اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: اگر همکاری و اقدامات فرابخشی که بالای 70 درصد از عوامل موثر بر سلامت را شامل می شود اجرایی نگردد تامین سلامت شهروندان میسر نخواهد بود

به گزارش خبرنگار وب دا خوزستان، در راستای سیاست های کلی نظام سلامت، ابلاغی از سوی  مقام معظم رهبری و به منظور بهبود وضعیت بهداشتی، درمانی و ارتقاء شاخص های دسترسی به خدمات و عدالت در سلامت در سطح کلانشهر اهواز، تفاهم نامه ای فی مابین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و شهرداری کلان شهر اهواز ظهر روز دوشنبه مورخ 8شهریور94 با حضور دکتر ایدنی رئیس دانشگاه و مهندس موسوی شهردار اهوازدر دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز منعقد گردید.

در ابتدا دکتر ایدنی قایم مقام وزیر در استان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مهندس موسوی شهردار کلان شهر اهواز و هیات همراه ایشان خیر مقدم گفت و ایراز امیدواری نمود: با عقد این تفاهم نامه گامهای مفید و موثری در راستای ارتقاء سطح بهداشت ،رفاه و خدمات شهروندان اهوازی برداشته شود.

در ادامه مهندس سید خلف موسوی شهردار کلان شهر اهواز مشکلات ناشی از وجود دستفروش ها، عرضه قلیان در اماکن عمومی، نابسامانی مطب های پزشکی و... را از عمده ترین مشکلات بهداشت و درمان و خدمات شهری دانست و گفت: از دستگاه قضایی نیز انتظار داریم که به این موضوعات ورود کرده و شهرداری و دانشگاه را در ساماندهی وضعیت موجود یاری نمایند.

وی افزود: اقدامات گسترده و مستمر از سوی تمامی دستگاه های مرتبط با حوزه سلامت باید شکل بگیرد تا بتوان مشکلات موجود درا ین حوزه را برطرف کرد و این نیازمند اتخاذ تصمیم قاطع از سوی مسئولین مربوطه است ولی نافی وظایف تعریف شده شهرداری نیست.

موسوی ادامه داد: بی نظمی در فضای بازار شهر باعث فرار سرمایه گذاران از شهر اهواز می شود و امید داریم که با ارائه طرح های کارشناسی شده از سوی دیگر دستگاه های اجرایی استان وضعیت کلانشهر اهواز در تمامی جهات بهبود یابد.

در ادامه دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، فرا بخشی بودن حوزه سلامت را از نکات کلیدی و قابل توجه تامین سلامت مردم دانست و گفت: ارتقاء سلامت شهروندان نیازمند یکپارچگی در سیاست های کلان منطقه و استان است و دستیابی به این مهم محدود به حوزه مدیریت بهداشت و درمان نیست و اگر همکاری و اقدامات فرابخشی که بالای 70 درصد از عوامل موثر بر سلامت را شامل می شود اجرایی نگردد تامین سلامت شهروندان میسر نخواهد بود.

وی افزود: سیل بیماران عفونی با عدم رعایت بهداشت در عرضه مواد غذایی به طرف بیمارستان ها سرازیر می شود و ما هر چقدر بیمارستان های مجهز و خوبی داشته باشیم نمی توانیم به طور کامل پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه و شهروندان باشیم. وی افزود: ساز وکار فعالیتی که شهرداری ها انجام می دهند با دانشگاه در یک راستا است و هم پوشانی زیادی در فعالیت های این دو بخش دیده می شود که همان افزایش کیفیت خدمات و بهره مندی شهروندان از خدمات ارائه شده می باشد.

ایدنی گفت: یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی شهر اهواز عرضه غیر بهداشتی مواد غذایی است که توسط افراد و در محل هایی انجام می شود که شناسنامه صنفی و بهداشتی نداشته و امکان نظارت و برخورد قانونمند را از بازرسان بهداشتی دانشگاه سلب می کند و سازمان های دیگراز جمله شهرداری ها و اصناف باید در این زمینه چاره اندیشی کرده و به دانشگاه در راستای ارتقاء سلامت شهروندان کمک کنند و اگر این مسئله ساماندهی شود به بهبود نمای ظاهری و زیباسازی شهر نیز کمک بسیاری می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: باید در ارائه خدمات درمانی تمرکز ایجاد کنیم و با حمایت های شهرداری به سمت ایجاد شهرک سلامت برویم و تمامی خدمات پزشکی را در آن منطقه متمرکز کنیم و در سطح شهر برای ارائه خدمات سطح بندی شده کلینیک هایی را ایجاد نماییم. در حال حاضر سطح شهر اهواز درگیر مسائل ترافیکی ناشی از نابسامان بودن مراکز خدمات درمانی می باشد. عرضه خدمات سلامت در سطح شهر اهواز پراکندگی عادلانه ای ندارد و باید به این نکته توجه بیشتری شود.

دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه در ادامه این نشست ضمن تشکر از مجموعه شهرداری و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت خصوصا شهیدان رجایی و باهنر گفت: در تسهیل فرآیند های مرتبط با توسعه زیر ساخت ها حوزه بهداشت ودرمان و تقویت همکاری های فرابخشی به منظور حمایت از خیرین و توسعه نیکوکاری سلامت در استان با توجه به نیازهای حوزه سلامت و عدم کفایت اعتبارات دولتی در رفع این نیازها انعقاد تفاهم نامه با نهاد و سازمان های دیگر در دستور کار وزارت بهداشت می باشد و می تواند کمک شایانی به همکاری های فرابخشی در این حوزه نماید.
وی افزود: علاوه بر سازمان های مردم نهاد یکی دیگر حوزه هایی که می تواند حمایت وسیعی در تشویق خیرین استان در حوزه سلامت به عمل آورد شهرداری است و امیدواریم در آینده با انعقاد این تفاهم نامه زمینه همکاری لازم در حل مشکلات حاشیه نشینی ، توسعه شبکه بهداشتی شهرستان اهواز و تقویت خانه های سلامت به عمل آوریم.

در پایان با توجه به مسائل و دغدغه های مشترک، هر دو سازمان خود را موظف به رفع مشکلات شهری در زمینه های بهداشتی دانسته و متن تفاهم نامه به تائید و استحضار طرفین رسید. از مهمترین رئوس و محورهای کاری مشترک در چهارچوب تفاهم نامه می توان به ضرورت ساماندهی اماکن بهداشتی، درمانی با مشارکت شهرداری ها،تامین زمین مورد نیاز و صدور مجوز های ساخت مراکز بهداشتی، درمانی توسط خیرین، همکاری در اجرای طرح های بهداشت محیطی، توسعه و تقویت شبکه ی بهداشت شهری، راه اندازی خانه های سلامت توسط شهرداری ها، همکاری شهرداری ها در تشکیل پرونده الکترونیکی شهروندان، همکاری شهرداری ها در امحای پسماند های بیمارستانی، همکاری با بخش زیباسازی شهرداری ها برای ارتقای سلامت روان شهروندان و اجرای طرح سنجش و پاسخگویی عدالت در سلامت اشاره کرد.
















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار