اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
 دفتر مرکزی کانون آینده نگری ایران در اهواز، عصر چهارشنبه 31 تیر، جلسه ای را تحت عنوان «آینده نگری برای زنان خوزستانی» در دفتر مرکزی خود و با سخنرانی دو عضو ارشد کمیسیون زنان این تشکل برگزار نمود.

 سخنرانان این نشست، «لیلا خوشکام» (کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و فعال در حوزه کودکان، محیط زیست و جامعه مدنی) و نیز «مهندس کیمیا شریفی» (کارشناس الکترونیک و فعال در حوزه زنان، کارآفرینی و صنعت بیمه) بودند.

در این نشست پس از سخنان کوتاه دبیرکل کانون پیرامون از سرگیری جلسات مداوم این تشکل پس از ماه رمضان و چشم اندازِ در پیش روی، لیلا خوشکام با موضوع «مشارکت اجتماعی زنان» سخنرانی نمود. وی وضعیت و شاخصهای مشارکت اجتماعی زنان در سالهای پیشین بخصوص در مناطق محروم را بسیار وخیم توصیف کرد؛ و افزود: در سالهای اخیر جای خوشحالی دارد که حضور و بروز زنان در عرصه اجتماعی، سیاسی و مدنی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. امروز درخشش زنانی در مناطق محروم، همچون اولین زن فرماندار ایران در یک ساختار کاملا مردسالارانه استان سیستان و بلوچستان، آن هم از بین زنان بومی که با لهجه غلیظ بلوچی هم سخن می گوید، جای بسی خوشحالی دارد؛ خصوصا جای امیدواری دارد برای ما که در استانی بمراتب پیشگامتر از آنجا قرار داریم.

 خوشکام افزود: با امیدواری بسیار، در خوزستان مشاهده می کنیم زنان عرب هم به حقوق خودشان علاقمندتر و در عرصه اجتماعی و مدنی فعالتر و باانگیزه تر شده اند و در مجموعه ی ما، تعدادی هم از زنان عرب زبان، بروز و فعالیت چشمگیر دارند.

این فعال آینده نگر بیان داشت: هر کدام از ما باید تریبونی باشیم برای این حرکتها. نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می دهند و زنانی که منبع زایش و منشأ آفرینش هستند؛ اما همین منبع زایش چرا باید جنس دوم باشد و در طبقه دوم اجتماعی جایگاهی وجود داشته باشد؟ متأسفانه بسیار بد است که به این نتیجه برسیم که «از ماست که بر ماست!» و ناکامی ها از خود زنان سرچشمه می گیرد. باید نسبت به خودمان بی انصافی نکنیم و زنانی که فعال هستند و سرشان برای برابری جنسی زن و مرد و منع تفکیک و تبعیض جنسیتی در ایران درد می کند، همت کنند و تغییراتی اساسی در وضعیت زنان خوزستانی بدهیم و حالت انزواطلبی و انفعال گرایی را از آنها دور کنیم.

خوشکام تصریح کرد: قبل از اینکه هر کدام ما یک مادر یا کارمند یا همسر باشیم، یک زن هستیم. با تمام نیازها و حقوقی که برای یک مرد شناخته می شود. نیاز به هویت اجتماعی، منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی. در جهان، هیچ پژوهش و تحقیقی نشان نداده است که در پستهای مدیریتی که در دولت و خارج از دولت هست، حتما یک مرد باید متصدی باشد تا رهاورد آن سازمان و مجموعه بتواند موفقیت آمیز باشد! حتی هیچ پژوهشی نشان نداده که زن در کسوت ریاست جمهوری، توانایی کمتری از مردان دارد. اما متأسفانه آمارها نشان می دهد اگر برای یک پست مشخص، مثل نمایندگی مجلس، کاندیداها، هم زن باشند و هم مرد، خود زنان به مردان رأی بیشتری می دهند!

این عضو ارشد کانون آینده نگری افزود: انگاره های غلط ذهنی، از مایی شروع می شود که یک مادر، میان فرزند دختر و پسرش تفاوت قائل می شود. هر جا زن موفقی دیده ایم، باورهایش بوده اند که زمینه موفقیت او را تضمین کرده اند. و تغییری که در نگرشش نسبت به خود داده است. انگاره های غلط، نظیر اینکه منِ زن فکر کنم که در جایگاه پایینتری نسبت به مرد قرار میگیرم، این باورها در تمام دنیا وجود داشته است. اما کشورهای توسعه یافته، به هر روی از جایی شروع کرده اند و از این باورهای غلط عبور کرده اند. عبور از این باورهای غلط، از طریق بسیاری ابزارها امکانپذیر است؛ و مهمترین ابزارها که می تواند راهگشا باشد، نهادهای مدنی هستند.

 خوشکام بیان داشت: تشکل باید در جهت آموزش جامعه گام بردارد. آنچه دارد در حوزه زنان، کودکان و... اتفاق می افتد، ناشی از انگاره های غلط تربیتی و ضعفهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی است.

 در ادامه برنامه، کلیپی تلویزیونی در زمینه سخنان لیلا خوشکام به نمایش درآمد. و وی به پرسشهای حضار پاسخ داد.

آنگاه «مهندس کیمیا شریفی» عضو ارشد کانون آینده نگری، سخنانش را که با موضوع «زنان، آینده نگری و صنعت بیمه» بود؛ ایراد داشت. وی بیانات خود را با مبحث ضرورت استقلال مالی زنان آغاز کرد. وی که خود از شاخصین فعالان صنعت بیمه در خوزستان است، تنها انگیزه ام برای آغاز کار، این بود که واقعا به استقلال مالی خانمها اعتقاد شایانی داشتم. هر زنی که از خود، استقلال مالی داشته باشد، جایگاه و ارج و قرب بیشتری، چه در خانواده پدری و چه پس از ازدواج نزد همسر و خانواده او خواهد داشت؛ و هیچکس جرئت اینکه به او بگوید "بالای چشمت ابروست" ندارد! تفاوتی نمی کند. چه برای یک آقا و چه برای یک خانم، استقلال مالی همواره موجبات ایجاد اعتماد بنفس، عزت نفس، احراز حقوق واقعی و جایگاه شایسته اجتماعی را بدنبال دارد. در صورتی که زنی استقلال مالی نداشته باشد، همیشه باید به حرف آقای خود گوش کند. حتی اگر زور بگوید! اغلب زنان ما چون استقلال مالی ندارند، هر سختی را در زندگی خود تحمل می کنند.

شریفی افزود: زنانی که به استقلال مالی می رسند، می بینند که رفتار اطرافیان و همسرشان بقدری با آنها عالی خواهد بود، که اگر تنها خانه دار بودند، حتی اگر تحصیلات عالیه می داشتند، انتظارها و توقعات اعضای خانواده از آنها بسیار بیشتر و زندگی شان دشوارتر می شد. زن باید سعی کند جایگاه خود را در اجتماع؛ چه از نظر اجتماعی، چه از نظر مالی و تحصیلات و... بالا ببرد و به سوی موفقیت در عرصه های مختلف گام بردارد.

 این فعال صنعت بیمه، که علیرغم رشته تحصیلی اش (الکترونیک) فعالیت در عرصه بیمه را پیشه کرده است، به تعریف بیمه، اهمیت و ضرورت آن در زندگی و تفکر آینده نگر، و نیز شرح و توضیح انواع بیمه ها پرداخت. وی اظهار داشت: برای هر زن، مرد، کودک و هر خانواده ای، بیمه می تواند تضمین کننده آرامش و آسایش و آتیه آنان باشد. چه بسیارند خانمهایی که در اثر فوت همسر یا بازنشسته شدن او، با این حقوق اندک بازنشستگی، سالهای زیادی را به سختی می گذرانند. آینده نگری و توجه به اهمیت بیمه، می تواند پشتوانه ای برای هر خانواده ای باشد. متأسفانه اهمیت بیمه در تفکر غیر آینده نگر مورد توجه قرار نمی گیرد. مثلا درباره آتش سوزی تصور می شود که این واقعه اتفاق نمی افتد، اما محتمل است و برای کسانی که با این اتفاق مواجه شده اند، بسیار خانمانسوز و هستی برباد ده بوده است؛ در صورتی که می توانستند با بیمه آتش سوزی با هزینه ای چون 2 هزار تومان در ماه، از بر باد رفتن زندگی و هستی خود پیشگیری کنند.

  مهندس شریفی نیز در پایان سخنانش، به سوالات متعدد حضار پاسخ گفت. و در پایان جلسه، شرکت کنندگان، از بازارچه کمیسیون امور خیریه کانون بنفع خانوارهای بی بضاعت در محل نمایشگاههای دائمی کانون بازدید بعمل آوردند.      
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار