شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در تداوم بازديد های میدانی، از تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز بازدید کرد

رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در تداوم  بازديد های میدانی، امروز سه شنبه 23 تیر94 از تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز بازدید کرد

دکتر اسماعیل ایدنی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار وب دا خوزستان، به مهمترین دلایل و ضرورت های تصفیه فاضلاب اشاره نمود و اظهار داشت: فاضلاب از آلوده ترین محیط ها بوده و کانون انواع عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تهدید کننده سلامت جامعه و محیط زیست اند که این از ضرورت های بهداشتی تصفیه فاضلاب است.

ایدنی به دیگر ضرورت های تصفیه فاضلاب اشاره کرد و گفت: ضرورت های زیست محیطی ایجاب میکند امروز که کمبود آب و معظل خشکسالی از جمله چالشهای ایران و جهان است و باید به تصفیه فاضلاب و بازیابی این منبع قابل توجه آب، توجه خاص شود. وی افزود: مصرف بیشتر آب، فاضلاب بیشتری را تولید میکند که فاضلاب های تولیدی، آلاینده و تهدید کننده منابع آب و خاک خواهد بود.

ایشان از دیگر دلایل تصفیه فاضلاب را ضرورت های زیبایی شناختی عنوان نمود و تاکید کرد: رها بودن فاضلاب ها و آب های سطحی و عدم جمع آوری و انتقال و تصفیه آنها با روح زیبایی شناسی و زیبا دوستی انسان ناسازگار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هدف از بازدید خود را آشنایی و ارزیابی وضعیت و کیفیت فرآیند تصفیه فاضلاب که از جمله عوامل موثر بر سلامت است، دانست و اظهار داشت: مشکلات ورود فاضلاب خام به رودخانه كارون يك معضل زيست محيطي است كه در كنار كم شدن دبي آب رودخانه​ها، منابع آب استان را تحت تأثير خود قرار داده و در دراز مدت اکو سیستم پایین دست را متاثر خواهد ساخت.

وي ادامه داد: بنا به گزارش مسئولین امر، تصفيه​خانه فاضلاب غرب اهواز جمعيتي حدود 200 هزار نفر را پوشش مي​دهد كه با توجه به جمعيت نزديك به 1.5 ميليون نفري شهر اهواز طبيعي است كه بگوییم ساير فاضلاب توليد شده بدون تصفيه وارد رودخانه می شود.

رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز درباره اينكه آيا امكان استفاده از آب خروجي پس از فرايند تصفيه فاضلاب براي مصارف كشاورزي وجود دارد؟ گفت: تصفيه​خانه فاضلاب غرب اهواز طبق استانداردهايي كه براي آن تعريف شده، فرايند تصفيه فاضلاب را انجام مي​دهد ولي چنانچه سرمايه​گذاري​هاي ديگري در اين مجموعه صورت بگيرد و به لحاظ کمی و کیفی تغييراتي ايجاد شود میتوان خروجي نهايي را براي قابليت​هاي مختلف مانند مصارف كشاورزي و از محصولات فرعي آن براي توليد كودهاي كشاورزي و تقویت خاک استفاده نمود. ولي در حال حاضر خروجي نهايي اين تصفيه​خانه در صورتی که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست مورد تایید باشد، تنها قابليت تخلیه در رودخانه را دارد.

وی با بیان اینکه جمع آوری روان آب های سطحی در شهرها به عهده شهرداری و در روستاها بر عهده دهیاری ها است، افزود: وظیفه جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب های خانگی در شهرها و روستاها به عهده شرکت های آبفا شهری و روستایی است همچنین تصفیه فاضلاب های صنعتی و بیمارستانی بر عهده تولید کننده آنها است.

ايدني افزود: علم و صنعت تصفیه فاضلاب به حدی توسعه یافته که در صورت راهبری درست میتوان آن را به چرخه مصرف برگرداند که با توجه به بحران كمبود آب در كشور به نظر مي​رسد اگر سياست​گذاري​هاي مناسبي صورت بگيرد مي​توان بعد از بالا بردن كيفيت پساب خروجی، در كاربري​هاي ديگر از آن  جهت جبران کم آبی استفاده كرد.

گفتنی است هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سه شنبه هر هفته از واحد های بهداشتی، درمانی و مراکز مرتبط با سلامت در راستای ارتقای سلامت و ایمنی مواد غذایی بازدید می نمایند که این سه شنبه نیز رئیس دانشگاه به همراه رئیس اداره بازرسی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استانعلاوه بر بازدید مرکز تصفیه فاضلاب غرب اهواز، از خانه بهداشت گمبوعه، مرکز بهداشتی درمانی شبیشه حمیدیه، مرکز بهداشتی درمانی شهری روستایی شماره 1 حمیدیه و اورژانس جاده ای روستای دهکده بازدید به عمل آوردند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار