شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کمتراز یک سال ونیمی است  که ازابلاغ بخشنامه خرید کالا و خدمات داخل استان که ازابتکارات دکترمقتدایی استاندارخوزستان است می گذرد اما اجرای  این طرح براساس تازه ترین  گزارش سازمان امور اقتصادی و دارایی خوزستان  ازموفقیت چشمگیری برخورداربوده است.

   براساس گزارش های واصله ,اجرای  بخشنامه خرید کالا و خدمات ازداخل استان درشهرستان ماهشهر درپی همکاریهای نزدیک منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی بندرامام و نیز درایت فرمانداراین شهرستان همچنین شهرستان خرمشهر با عملکرد مطلوبی همراه است .

 براساس اظهارات مسعود صدری رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان که چهارشنبه درجلسه شورای راهبردی خبرید کالا و خدمات ازداخل استان گزارشی دراین زمینه ارایه داد از سال 93 تا کنون ازمجموع  8941 ميليارد تومان  معاملات صورت گرفته ازسوی تمامي بخش​ ها در استان  5501 ميليارد تومان يعني حدود 62 درصد آن سهم خريد از محصولات و خدمات درون استان بوده است و همچنين 17 درصد از آن به دليل عدم رقابتي بودن قيمت محصولات و حدود 21 درصد نیز بخاطرعدم وجود کالا و خدمات از خارج از استان انجام شده است .

منصور قمر، فرماندار ماهشهر نیز  اظهار كرد: در سال 93 حدود 1219 ميليارد تومان خريد كالا و خدمات داشتيم كه 841 ميليارد تومان آن از داخل استان بوده است.

 به گفته وی  در سه ماهه اول سال 94 در 9 پتروشيمي شهرستان 111 ميليارد تومان خريد انجام شده كه 64 ميليارد تومان آن مربوط به داخل استان بوده است.

  به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان ازتلاش همه ادارات و فرمانداران دراین زمینه قدردانی کرد و گفت :  بايد بخش خصوصي را براي خريد تولید داخل استان تشويق كرد اما ما نمی‌توانیم اين بخش‌ها را به خريد این تولیدات اجبار كنیم.

  مقتدايي در نشست شوراي راهبردي خريد داخلي که درسال شهید رجایی استانداری برگزارشد , افزود: بخش‌های خصوصي هيچ الزامي به انجام معاملات داخلي ندارند بلكه بايد با سیاست‌های تشويقی، به خريد محصولات استان توسط این بخش‌ها كمك كرد.

 وي افزود: اگر قيمت محصولات توليدي استان نتواند با قيمت محصولات ساير استان​ها رقابت كند بخش خصوصي هيچ الزامي به خريد از توليدات داخلي ندارد اما بايد این توليدات به گونه​اي باشد كه توانايي رقابت با ساير توليدات کشور را داشته باشد.

مقتدايي در خصوص كيفيت محصولات توليدي استان تصريح كرد: اصناف بايد توجيه شوند و با راهنمايي و مراقبت​هاي انجام شده از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت، كيفيت توليدات خود را افزايش دهد زيرا قرار نيست هر كالايي را با هر كيفيتي تهيه و به دستگاه​هايي كه به آن نياز دارند با قيمت بالايي تحمیل كرد.

 وي عنوان کرد: با توجه به ظرفيت​ها و قابليت​هاي استان در بخش توليد باید به بحث ارتقای كيفيت محصولات كمك كرد تا بخش​هايي كه به اين كالاها نياز دارند با رغبت بيشتري به خريد از داخل استان بپردازند.

 مقتدايي با اشاره به طراحي سايت توانمندي​هاي تولیدی استان اظهار کرد: دستگاه​ها مي​توانند با مراجعه به اين سايت ظرفيت​ها و توانمندي​هاي شهرستان يا منطقه خود را مشاهده و براي تامين نيازهاي خود به خريد اقدام کنند.

 وي گفت: دستگاه​هايي كه از توليدات داخل استان استفاده نمي​كنند يا كمتر استفاده مي​كنند بايد دلايل عدم استفاده از اين توليدات را بيان كنند و توجه بیشتری به اين مسأله داشته باشند.

مقتدايي تصريح كرد: هنگامي كه اشتغال ايجاد شود، امنيت افزايش پيدا مي​كند و افزايش امنيت موجب كاهش تخلفات خواهد شد؛ يكي از اهداف تشكيل اين كارگروه فعال شدن واحدهاي توليدي و كمك به اشتغال دائمي و مستمر است که بايد گزارش​گيري سازمان‌ها و فرمانداران شهرستان‌ها در زمینه اجرای بخش نامه خرید از تولیدات داخلی با دقت صورت بگيرد تا آمارهاي ارائه شده شفاف باشد و دستگاه‌های ناظر در اين زمينه باید بتوانند به درستي تصميم​گيري و نظارت كنند.

 استاندار خوزستان درباره 8 شركت بزرگ استان كه 62 درصد از خريد استان توسط آن‌ها انجام مي​شود، خاطرنشان کرد: بايد با تشكيل جلسه​اي با حضور رئيس كميسيون معاملات و مناقصات اين شركت​ها، مدير بازرگاني و مسئولين مربوطه آن‌ها دلايل عدم استفاده از توليدات داخلي را جويا شد و براي آن تصميم​گيري كرد تا كمتر شاهد خريد اين سازمان‌ها از خارج از استان باشيم.

