اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

دکتر ولی الله شجاعپوریان

پس از ماه‌ها مهم‌ترین وعده انتخاباتی حسن روحانی تحقق یافت و قفل پرونده پیچیده هسته‌ای ایران با کلید تدبیر و امید گشوده شد. سرانجام خوش این پرونده بغرنج که رکورد طولانی‌ترین مذاکرات قرن و مداوم‌ترین حضور وزیر امور خارجه آمریکا و اعضای دایم سازمان ملل در یک مذاکره را به ثبت رساند، از چند جهت قابل بررسی و تبیین است:

1- در توافق بزرگ هسته‌ای باید از نقش موثر و راهگشای رهبری نظام، دولت به ویژه تیم کاردان مذاکره‌کننده به ریاست دکتر محمدجواد ظریف و ملت ایران تقدیر و تجلیل کرد. رهنمودهای رهبری نظام در کنار حمایت قاطع ایشان از تیم مذاکره‌کننده باعث شد به ویژه در روزهای پایانی مذاکرات، هیات ایرانی با اعتماد به نفس لازم و اقتداری مثال‌زدنی بر سر میز مذاکره‌ حاضر شوند. حمایت صریح و همه‌جانبه ایشان از تیم مذاکره‌کننده و اطلاق صفاتی همچون غیرت، امانت‌داری، انقلابی و ... در طول مذاکرات، پشتوانه محکمی بود تا حتی مخالفان و منتقدانی که گاه از دایره ادب، اخلاق و انصاف نیز فراتر رفته‌اند، در روزهای پایانی خاموشی، سکوت و حتی همراهی در پیش گیرند.

2- رییس‌جمهوری نیز در جریان این مذاکرات این نکته را اثبات کرد که اداره حکومت نه با ماجراجویی و تک‌محوری و شعارهای پوپولیستی بلکه با بهره‌گیری ازخرد جمعی، استفاده توامان تخصص و تعهد و واقع‌بینی امکان‌پذیر است؛ البته این مشی و شیوه را روحانی در سایر عرصه‌های مهم مملکتی به کار بست، از جمله در اقتصاد نظرات اقتصاددانان را در صدر نشاند، فرهنگ را به اهالی فرهنگ واگذار کرد  و در سیاست خارجی افرادی را مامور دستگاه دیپلماسی کشور کرد که در تخصص و تعهد آنان هیچ تردیدی نداشت، انتخاب دکتر ظریف به عنوان دیپلماتی مجرب و شناخته‌شده در سطح جهان، دولت را در عمل به تحقق وعده انتخاباتی خویش یاری رساند. بدون اغراق ظریف را اگر امیرکبیر و مصدق ندانیم؛ ولی او توانست نام نیک خود را در تاریخ ایران حک کند. تخصص، تعهد، لبخندها، دیالوگ‌ها، رفتارها و شگردهای او در کلاس درس دانشجویان روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های بزرگ دنیا نام ایران را پرآوازه خواهد کرد.

3- نقش ملت ایران نیز در ثبت این موفقیت بزرگ ستودنی بود، چه آنجا که در روزهای تحریم و فشار، سختی‌ها را به جان خریدند و با تحمل مرارت‌ها و کمبودها تمرین مقاومت و ایستادگی کردند و چه آنجایی که با حضور حماسه‌ساز خود در پای صندوق‌های رای در خرداد 1392 ، نشان دادند خسته از 8 سال رخوت و رکود به دنبال فرداهای روشن و تعامل با جهانیان هستند. آنچه مسلم است مردم ایران شایسته بهترین پاسخ‌ها از سوی نظام و دولت هستند و انتظار می‌رود در دوران پساتوافق نیز با بهبود شاخص‌های اقتصادی، رفاهی و اجتماعی، آینده بهتری برای مردم بزرگ رقم بخورد. تداوم حضور و مشارکت مردم در انتخابات مجلس دهم نیز کام ملت ایران را شیرین‌تر از پیش خواهد کرد و شرایط بهتری برای موفقیت دولت فراهم خواهد کرد.

4- پیروزی بزرگ هسته‌ای و بازگشت امید به ایران محدود به هیچ شخص خاص یا حزب و جناحی نیست، بلکه متعلق به عموم مردم ایران است، در دستیابی به توافق هسته‌ای از ارکان نظام گرفته تا جناح‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی، رسانه‌ها و ... سهیم هستند. در این راستا ،هم باید قدردان نهادها، شخصیت‌ها و رسانه‌هایی باشیم که در حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تلاش کردند و هم منتقدان منصف مذاکرات را با دیده احترام بنگریم که اغلب آنان با نقدهای منصفانه و دلسوزانه هم مرز خود را با تخریب و کارشکنی جدا کردند و هم باعث شدند اعضای تیم هسته‌ای کشورمان با هوشیاری و دقت بیشتری گلوگاه‌ها و نکات حساس مذاکرات را مدنظر قرار دهند و از حقوق حقه ملت ایران با حساسیت بیشتر صیانت و پاسداری کنند. 

در پایان با تبریک پیروزی شیرین دیپلماسی بر جنگ و خشونت، امید است کسب این موفقیت بزرگ آغاز راه بالندگی و تعالی بیش از پیش ایران اسلامی باشد و زمینه برای رشد و توسعه کشور که در سند چشم‌انداز و برنامه توسعه ششم به آن تاکید شده است، فراهم شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
ناشناس
|
Turkey
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
comment
1
1
comment ببخشيد كدوم بيروزي ؟
comment
بابک مختاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
comment
1
1
comment یک تحلیل منصفانه
comment
بهبهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
comment
0
0
comment درود بر دکتر شجاع پوریان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
comment
0
0
comment فقط دكتر كيومرث باج نماينده اينده بهبهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار