاش ما این بود تا هم وزن و هم شان با سيدالشهداء (ع) حركت كنيم. يعني چيزي را كم نگذاريم و استانداردهای لازم را به کار ببریم و كيفيت كار را در نظر بگيريم. همچنین در حوزه استنادات و تحقيقات مطالعه و دقت داشته باشيم.
درويش بیان کرد: فيلم"رستاخیز" توانست خيلي از شخصيت هاي بزرگ دنيا را در عرصه فني و هنري به خودش جذب كند. ارتباطي كه در طول فيلم با مراجع ديني و علمي وجود داشت موجب شد تا بهره هاي فراواني را از مشورت با آنها ببرد. حتي در اين حيطه محدوده مشورتي ما با علماي بزرگوار فقط در ايران خلاصه نشد بلكه در نجف هم با مراجع ارتباط داشتیم.
او تصریح کرد: ما در فضايي زندگي ميكنيم كه بايد تلاش كنيم زبان امروز و اثرگذار هنري را براي بيان مضاميني كه جزو قلههاي فرهنگ و اعتقاد ما هستند به كار گيريم. قطعا در اين راه خطا هم وجود دارد. لذا بايد آن قدر در این زمینه كار كنيم تا به گامهاي موفقتر و موثرتر در آينده برسیم.
کارگردان "رستاخیز" یادآوری کرد: 24 سال است که فیلم "روز واقعه" از تلويزيون ما پخش ميشود و هنوز هم مردم با آن ارتباط برقرار مي كنند. اين ارتباط نشان مي دهد كه چنين فيلمي چه قدر مي تواند تأثيرگذار باشد.
او ادامه داد: كشور ما در موقعيت خاصي به سر ميبرد. ما در شرايطي زندگي ميكنيم که جريانهای مهمی در اطراف كشور شكل ميگيرد. رفته رفته روشن ميشود كه هدف اصلي این جریانها كجا است و مشخص ميشود همه اتفاقاتی که در منطقه و بيرون از منطقه ما شکل ميگيرد ريشه در دشمني با فرهنگ و باوری است كه اشاعه دهنده آن حضرت سيدالشهداء (ع) است.
درویش توضیح داد: البته اين مساله معطوف به ايران نيست و در خيلي از كشورها فرهنگ حسینی وجود دارد. از آن جایی که اثرگذاري اين فرهنگ ديده شده دشمنيهايی در مقابل آن ایجاد شده است. در نزديكي ما جنايتهاي بسياري در حال بروز است. پدرها و مادرهای شيعه در معرض طوفان تكفيريها هستند و جوانان شيعه سر بريده ميشوند.
او عنوان کرد: در حوزههاي نظامي، اقتصادي و سياسي در خط مقدم مبارزه هستيم. سوال اصلي اين جا است آيا در حوزه فرهنگ در خط مقدم مبارزه هستيم يا خير و عمق استراتژيک فرهنگي ما كجا است؟
کارگردان "دوئل" توضیح داد: ما توليدكننده و سينماگر هستيم. سياستمدار، مدير و طراح سياست فرهنگي نيستيم. من 10 سال پيش فكر كردم بايد فيلمي درباره كربلا و حادثه عاشورا بسازم و امروز را پيشبيني نميكردم. اما امروز اين فيلم بر اساس تقدير در شرايطي اكران ميشود كه اين اوضاع منطقه است و ما بيش از هر روز نياز به نام سيدالشهداء (ع) داريم. بيشترين نياز امروز بشر به نام و راه سيدالشهداء (ع) امروز است. ما اين را چه گونه ميتوانيم بيان كنيم. قطعا با يک فيلم، يک شبكه و چند مقاله امکانپذیر نیست.
او گفت: اکنون فرصت خوبی است تا منطقه خوزستان که هم از لحاظ هويت فرهنگي و شرايطي كه در دوران دفاع مقدس با آن رو به رو بود و هم از لحاظ همسايگي با عتبات عاليات كه اكثراً شيعه نیز هستند و برخورداری منطقه از اقوام اصيل و ايراني و زبان عربي جريانسازي با "رستاخيز" آغاز شود و با فيلمهاي ديگر ادامه پيدا كند تا ركودي كه در سينماي كشور و منطقه خوزستان شكل گرفته با حضور مردم در سالن سينما شكسته شود.
درویش گفت: اميدوارم همه شهرهاي خوزستان سينماهاي داير داشته باشند. البته سالن دارند اما داير و مدرن نيستند. ما الان مشكل سالن نداريم. فقط مديريت صحيح و حمايت مالي نميشود.
وی بیان کرد: براي ما بسیار بد است که به عنوان كشوری ديني و فرهنگي مردم ما از شبكههايي كه اجناس جعلي را به خورد مردم ميدهند ارتزاق كنند. مطمئنا در نقاط محروم اين وضعيت بدتر است. ما بايد اين شرايط را بشكنيم. نميتوانيم اين گونه در حوزه فرهنگ حركت كنيم. خوزستان بايد به همان دوران شكوفايي سينمايي خودش بازگردد. همان طور كه در دوران دفاع مقدس در اوج قرار گرفت بايد در حوزه فرهنگ نيز بر تارک فرهنگ بدرخشد.
این فیلمساز توضیح داد: با وجود اين همه جوانان مستعد، فضاهای مناسب، دانشگاهها، امكانات، موسسات فني، نفت، صنعت و... مطالبات فرهنگی ما كجا است؟ اهل فرهنگ بايد مطالبات خود را از اينها بگيرند. ما انتظار داريم موسسات عظيمي كه در خوزستان فعاليت ميكنند سهم فرهنگشان را بپردازند. من به عنوان يک شهروند ايراني و يک دلداده خوزستان خواهش ميكنم همه كمک كنيم با "رستاخيز" حركتي در اين جا آغاز شود تا همه سالنهای سینما مانند سالن سینما اكسين اهواز تجهيز شوند. اين فيلم هيچ بار مالي براي دولت نداشته است. لذا انتظار داريم آن بودجهای را كه قرار بود در توليد صرف کنند را در بحث نمايش هزینه کنند.
وی اظهار کرد: فيلم ما به صورت هارد است و سينما بايد مجهز به سرور و پروژكتور ديجيتال و دالبي باشد. موسيقي اين فيلم در بلژيک و اركستر سمفونيک بروكسل ضبط شده است و اگر براي مردم اين استان با كيفيت پخش نشود براي كجا پخش شود؟ پخش فیلم در سالن و فرهنگ با هم بودن و ديدن يک اثر آثار اجتماعي دارد.
درويش ادامه داد: اين فيلم چند هنرپيشه عرب زبان هم دارد. در اين استان عرب زبانهاي زيادي وجود دارند كه جمعيت مهمي هستند و با پخش عربی این فیلم به آنها نشان داده ميشود كه به هويت و زبانشان احترام گذاشته شده است.
فرجالله خبير، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، هم گفت: خوزستان قبل از انقلاب موقعيت بهتري در حوزه سينما داشته است. در بخش تماشاي فيلمها و سالنهاي سينمايي در كشور ممتاز بوده است. فكر ميكنم بعد از پيروزي انقلاب و شروع جنگ تحميلي صدماتي كه هم به فضاي فيزيكي و هم به نیروی انسانی وارد شده دچار مشكلات جدي شديم و هنوز هم ميشود گفت كه از اين خسارتي كه در حوزه منابع انساني به خوزستان وارد شده رنج ميبريم. اميدواريم كه به تدريج جمعيت خودش بازسازي و بازتوليد كند تا وضيت بهتري پيدا كنيم.
او تصریح کرد: برای آثار فاخري كه در حوزه سينما و به ويژه آثاري كه با فرهنگ ديني ما مرتبط است تولید میشود بايد تلاش بيشتري صورت گیرد تا تماشاگران بيشتري داشته باشند. همه بايد آستين همت را بالا بزنند.
خبیر توضیح داد: در همه شهرستانها امكانات پخش فیلم مناسب نداريم و سالنهاي ما مناسب نيستند. اما حداقل در شهرهاي بزرگتر اين امكانات را داريم كه فيلم را اكران كنيم و تلاش را در اين جهت خواهيم كرد.
او اضافه کرد: با توجه به وجود بنگاه هاي بزرگ اقتصادي در استان مثل شركت نفت، ملی حفاری، کشتیرانی و بنادر كه عرصه هاي زيادي در اختيار دارند و با توجه به تعداد كاركنانشان ما هماهنگي های لازم را انجام ميدهيم تا اكران را داشته باشند. اميدوارم به جايي برسيم كه از ظرفيت نمايش و پخش اين فيلم در استان به نحوه مطلوب استفاده كنيم و دستاورد آن مثبت و سازنده باشد.
معاون سیاسی ـ اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به نسخه عربی این فیلم گفت: این فیلم در بعضي مناطق مانند حميديه، هويزه، شادگان و غیره بايد به صورت عربي نمايش داده شود. متاسفانه سالنهاي نمايش آن جا مناسب نيست و بايد بررسي شود. همچنين ميتوان اين فيلم را در كشور عراق و شهري مثل بصره به نمايش درآورد. ما با دفتر ارتباط با عراق ميتوانيم براي پخش آن رايزني كنيم.
حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین بلک، رییس سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، هم اظهار کرد: اين كار در حد خودش اقبال خوبي را خواهد داشت چراكه تجربه من در برنامه هاي مشابه اين بوده است که مردم نسبت به اين گونه آثار هنري به چشم همان مجلس سوگواري و تعزيه سيدالشهداء (ع) نگاه ميكنند.
او گفت: تجربه تاريخي ما در خوزستان نشان ميدهد كه مردم در همه صحنهها حضور داشتهاند و نقش خوزستان همان خط اول مبارزه است و مردم ما به خوبي اين درک را دارند كه مكتب سید الشهدا (ع) با همه مظلوميتها پرچمش برافروخته خواهد شد.
بلک گفت: كاري كه براي اين اثر ارزشمند بايد انجام دهيم اين است كه شبكهاي عمل كنيم و اطلاعرساني خوبی انجام دهيم چون اين حلقه مفقوده در آثار فرهنگي ما وجود دارد. اين گونه آثار مخاطبان خوبي دارند. من پيشنهاد ميكنم از شبكههايي كه مرتبط هستند استفاده كنيم. صدها سامانه در اختيار ما است كه ميتوانيم توسط آن مخاطبان زيادي را تحت پوشش قرار دهيم.
مرجع / ایسنا