در جنگ رسانه ای با بمباران اطلاعات و ایجاد مسمومیت اطلاعاتی گروه هدف را مجبور می کنند تا منافع مهاجم را بر منافع ملی ترجیح دهد.
امروزه خود کشورهای غربی هم به سمت محدود کردن قانون استفاده از فضاهای مجازی رفته اند.
تبلیغ در بهترین و اصولی ترین شکل آن بی شک نقد سازنده، نگاه واقع بینانه به مسائل روز جامعه همچون آسیب های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، باعث ایجاد راهکار مناسب برای ارتقا و پیشرفت جامعه می شود.
چنانچه رسانه ای بتواند نقش خود را در بازتاب بدون کم و کاست و واقعی یک رویداد و مسائل مذکور به خوبی ایفا کند، می تواند گام مهمی در تحقق و شکل دهی افکار عمومی برای نقد مسائل روز بردارد و به همین دلیل، قدرت های بزرگ از ابزار رسانه برای رسیدن به اهداف استراتژیکی و مقاصد خود استفاده می کنند.
همچنین ناگفته نماند که تبلیغ در بهترین و اصولی ترین شکل آن، یک فعالیت آموزشی است که به منظور نشر دانش، آگاهی های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نشر ارزش ها و سجایای اخلاقی صورت می گیرد.
در عین حال نباید از نظر دور داشت که در تبلیغات گذشته از انتقال پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده که در حقیقت حرکتی آموزشی است، مسأله تعمیق پیام در جامعه پیام گیرندگان و در نتیجه بسیج افکار عمومی نیز مطرح بود.
البته در جنگ رسانه ای از روش ها و تاکتیک های مختلفی متناسب با شرایط و جغرافیای عمومی استفاده می شود و بعضاً با بمباران اطلاعات و ایجاد مسمومیت اطلاعاتی گروه هدف را مجبور می کنند تا منافع مهاجم را بر منافع ملی ترجیح دهد.
نقش رسانه ها باید در ترسیم چشم انداز توسعه ، اولویت گذاری شود تا با شناخت نیازهای عصری ، بازسازی نظم و ایجاد نظم نوین در جامعه ، توجه به انباشت سرمایه ، ترویـج کار و اخـلاق کار ، توجـه به سـازمان های مغـز بنیادین ، توجه به دگرگونی های بنیادین فرهنگ ، توان ایجاد تنوع اجتماعی را در دستور کار خویش قرار دهد تا بتوانیم شاهد بالندگی و آفرینش فرهنگی در منطقه باشیم .
از این نکته نیز نباید غافل شد که رسانه ها ، نقش های متفاوتی در حوزه توسعه و فرهنگ سازی کشور دارند .
به دلیل اینکه سواد رسانه ای در بین برخی قشرهای جامعه پایین است و متأسفانه امروزه دیده می شود که بداخلاقی ها و ایجاد شایعات در فضاها و شبکه های مجازی با زندگی مردم عجین شده است و بیشتر جوانان و خانواده ها را هدف قرار داده، کسب اطلاعات موثق و صحیح برای این قشرها میسر نیست و باید مسئولان مربوطه با درایت این مهم را مدیریت کرده و این نوع تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.
همچنین باید گفت، سواد رسانه ای یک مهارت تلقی می شود که گروه های مختلف در هر جامعه ای باید از آن بهره مند شوند تا در مواجهه با رسانه ها بتوانند بهتر تصمیم گیری کرده و از اطلاعات رسانه ها استفاده کنند.
البته باید اذعان کرد، برخی بر این باورند که می توان از فضاها و شبکه های مجازی به نحو مطلوب و شایسته استفاده کرد؛ اما نباید فراموش کرد که اشخاصی که این نوع ابزارها را رایگان در اختیار ما قرار می دهند، به دنبال اهداف و مقاصد خاص خود هستند و هرگز اجازه نمی دهند ما از این ابزارها برای ترویج هنجارها و مختصات فرهنگی، اسلامی، دینی و اخلاقی خود استفاد کنیم.
همچنین باید تأکید کرد که امروزه خود کشورهای غربی هم به سمت محدود کردن قانونی استفاده از فضاهای مجازی رفتند و در پایان باید گفت در کشور ما پایین بودن سواد رسانه ای و ویژگی های احساسی و عاطفی بودن جمعیت هم کمک کرده است تا ترویج برخی مطالب و شایعات در فضاهای مجازی افزایش یابد.
اما اهل فن و تحقیق و متخصصان هرگز برای رفع نیاز خود به فضاهای مجازی مراجعه نمی کنند، چون این مطالب پایه علمی و تحقیقی ندارد و از مسئولان مربوطه انتظار می رود در کشورمان همچون سایر کشورهای تولید کننده ابزار و نرم افزارهای فضاهای مجازی به سمت قانونمند شدن کاربری ها و ایجاد محدودیت هنجاری در این عرصه ها حرکت و برنامه ریزی کنند.
از حسین عبدالعزیزی