 پیش از سخنان استاندارخوزستان حیاتی معاون استاندار و فرماندارویژه شهرستان خرمشهرگزارشی از اجرای بخشنامه خرید کالا و خدمات داخلی دراین شهرستان ارایه داد و گفت : شرکت های نفتی خرمشهرازابتدای سال 93 تا تیرماه 94 درمجموع 225 میلیارد تومان خرید کالا و خدمات داشته اند که ازاین میزان 70 میلیون تومان ازداخل استان و مابقی به دلیل عدم امکان معامله درخارح از استان شکل گرفته است . 

  حیاتی عمده معاملاتی که درخارج از استان صورت گرفته مربوط به خرید قطعات یدکی پمپ های فشارقوی و کمپرسورها عنوان کرد.
    وی افزود: دربخش دستگاههای زیرمجموعه وزارت علوم درشهرستان خرمشهر درمدت مذکور درمجموع سه میلیارد تومان خرید کالا و خدمات صورت گرفته که تمام داخلی بوده است .
 
به گفته وی بندر و دریانوردی خرمشهر نیز 5 میلیارد تومان خرید کالا و خدمات داشته است که ازاین میزان 85 درصد آن داخلی و 15 درصد خارج از استان بوده است .

  معاون استاندار و فرماندارویژه شهرستان خرمشهرادامه داد : درمجموعه شهرداریها 4 میلیارد تومان خرید کالا و تجهیزات داشته اند که تماما داخلی بوده است . دربحث بیمه ها هم جلسات متعددی درخرمشهر داشتیم و بسیاری ازاین شرکت ها خدمات بیمه ای خود را به داخل استان انتقال داده اند.

منصور قمر، فرماندار ماهشهر نیز  اظهار كرد: در سال 93 حدود 1219 ميليارد تومان خريد كالا و خدمات داشتيم كه 841 ميليارد تومان آن از داخل استان بوده است.

 وي افزود: فرهنگ خريد از توليدات داخل استان در شهرستان‌ها​ در حال توسعه است اما مديران اطلاعات كافي از محصولات توليدي ندارد كه با عرضه محصولات در نمايشگاه​ها مي​توان به آشنايي دستگاه​ها با ظرفيت​ها و توليدات استان كمك كرد.

 قمر تصریح کرد: در سه ماهه اول سال 94 در 9 پتروشيمي شهرستان 111 ميليارد تومان خريد انجام شده كه 64 ميليارد تومان آن مربوط به داخل استان بوده است.

 در ادامه اين نشست مسعود صدري، مديركل اقتصاد و دارايي استان اظهاركرد: مجموع معاملات انجام شده در اداراتي كه ذي​حساب​هاي درون سازماني در آن‌ها حاكم است، 373 ميليارد تومان بود كه 95 درصد آن خريد از خدمات و توليدات داخلي استان است.

 وي ادامه داد: ذي​حساب​هاي برون سازماني مانند سازمان‌های آب و برق، جهاد كشاورزي، امور عشاير و دانشگاه​ها حدود 1436 ميليارد تومان خريد انجام داده​اند كه حدود 54 درصد آن خريد از داخل استان بوده و همچنین شركت​هاي دولتي حدود 1228 ميليارد تومان هزينه کرده‌اند كه 66 درصد آن خريد از محصولات و خدمات درون استاني بوده است.

وي در خصوص خريد شركت​هاي نفتي و گازي استان عنوان كرد: حجم معاملات اين شركت​ها 2078 ميليارد تومان بوده است كه 63 درصد از آن به خريد از توليدات استان اختصاص داشته است.

 صدری تصريح كرد: 8941 ميليارد تومان مجموع معاملات تمامي بخش​ها در استان است كه 5501 ميليارد تومان يعني حدود 62 درصد آن سهم خريد از محصولات و خدمات درون استان است و همچنين 17 درصد از آن به دليل عدم رقابتي بودن قيمت محصولات از خارج از استان انجام شده و حدود 21 درصد آن نيز به دليل عدم وجود محصولات مورد نياز در استان بوده است.

 همچنین در اين نشست محسن كاوياني، مديركل اداره امور مالياتي خوزستان اظهار كرد:حجمي كه سامانه‌هاي ما از ميزان خريد و فروش در استان ثبت كرده​اند تنها 40 درصد از فعاليت‌های اقتصادي استان را شامل مي​شود.

 وی افزود: حدود 120 هزار فعال اقتصادي و 40 هزار شركت در استان فعاليت مي​كنند اما تنها 40 درصد از ظرفيت​ این فعالیت‌ها به اداره امور مالياتي اعلام مي​شود كه باقي​مانده مشخص نيست و بايد به اين عدم تطابق آمار، رسيدگي كرد.

گفتنی است دراین نشست بیش از 40 نفر از کارآموزان دروه تربیت مدیر که ازکارشناسان زبده استانداری خوزستان هستند , برای فراگیری آموزش های عملی حضورداشتند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار